Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)
Moderator: webmasters
Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)
ax 1, 2 & 3 staan op pagina 1
vanaf pagina 3 lees je meer over ax no. 4 (spotje)
vanaf pagina 5 lees je meer over ax no. 5 en wel op LPG (Mr Krabs)
vanaf pagina 16 lees je hoe Mr. Krabs (na een tragisch ongeluk ) is omgebouwd tot ax aanhanger
vanaf pagina 30 lees je meer over ax no. 6, ditmaal een 1.5 Diesel
vanaf pagina 32 lees je meer over ax no. 7.
Ik ben nieuw hier, en daarom leek het me leuk mij even voor te stellen. Ik heb een rijk verleden met ax'jes, helaas niet een erg vrolijk verleden. Dit is het verhaal:
net voor de zomervakantie in 2007 koop ik mijn eerste auto. een witte Ax 1.1 uit 1988. Een erg leuk auto'tje. lichtmetalen vegjes, dakraam, leren bekleding (!!!) en een achterspoilertje waren aanwezig. 125.000 op de teller, dus die zou nog wel even mee moeten gaan.
de ellende begon bij de APK toen hij op 8 punten werd afgekeurd kleine dingen, maar de achterremmen werden ook afgekeurd. Hier moest ik nieuwe remcylinders voor halen, en nieuwe schoenen. Na een weekje stevig klussen kon ik er dan eindelijk (legaal ) mee op de weg.
Helaas duurde dit niet lang...
na 3 weken reed ik op de A7 tussen Heerenveen en Groningen, en er stond een lange file. De gene voor mij remde iets te laat. Een zware auto, met abs, mijn ax natuurlijk zonder... (en mss een beetje te weinig volgafstand ) leverde dit restultaat op. De auto was niet meer te redden. (de renault scenic waar ik tegenaan gereden was, was ook total-loss met €9000,- schade )
Ik gaf de ax'jes echter niet op, en reed 200km om een andere ax uit 1989 aan de andere kant van het land te kopen. Dit bakje zag er niet uit, maar koste dan ook maar €175,- in een kleine week heb ik alle onderdelen (velgjes, stoelen+bank, spoiler, achterklep, deuren, dashboard) overgezet, en de auto was weer als nieuw. met nog maar 100.000 km op de teller!
Ook deze auto moest nog gekeurd worden, met bijna het zelfde verhaal. Alleen had ik nu nog een sloop ax staan die door de keuring was gekomen daar heb ik bijna alle onderdelen van overgezet die werden afgekeurd, en zo kon ik vrolijk de weg weer op.
Totdat... ik 2 weken later hard moest remmen om een auto van rechts voorrang te verlenen. Ik stond optijd stil, de bestel auto achter mij niet...
€2500,- schade aan mijn ax. maar niet mijn fout! dus heb ik €550,- uitgekeerd gekregen van de verzekering MET behoud van mijn AX (de dagwaarde werd vastgelegt op €750,-!) De achterbak heb ik hard handig weer wat uitgedeukt en ik ben er vrolijk verder mee gereden.
Hierna ben ik voor stage een half jaar naar Berlijn geweest, daarvoor heb ik een iets veiligere en luxere auto gekocht, een Saab 9000 2.3ltr injectie dubbel nokkenasser met 150PK:D hier rijd ik nog steeds in, maar mijn liefde voor de ax'jes gaat nooit meer over (in Duitsland had ik een collega met een ax diesel. Hij reed na een paar dagen al tegen een hert aan. hert liep gewoon verder, auto zwaar in de kreukels! ik heb hem geholpen dit op de knappen, was leuk werk. Die diesel klinkt echt als een trekker als die nog koud is! )
Mijn ax werd doorgeschoven naar een stageloper toen ik weg was. Deze had net zijn rijbewijs, en was absoluut geen held op de weg. Het verbaasde dan ook niemand dat de auto na een paar maand in de sloot lag...
