Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
Moderator: webmasters
Hilko aka Hilko en z'n BX 16 TZi 1992 / ZX 1.9 D 1997
Haha, na lang meegelezen te hebben (en veel waardevolle info uit dit forum gehaald te hebben, waarvoor dank!) stel ik mij nu maar even voor. Voornamelijk omdat het straatbeeld hier sinds een week verrijkt door een Rode (nou ja... ) AX 1.0 Furore uit 1994.
Leden van het Citroën Forum of BX Sportief zullen me al wel kennen, voor hen die dat niet zijn: ik ben Hilko, alweer 38 jaren jong, getrouwd met mijn vrouw en twee BX-en en Citrofiel in hart en nieren.
Inmiddels heb ik dus ook een AX.
Deze heb ik mogen ophalen tegen vrijwaring, hoeveel mazzel kun je hebben soms
De AX is sinds vorige week aardig ondeer handen genomen: voorzien van een andere bumper, een andere starter, gewassen en gestofzuigd. Het lijkt ineens een heel ander autootje nu die schoon is. Verder heb ik de achterklep, of tenminste, het slot, weer kunnen repareren. De befaamde "plugjes" hadden ook bij deze AX losgelaten.
Nu heb ik nog een raammechanisme links achter nodig, 2 raamslingers, en twee deurpinnen. En ik weet zeker dat ik er centrale vergrendeling op ga zetten Kabelboom daarvoor heb ik al paraat (wie zegt daar dat een BX geen goede donor voor een AX mag zijn ) en de benodigde servo's komen eraan. Verder is het me gelukt om bij de dashboard-lampjes-wissel de kabel van de snelheidsmeter te slopen. Ook hiervoor is een nieuwe onderweg. Ik heb alleen nog niet zo'n zin in die klus, maar goed. Achteraf zal het wel weer meevallen
Een paar plaatjes:
Op de foto kun je zien dat er wat massaprobleempjes zijn aan de achterkant, maar ook dat is verholpen.
Verder rijdt het autootje prima, en dat met ruim 234 k km achter de wielen.
Nou, ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben. Als er nieuws is zal ik dat natuurlijk weer melden.
Tot slot nog een vraagje: voor de CV passen inderdaad ook de servo's van de BX, toch?
Leden van het Citroën Forum of BX Sportief zullen me al wel kennen, voor hen die dat niet zijn: ik ben Hilko, alweer 38 jaren jong, getrouwd met mijn vrouw en twee BX-en en Citrofiel in hart en nieren.
Inmiddels heb ik dus ook een AX.
Deze heb ik mogen ophalen tegen vrijwaring, hoeveel mazzel kun je hebben soms
De AX is sinds vorige week aardig ondeer handen genomen: voorzien van een andere bumper, een andere starter, gewassen en gestofzuigd. Het lijkt ineens een heel ander autootje nu die schoon is. Verder heb ik de achterklep, of tenminste, het slot, weer kunnen repareren. De befaamde "plugjes" hadden ook bij deze AX losgelaten.
Nu heb ik nog een raammechanisme links achter nodig, 2 raamslingers, en twee deurpinnen. En ik weet zeker dat ik er centrale vergrendeling op ga zetten Kabelboom daarvoor heb ik al paraat (wie zegt daar dat een BX geen goede donor voor een AX mag zijn ) en de benodigde servo's komen eraan. Verder is het me gelukt om bij de dashboard-lampjes-wissel de kabel van de snelheidsmeter te slopen. Ook hiervoor is een nieuwe onderweg. Ik heb alleen nog niet zo'n zin in die klus, maar goed. Achteraf zal het wel weer meevallen
Een paar plaatjes:
Op de foto kun je zien dat er wat massaprobleempjes zijn aan de achterkant, maar ook dat is verholpen.
Verder rijdt het autootje prima, en dat met ruim 234 k km achter de wielen.
Nou, ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben. Als er nieuws is zal ik dat natuurlijk weer melden.
Tot slot nog een vraagje: voor de CV passen inderdaad ook de servo's van de BX, toch?
Last edited by Hilko on SunMay01, 2011 5:48:46 PM, edited 2 times in total.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Ach, chagrijnig...
ik heb dit klusje bij BX-en al vaak gedaan, nooit een probleem maar alleen veel werk. Bij de AX moet ik echter de hele tijd work-arounds bedenken (omdat het apparaat dus niet voorbereid is) en dat kost erg veel tijd. Word je niet blij van, laat staan dat je dan blij foto's gaat maken
[edit] wel voorbereid, maar ik blijk dus weer de verkeerde (want van BX) servo's te grbuiken
ik heb dit klusje bij BX-en al vaak gedaan, nooit een probleem maar alleen veel werk. Bij de AX moet ik echter de hele tijd work-arounds bedenken (omdat het apparaat dus niet voorbereid is) en dat kost erg veel tijd. Word je niet blij van, laat staan dat je dan blij foto's gaat maken
[edit] wel voorbereid, maar ik blijk dus weer de verkeerde (want van BX) servo's te grbuiken
Last edited by Hilko on MonMar28, 2011 5:05:43 PM, edited 1 time in total.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
CV werkt nog niet, maar de AX zit wel weer in elkaar en we kunnen weer zien hoe hard we rijden. Zonder gebibber, dankzij een kabel uit één stuk van Hitec. Kostte nieuw maar liefst 16 Euro Zelfs het inbouwen viel mee, het was een aangenaam intermezzo in het gevecht met de centrale vergrendeling
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Het cv verhaal krijgt zaterdag een vervolg. Vandaag liep ik in een hobbyzaak toevallig tegen stangetjes aan die te verbouwen zijn tot bedienings-stangetjes voor het slotmechanisme. Mooie, ronde staafjes met een doorsnee van 2,38 mm, niet te slap maar wel lekker buigbaar. Dat gaat wel werken.
Verder kon ik, na de snelheidsmeterkabelwissel (4X woordwaarde), natuurlijk de kabel opnieuw vastzetten. Nu met een gezonde "klik". Ik heb er al zoveel gesloopt in m'n leven dat ik bijna niet door durfde te duwen...
En nu doet de remlicht-schakelaar weer lastig (want ik ben natuurlijk onder de pedalen bezig geweest): de remlichten blijven regelmatig branden, ook zonder te remmen. Een tikje tegen het pedaal zorgt dan wel dat ze uitgaan, maar zo moet het natuurlijk niet... Is dat een kwestie van afstellen, of is de schakelaar overleden?
Verder kon ik, na de snelheidsmeterkabelwissel (4X woordwaarde), natuurlijk de kabel opnieuw vastzetten. Nu met een gezonde "klik". Ik heb er al zoveel gesloopt in m'n leven dat ik bijna niet door durfde te duwen...
En nu doet de remlicht-schakelaar weer lastig (want ik ben natuurlijk onder de pedalen bezig geweest): de remlichten blijven regelmatig branden, ook zonder te remmen. Een tikje tegen het pedaal zorgt dan wel dat ze uitgaan, maar zo moet het natuurlijk niet... Is dat een kwestie van afstellen, of is de schakelaar overleden?
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Wel, het remlicht-probleem heeft zichzelf opgelost. Daar hou ik wel van.
De centrale vergrendeling werkt ook, eindelijk. Het enige puntje is dat je de sleutel in positie moet houden bij sluiten of openen, anders wordt de stuur-servo gek. Maar verder werkt het gewoon.
De centrale vergrendeling werkt ook, eindelijk. Het enige puntje is dat je de sleutel in positie moet houden bij sluiten of openen, anders wordt de stuur-servo gek. Maar verder werkt het gewoon.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Hilko aka Hilko en z'n AX 1.0 1994
Wat is verschil op de peilstok tussen min en max? 1 liter? En zijn er nog peilstokken te koop bij de dealers?
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!