AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, nog ff wat kleins gedaan, m'n fijne nieuwe 15" bandjes op m'n velgen laten monteren. :)
Nou nog ff m'n achteras dr onder schroeven en m'n skirtset monteren, dan passen ze dr onder. :)

En ik ben dom geweest, heb nieuwe handremkabels besteld, maar had eigenlijk gelijk een nieuwe aandrijfas mee moeten bestellen, dat had verzendkosten gescheeld.. (Ik skip die 16V-as ff, die kost nogal wat extra moeite om alles aan te passen, ik prak dr wel ff een gewone GTI as onder.)

Volgende week begint m'n studie weer, en ik heb geeneens tijd gehad om m'n koppakking en distri' te vervangen. :( Ga denk ik de weekeinden sleutelen, en ff een korte vakantie van m'n werk houden. (Waar ik de afgelopen tijd vooral al m'n vrije tijd aan besteed heb. :( )

[update:]
Via Marktplaats een splinternieuwe nieuwe band gekocht, chinees merk ding, voor om m'n reservewiel. Ik hoop dr nooit op te hoeven rijden. :D

Mogelijk een nieuwe sleutelplek gevonden, nou nog ff toestemming (/sleutel) vragen.

Nieuwe aandrijfas besteld, dat met die 16V-as komt een andere keer wel.. of niet.. Gelijk ff setje nieuwe olie en dieselfilters meebesteld. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En dan ga je ff naar de AH 1km verderop en word je vanaf t moment dat je de straat uitrijd t/m 50m voor de parkeerplaats gevolgd door de politie, en daar aan de kant gezet..

Toen ik de straat uit reed maakte m'n auto blijkbaar een pluimpje rook, (condens?) en ze waren benieuwd naar de rest van de staat van m'n auto, of de verlichting wel werkte, etc..

Uiteindelijk konden ze me niks maken, maar het lijkt me duidelijk dat het hoog tijd is dat ik een sleutelplek vind en wat spul van de enorme stapel nieuwe onderdelen die ik heb liggen kan gaan monteren..
Denk dat als ik de buitenkant poets, de skitset dr op plak, en m'n nieuwe velgen monteer, dat ik dan een stuk minder opvallend ben.. :) Maar eerst de achteras doen, anders kunnen die velgen dr niet op. En daarna de motor maar eens groot onderhoud geven.. :) Denk dat als ik de kleppen stel dat ie ook een stuk beter gaat koud-starten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, nieuwe DHZ garage gevonden, de Binnenstadgarage in Den Haag. :) Niet cheap (€17.50 per uur voor de brug, ik geloof 10~12 per uur voor een plek op de grond) maar wel erg prettig werken, en op Donderdag tot 21.00 open. :) (De 1e die ik vind die je niet ruim vantevoren moet reserveren, en/of die wel na kantooruren nog open is..)

Achteras gemonteerd, bijna alles zat mee, maar kwam wat kleine probleempjes tegen:
- De nieuwe as is breder, en zelfs met een beetje hameren lopen de banden een beetje aan in de spatborden als ik over hobbels rij, hoog tijd voor een skirtset dus. (Ga ik zo ff aftekenen en morgenochtend ff slijpen.. :D)
- Ik ben wat belangrijke montagematerialen kwijt, dinsdag ff naar de sloop voor wat vervangend spul.. :)
- De voorremmen hebben nog wat aandacht nodig, dat komt volgende week wel samen met de nieuwe aandrijfas. :)
- M'n nieuwe speakerbedrading is kortgesloten, shit. Waarschijnlijk te strak langs 1 van de schroeven getrokken van de plastic rand waar ze achter liggen ofzo, straks ff loshalen en kijken waar t probleem zit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Klinkt goed, heb je een trommel of schijvenas?

Die garage is niet echt goedkoop, maarja als je makkelijk terecht kan, is dat ook wel fijn.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Trommelas, van een GTI. :)

Ik baal alleen nou dat ik in een opruimende bui die 205 trommel weggegooid heb, is verder hetzelfde, maar 5mm smaller, soort negatieve spacer, was wellicht handig geweest als blijkt dat de banden ook aanlopen aan de buitenkant met de skirtset dr op.. Achja, dat zien we dan wel weer.. :)

[edit:] en m'n 195 brede reservewiel past niet in het rekje.. yay! Denk dat ik die ff een stukje groter moet maken met n lasapparaat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yay, gaat weer helemaal super:

1 van de 2 trommels die ik nu heb is blijkbaar niet helemaal rond, trilt een beetje bij remmen bij hogere snelheden.. Dat word een andere halen dus, alleen wacht ik ff af op het rond zagen van de wielkasten of ik GTI/106/Saxo trommels haal of 205 trommels, scheelt 5mm per kant en dat kan uitmaken. :)

De rolkooi die ik te koop had staan en ff voor het gemak ik de gang had gezet omdat ie toch zou worden opgehaald (afgelopen dinsdag, en dat ging dus blijkbaar niet door) is gejat.. Well, there goes that.

Positievere berichten:
- Ben zaterdag jarig. :)
- Heb een nieuwe vriendin! :D
- We gaan volgende week samen aan de auto klussen. :) En eens zien hoeveel dingen ik van m'n to-do kan afstrepen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Nice gefeliciteerd! :D Jullie gaan dus samen klussen? De eerste proeve haha, Ikea kast kan je dan al van het lijstje schrappen :lol: Gefeliciteerd alvast! :verjaardag
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

gefeliciteerd met je mokke en je verjaardag!

Als je een 2ehandse trommel monteert laat je die best ff een beetje afdraaien. Dan ben je zeker dat het gelijk remt en je voeringen vinden het leuker etc.
AX-kopen is verslavend.

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by TvL »

Gefeliciteerd! 8)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by degene »

AlexanderB wrote:een nieuwe vriendin! :D
En eens zien hoeveel dingen ik van m'n to-do kan afstrepen. :)
:lol: :lol:
Je bedoeld: bucket-list?!

Succes iig! Ben benieuwd naar de vorderingen sowieso

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Thanks allemaal. :)

Haha, ja, ikea kast, mja, zal wel goedkomen denk ik, ik ga geen ruzie maken als dingen niet lukken zoals ze horen te gaan, en kan in principe alles van de lijst ook prima in m'n eentje, maar gezelschap en wat hulp is zeer welkom tijdens het klussen natuurlijk. :)
Dat herinnert me dr aan, ik moet ff een setje binnenstebuiten-torx doppen regelen voor de kopbouten..

Yep, trommels laten draaien voor het nette wel een goed idee, maar als ik nette remtrommels zonder beschadigingen gebruikt zou het geen probleem mogen zijn. Wellicht was t gewoon een kleine vervuiling ofzo, trilt al minder ondertussen, maar als t niet vanzelf helemaal weg gaat, dan haal ik gewoon een andere.. :)

Haha, nee, niet op die manier Ard! :P Maar heb ff alles wat ik aan de auto wil doen, groot en klein, onder elkaar geschreven en gesorteerd op schone handen, vieze handen en verfwerk, en daarna gesorteerd op volgorde dat taken die van elkaar afhankelijk zijn onder elkaar staan.. :)
Last edited by AlexanderB on TueOct08, 2013 8:43:41 AM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Losroyos »

alsnog gefeliciteerd met alles

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by grietje »

AlexanderB wrote:setje binnenstebuiten-torx doppen r
hahaha ;-)

Lekker bezig hoor! We want pics! ;-) ! Ennnuhhh hoe vol is die todolist? ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Anderhalf kantje, maar dan staan er een aantal dingen wel opgesplitst in deelstappen. In ieder geval
- Koppakking, distributie, waterpomp, spanrollen
- Aandrijfas passagierskant
- Brandstoffilter
- Luchtfilter, wasbare K&N installeren.
- Oliekoeler installeren
- Oliefilter + nieuwe olie.
- Kvs sensor en koudstart-kabel vervangen.
- Wielkasten achter rondzagen
- Auto schuren, afplakken en lakken. (en als de lak uitgehard is over een week of 2, polijstjen en in de was zetten, eindelijk mooie auto!)
- Skitset plakken
- Onderkant tectyleren
- Uitlaat verzagen en anders weer vastlassen zodat de 16V-stabi dr onder kan. Gebroken uitlaat-boutje vervangen.
- Reservewielrekje verlassen zodat 195 brede band dr in past.
- Voorremschijven en 1 remtrommel vervangen of ff laten vlakken

Optionele dingen:
- Vliegwiel 16V + 200mm koppeling installeren. (Zit te twijfelen om het hele blok dr ff uit te trekken, als ik de aandrijfas aan 1 kant, de kvs, en alles al los heb, en ik dr beter bij kan voor de waterpomp ook.. Dan kan die upgrade ook wel meteen.. :))
- Montagebeugeltjes maken voor grotere radiator, en die radiator ook gelijk inbouwen. (splinternieuwe Saxo 1.5D radiator, 50% groter)
- 2 gaten boren en tappen voor EGT en Boost sensoren.
- Bedrading voor de morettes en mistlampen installeren en die lampen dr ook in zetten.
- Draden trekken en netjes wegwerken achter het dash/onder de motorkap voor Boost, EGT, lampen, voorbereiding voor evt. cruise control, en de 12V en aarde van de radio upgraden.
- truck-hoorn installeren onder linker voorspatbord. (Lijkt me een prima plek, lekker uit de weg..)
- C5 "steelies" verder aflakken, in de was zetten en monteren. (Kan ook prima thuis)
- Alvast een plek zoeken voor de intercooler en daar montagebeugels ofzo voor maken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

Mooi lijstje, ben benieuwd hoe ver je komt (en naar de foto's) :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Flinke lijst :) Heb je voor de truckhoorn niet ook een compressor nodig?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zeker een aardige lijst, maar met een beetje doorwerken lijkt me dat er een flinke hap af kan.. :)

Ja, truck-hoorn heeft een klein 12v-compressortje dr bij zitten, geen idee of die een beetje goed is, we gaan t zien.. :)

Yep, foto's komen dr ook aan, en wellicht wat videomateriaal, wie weet.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by grietje »

AlexanderB wrote: Yep, foto's komen dr ook aan, en wellicht wat videomateriaal, wie weet.. :)
(Y) :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Slecht nieuws, goed nieuws.
Het slechte nieuws, de garage was dit weekeinde al aan een ander verhuurd.
Goede nieuwd, garage wel kunnen reserveren voor aanstaande zaterdag-zondag. :)

Image
Nog ff op het strand geweest.. Waarschijnlijk een van de laatste foto's zonder skirtset, yeah! :D

Verder gisteren tijdens/na hoosbui stuk wezen rijden, kwam onderweg een paar mooie diepe (15-20 cm diep) plassen tegen, waar ik uiteraard lekker doorheen ben geragd.
Image
What it felt like.
Image
What it looked like.

Erg gaaf (Y) Tot de laatste plas voor m'n eindbestemming, waar onderwater een stoepbandje lag waar ik te dicht langs reed..
Image
Het valt ontzettend mee, is maar een klein butsje, en de velg doet t verder nog prima en trilt niet. Niet dat het uitmaakt, is toch m'n setje rag-velgen. :D
Als de skirtset dr op zit en de auto is uitgelijnd gaan m'n goede velgen met nieuwe banden dr onder.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

Sukkel... :P
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply