Bart_AX_Cristal

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Bart_AX_Cristal

Post by Bart_AX_Cristal »

Hey!
Ik ben nieuw hier!
Mijn naam is Bart, ik woon in Hasselt (BE) ik ben 20 en ik heb momenteel een AX Cristal (5-deurs) uit 1993 met ongeveer 83 700 km op de teller (geloof ik..).
Ik heb al zowat mijn hele leven in dat auto-tje gezeten, het was namelijk mijn moeder haar auto.
Een paar jaar geleden is hij van mijn zus geweest (waar hij erg vanaf heeft gezien : deuken, krassen, gebogen cilinderstangen... :P ) en sinds kort is hij dus van mij.

Ik weet niet wat ik hier nog allemaal zou moeten schrijven, maar ik heb dit forum gevonden via google toen ik op zoek was naar meer info over mijn AX.
Ik was vooral op zoek naar de technische specificaties en naar het vermogen van mijn AX'je (want optrekken daar doet hij niet aan :P ).
En naar wat er nu anders is aan de "speciale uitgave" Cristal.. (Dat het een speciale uitgave is heb ik hier daarnet op het forum gevonden :) .)

Voor de rest ben ik nog op zoek naar goedkope tips en manieren om mijn AX er wat "stoerder"/"gemener" doen uit te zien ;) (veel geld kan ik er niet aan besteden om de redenen dat ik dat niet heb :P , en ik niet weet hoe lang hij nog door de keuring gaat geraken (ben nu al aant duimen voor volgende maand :) ) )

Groetjes!
Bart

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier!

Je bent in ieder geval aan het goede adres om meer over de AX te weten te komen.
Er ontbreken nog wel een paar foto's van de AX in je wie is wie ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Welkom bij de club, wacht op de foto's. ;)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Welkom bij de club en veel plezier met je ax.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Welkom gewenst en veel plezier met je AX, wel snel een paar foto's aan ons laten zien :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

welkom hier 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

vinnyvs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 233
Joined: WedJun25, 2008 8:11:48 AM
Location: maarssen

Post by vinnyvs »

welkom bij de club. en veilige km toegewenst.
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Welkom! :)

Hoera weer een belg erbij :)


Foto's... ja leuk!


Sneller.. sja, wat is de basis, 1.0 of 1.1? Ander blok erin hangen kan natuurlijk altijd :)

En gemenere look: er zijn 5-deurs skirts beschikbaar, moet je wel geduld hebben en zoeken.. soms staan ze hier te koop. (op het moment even niet).

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Welkom hier, en ook ik ben benieuwd naar foto's! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Amai, zo een warme welkom heb ik nog niet vaak gekregen op fora :)
Gezellige club hier lijkt mij ;)

Ik zal morgen tussen het studeren door wat foto's proberen te maken om hier online te zetten!
raoel wrote: Sneller.. sja, wat is de basis, 1.0 of 1.1? Ander blok erin hangen kan natuurlijk altijd :)
Ik weet eigenlijk niet wat de basis is..
Heb echt geen enkel idee van de technische specificaties en dergelijke van mijn AX, ik weet alleen dat mijn moeder zei dat de AX Cristal indertijd het goedkoopste model was dat er was..
(Dus dat voorspelt al weinig goeds :P )
(Ik gok een 1.0)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

welkom! Veel plezier met je ax!

(Hier staat nog een 1.0 cristal in afbraak, moest je iets nodig hebben :))

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Hier volgen de foto's van mijn AX'je :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

(Ik dacht, ik trek meteen langs alle kanten een foto :P )
Er hangt zoals je ziet momenteel nog een "L" op, maar daar hoop ik over een paar weken voorgoed vanaf te zijn ;)

De blutsen zijn er zoals ik al eerder zei dankzij mijn zus in (auto was in perfecte staat toen ze hem kreeg, en zo als hij nu is kreeg ik hem een jaartje later.. )
Mijn vader heeft toen met de hamer langs binnenuit er wat op gemept om het terug "acceptabel" te maken, maar echt perfect is het nog niet zoals je ziet :P
citrofenwick wrote:
(Hier staat nog een 1.0 cristal in afbraak, moest je iets nodig hebben :))
Ik kan nog wel wat gebruiken ja :P
Maar ik denk dat ik eerst in de buurt eens ga rondkijken voordat ik helemaal naar de kust ga rijden :P (Dat is toch een ferm eindje van hieruit :) )
Maar ik zal het onthouden!
Thanks!

Er moet nog een volledig nieuw rechtervoorlicht in voordat hij naar de keuring gaat (volgende maand).
De kap was ongeveer volledig losgekomen waardoor er water is ingekomen en de reflectoren aan de binnenkant helemaal verdoft zijn.
En het is al te laat om daar zo nog wat aan te doen zei mijn vader, dus moet er een volledige nieuwe lamp in.

En als ik toevallig een linker achterdeur vind in dezelfde kleur dan ga ik die ook vervangen (ben niet van plan met een andere kleur deur rond te rijden of de auto helemaal te herspuiten :P ).

Voor de rest droom ik er ook nog een beetje van om een nieuwe motor te plaatsen (een 1.1 of als het kan nog een betere :) ).
Nadat mijn zus de cilinders oververhit had en de cilinderstangen verbogen waren, zijn deze vervangen (nadat ze in de Citroëngarage zeiden dat er niets meer aan te doen was en de auto voor de schroothoop was :P )
Maar de motor heeft toch een ferme klap gekregen werd er toen gezegd...
(We hadden het thuis over op reis gaan en mijn vader zei "Ik zou met het AXke niet naar Berlijn durven rijden!" en toen zei ik, ach ik wel! :P ,maar blijkbaar gaat de motor het dan sowieso begeven, en ik zou toch graag met wat meer zekerheid wat langere trips kunnen maken :) (en tegen wat extra vermogen zeg ik ook zeker geen nee! :P ))

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Voor kleine onderdelen ben je idd beter af in de buurt of nieuw. Koplampen bvb kosten niet zoveel.

Een 1.4-blokje maakt hem wel al een stuk sneller, en dat geeft bij het keuren nog geen problemen 8)

Als je handig bent kan je hem ook direct ombouwen naar injectie zodat je geen handchoke meer hoeft te gebruiken.
(dat heb ik destijds ook gedaan met mijn grijze 5 deurs :))

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Welkom bij de AX-club, Bart.

Een vijf-deurs AX. Da's haast nog mooier dan een 3-deurs. Op die deuk na een mooi exemplaar :)

Koplamp kan je, zoals gezegd, het beste nieuw halen.

Kijk maar 'ns hoe zo'n lamp vastzit. Met plastic nokjes, die vastklikken in een paar stangetjes met een bolletje erop. Die plastic nokjes zijn vaak stuk van koplampen op de sloop. In Nederland heb je een gloedjenieuwe imitatiekoplamp voor €25,-. Dat zijn dus ook de kosten niet.

Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie... 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Ga ik dan best eens rondsnuffelen op autokerkhoven hier in de buurt?

Ik ben helaas (nog) niet handig met aan auto's sleutelen..
Heb erg weinig praktische kennis van zaken, maar aan enthousiasme ontbreekt het me zeker niet ;)
En met wat hulp van mijn opa (die haalt alles uiteen en bouwde allerlei tuinwerktuigen door stukken kapotte motoren te combineren :P ) of een kennis van de familie krijg ik wel al wat gedaan :)

Maar ombouwen naar injectie is misschien wat te hoog gegrepen :P
(En persoonlijk vind ik dat mijn handchoke nog wel zijn charmes heeft :D )

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

Ceristimo wrote:
Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie... 8)
Idd, hoe vet is een handchoke!! :P

Ik : "Ik heb nog een choke in mijn auto"
Ander : "Een wat?" :D

Lekker old school en ik hou van het feit dat die auto's nog lekker mechanisch zijn en dat je er zelf nog aan kan beginnen prullen :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Lekker zo laten dan :D
En hier via de club kan je ook goedkoop aan 2dehands onderdelen geraken. Die kan je dan ophalen/versturen etc, of op een meeting ophalen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

*mijmert*

En niets zo leuk als dat gechoke op de vroege ochtend. Choke uit, keertje pompen met het gaspedaal, sleuteltje om, en dan een beetje met 't gas spelen terwijl 't motortje rochelend tot leven komt.

En 't voordeel: je hoeft de auto nooit aan vrienden uit te lenen, want die kunnen 'm toch niet starten.

Plus dat lekkere rauwe geluid, met de lucht gorgelend door de carburateur terwijl je 'm, niet gehinderd door een toerenbegrenzer, naar de 100 trapt in z'n 2....

Mooie tijden...
*schrikt wakker*
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bart_AX_Cristal
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Post by Bart_AX_Cristal »

citrofenwick wrote:Lekker zo laten dan :D
En hier via de club kan je ook goedkoop aan 2dehands onderdelen geraken. Die kan je dan ophalen/versturen etc, of op een meeting ophalen.
Een ander blok inbouwen zie ik nog wel zitten :)
Maar ik heb er geen idee van hoeveel dat me zou kosten...
Kan je mij zo een schatting geven wat een nieuw (tweedehands) blok mij zou kunnen kosten? (een 1.1 tot een 1.4) (Gewoon dat ik een idee heb ongeveer.)
Ik ga proberen de kosten op mijn ouders of mijn zus te verhalen (gezien het feit dat het mijn zus was die de motor bijna kapotgekregen heeft.. :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Rond de €150,- zie je ze hier op de club wel eens voorbij komen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply