Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by Drake »

Hij stond zo mooi! maar die cupveren zijn wel erg kort en gezien ze 'los' zitten kan de apk keurmeester ook gaan miepen.

Trouwens het setje merwede veren waar ik op rij is ook behoorlijk laag, mochten de omps te hoog zijn is dat een optie wellicht, ze zijn ook relatief zacht wat op de weg erg prettig is.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

door de opwaartsedruk van de draagarm en stabistang raakte het allemaal 'net'... maar APK keurmeesters vonden het idd wel tricky!

die Merwede's zijn inderdaad ook prettig, die OMP's heb ik er destijds tijdens de Presse onder gehad, vooral op slechte wegen zijn die erggg fijn!
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by AlexanderB »

q01z wrote:geheim van de smid, makkelijk fusee los maken.. fatsoenlijk formaat breekijzer gebruiken, plop!
http://uploadjefoto.axclub.nl/2013/2014 ... .03-68.jpg
Zo heb ik bij die blauwe toen een scheur in die chassisbalk gemaakt. niet zo'n goed idee achteraf..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

dan zat het daar TE vast..

als je fusee pennen en fuseehouder (veerpoot) gewoon goed zijn, plop je de fusee er zonder veel kracht uit!
geweld gebruiken is bij een auto nooit goed.. en kan inderdaad enorme schade aanrichten.. maar dat is een kwestie van opletten :-)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by AlexanderB »

Klopt, bleek later dat "iemand" de fuseebouten waarschijnlijk met de luchttol had aangedraaid. :( (had een fuseekogel laten vervangen bij een garage ivm apk afkeur, bleek slechts een verkeerde fuseebout in te zitten (zonder zo'n glad stuk, en dus speling), die is vervangen toen, en veel te hard aangedraaid.) Heeft heel wat moeite gekost om los te krijgen, stond goed voor paal op een axclub sleutelmeeting waar ik m'n fusees niet los kreeg toen ik m'n aandrijfassen wilde wisselen..

Zelf draai ik ze gewoon netjes op moment, dan heb je ze dr zo uit, welke methode je ook gebruikt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

whooot... laatste bericht hier, 13 maart 2014..

Dat is lichtelijk lang geleden!
laatste ging blijkbaar nog over de APK, dat heb ik sindsdien eigenlijk niet meer geprobeerd, maar staat wel op de korte termijn planning.

- het 106je doet het nog steeds fantastisch, al zit er momenteel een enorme hoeveelheid olie aan de buitenkant vh blok.. er is dus iets stuk, maar ik kan nog niet de motivatie(tijd) vinden om het te maken.
- de Xantia maakt nog steeds +1000km per week en staat daardoor nu op 383.000km, de scherpe teller ziet dat we dan geen 50 maar 40 dz. km gereden hebben afgelopen jaar, maar Monique werkte eerst dichterbij dus dat klopt :-)

en dan het belangrijkste; de AX! Die staat warm (nahja..) en droog, maar momenteel niet hoog.. omdat hij even niet terug wilde starten toen ik hem de brug op wilde rijden.

De reden waarom er na de APK-afkeur vrijwel niets meer gebeurd is was niet best.. het zat me niet lekker dat de motor zijn vermogen niet gaf en af en toe spontaan warm werd zonder verklaring, ik vond m ook niet goed klinken en heb hem dus maar weer open geschroefd.
Op het eerste zicht lijkt er een drijfstang krom ( ik meet een verschil in de slag vd zuigers) en dat was voldoende conclusie om het blok te demonteren en aan de kant te zetten.

Momenteel ligt er een volledig standaard 1.6 8klepper blokje in, waar ik uiteraard wel het spaghetti spruitstuk, de 1.3 rallye-inlaat en aangepaste ECU aangehangen heb. Eerst maar eens rijden, dan weer terug opvoeren.
afgelopen weekend wel een korte testrit gemaakt, beviel uitstekend! Hij geeft gas, remt, stuurt en maakt een hoop kabaal, dus is weer een beetje in zijn ouwe doen.

Vooral het niet meer starten stelt me bijna gerust, om onverklaarbare reden heeft deze GTI bij al zijn motoren (1.3rallye, 1.4Weber, 1.6 Solex, 1.6injectie) altijd al gehad dat de startmotor soms niet rond gaat; de Accu is dan vol en vaak start hij na een paar minuten zonder problemen.
Er zijn al verschillende startmotoren, accu's en zelfs bekabeling-sets gemonteerd geweest.. het probleem blijft! En lijkt hem eigenlijk te zitten in de massa van de koets of iets dergelijks, de rest is tenslotte al vervangen geweest!
alhoewel... kapot contactslot? (niet logisch gezien de storing.. maar die is nog niet gewisseld?)

