AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Dat is heel simpel eigenlijk, er zit dr een gat in het versterkingsstuk wat bovenop het bestaande motorsteun-gat valt. Voor 't vastlassen draai ik daar ff een bout en moer doorheen, dan weet ik zeker dat ie goed zit.. :)

Ik heb trouwens nog niet de juiste koppeling-afdekplaat kunnen krijgen, de auto's op de sloop waar de juiste op zaten lagen allemaal plat op de grond, en ik voel dr vrij weinig voor om voor zo iets onbenulligs nog een keer helemaal naar Rotterdam te gaan, maar misschien als ik voor wat anders nog terug moet..
Ik heb nog wel een paar alternatieven, ik heb namelijk van de diesel nog een afdekplaat zonder klosje liggen nog, dan kan ik:
- Een klosje draaien op school. (veel moeite voor een simpel opvul-busje.)
- Een zooitje ringen opstapelen.. (simpel, cheap, effectief, en kan ze altijd ff aan elkaar lassen zodat ik ze niet kwijt raak..)
- De beugel aan de uitlaat afzagen en lassen.. (niet zo'n zin in, hou liever originele pasvorm..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Wesley »

Regel wel ff een juiste (nieuwe) oliedop. Deze is oorspronkelijk voor een 8v en gaat geheid lekken. Zonde van je fris ogende motor. ;)

Volgens mij is dat plastic connectiestukje van je thermostaathuis niet meer nieuw te leveren...
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Drake »

Wesley wrote: Volgens mij is dat plastic connectiestukje van je thermostaathuis niet meer nieuw te leveren...
Zijn nog leverbaar ;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

De oliedop die dr op zat lekte al als een gieter, deze lijkt juist beter af te sluiten, maar ik kan dr nog ff naar kijken..

Volgens het systeem van Peugeot* kan ik dat thermostaatstukkie wel gewoon bestellen, en goedkoper dan ebay. :P

*ik ga voor m'n dealer-onderdelen naar Davo Peugeot hier in Delft, want die zijn aardiger, behulpzamer, en vooral dichter bij dan de Citroën/Opel dealer..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Vandaag ff bij Davo langs geweest, hele zwik onderdelen besteld. :) Verder een hoop onderdelen van ebay..

De stapel nieuwe onderdelen voor de 16V begint aardige proporties aan te nemen:
-Schroefdraadreparatiesetje M8 om de motorsteun te fixen ($12 voor setje versus €40 voor een vervangende motorsteun, simpel..) Binnen
-Nieuw motorsteun dempingsrubber (was geplet door gewicht van de motor, zie verrotte schroefdraad hierboven..) Binnen
-Aluminium T stuk voor de luchtinlaat Binnen
-Wasbare luchtfilter Binnen
-Slangnippel voor de carterventilatie Binnen
-Een stukje siliconenslang voor de carterventilatie Binnen
-Koppelingsset Binnen
-Nieuwe radiator Verkeerd geleverd.. Ga voorlopig ff met de 1.1 radiator en dan zie ik binnenkort wel verder.
-Aandrijfas-keerringen Binnen
-Schakelas-spie + keerring Binnen
-Nieuwe oliefilter uit m'n collectie Binnen
-Nieuwe olie, KVS, bakolie, remvloeistof, ruitensproei, alles nieuw Binnen
-Nieuwe remleiding naar achter omdat schijvenas andere lengte leidingen benodigd. Binnen
-Afstandsbediening op de CV Binnen
-nieuwe uitlaatbuis 54mm Besteld

En tweedehands:
-Remus einddemper (van een nissan af op de sloop, moet nog ff pas maken) Binnen
-Oliedop van een 106 met een schone klepdeksel gehaald, hopelijk dicht ie goed af, anders bestel ik een nieuwe, kosten ook de wereld niet..) Binnen

Vandaag ook begonnen aan 't solderen van de kabelboom, heb de AX stekker afgeknipt (draadje voor draadje, zodat ik per draadje de juiste pin kon vinden en labelen), en daarna de juiste bijbehorende draden van de Saxo stekker dr aan gesoldeerd. Daarna hou je nog zeker de helft van de draden over (de Saxo heeft 2x zo veel pinnen in die stekker zitten), dus die heb ik door 't gat van voorheen-de-tellerkabel naar binnen gestoken, dan maak ik dr binnenin een stekker aan, en krijgt het dashbord dr een matchende stekker bij. (Anders heb ik namelijk geen snelheid, olietemperatuur, ECU lampje, Brandstofpomp, etc..)

Verder heb ik de lambda voeding nu aangesloten aan een pin die volgens AXOC een geschakelde spanning moet zijn, ik ben benieuwd of dat correct was (ik probeer 't nu uit te zoeken, maar tot dusver heb ik geen bevestiging van de pinout van die 14 polige stekker kunnen vinden, en het schema van de haynes is een zooitje wat dat betreft, daar staan de stekkers totaal niet bij elkaar..

Over dashbord gesproken, heb 'm dr uit getrokken, en kwam een afstandsbedienigssetje met bouwjaar '87 (!) tegen. Die heeft waarschijnlijk al jaaaaren in die auto gezeten zonder dat iemand daar de afstandsbediening van had. Dr uit gehaald, en m'n eigen setje (met krimpstekkers, ipv twist&tape) ingebouwd. :)

------------------

Dan even over de witte diesel, ik had een raar bonkje als ik over drempels ging, ik wist al meteen hoe laat 't was, ik had namelijk aan 1 kant de fuseebout vervangen (had speling) en die aan de nu bonkende kant nog niet, en jawel, nu is 't stil. :)
En heb 't ene probleem nog niet opgelost of het volgende beging weer, ik heb nu een vaag snelheids-afhankelijk geluidje, ik zal de wielbouten nog ff natrekken, en anders moet ik ff zoeken waar 't vandaan komt..

------------------

En nog een AX, ik ga deze week de blauwe AX van Pascal ophalen, is er eentje uit '87, dus lekker type 1 oldtimer spul. Wat ik begreep zit dr een hoop roest aan, dus ik schors 't ding en ik kijk dr in de zomervakantie wel naar als ik meer tijd heb. :) Als het nog een beetje te redden valt, las ik alle gaten dicht, knap ik eventuele andere mankementen op, en heb ik of een leuk oldtimertje om af en toe mee te rijden, of gaat ie de verkoop in, maar dat zien we dan wel weer. :)
Last edited by AlexanderB on SunJul05, 2015 11:47:09 PM, edited 5 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Wesley »

Ik heb bij Dennis en bij mezelf de voorverwarming cq voeding van de lambda bij de draad van de brandstofpomp gedaan. :)
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Jurjenz »

Goed bezig! Nieuwe onderdeeltjes, altijd mooi. Turboproject laat nog even op zich wachten?

Ik ben zeer benieuwd naar de AX van Pascal, ik heb hem na het zien van de foto's laten schieten. Heb op dit moment een ander projectje (mooie aanhanger opknappen). Ik ben benieuwd naar de staat van de blauwe!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Wesley wrote:Ik heb bij Dennis en bij mezelf de voorverwarming cq voeding van de lambda bij de draad van de brandstofpomp gedaan. :)
Goede tip op zich, dat kan ik alsnog wel doen indien nodig..
Ik heb 'm nu aan de geschakelde plus op pin 3 hangen, alleen ik kan nergens vinden welke zekering daar bij hoort..
Jurjenz wrote:Goed bezig! Nieuwe onderdeeltjes, altijd mooi. Turboproject laat nog even op zich wachten?
Ja, 16V moet eerst weer op z'n wielen staan en een beetje goed rijden (en zodat ik dr mee naar de RDW kan), dan gaat de diesel de schuur in voor de turbo. :) (en heb ik de 16V om mee rond te rijden tot de turbo ook af is..)
Jurjenz wrote:Ik ben zeer benieuwd naar de AX van Pascal, ik heb hem na het zien van de foto's laten schieten. Heb op dit moment een ander projectje (mooie aanhanger opknappen). Ik ben benieuwd naar de staat van de blauwe!
Ik heb geen foto's kunnen vinden, heb je een linkje?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Vandaag weer verder gewerkt aan de 16V paar kleine dingetjes gedaan..
Eerst verder geprutst met de electronica..
Ook de kachelradiator vervangen, heb die van de saxo dr in gestopt. Wie zich dat afvraagt: ja, de saxo kachelradiator is identiek.
Dashbord weer (losjes) ingebouwd. (Stekkers en schroeven moeten allemaal nog vast..)
Radio uit het dash weten te slopen en gerepareerd. (Het frontje wilde niet blijven zitten, bleek aan de binnenkant van de radio een schroefje los te zitten waardoor het mechanisme lam was..) Dus nu kan ik weer radio luisteren in de auto. Of CD. :)
Nieuwe koppeling op het blok gemonteerd.
Geconcludeerd dat ik de verkeerde radiator heb gekregen. Dus ff uitzoeken hoe ik die terug moet sturen..

Ik moet nog een paar dingetjes doen qua electronica:
Motorkabelboom --> zekeringkastje onder de motorkap aansluiten. Of gezien daar toch een stalen plaatje in zit ipv een zekering, gewoon 12V aftappen bij de startmotor. Ik twijfel nog..
Motorkabelboom in van die geribbelde plastic buis steken, zoals ik bij alle andere aangepaste bedrading ook gedaan heb. :)
De stekkers naar de tellerbak aanpassen van AX naar Saxo tellerbak. De extra draden (Olietemp, Digitale snelheidsmeter, ECU lampje) zijn ondertussen netjes aangelegd tot achter de tellerbak. :) paar schuifstekkertjes dr tussen, en dan is dat ook weer demontabel, mocht dat nodig zijn..

Morgen (/straks) naar haaksbergen om die 1.0 op te halen. Heb trouwens al iemand anders gevonden die 'm weer van me wil overnemen en net als ik ook restaureren, daar ga ik straks wel ff discussie over voeren. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Verkeerde radiator teruggestuurd naar .de, meteen ff 25 euro verzendkosten.. :( Ik had 't ding beter hier voor €25 kunnen verkopen hier, dat was €10 goedkoper geweest..

Ook druk bezig op school, dus niet verder toegekomen aan 't af lassen en verder bouwen van de AX.. Over een paar weekjes weer.. :)
Last edited by AlexanderB on FriJun12, 2015 7:55:40 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Planning voor de 16V:
-rol remleiding zoeken (ligt ergens opgeborgen in m'n onderdelenstapel) en een nieuwe leiding knijpen voor de schijvenas
-afdekplaat koppeling zoeken (idem)
-motorsteun inlassen
-paar roestgaatjes dichtlassen:
--achter de koplampen
--eentje in het chassibalk
--eentje in de dorpel bestuurderskant
--voorspatbord bestuurderskant (die 2 gaten zijn samen ontstaan door de laag zand en blaadjes die dr in verzameld was..)
-achterspatborden uitkloppen voor de wielen, gelijk ff die deuk dr uit halen en daar roestgaatje dichtlassen.
-bak aan de motor schroeven, motor op z'n plek hangen
-2 aandrijfassen uitzoeken (bijrijderskant die van de saxo, moet ff kijken wat ik bij de bestuurderskant dr op zet..)
-verlagingsveren monteren op setje veerpoten.
-stekkers tellerbak aanpassen aan saxo-pinout
-alles wat ik niet genoemd heb terug installeren waar 't hoort.

En dan kan de 16V uit de garage, en lekker testrijden. :) Daarna ff naar de RDW, en als ik dat gehad heb, dan gaat ie terug de garage in voor widebody en een nieuwe laag verf. :)

En de diesel heeft over een paar weken z'n APK, maar eerst moet ik wat doen aan 't geluid (aandrijfas/wiellager/??) waar die last van heeft, en het injectiesysteem een beetje afstellen. (Er zit geen maximum aan hoeveel gas je geven kan nu, en dat is dus te veel als je niet rustig het gas bedient, bij de APK hebben ze dr nogal een handje van om vol gas te geven, en dan gaat ie over z'n toeren en rookt ie..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

whoops, de 16V is nu 800 euro duurder geworden, omdat ik nu 2 auto's op naam heb, heb ik blijkbaar volgens de gemeente genoeg besteedbaar inkomen om de volle mep gemeentelijke belastingen maar te betalen. :/

Voor volgend jaar zet ik 'm dus op naam van m'n vriendin, want voor 800 euro moet ik meerdere maanden sparen.. :/
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Jurjenz »

Huh? Wat heeft autobezit te maken met gemeentelijke belastingen? Niet alsnog overschrijven naar je vriendin en bezwaar aantekenen.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Gemeentelijke belastingen (riool, afval, dijken, dat soort gelul) kan je vrijstellingen voor krijgen mits:
je belastbaar inkomen op of onder bijstandsniveau* ligt
én
je één voetuig op naam hebt, wat <2600 euro waard is.
én
je minder dan 1x bijstandsniveau maandsalaris* op spaarrekening hebt staan.
(*900 euro geloof ik tegenwoordig)

Nou heb ik 2 auto's en m'n vriendin 1600 euro spaargeld (wat meer is dan 900) dus we gaan hoe dan ook de lul zijn. Voor volgend jaar gaan we 't anders oplossen, wat ik eerder al zei.. (tenaamstelling van de auto's verdelen en spaargeld uitgeven / als er nog spaargeld is: zwart sparen.)

Ik heb dit al eens eerder gehad, toen ik net op kamers ging. Toen had ik nog €15k op de spaarrekening staan, en 0 inkomen, maar toen kwam dr ook die rekening, waarvan mijn mede-bewoners in 't studentenhuis geen cent hebben meebetaald :( Het jaar daarna weer, toen had ik nog 6k.. Daarna 4 jaar niet betaald, want geen geld en laag inkomen, maar nu ben ik alsnog de sjaak..

Volgend jaar wordt helemaal mooi, want dan houd m'n studiebeurs op, dus dan moet ik extra gaan werken om brood op de plank te hebben, maar niet teveel, anders verdwijnt dr weer een heel minimumloon-maandsalaris naar de hebberige gemeente hiero..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 549
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by JSP »

Die 16v oliedop heb ik nog een liggen. lekvrij kan een keer die kant op of jij bij mij voor pino kan je gelijk zien of het de juiste is.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Vandaag ff de tijd genomen om naar de garage te gaan en een uurtje beetje wat dingen te doen. :)

Een aantal plekken waar ik primer op had zitten ff met een rode spuitbus overheen gegaan.

Stapeltje nieuwe onderdelen meegenomen die de laatste tijd per post kwamen, en bij de motor neergelegd. :)

Ben begonnen met de motorsteun-versterking inlassen.
Eerst de steun netjes gemaakt en recht gebogen.
Daarna alle punten waar proplassen moeten komen met de lamellenschijf kaal gemaakt.
Daarna op z'n plek geklemd met een bout en moer.
En toen begonnen met lassen, eerste paar lassen zitten dr in, en toen was 't etenstijd en ben ik weer naar huis gegaan. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

En toen was 't stuk. :/ blijkbaar wederom de onderste bout uit de downpipe gelazerd, en hij lekt nu gigantisch tussen downpipe en spruitstuk, dus ik vermoed dat daar 1 of 2 bouten zijn afgebroken (en hij dus nog met 1-2 dr aan hangt.)

Dus de diesel is bij deze no-fly tot ik minstens ff die onderste bout vervang, dat die uitlaat niet compleet dr onderuit lazert onder het rijden. Die afgebroken bout bij 't spruitstuk komt binnenkort wel, stond toch op de nominatie om uit elkaar te gaan voor de turbo swap, maar dan moet eerst de 16V op z'n wielen staan. :)

[edit] 1 stud van het spruitstuk is pleite (kan niet zien of ie afgebroken is of alleen dr uit getrild), 1 moer zat los, en uiteraard de onderste bout pleite.

Heb een nieuwe onderste bout gekocht en ingedraaid (M10x1,5, 65 lang, imbus) en stevig aangedraaid, de uitlaat zal dr nu in ieder geval niet direct afvallen. De planning was toch om over 2-3 weken die diesel de schuur in te doen en groot onderhoud te geven, dan rij ik tot die tijd nog wel ff door met maar 2 van de 3 studs aan m'n spruitstuk en een rammelende aandrijfas..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

Motorsteun zat niet goed, dus de paar lasjes die ik had gezet losgemaakt..

Image
FF met de lamellenschijf overheen gegaan, zat hier en daar nog zink op, en dan last 't niet.
Image
Hier moet ie komen zegmaar. (moet nog ff zorgen dat ie precies goed zit, en dan weer vast lassen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by AlexanderB »

FF wat anders, heb een modificatie voor m'n lasapparaat gebouwd zodat er een fatsoenlijke rol draad op past ipv dat non-standaard kleine rolletje wat er op zat toen ik 'm kocht. kreeg.
Dat, en een complete revisie (nieuwe kabelgeleider, koperen punt, rollen schoongemaakt, etc..) en hij last beter als ooit tevoren. :)

Image
Last edited by AlexanderB on MonJul06, 2015 11:28:27 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Paco
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: FriJun26, 2015 9:58:24 PM

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 1.1i

Post by Paco »

Sterk bezig!!

Post Reply