Dirk aka Pelgrim (AX 1.1i Volcane, '94)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Dirk aka Pelgrim (AX 1.1i Volcane, '94)

Post by Pelgrim »

Hallo allen!

Een paar maanden geleden heb ik voor mijn vrouw een Ax 1.1i Volcane gekocht omdat zij ook mobiel wil zijn (we hebben een dochter van nu 4 maanden). Ik wilde perse een citroen (heb ook twee eendjes) dus moest het een AX worden. De dichtsbijzijnde die te koop stond was dus de Volcane! Een rode, in verschillende tinten door verkleuringen....
Pittige bak (ik had al wel enige ervaring met de type 1 GT), viel me alles mee.
Ik heb er nog geen foto's van, maar er moeten nieuwe aandrijfassen in. De vorige eigenaresse had vier jaar met getik en gerammel rond gereden... (Dit is alleen in de bochten, zowel naar links als rechts) Het kan, maar rijd niet lekker. De banden vertoonden wat droogte scheurtjes en de velgen wat roest. Daar heb ik gisteren een complete set voor aangeschaft die er zeer mooi uitzien dus die gaan er zsm onder.
Verder heeft de Volcane helaas een fikse deuk net rechts van de middenstijl aan de bestuurders kant waardoor de portier een beetje lastig op is te krijgen en daar is ook een skirt stukje weg. Helaas.
De voorbumper heeft mist een hoekje onder de mistlamp.
En boven de 110km/u wordt het een 'massage-apparaat' omdat ie nogal zenuwachtig wordt, gaat trillen.
En bij wachten voor een verkeerslicht heb ik het idee dat er uitlaatgassen binnen komen, althans ik ruik een beetje een benzinelucht.
Het slot van de achterklep valt er ook geregeld uit (aan de binnenzijde). Een moer is los van de klep waardoor de schroef er aan 1 kant uitvalt en de andere kant trilt los door de trillingen van de wagen.

Maar hij rijd verder fantastisch!!...
Het is de JS-PL-43 uit mijn hoofd.
Dat was um! Ergens anders zal ik e.a. plaatsen om tips los te krijgen.

Groeten, Dirk
Last edited by Pelgrim on SatDec16, 2006 10:28:11 PM, edited 1 time in total.
- Ik vind jou ??k lelijk

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Welkom!
We zijn allemaal nogal fotogeil hier dus zodra je ze hebt: plaats foto's van AX + eendjes!

Net eenracewagen h?, zo'n AX, als je een eendje gewend bent :)

En alleen maar kleine dingetjes mis ermee (okee, die assen zijn duur maar 't is niet een heel groot probleem...), komt allemaal wel goed met 'm :)
Kijk uit, een Cactussssss

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Pelgrim »

Dank!

Nou, hier de foto's m?t details van de optisch zichtbare probleempjes.

Slot achterklep: rechter boutje kan niet meer vast.
Image

"Nieuwe" velgen met goede banden
Image

De deuk
Image

Oude velg
Image

Multi Tone (1)
Image

Gat in voorbumper
Image

Nog een keer gat in voorbumper
Image

Multitone (2)
Image

Nogal wat ruimte tussen bumper en carrosserie... Normaal?
Image
- Ik vind jou ??k lelijk

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Aan dat kleurverschil kun je met poetsen (metaaldelen) en polytrol (zo heette het volgens mij; plasticdelen) heel goed iets doen.

Die laatste foto: dat hoort zo hoor! Is bij mij tenminste ook zo.

Die nieuwe velgjes gaat ie inderdaad van opknappen zie ik!
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Welkom Pelgrim!

Ten eerste tien punten voor een lollig onderschrift :lol:

Verder:

Pelgrim wrote:Ik heb er nog geen foto's van, maar er moeten nieuwe aandrijfassen in. De vorige eigenaresse had vier jaar met getik en gerammel rond gereden... (Dit is alleen in de bochten, zowel naar links als rechts) Het kan, maar rijd niet lekker. De banden vertoonden wat droogte scheurtjes en de velgen wat roest. Daar heb ik gisteren een complete set voor aangeschaft die er zeer mooi uitzien dus die gaan er zsm onder.

En boven de 110km/u wordt het een 'massage-apparaat' omdat ie nogal zenuwachtig wordt, gaat trillen.


Die dingen zouden nog weleens met elkaar te maken kunnen hebben! Dus: Eerst nieuwe aandrijfasjes en nieuwe bandjes; check ook meteen je uitlijning en de draagarmbusjes eens, zorgen vaak ook voor trillingen!

Pelgrim wrote:Verder heeft de Volcane helaas een fikse deuk net rechts van de middenstijl aan de bestuurders kant waardoor de portier een beetje lastig op is te krijgen en daar is ook een skirt stukje weg. Helaas.


Die zal denk ik niet gruwelijk duur zijn om uit te deuken zodat ie iig weer lekker sluit en redelijk toont.. kan eens voor je vragen?

Pelgrim wrote:De voorbumper heeft mist een hoekje onder de mistlamp.


Rood GT-bumpertje is wel te vinden op zich... Zie "Gezocht" op het forum ;)

Pelgrim wrote:En bij wachten voor een verkeerslicht heb ik het idee dat er uitlaatgassen binnen komen, althans ik ruik een beetje een benzinelucht.


Retourleiding of een gat in de uitlaat op de juiste plek onder de tank. De retourleiding is een kutklusje, dus ik zou eerst ff de uitlaat checken.
Verschil tussen verbrand/onverbrand zou je wel moeten kunnen ruiken in principe.

Pelgrim wrote:Het slot van de achterklep valt er ook geregeld uit (aan de binnenzijde). Een moer is los van de klep waardoor de schroef er aan 1 kant uitvalt en de andere kant trilt los door de trillingen van de wagen.


Dat is een kwestie van boutjes erdoorheen boren (met een platte buitenkant uiteraard, zodat een dief 'm niet zomaar open kan breken) en opnieuw vastzetten.
Bij voorkeur: boutje in de kleur van de auto maken :)

Veel plezier! :D

P.S.: Je bumper: Kijk eens of die klikdingetjes aan de achterkant nog netjes op de onderbumper zitten (ben ff de naam kwijt) en kijk of de onderbumper nog goed vast zit.
Iets kieren moet idd, kan zo niet direct zien of dit teveel is of niet..

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

achterklep kan je ook repareren met goede 2 componentenlijm, heb de mijne met bison kombi metaal gelijmd, zit weer muurvast

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Pelgrim »

kevin.broke wrote:Ten eerste tien punten voor een lollig onderschrift :lol:


Dank! :)

kevin.broke wrote:Verder:

Die dingen zouden nog weleens met elkaar te maken kunnen hebben! Dus: Eerst nieuwe aandrijfasjes en nieuwe bandjes; check ook meteen je uitlijning en de draagarmbusjes eens, zorgen vaak ook voor trillingen!

Zijn er mensen in de buurt van HHW/Alkmaar die dat al eerder zelf hebben gedaan en die willen assisteren?

kevin.broke wrote:Die zal denk ik niet gruwelijk duur zijn om uit te deuken zodat ie iig weer lekker sluit en redelijk toont.. kan eens voor je vragen?

Ga ik zelf doen als ik een uitdeukset ergens vandaan heb gehaald. Voor mijn 2cv moet ik ook nog ea uit- en indeuken.

kevin.broke wrote:Rood GT-bumpertje is wel te vinden op zich... Zie "Gezocht" op het forum ;)

Ik kijk daar geregeld, maar nog niets gevonden... Maar is dat gat ook te maken of is dat slechts een tijdelijke oplossing omdat het reparatie stuk er toch wel uitvalt?

kevin.broke wrote:Retourleiding of een gat in de uitlaat op de juiste plek onder de tank. De retourleiding is een kutklusje, dus ik zou eerst ff de uitlaat checken.
Verschil tussen verbrand/onverbrand zou je wel moeten kunnen ruiken in principe.
[/qoute]
Ruikt als verbrand, en als ik flink optrek hoor ik een mooi brommend 'sport' geluid wat ook idd een gat in de uitlaat kan zijn.

kevin.broke wrote:Veel plezier! :D

Dank!

De moer van de achterklep ga ik vastlassen. Lijmen was al eens geprobeerd heb ik gezien.

De achter bumper zit goed vast, dus zal het wel zo horen. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n heel fraai gezicht, maar dat zijn de details.

Dat kunstof ook weer enigzins toonbaar zou kunnen worden, had ik niet gedacht! Kijken of het in een weekend in het nieuwe jaar een keer goed poetsweer wordt!
- Ik vind jou ??k lelijk

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Welkom bij deze club :D
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

klep is niet te lassen he, is van polyester, dus lijmen is de enige optie, gewoon die bison zooi gebruiken, nadat je die gaten mooi schoon hebt gemaakt, en het zit weer echt muurvast hier.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hahah, jammer dat je het zegt Eelco, ik was eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat :P

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Pelgrim »

:roll: oh...
Nou ja, ok.... :shock:

Goed, niet aangedacht... Ik dacht dat waar die bouten van het slot in gaan dat dat van metaal was. Niet echt goed naar gekeken dus.
Dan zal ik dus wel aan de lijm moeten.
Hoort er noormaal gesproken overigens niets op die achterklep qua bekleding?
- Ik vind jou ??k lelijk

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Welkom bij de club! Je achterbumper ziet er wel normaal uit als je het mij vraagt, AX-en staan nou eenmaal niet bekend om hun goede afwerking.
En er zijn idd modellen die wel de achterklep hebben belkeed (o.a. GT en GTI) maar dat zal dan op een Volcane niet standaard zijn geweest.

Verder heeft je auto zo te zien wel even wat werk nodig om er weer iets toonbaars van te maken! Succes ermee!
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Welkom 8)

als ik heb goed begrijp heb je aan de binnenkant op de achterklep geen afdekking?

ik heb nog een kapje (gratis) voor je liggen, ik woon zelf in Nieuwerkerk aan den IJssel. Als je wilt kun je die dus zo op komen halen.

Ik heb het trouwens over een kapje die alleen het slot bedekt en niet de hele klep

Groetjes,

Michel

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Hey, welkom!! Die benzinelucht is passie. :wink:

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hee welkom!

Bij mij bungeld dat achterslot ook 'n beetje los... maar hij wordt op z'n plek gehouden door die zwart-plastic 'beschermplaat' die ervoor zit :) Toch handig! En dat lijmen was ook mijn idee; dat gaat ik binnenkort wel even proberen met een restje sikaflex/simson wat ik nog heb staan

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Pelgrim »

Dank voor de reacties allen!

:P
Idd nogal wat werk, maar mijn vrouw vind het niet echt interessant... Huis en dochter zijn toch iets belangrijker... 8)
Maar beetje bij beetje moet het kunnen lukken. En ja, wat is toonbaar?? Mijn eend is helemaal niet toonbaar en mijn peut.... tja, een vervoermiddel en dan houd het op.

Als er standaard geen bekleding op de achterklep zit, dan laat ik het zo, maar bedankt voor het aanbod MBa@NL! En het stelt me gerust dat de afwerking standaard 'niet strak' is.
- Ik vind jou ??k lelijk

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Pelgrim »

Het is al weer even geleden dat ik wat gepost heb...
Wel veel rond geneusd natuurlijk.

Maar ik wil toch even met jullie delen dat mijn AX 1.1i Volcane weer een jaar mag rijden! Vanochtend zonder problemen (een fuseeborgschroef is ter plekke aangedraaid) door de APK! Nog net geen wonder. Maar de auto zag er volgens de keurmeester goed onderhouden uit.. Omdat ik er eigenlijk te weinig aangedaan heb, is het dus een goede koop geweest vorig jaar september.

:D

Misschien dat ik nu echt ga poetsen om het vale rood weer echt rood te krijgen en een nette rode GT voorbumber ga zoeken en een stukje rode zijskirt achter de bestuurdersdeur. En die deuk daar eruit... En nieuwe aandrijfassen... en...
- Ik vind jou ??k lelijk

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Gefeliciteerd met je nieuwe APK!
AX GTI '91

Pelgrim
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriSep08, 2006 1:34:45 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Pelgrim »

Dank! :D
Ben er echt gelukkig mee!
- Ik vind jou ??k lelijk

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

de betere berichten, gefeliciteerd 8)

en succes met het ophalen vande kleur, kun je nog goed mee aan het poetsen gaan ;)

Post Reply