Sleutelen is er trouwens sinds de verhuizing een stuk aangenamer op geworden... Moest ik me altijd behelpen met een 1.5brede garage aan huis, mijn lieve (sinds oktober) vrouw Monique vond vd zomer een nieuw huis op Funda; dat hebben we maar gekocht en sindsdien moet ik een takke-eind lopen (naar het eind vd tuin) om te sleutelen in een schuur van 13.5x5 met vloeistofdichte vloer, brug, goede verlichting en een zolder! :-) Alleen verwarming mist er nog, maar het is al bijna zomer. De AX hoeft uiteraard niet alleen te slapen (dat zou zielig zijn) maar heeft 's nachts gezelschap van de 106.

ik zal zo eens foto's uppen
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

random foto's:
subtiel pluimpje
Image

op de brug in de garage
Image

verlaagd, nog in mijn oude garage
Image
neus aan neus met de Xantia
Image

en zo staat hij momenteel, te wachten totdat ik de sleutel omdraai en hem even 2.5m naar achter verplaats :P
Image
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by j0achim »

Gaaf om weer wat te lezen, zeker de schuur is een vooruitgang! Jammer dat de opbouw nog niet zo vlot, maar wat moet je ook doen als hij klaar is? Mijn GTI project duurt inmiddels ook al een jaar of 3, omdat ik er welke keer wat nieuws bij verzin. Maar de hulk staat er nog steeds goed bij!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

idd... wat moet ik ermee als hij klaar is!!

Vroegah ging ik dan een rondje polderknallen ofzo.. en dan reed ik ook echt op de 100% limiet, 'you make mistake, I kill' dat idee.. Maar nu met vrouw/kind thuis zie ik mijzelf niet zo snel de AX aanslingeren om zo hard mogelijk over een polderweggetje te gaan blazen!
mee naar mijn werk kan ook maar 2 dagen per week (andere 3 dagen zou er een kinderstoel aan de rolkooi getiewrapt moeten zitten), maar goed.. eerst maar eens afbouwen en APK er op!

ben allang blij dat ik er weer eens een paar honderd meter mee heb gereden, t ding blijft echt gaaf :oops:!

Overigens had ik mooie kuipjes gekocht ervoor, maar daar pas ik net niet goed genoeg in! Dus die staan nu op marktplaats
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by Bossie »

Blijft heerlijk Marc. Moeten we toch maar weer een keer voor de Pressé gaan sparen :D
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

Bossie wrote:Blijft heerlijk Marc. Moeten we toch maar weer een keer voor de Pressé gaan sparen :D
ja dat is natuurlijk wel briljant!
Of gewoon de route erbij pakken, voorprogrammeren in onze navigatie.. en dan genieten :-)
Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by Fruit »

Zo er is een hoop gebeurt zo te zien bij jullie zeg. Mooie schuur (jaloers) verder nog foto's van het huis ben benieuwd??

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

ImageImageImage

Echt veel fotos van het huis of de schuur heb ik niet! Iets te enthousiast fotos gedelete op de telefoon :(
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by Rio97 »

Maakt niet uit, de leukste feature van je huis heb ik nog wel op foto 8)
Gaaf huis hoor, en landgoed, en royale garagewerkplaats.

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

Dankje Rogier :P

owhja en zo ziet het er momenteel onder de motorkap uit:
Image
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by Wheelnut »

Ik = stikjaloers op werkplaats.

Zo'n garage bij mijn woning staat ook heel hoog op mijn lijstje droomwensen.
Maarja. Voorlopig maar behelpen op assteuntjes in de voortuin van mijn huurwoninkje...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »

Ik zou Monique ook eigenlijk elke dag op mijn knietjes moeten danken voor die schuur :P Of zal het soms een hint zijn? :lol:

net (toen ik wat moest pakken) even wat foto's gemaakt van hoe de AX er nu bij staat, wat meer up2date zegmaar

zoals je kunt zien is het merendeel van de stickers van de auto af.. en daarmee ook een gedeelte vd lak!
Image
Image
het stuk skirt ligt ook ergens, dat reed ik er af toen ik voor het eerst de brug op ging, dat bleek niet te kunnen (er moeten plankjes onder de oprij-platen, anders is het te hoog)

interieur is wat karig, 1 stoel terug gezet en opzoek naar een ander setje kuipstoelen, het liefst een setje dat niet in Friesland ligt..
Image

het dashboard (of wat er nog van over is)
Image

owh en voor wie er nieuwsgierig is..
Spoiler Tuning:
Image
ik moet nog wel een beetje opruimen

eigenlijk bedoeld voor bij de andere motor.. maar toch
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by q01z »


Link


en zo klinkt het als het start (ik zal volgende keer mn telefoon draaien..)
Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by Fruit »

Pff jaloersssss. Echt een mooie werkplek.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia HDi '01, 106 1.6

Post by AlexanderB »

Zo'n luchtfilterdoos (106 Rallye Type 1?) zoek ik nog, maar op de meest logische plek om dr een te regelen (rallye.nl) zijn ze niet zo aardig tegen "buitenstaanders" zonder een 106/205 rallye.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply