Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

pff das een stevig lange bak.. Hij past niet eens in het parkeervak :).. mooi nummer
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Kijk van harte!! Ik heb precies dezelfde kleur heb jij ook leer erin?
Orginele velgen moet je echt mazzel mee hebben ik heb een setje met banden kunnen kopen voor 200 euro!! Ik hou het wel even in de gaten misschien kan ik nog wel aan een setje komen!!

Ik heb 17 inch eronder voor straat gebruik met je wel dat het activa systeem minder werkt! op Circuit zitten de orginele velgen er onder moet alleen nog nieuwe banden op het circuit van Zolder kwam hij met veel wielspin de bochten uit!!!

Als je hem gewoon lekker onderhoud valt het onderhoud best mee!!

Veel succes met je mooi Activa!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

robin wrote:Kijk van harte!! Ik heb precies dezelfde kleur heb jij ook leer erin?
.........

Veel succes met je mooi Activa!
Dankjewel Robin!
Nee heb helaas geen leer, anders had ik'm ook niet kunnen betalen trouwens. Exemplaren met leder interieur zijn gemiddeld 1000-2500 duurder.... :(


Inmiddels is ook de afspraak gepland om Nigel te voorzien van een mooie nieuwe groen-getinte voorruit!
Woensdag de 23e is het eindelijk zover.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zaterdag j.l. is Sophié opgehaald, afscheid genomen dus.

Daarna nog eens gekeken of de Activa met wat op en neer gedoe qua vering een beetje aan te slingeren was maar dat bleek echt niet het geval.
Veersysteem is volkomen het spoor bijster en zit vrijwel geheel vast.
Is trouwens wel een leuke ervaring voor niet HP-rijders, zo'n nauwelijks functionerend Activa systeem.
Je start de motor en na 3 seconden begint er iets tot leven te komen, ergens linksvoor. Langzaam wordt de hele linkerkant opgetild, maar rechts blijft gewoon staan, dan begint 10 seconden later de rechter kant ook iets te doen omdat de computer roept dat er ergens iets niet klopt in de hellingshoek.
Dan, na een halve minuut ongeveer, lijkt de auto vlak te staan maar als je uitgestapt bent staat de hele achterkant duidelijk nog veel te laag. Je gaat weer zitten en je voelt af en toe een kleine correctie in de hele auto, het systeem blijft maar zoeken naar de correcte positie omdat het "evenwichtsorgaan" voelt dat er een hellingshoek is van meer dan 0,2 graad en dus moet en zal er een aanpassing komen.

Binnenkort eerst maar eens wat aktieve delen demonteren en heel goed reinigen om de meest basale dingen zoals de achterste hoogteregelaar (die gaan bij een Xantia meestal vastzitten) weer in beweging te krijgen.
Heb nog geen idee wanneer de uiteindelijke aflevering gaat plaatsvinden, kan nog wel even gaan duren.
De prijs die ik ervoor moet betalen is mede tot stand gekomen omdat er geen haast is qua gereedmaken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Helaas vanwege tijdgebrek en vooral het niet bestellen van kit is er vandaag nog geen nieuwe voorruit in Nigel geplaatst.

Heb wél de Activa aangeslingerd om ermee naar huis te rijden zodat ik m'n eerste ritje kon maken voor een beoordeling.
En het is hopeloos... :lol: ... "Brutus" is echt volkomen veertechnisch verrot!
Kapotte bollen achter, vastzittende hoogteregelaar achter en een volkomen in de war "evenwichtsorgaan".
Toen ik ermee wegreed deed de achterkant nog iets hydraulisch, bij aankomst thuis was de achterkant totaal het spoor bijster.
Maar die V6! Holadijee!
Dat is zooooooooooooooooooooooooooo soepel!
Net zo makkelijk met 1600 toeren in z'n 5 voortsukkelen als ineens vanuit 2000 toeren op gang komen voor wat versnelling. Het echte feest is natuurlijk als je geruisloos in z'n 4 bij 80km/u besluit om maar even een sprintje te trekken.... héérlijk.

Morgen ding weer terugzetten en misschien toch maar alvast zelf eens de bollen gaan controleren/oppompen/vervangen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zo dan... per heden een mooie nieuwe groen-getinte Pilkington voorruit in Nigel.
Bijkomend voordeel van zo'n ruit-operatie is dat je een blik kunt werpen op de algehele staat van het raamwerk dat normaal gesproken onzichtbaar onder de ruit en het rubber verborgen zit.
Bij Nigel dus voorbeeldig, geen spoor van roest waar dan ook.
De ruit was overigens ooit al eens eerder vervangen, zat met een enorme hoeveelheid kit vast wat het voordeel kan hebben dat er i.d.d. geen druppel vocht meer waar dan ook in kan.

Gelijk nog even olie gepeild en k.v. bijgevuld, olie oké en 4 druppels k.v. in 4000km.... netjes!
En een voorlamp vervangen!


