Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Okidokie, tweede dynamo opgehaald. Ziet er heel anders uit. Model is hetzelfde, maar het koper is rood en de poelie is zwart van kleur. Raar.

Ook de juiste studs gevonden. Morgen de boel weer in elkaar zetten. Heb er vanavond geen zin in, en Myrla kan best een extra dag op de assteunen blijven staan.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

groot gelijk heb je! maar balen dat het zo veel moeite kost joh, ff een dynamo wisselen. Gelukkig heb je de klusspirit nog wel, ondanks dat je zegt er niet echt zin meer in te hebben. Wat voor werk doe je nu trouwens? Heb je al een kantoorbaan, of moet je nog buiten werken met -30 straks? Succes met de dynamo en studs morgen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik zit tegenwoordig hele dagen op kantoor uit m'n neus te vreten. Zo kom ik de winter wel door! :)

Ik heb helemaal geen klus-spirit, maar de dealer wil 600 piek dankuwelasublief hebben om een dynamo te wisselen. Tsja...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Zullen we je maar gewoon een AX in onderdelen opsturen? Die doen het altijd.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Als een bouwpakketje? :D

Moet 't wel een Type 1 zijn....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Zal qua jaartal ook wel moeten (>25 jaar oud), maar de type 2 electronica is toch echt beter.. ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Maar een Type 1 is veel leuker! :D

En een kabelboompje is zo gesoldeerd natuurlijk, als zo'n ding me een tweede keer weer in de fik vliegt...:P Grut, wat heb ik toch een frustratie met die AX'en gehad altijd. Dat realiseer ik me pas als ik mijn topic weer eens doorlees. In mijn herinneringen was het niets anders dan rozegeur en maneschijn. De realiteit was schijnbaar toch iets anders...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Heb bij m'n type 2/3's (3 stuks) nooit echt kabelproblemen gehad.. :) Enige wat niet lekker werkte was op een gegeven moment de centrale vergrendeling (draadbreuk tussen de deur en koets) en de geschakelde plus naar de brandstofpomp die door een van de vorige eigenaren met tape en kroonsteentjes aan elkaar was geknoopt.. Eigenlijk nooit enig probleem gehad met de standaard-kabelboom. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik ook niet, totdat ik met een priem in het contactslot ging zitten rammen met de accu nog aangesloten....Daarvoor nooit een probleem gehad....;) Daarna trouwens ook niet. Wee degene die een Type 1 kabelboom op de sloop zoekt en Die-Andere tegenkomt... :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Die tip met de wielmoer voor de stud werkte prima. Thanks AlexanderB. ;)
Ging er vrij gemakkelijk op, nadat ik de remschijf erop had gezet. Zonder remschijf heb je aan het einde van je schroefdraad nog een stukje 'stud' over...:P

Image

Myrla is weer up and running. Dat metalige zoemgeluid is weg. De auto is nog nooit zo stil geweest. Dynamo is dus al een hele poos slecht geweest. Geen slippende riem meer, en alles lijkt prima te laden.

Heb net 40 kilometer testrit gemaakt met de lampen aan, de achterruitverwarming, airco, en de ventilator op standje vier....Geen centje pijn. Ik durf er morgen wel weer mee naar het werk. :)

Het voelt goed de auto weer met vier wielen op de grond te hebben. Een auto met zelfdragende carrosserie dagen lang op één hoek in de lucht hebben staan zit me niet helemaal lekker.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Mooi! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ceristimo wrote:De dealer wil 600 piek dankuwelasublief hebben om een dynamo te wisselen.
Ik denk dat je ook wel begrijpt waarom dat zo duur is, of niet?
Die lopen natuurlijk ook uren te kloten om dat ding te bevrijden...

Maar goed, fijn om te horen dat alles gelukt is!
En als er geen geluiden uit die waterpomp komen, dan zit het daarmee wel goed.
Voor een tijdje, althans...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Dan nog blijft het uurloon bij de dealer een beetje aan de hoge kant... Maar als de waterpomp eraan gaat, dan trek ik met alle liefde de portemonnee. :) Dat is gegarandeerde frustratie waar ik niet aan zou willen beginnen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hmmm, het lijkt erop dat die eerste dynamo die al mijn lampen zo ontzettend fel liet branden beide mistlampen heeft opgeblazen. Zag vanmiddag ineens dat beide mistlampen het niet deden

Heb zojuist de oude witte lampjes er weer in gezet. Beide gele lampjes zijn zwart. Jammer, want die lampjes waren niet goedkoop en heb er maar twee maanden lol van gehad.

Nouja, gelukkig is er niet meer stuk gegaan.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ook al is het hier bizar koud, de kerstdagen waren toch genieten! :)

Beetje laat, maar voor alle AX-clubbers hoop ik toch ook dat jullie hele fijne kerstdagen hebben gehad.

Image


Link
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by citrofenwick »

Dat moet erg koud zijn! Ik kan het me moeilijk inbeelden.
Prettige feestdagen daar :)
AX-kopen is verslavend.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Een uurtje te laat, maar desalwelteplus een gelukkig nieuw jaar iedereen! Dat er dit jaar eens voor de verandering werelwijd geen AX'jes op de sloop mogen belanden! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: FriOct25, 2013 9:04:43 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by REV1 »

Als je kachel niet goed genoeg warm wordt, check dan eens de volgende dingen:

- zit de thermostaat er goed in? Soms passen ze er ook onderste boven in en dan zou het kunnen zijn dat het warme water de verkeerde kant op gaat
- gaat de kachelkraan (voor het warme water) wel helemaal open? soms kunnen kabels tussen de knoppen en de kraan verschoven zijn waardoor misschien de knop wel op max staat, maar de kraan niet volledig open.
- is de kachel radiateur niet verstopt met iets? met bv. fijngemalen bladeren? (dan zou die ook niet zo hard blazen)
- vaak is het zo dat bij de kachel op max. men er ook voor zorgt dat er geen verse koude lucht van buiten wordt aangezogen. Misschien kun je checken of de kleppen die de luchttoevoer regelen wel volledig dicht gaan, of nog goed afsluiten.
- geen lucht in de slangen naar de kachelradiator?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hey Rev1, thanks voor de lijst, maar ik had al die dingen al gechecked.

- De thermostaat zit er goed in (ondersteboven kan bij de Mazda niet, hij gaat er echt maar op 1 manier in) en de thermostaat werkt verder wel. Mijn motor wordt heet als het buiten -30 vriest, dus dat is allemaal prima.
- Ik weet niet helemaal wat je met een kraan bedoeld? Voor zover ik kan zien is het enige wat bij de Mazda de warme temperatuur bepaald een klep die open en dicht gaat. Die klep wordt via een kabel die aan de koude/warmte knop op het dashboard zit bestuurd. Heb dat gedeelte van het dashboard al eens losgehaald om te verifiëren dat die klep volledig open en dicht gaat. En dat doet 'ie dus.
- Heb de kachel radiateur schoon laten spoelen. Zou niks meer in mogen zitten.
- Volgens mij zuigt een auto altijd van buiten lucht aan, ongeacht hoe je verwarming staat. Zou hij dat niet doen, dan beslaan je ramen namelijk erg snel. Ik kan via een knop wel de binnenlucht laten circuleren (dat is denk ik wat jij bedoeld?), en dat werkt prima als de auto op staat te warmen en ik er niet in zit, maar als ik begin te rijden werkt dat niet omdat de ramen dan binnen enkele minuten beslaan.
- Voor zover ik weet zit er geen lucht in het systeem, maar omdat het buiten nu voor de verandering eens niet zo koud is ga ik dat zo maar eens controleren...

EDIT:
Nope, zit geen lucht in.

Denk dat ik er maar voor ga sparen om de kachelradiateur te vervangen. Daarvoor moet helaas het hele dashboard eruit, en ik heb dat ooit eens bij een AX gedaan. Dat is eens maar nooit weer, dus dat mag de garage gaan doen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Zo, en toen gleed de Camry van de weg af en ploegde door een sneeuw/ijs bank. Deuk in de bumper, mistlamp covers stuk (van die plastic dingen die de mistlamp gaten afdichten), de splash guard (plastic ding onderaan motorblok ter bescherming) in twee delen en sleepte over de grond, reservoir voor de ruitensproeier lek geslagen en de bumper gril foetsie.

De bumpergril vond ik achter de bumper tegen de radiator geplet, en die was nog bruikbaar.

De deuk uit de bumper gekregen door 'm met een haardroger heet te maken, en toen kon je 'm er zo uitdrukken. Één van die mistlamp dingen vond ik terug langs de kant van de weg, dus die zit er ook weer in.

Nu nog de mistlamp bedekking voor de passagierszijde bestellen, reservoir voor de ruitenvloeistof, en de splash guard, en dan zie je er vrijwel niks meer van. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply