Mathijs (AX, '90 1.1 TE U9, YV-70-KD)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Mathijs (AX, '90 1.1 TE U9, YV-70-KD)

Post by Mathijs »

Hoi,

Ik ben Mathijs, 21 22 jaar, student, en heb een maandje geleden mijn eerste auto gekocht, zoals je kon verwachten een AX en wel een rode 5-deurs type 1 uit 1991. heb weer een AX gekocht! Een witte welteverstaan, met 2 ton op de klok en zo als het er nu naar uitziet een stuk minder ellende dan die rode :P starten is lopen, geen getik in de bochten, geen lekke dampretourslang, wel roest :P

Oja, de achterbumper is al vervangen.

Fotootje (er volgen er binnenkort meer):
Image

Todo-lijstje:
- Roestplekjes wegwerken
- Koplampunits een beetje recht zetten
- Interieur een beetje opknappen
- Injectiehuis schoonmaken
- Radio op onderbroken draad aansluiten
- Interieurventilator piepvrij zien te krijgen
- Draaiknop voor ventilatorstand zoeken
Last edited by Mathijs on MonMay31, 2010 9:09:35 PM, edited 10 times in total.

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Oja, en wat ben ik van plan er aan te verspijkeren:
- Aandrijfassen
- Kilometerteller fixen

Mindere prioriteit
- Raammechanisme achter vervangen
- Radio vervangen
- Interieur vervangen KLIK

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

haha, nou, welkom :D!

Ennuh... ik denk dat het wel goed komt hoor! Een AX zit zo simpel in elkaar...
En wat meer verstand van autotechniek doet je vertrouwen in een auto ook ten goede!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier.

Zo op de foto ziet de AX er nog prima uit. Ik zeg opknappen!
Aandrijfassen vervangen was ooit ook mijn eerste klus aan de AX.
Het is even wat werk en kost een paar centen maar dan kun je met twee vingers in de neus naar Trondheim rijden ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ok. Wat raden jullie mij aan... kan het uit om een paar tweedehandsjes aan te schaffen (op de sloop of via het forum) of nieuwen, of gereviseerden?

En waar kan ik nieuwen kopen? Bij de Citroën dealer of is die duur?

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ik heb van Grietje het advies gekregen niuewe aandrijfassen aan te schaffen, lijkt me ook slimmer. Kost wel wat, maar dan ben je er voorlopig dan ook vanaf ;)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Goed, we zijn weer een paar dagen verder en Haynes is binnen...

Prioriteitenlijstje:
- Remklauwen reviseren + remmen ontluchten (iemand nog een goedkoop adresje voor revisiesetjes?) (AGO is me te ver weg)
- Tellerkabel vervangen (sloper?)
- Dampretourslang vervangen (Is 15 euro normaal voor een meter? (Wildkamp))

Mindere prioriteit doch zeker op het lijstje:
- Aandrijfassen vervangen (Heb een adresje gevonden op marktplaats: 125 per kant inclusief as, maar ga het denk ik toch zelf doen met mijn grote vrienden Haynes en Pa)
- Raammechanisme achter (bestuurdrskant, is dat nou links of rechts? ;))

Nog minder prioriteit:

- Fatsoenlijke radio
- Dakdragers

Komende week maar eens even naar Snuverink in Borculo, die heeft heel veel van deze onderdelen liggen.
Wat ik echter sowieso nieuw aanschaf zijn de aandrijfassen.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Ik zou een tellerkabel ook nieuw kopen!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Misschien wel handig, dan meteen eentje met toerenteller, de voorbereiding daarvoor is al aanwezig toch?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

toerenteller zit niet in je kabel 'schat':P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Nee dat snap ik, maar buiten die kabel om is e voorbereiding voor een toerenteller toch sowieso aanwezig?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mathijs wrote:Nee dat snap ik, maar buiten die kabel om is e voorbereiding voor een toerenteller toch sowieso aanwezig?
Zou ik met zon oude AX niet van uit gaan. Zoiezo is het in jou tellerbak moeilijk zo niet onmogelijk een (orginele) toerenteller te plaatsen....
Als je dat wil kan je beter een losse op je dash zetten, aansluiten is niet moeilijk ;)

Tellerkabel kost nieuw niet zo heel veel volgens mij, moet ik bestelnr + prijs opzoeken?

Die dampretourslang van de wildkamp kan je prima gebruiken! Een van de goedkoopste, heb ik ook gebruikt. Hij is wel in buitenmaat iets dikker dus je moet wel lekker proppen. Ik had overigens wel de rubber olie/benzine slang, diameter 16 mm als ik het nog goedherinner. Lekt ie veel?

Remklauw reviseren, miss eerst even ontluchten en goed losremmen, miss helpt dat. Als er nooit echt mee gereden is (en dus ook nooit echt geremd) heeft dat soms even wat losrem acties nodig ;)

aandrijfassen is zeer goed zelf te doen! Ome Rio heeft volgens mij een super how-to op t forum gezet ervoor.

raammechanisme achter (bestuurderszijde is links ;)) moet je op slopers zoeken, zijn vaak verroest omdat ze niet echt veel open en dicht gaan ;)

En dannn als laatste, dakdragers heb ik, staan ook te koop, had ik voor op mijn 5 drs maar zoals je miss weet heb ik daar een ongeluk mee gehad en was de ax meer dan total loss/.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Haha, ik zie nu pas dat CitroCin het over een tellerkabel had, ik had tellerbak gelezen, vandaar het misverstand.

Dampretourslang ga ik bij Wildkamp bestellen. (16 . 25,4 mm)

Ik heb er al aardig wat mee geremd en ook tot piepen aan toe op rustige weggetjes, maar hij wil echt niet los. Ben ook met een staalborstel en WD40 aan de gang gegaan, maar mocht allemaal niet helpen.

Ik heb die HOWTO uitgeprint en met Haynes erbij gaan die andrijfassen vast lukken indrdaad :D


Overigens ga ik vanmiddag naar een demontagebedrijf, een raammechanisme, tellerkabel en radio regelen.

Wat wil je voor die dakdragers hebben Grietje?

En bedankt voor je uitgebreide antwoord ;)!

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Zo, vandaag naar een demontagebedrijf geweest. Een hoedenplankje en het mechanisme voor het achteraam (links) op de kop getikt.

In de middag naar de kwikfit voor nieuwe remblokken.
Hij heeft nooit lekker geremd, moest altijd diep trappen. De kwikfit monteur zei ook al dat er wss een probleem was met de hoofdremcilinder.
Voor ik weg wilde rijden even een paar keer trappen en toen: *pok* erdoorheen getrapt.

Hij remt ook echt totaal niet meer met het pedaal. Met behulp van de handrem naar huis gereden (een kilometertje, rustige weg, dus enigzins verantwoord) en hier staat hij nu.

Uit wat eerdere topics en uit wat de monteur zei kan ik opmaken dat de hoofdremcilinder kaduuk is, kwestie van vervangen en ontluchten?

Ik heb er maar pech mee :(

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Kwikfit slechte ervaringen mee, vervangen vaak teveel.. ze vroegen 300 voor reparatie van mijn rem, wat met hulp van wat ax-club leden ook voor een paar gram vet kon (zuiger zat vast)....

'k kan je helaas niet vertellen wat er met je remmen mis is (te weinig verstand van).

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

als je pedaal zoiezo al een lange slag heeft had is die kans wel groot.

Ik had ook op de GT, die remde echt een tijdje vrijwel niet op de voetrem, pedaal helemaal tot het schutbord en dan 'vertraagde'je maar echt remmen, nee zeker niet

Met een nieuwe HRC, door de garage geinstaleerd (120 euro) remde die weer perfect!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Met een tweedehands HRC, 35 euro, zelf geinstalleerd, vervolgens ontlucht, remt mijn AX ook weer perfect! Ik ben echt blij dat ik het (samen met pa ) voor elkaar heb gekregen!

Kan ik de lange rit naar Groningen weer maken straks.

Overigens, last but not least, ook een nieuwe pookknop gescoord :D Zag er nagelnieuw uit, eventjes beetje uitgeboord en ik schroefde hem er zo op :P

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Een paar nieuwe fotootjes:

Image Image Image Image
Image Image Image

lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 237
Joined: FriMay01, 2009 5:21:32 PM
Location: Rhenen

Post by lindap89 »

Haha leuk, nog al een student met een rode 5deurs AX; ziet er ook nog goed uit :D ondanks dat t zo'n moeilijke kleur is ;)
Jammer van die problemen die je ermee hebt gehad :(
Hopelijk doet hij het nu wel weer goed voor een hele tijd ;)
Weer op zoek naar Citroën

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Dankje! Die van jou mag er ook zijn ;)

Hij heeft overigens wel aardig wat roestplekjes, vooral achterste wielkasten, en een plek in de kofferbak. Moet maar eens goed behandeld worden en hopelijk geen rotte dorpels.

Post Reply