Dit weekend ben ik bezig geweest het weer te herstellen. De startmotor was kapot gegaan (erg raar trouwens) dus daar zit nu een motor van een Peugeot 309 in. verder waren de lampen kapot, en was de bumper wat verbogen. ondanks de kerstdagen en vakantie heb ik toch een sloperij gevonden die open was. Hier stond een ax'je dat ik een paar maand terug nog onderdelen van mijn eerste ax heb verkocht!!! hier heb ik de lampen uitgehaald, en die zitten nu weer fijn in mijn auto
hier nog wat foto's van mijn interieur.
de stoelen kunnen ondertussen wel een poetsbeurt gebruiken, maar daarmee wacht ik totdat het niet meer zo super koud is!
vanaf pagina 3 lees je meer over ax no. 4 (spotje)
vanaf pagina 5 lees je meer over ax no. 5 en wel op LPG (Mr Krabs)
vanaf pagina 16 lees je hoe Mr. Krabs (na een tragisch ongeluk ) is omgebouwd tot ax aanhanger
vanaf pagina 30 lees je meer over ax no. 6, ditmaal een 1.5 Diesel
vanaf pagina 32 lees je meer over ax no. 7.
Ik ben nieuw hier, en daarom leek het me leuk mij even voor te stellen. Ik heb een rijk verleden met ax'jes, helaas niet een erg vrolijk verleden. Dit is het verhaal:
net voor de zomervakantie in 2007 koop ik mijn eerste auto. een witte Ax 1.1 uit 1988. Een erg leuk auto'tje. lichtmetalen vegjes, dakraam, leren bekleding (!!!) en een achterspoilertje waren aanwezig. 125.000 op de teller, dus die zou nog wel even mee moeten gaan.
de ellende begon bij de APK toen hij op 8 punten werd afgekeurd kleine dingen, maar de achterremmen werden ook afgekeurd. Hier moest ik nieuwe remcylinders voor halen, en nieuwe schoenen. Na een weekje stevig klussen kon ik er dan eindelijk (legaal ) mee op de weg.
Helaas duurde dit niet lang...
na 3 weken reed ik op de A7 tussen Heerenveen en Groningen, en er stond een lange file. De gene voor mij remde iets te laat. Een zware auto, met abs, mijn ax natuurlijk zonder... (en mss een beetje te weinig volgafstand ) leverde dit restultaat op. De auto was niet meer te redden. (de renault scenic waar ik tegenaan gereden was, was ook total-loss met €9000,- schade )
Ik gaf de ax'jes echter niet op, en reed 200km om een andere ax uit 1989 aan de andere kant van het land te kopen. Dit bakje zag er niet uit, maar koste dan ook maar €175,- in een kleine week heb ik alle onderdelen (velgjes, stoelen+bank, spoiler, achterklep, deuren, dashboard) overgezet, en de auto was weer als nieuw. met nog maar 100.000 km op de teller!
Ook deze auto moest nog gekeurd worden, met bijna het zelfde verhaal. Alleen had ik nu nog een sloop ax staan die door de keuring was gekomen daar heb ik bijna alle onderdelen van overgezet die werden afgekeurd, en zo kon ik vrolijk de weg weer op.
Totdat... ik 2 weken later hard moest remmen om een auto van rechts voorrang te verlenen. Ik stond optijd stil, de bestel auto achter mij niet...
€2500,- schade aan mijn ax. maar niet mijn fout! dus heb ik €550,- uitgekeerd gekregen van de verzekering MET behoud van mijn AX (de dagwaarde werd vastgelegt op €750,-!) De achterbak heb ik hard handig weer wat uitgedeukt en ik ben er vrolijk verder mee gereden.
Hierna ben ik voor stage een half jaar naar Berlijn geweest, daarvoor heb ik een iets veiligere en luxere auto gekocht, een Saab 9000 2.3ltr injectie dubbel nokkenasser met 150PK:D hier rijd ik nog steeds in, maar mijn liefde voor de ax'jes gaat nooit meer over (in Duitsland had ik een collega met een ax diesel. Hij reed na een paar dagen al tegen een hert aan. hert liep gewoon verder, auto zwaar in de kreukels! ik heb hem geholpen dit op de knappen, was leuk werk. Die diesel klinkt echt als een trekker als die nog koud is! )
Mijn ax werd doorgeschoven naar een stageloper toen ik weg was. Deze had net zijn rijbewijs, en was absoluut geen held op de weg. Het verbaasde dan ook niemand dat de auto na een paar maand in de sloot lag...
Dit weekend ben ik bezig geweest het weer te herstellen. De startmotor was kapot gegaan (erg raar trouwens) dus daar zit nu een motor van een Peugeot 309 in. verder waren de lampen kapot, en was de bumper wat verbogen. ondanks de kerstdagen en vakantie heb ik toch een sloperij gevonden die open was. Hier stond een ax'je dat ik een paar maand terug nog onderdelen van mijn eerste ax heb verkocht!!! hier heb ik de lampen uitgehaald, en die zitten nu weer fijn in mijn auto
hier nog wat foto's van mijn interieur.
de stoelen kunnen ondertussen wel een poetsbeurt gebruiken, maar daarmee wacht ik totdat het niet meer zo super koud is!
Last edited by Holländer on MonFeb04, 2019 8:01:25 PM, edited 38 times in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Welkom, en de komende dagen veel succes met klussen.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX liefhebber
- Posts: 453
- Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
- Location: Hoogkerk (Groningen )
foto's van stoelen staan er nu ook in
klinkt leuk trouwens, leren stoelen. Maar met dit koude weer, trekt dat leer alle warmte wel uit je achterste!
klinkt leuk trouwens, leren stoelen. Maar met dit koude weer, trekt dat leer alle warmte wel uit je achterste!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
half maart ben ik met mijn AX nog eens wezen crossen, en toen de handrem bleef hangen, en ik de controle over het stuur verloor reed ik met 20km/h vol in een berg zand. De radiateur was door de uitlaat gedrukt, en de bumper lag los op de grond...
Na een bezoekje aan de sloop heb ik mijn AX voor de 3e keer opgeknapt!!
kort hierna heb ik de auto ook op internet gezet en verkocht, gezien ik altijd in mijn Saab rondreed.
Mijn saab is ondertussen ook overleden, ditmaal niet door een ongeluk, maar omdat de dynamo het begeven heeft (dit gebeurd wel eens na 240.000km) daardoor rijdt de auto niet meer. En bij de Saab 9000 zit dit werkelijk op een onmogelijke plek. Dus heb ik ook mijn Saab verkocht.
nu is mijn oog gevallen op een AX 1.1 met het injectiesysteem van een 1.4 Ook heeft deze licht metalen velgjes, een achterspoiler, en de zeldzame 2e achterspoiler. Hopelijk kan ik binnenkort deze auto overnemen, en mijn weer op de weg begeven
toch jammer dat ik de leren bekleding uit mijn 1e AX niet terug krijg...
Na een bezoekje aan de sloop heb ik mijn AX voor de 3e keer opgeknapt!!
kort hierna heb ik de auto ook op internet gezet en verkocht, gezien ik altijd in mijn Saab rondreed.
Mijn saab is ondertussen ook overleden, ditmaal niet door een ongeluk, maar omdat de dynamo het begeven heeft (dit gebeurd wel eens na 240.000km) daardoor rijdt de auto niet meer. En bij de Saab 9000 zit dit werkelijk op een onmogelijke plek. Dus heb ik ook mijn Saab verkocht.
nu is mijn oog gevallen op een AX 1.1 met het injectiesysteem van een 1.4 Ook heeft deze licht metalen velgjes, een achterspoiler, en de zeldzame 2e achterspoiler. Hopelijk kan ik binnenkort deze auto overnemen, en mijn weer op de weg begeven
toch jammer dat ik de leren bekleding uit mijn 1e AX niet terug krijg...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
mijn 3e ax!!!
hey allemaal, na een paar maanden wat minder actief op het ax forum te zijn geweest ben ik weer helemaal terug. Ik heb mijn saab 9000 verkocht, (daar was alles ondertussen ook aan kapot gegaan) en heb nu een citroen xantia en weer een ax!
Het zijn leuke autotojes, maar de problemen blijven komen... Zo zit ik nu met het electrische systeem wat niet meer goed werkt. Ik weet niet wat het is, maar ik heb en de dynamo en de accu al vervangen (van accu was 1 cel kapot) maar nog steeds slaat de auto na 100 mtr weer af. Weet iemand wat dit kan zijn???