Vandaag is tevens een begin gemaakt met de Activa V6.
Alle bollen gecontroleerd en op druk gebracht (één bol zó muurvast dat die op de auto is bijgevuld...), LHM filters en reservoir schoongemaakt.
Tevens is er een Activa veercilinder gevonden bij de Vos, dat scheelt weer in de kosten. Nog HD-pomp eraf en opsturen naar reviseur en dan is het vering deel vrijwel klaar.
Blij mee..., stond eigenlijk pas voor volgende week vrijdag op de agenda dus dat is een mooie voorsprong.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zit nu toch een beetje met het Nigel vraagstuk in m'n maag...
Verkopen (of überhaupt echt (buiten de 2 fora) te koop zetten) of houden?
Stallen of in bereik laten staan?
Verder gaan met eventueel opknappen tijdens stallen?

Moeilijk moeilijk....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tja ik zou de kart houden als tegenhanger van de activa.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zeg Joost, wel eens in een Activa V6 gereden?
Dat is ook een redelijke kart hoor....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

NIGEL

Post by MrBBQ »

Nigel is natuurlijk wel een super auto van dat bouwjaar !
Zou bijna zeggen opslaan, maar kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

2Black wrote:Zeg Joost, wel eens in een Activa V6 gereden?
Dat is ook een redelijke kart hoor....
Sorry niet mee eens :shock: de Activa is net zo snel als een kart door de bochten :wink: , het is gewoon een moord machine khad ook deze nooit moeten verkopen :( .

Trouwens foto's van de mooie V6 heb ik nog niet gezien 8)
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Fast eddie wrote:Trouwens foto's van de mooie V6 heb ik nog niet gezien 8)
Ik heb hier ook nog geen foto's gezien ;)

wat betreft Nigel, als het financieel mogelijk is houden.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

De hoofdgedachte is momenteel om Nigel te stallen.
Weet alleen nog niet waar, want als ik dat zou doen wil ik er wel bij kunnen.
Met Sophié was dat toch wel lastig... daar was stallen wel heel letterlijk stallen met een onderdeel in de stallingsovereenkomst waarin stond dat ik haar maximaal 2x per jaar mocht "bezoeken".

Verder blijft Nigel ook gewoon te koop, voor de liefhebber.
Maar ben niet van plan hem "af te schieten" voor wat snelle euro's.

Zit nu dus nog steeds op de hydraulische pomp voor de Activa V6 te wachten... verder is de Xantia namelijk klaar....
Heb bij Speakerland inmiddels 2 16cm Vifä speakers besteld zodat ik de filters en tweeters uit Nigel kan gaan overzetten straks.
Moet natuurlijk wel geluid in...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Gisteren, na de Heusdense geitenwollensokken CiFo meeting, nog even langs Nard geweest om de SM-vorderingen te aanschouwen.
Nard had een kompressor uit een MB 230 SLK in z'n SM geschroefd, ik zeg het nu alsof dat heel simpel was, en inmiddels proefgereden en diverse metingen gedaan om te bezien of dat kon werken.
Niet dus... onmogelijk om genoeg toeren in die kompressor te krijgen...

Zegt Nard ineens....
"Een kompressor in Nigel, da's natuurlijk ook leuk!"
"En bij een AX kun je wél de krukas gebruiken als aandrijving van de kompressor...."

Dus.... misschien hebben we een leuk hobbyproject te pakken.
AX GT carturateur met kompressor..., nóg grotere sproeiers in de carb... WideBandCommander ertussen.... en blazen maar!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Zorg je dan wel ff dat de carb wordt aangepast naar drukvulling ;)
Anders wordt het nix..
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Geloof dat Nard dat binnen een paar seconden allemaal al had doordacht...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

is een carb uit een R5 GTT niet een gemakkelijker oplossing ? (of ben ik verkeerd)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

"Brutus" staat nu eindelijk achter het huis geparkeerd.
Na een weken durende renovatie met uiteindelijk vooral wachten op de gereviseerde hydrauliek-pomp is m'n Activa V6 dan eindelijk rijklaar, mét APK en verzekering....
Inmiddels weet ik ongeveer hoe gruwelijk hard dat kan rijden en hoe een rondje rotonde in een Activa is...

Helemaal blij... en nog steeds enigszins verbaasd dat het daadwerkelijk zo is.

Nigel gaat aan de dijk bij Renard, zal wel zien hoe dat verder zal gaan.
Misschien verkopen, misschien gewoon bewaren of misschien wel een compressor erop schroeven.... geen idee.
Binnenkort maar eens wat zaken bijwerken, uitmesten, poetsen en een rondje APK-status noteren....
Heb vandaag m'n laatste ritje gemaakt voorlopig...., en wist dat ik hem zou gaan missen.


Zondag met Activa naar Nieuwegein.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

aan de dijk betekent achter Renard
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Joost wrote:aan de dijk betekent achter Renard
Nou ja... Renard ligt vlak voor de Waaldijk ja.
Vandaar.

Of het nu de dijk of de voorkant of zelfs de showroom wordt maakt verder weinig uit. In ieder geval vlakbij een keuze uit bruggen, snap-on gereedschapswagens, luchtsleutels en dat soort zaken...
Stuk handiger dan in een schuur die geld kost en waar je niet in mag/kunt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply