Mirka, de AX Plaisir bleek een olielekkend, onbetrouwbaar wrak. Staat sinds juli 2010 in de garage te wachten op demontage. De 'nieuwe' Plaisir (ook '91) is te bewonderen op pagina 23 en luistert naar de inspirerende naam 'Die-Andere'.
Na veel onderhoud gepleegd te hebben aan Die-Andere (in het jaar dat ik hem heb is vervangen: beide aandrijfassen, elektrische raammotor linksvoor, achterband, uitlaatdemper, draagarmen, fuseekogels, stoelbevestiging gerepareerd, kachelmotor, nu de grootste klus: Kabelbomen vervangen (interieur en motor). Die is vanwege kortsluiting in het contactslot (eigen schuld, want we stonden het slot uit te boren zonder de accu losgehaald te hebben) redelijk doorgebrand. Voortgang en foto's op Pagina 56.
Hallo iedereen,
Mijn allereerste berichtje op het AX forum.
Want wat wil nu het geval? Ik heb als 23-jarige, op mezelf wonende student, een ontzettend leuk aanbod gehad van een goede kennis, namelijk een 5 deurs AX uit 1989. Ik kan hem voor heel weinig geld overnemen. Ik heb al opgezocht wat zo'n auto kost qua verzekering en belasting, en dat is heel goed te doen. Dan kom ik op ongeveer vier tientjes vaste lasten per maand uit.
Ik ga de auto morgen bekijken, maar ik heb de kennis van wie hij nu is wel even gevraagd naar de staat van de auto. De auto heeft momenteel 102000 KM gereden, en volgens mijn kennis is hij motorisch helemaal goed. Er lekt niks, geen rare geluiden, en hij heeft een paar maand terug nog een beurt gehad waarin de olie, wat filtertjes en dergelijke zijn ververst. Distributieriem en dat soort dingen schijnen ook mooi op tijd vervangen te zijn, dus als het goed is zitten er voorlopig geen grote onderhoudsdingen aan te komen.
De achterste wielkasten vertonen echter wel roest, en de bovenkant van één van de dorpels begint ook te roesten. Daarmee kwam hij vorig jaar nog wel door de APK, maar 't is de vraag of ze dit jaar weer zo soepel zijn natuurlijk.
Eigenlijk ben ik al helemaal verkocht. Het enige nadeel is dat ik niet bepaald bijzonder technisch onderlegd ben. Is het dan verstandig om een 20-jarige AX te kopen? Ik ben best bereid gereedschap te kopen en te leren, en als er eventueel iets gebeuren moet kan ik er hopelijk met goede aanwijzingen van jullie wel uitkomen, maar momenteel heb ik weinig tot geen verstand van auto's. Is het sleutelen en onderhoud aan een AX vrij simpel, of zou je alleen in zo'n auto moeten rijden als je zeer technisch bent?
Is het reël om een AX uit '89 met niet al teveel grote kosten rijdende te houden?

Als ik hem koop wordt het mijn eerste auto'tje (terwijl ik al drie jaar een rijbewijs heb), dus dit AX'je heeft heel wat waar te maken. Dit wordt natuurlijk de auto waar ik, als ik straks oud en versleten ben, met plezier op terug moet kunnen kijken. Als mijn kinderen mij dan vragen: "Pap, wat was uw eerste auto?" Dat ik dan kan zeggen: "een prachtige, witte Citroën AX" en daarbij een heleboel leuke anekdotes kan vertellen. Net zoals mijn vader het nog wel eens over zijn eerste auto heeft, een Daf33 waar je het wegdek door de gaten in de bodem kon zien, en waarbij de stoel op twee planken stond geschroefd. Ik bedoel, je eerste auto, daar moet je niet iedere twee dagen onder liggen sleutelen, toch?

Het gaat overigens om deze auto:
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... &ken=15865
@Pascal
Dank voor de korte handleiding met betrekking tot het starten.
De kennis waar ik 'm van heb gekocht heeft nooit met het gaspedaal gepompt, ook niet in de winter. Hij deed choke uit, starten, en als hij niet gelijk aansloeg beetje gas erbij. "Start altijd", zo zei 'ie.
Hoe dan ook, ik kan jullie mededelen dat ik de trotse eigenaar van een AX ben. Ik heb 'm vanavond gekocht. Ahoewel de carosserie van achteren mooier had gekund zijn de dorpels nog hard (zit aan beide kanten een roestplekje in het gebied tussen de voor- en achterdeur, maar dit lijkt heel oppervlakkig. 'T is keihard, dus niet verrot) en de bodem zag er bij eerste inspectie ook prima uit.
De roest bij wielkasten voor is oppervlakkig. Volgens mij kom ik met een schuurpapier en plamuur al een heel eind.
De achterkant, en dan met name links achter, baart mij wel zorgen. Ik heb net in het donker met mijn telefoon een foto gemaakt, dus echt duidelijk is 'ie niet, maar enfin:

Zoals je ziet zit er tape overheen, en niet geheel zonder reden. Waar ik met MSPaint rood heb gekliederd zit gewoon géén staal, da's weggevreten, en het blauwe gedeelte is rot. Kan ik zo met mn vinger doorheen prikken. De rest ziet er opzich wel redelijk uit.
De achterkant van het spatbord kan je dus met de hand wel heen en weer wiebelen, en ik vermoed dat als ik er effe flink kracht op zet ik het hele zooitje er zo afbreek. Zo belabberd zag het er op dat spatbord vorig jaar ook uit, en de garage maakte er nooit een punt van, maar ik vraag me af of dit door de APK mag. Tsja, misschien lijkt het erger dan het is.
Verder heeft hij roest op alle bekende plekjes: oppervlakkige roest onderkant achterdeuren, roestplekjes aan zijkanten binnenkant kofferbak, en het gedeelte achter de koplampen. Daar heeft iemand aan één kant met glasvezel ofzo ooit wel lopen klooien, dus aan één kant is het dicht, andere kant zit wel een gat.
Nou, wat gaf de uiteindelijke doorslag om hem, ondanks het verrotte achterspatbord, wél te kopen?
1) Onlangs een beurt gehad, zijn wat motorische dingetjes vervangen, dus hopelijk voorlopig wat dat betreft geen kosten.
2) Begin dit jaar heeft ze nieuwe bandjes gekregen
3) Accu is anderhalf jaar oud
4 Geen geratel bij scherpe bochten, dus zo te horen niets mis met wiellagers. Klinkt allemaal goed.
5) Auto blijft netjes in het midden, kan hele enden rijden zonder de handjes op het stuur
6) Vol op de rem, en hij blijft mooi rechtdoor gaan
5) Motortje start en loopt als een zonnetje
6) Schakelt prima (zit wel behoorlijk wat speling op de pook. Niet irritant, maar als er een 'easy fix' voor is, dan graag). Pook glijdt wel als een mes door boter in de versnelling.
7) Geen speling op stuur

9) Misschien is dit een bijzondere AX, maar er rammelt helemaal NIETS in de auto. Enige wat rammelt bij stationair lopen was de hoedenplank. Twee krimpkousjes op de nippeltjes, en geen gerammel meer. Zelfs met 150 op de teller valt er nog goed te praten met medepassagiers. Viel me dus qua lawaai heel erg mee.
Wat me overigens wel opvalt aan het rijgedrag van de AX is dat ze behoorlijk helt in de bochten. Nadat ik de motor warm had gereden wilde ik d'r eens wat op d'r staart trappen. Als ik haar in een bocht gooi dan hang ze vrij scheef, en heeft ze de neiging over de voorwieltjes te gaan. Pluspunt is dat ze soepel over drempeltjes glijdt. En die stoelen zitten bijzonder goed. Viel me erg mee.
Dingen die ik graag opgelost zou zien (door mezelf natuurlijk, maar als iemand een tip heeft of een HowTo dan graag

1) Dat lelijke spatbord. Ik heb er nog niet echt naar gekeken, maar hoe zit zo'n spatbord vast? Geschroefd aan de carrosserie of?....
2) Speling pook: Niet echt last van, maargoed: Als 't wat strakker kan ben ik blij. Kan je daar iets voor doen met de schakelstangen? Boutje aandraaien ergens, of is dat té simpel?
3) Aangrijpingspunt koppeling ligt erg hoog. Koppelingspedaal staat wel hoger dan rempedaal (op de gok ongeveer een centimetertje), maar heeft het zin om dan iets met die kabel uit te vreten? Daarvoor vond ik al wel ergens een makkelijke uitleg hoe dat aan te passen hier op het forum, dus dat bericht ga ik effe opzoeken.
In elk geval, de eerste 150 probleemloze kilometers zijn deze avond al weer gemaakt.