MVG mark
Het zijn leuke autotojes, maar de problemen blijven komen... Zo zit ik nu met het electrische systeem wat niet meer goed werkt. Ik weet niet wat het is, maar ik heb en de dynamo en de accu al vervangen (van accu was 1 cel kapot) maar nog steeds slaat de auto na 100 mtr weer af. Weet iemand wat dit kan zijn???
MVG mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
foto's
ja ik zal idd binnenkort even foto's maken van hoe die was, en welke veranderingen er ondertussen aan gedaan zijn. die horen er idd wel bij ja!
zodra ik tijd heb komen de foto's op 't forum te staan!
MVG mark
zodra ik tijd heb komen de foto's op 't forum te staan!
MVG mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
De nieuwe auto, die ondertussen al behoorlijk wat veranderingen (zeg maar gerust verbeteringen) heeft ondergaan. Zo zit er nu een origineel startsysteem op, gezien de contactsloten van ax toch altijd kapot gaan (is al 2x gebeurd bij mij, en 2x bij vorige eigenaar) en er zitten velgjes onder, en een dakraam in!!! Ook het lelijke stuur is er uit, waar nu een leuk (Vermoedelijk GT) stuurtje inzit.
verder moest voor de APK de fuseekogel RV vervangen worden, en toen heb ik ook meteen de beugel van de stabilisatorstang maar vervangen, gezien die gescheurd was. De uitlaat viel de eerste dag dat ik de ax had onder de auto vandaan, dus die is (na 3x) eindelijk goed gelast. 3 van de 4 bevestigingspunten van de lampen waren ook stuk, dus daar zitten nu andere in. en de stoel zit nu ook vastgelast (uiteraard niet direct aan het frame, deze kan nog wel los met een bout) die was ook afgekeurd voor de APK.
De auto loopt ondertussen ook weer goed, het heeft mij 3 dynamo's gekost, maar nu doet die het weer op en top! Hier nog wat foto's over het hoe en wat met de vorderingen.
Op dit moment was de draagarm bij de garage om een nieuwe fuseekogel te krijgen.
Even wat ruimte om de bevestiging van de stoel vast te kunnen lassen, wel 2x bijna brand
Raar gevoel een flex in het dak van je AX zetten. ik had wel zo mijn bedenkingen
en er was een gat! Dit is een maat van mij die mij regelmatig helpt met mijn ax. hij stelt ook altijd zijn boerderij ter beschikking als werkplaats, erg handig en lekker ruim!
Maar het was de moeite en de 4 uur werk meer dan waard, een luxe dakraam (zeker voor een ax) die kan klappen en 20 cm open kan schuiven met 2 zonneweringen erin
Zo ziet mijn auto er op het moment uit. foto van startsysteem komt nog.
verder moest voor de APK de fuseekogel RV vervangen worden, en toen heb ik ook meteen de beugel van de stabilisatorstang maar vervangen, gezien die gescheurd was. De uitlaat viel de eerste dag dat ik de ax had onder de auto vandaan, dus die is (na 3x) eindelijk goed gelast. 3 van de 4 bevestigingspunten van de lampen waren ook stuk, dus daar zitten nu andere in. en de stoel zit nu ook vastgelast (uiteraard niet direct aan het frame, deze kan nog wel los met een bout) die was ook afgekeurd voor de APK.
De auto loopt ondertussen ook weer goed, het heeft mij 3 dynamo's gekost, maar nu doet die het weer op en top! Hier nog wat foto's over het hoe en wat met de vorderingen.
Op dit moment was de draagarm bij de garage om een nieuwe fuseekogel te krijgen.
Even wat ruimte om de bevestiging van de stoel vast te kunnen lassen, wel 2x bijna brand
Raar gevoel een flex in het dak van je AX zetten. ik had wel zo mijn bedenkingen
en er was een gat! Dit is een maat van mij die mij regelmatig helpt met mijn ax. hij stelt ook altijd zijn boerderij ter beschikking als werkplaats, erg handig en lekker ruim!
Maar het was de moeite en de 4 uur werk meer dan waard, een luxe dakraam (zeker voor een ax) die kan klappen en 20 cm open kan schuiven met 2 zonneweringen erin
Zo ziet mijn auto er op het moment uit. foto van startsysteem komt nog.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: