Happytree [306 1.6 Break '00]

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Gelukkige verjaardag :D

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

Gefeliciteerd :verjaardag :occasion9:

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Thx allemaal voor de felicitaties :) heb gister een erg leuke verjaardag gehad nu weer een jaartje wachten :)

@ Vincent: ik zit weer terug op school

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ringdoop! afgelopen zondag was het zover! de 106 en ik konden richting dat mooie stukje Eifel!

Was een prima dag mooi weer, niet te druk, weinig sluitingen en ook weer erg gezellig!

Verdeelt over de dag 5 rondes gereden. Ik had voor vertrek al twijvels of de standaard (nieuwe) remmen het zouden houden. In ronde 2 kwam ik er al achter dat het niet overhield ze begonnen soms wat te trillen en het gevoel was waardeloos.... dus gewoon wat eerder van het gas af eerst even op de motor remmen dan kort bijremmen en insturen. de laatste ronde van de dag nog gefilmd al waren de remmen nu echt brandhout. op de terugweg kwam ik er achter dat me schijven weer flink krom waren dus ik zal wat moeten verzinnen.

Gek genoeg was de rondetijd nog 9:26 BTG wat niet tegenviel. Met een set toereikende remmen moet een 9:00 er dit jaar wel inzitten.

Conclusies:
- Remmen zijn zwaar onder bemeten
- op 800 km waarvan 100km op de ring toch een verbruik van 1 op 11.5
- Best leuk die extra snelheid van die meer pktjes in vergelijking met de Ax
- De Ax was leuker op de ring

Image

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=WLgXcwIWflY

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Spijt??

Eigenlijk wil je die 16V in de ax dus?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Misschien eens een setje Tarox schijven en blokken proberen?

106 GTi (16v)
schijven voor: nr. 1481 blokken: 0223 (O.E.nr.: 424694)
schijven achter: nr. 1453 blokken : 0227 (O.E.nr.: 4246G6)

zie: http://www.tarox-remmen.nl/data/catalog ... _discs.pdf

Stroeve kan ze leveren, Biesheuvel ook. Of bel Tarox eens.


Want met een 106GTi rijden en zeggen dat de remmen niks zijn is wat vreemd.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

2Black wrote: Want met een 106GTi rijden en zeggen dat de remmen niks zijn is wat vreemd.
Voor op de weg is het standaard spul prima hoor, maar ik snap Jordi wel. Het vervelende is dat als je eenmaal begint wat leukers uit te zoeken de mogelijkheden bijna eindeloos zijn en de aanslag op de portemonnee idem dito.

Dat de ax leuker was heeft denk ik ook met de hoeveelheid aanpassingen te maken. De 106 is nog standaard, daar kan je ook nog veel leuke onderdelen instoppen hoor :lol:

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

@ Collin: Het probleem zit hem erin dat ik in 5 rondes een set schijven afschrijf(krom) en het totaal geen over capiciteit heeft als je met 200 de ankers in moet.

Het hoeft niet te remmen als een F1 auto maar ik moet wel op een lekker tempo het circuit over kunnen. en wil dus niet dat het stuk gaat.

@ Ivar: Ja het is dat het nodig is liever had ik het geld in het rijden zelf gestoken, want dit jaar is het niet en en en maar echt keuzes maken.

Dat de Ax leuker was is omdat het gewoon meer beleving had. Als ik de 106 zou strippen en voorzien van kooi + kuipen een ander uitlaatje heb je een snellere en minstens zo leuke basis! (al zorgde die ax ook voor leuke reacties naast de baan door zijn orginaliteit)

Eigenlijk zijn er 2 opties:

1. 266mm Systeem uit de PSA schappen
2. 266mm hispecs 4 pots set

Image

Ik wil het meteen goed doen, maar de hispecs kost gewoon een hoop, wel is het voordeel dat blokken aanzienlijk goedkoper zijn voor die set :) en dat ik zeker weet dat het voldoende remt :lol:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

CL6 blokken kosten (volgens prijsopgave Arnold) meer dan ik heb betaald hoor.

Zo'n set klauwen is gewoon 365 euro duurder dan een setje gereviseerde Lucas klauwen, dat zijn aardig wat rondjes hoor :wink:
Maar als je het geld hebt, zo'n setje is wel geweldig natuurlijk.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Maar is het kromrijden van je remschijven niet voor een groot deel een koelingskwestie?
En dus dat elke (sport)schijf met betere warmteafvoer al vooruitgang zou moeten zijn? Bijvoorbeeld Renard & BS-Autotune kunnen schijven leveren die nog eens apart zijn nagegloeid en daardoor al bestand zouden moeten zijn tegen hogere temperaturen.

Maar eigenlijk moet je voor circuitgebruik sowieso al gaan nadenken over het maken van een soort airduct voor extra rijwindkoeling.
Die Taroxen die ik noem zijn ook verkrijgbaar binnen een race-kit, dan met stalen remslangen en compleet andere calipers etc.. Maar ja, dan ga je naar de €1400 voor zo'n setje.

Tunen is duur... (hè Ivar?)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Kromtrekken komt door de hoge tempraturen en vervolgens weer het afkoelen (of het stilzetten met warme schijven zodat het vlak tussen je blokken langzamer afkoelt als de rest en dus zorgt voor vervorming)

Het voordeel van grotere remmen is dat door het grotere oppervlak er dus minder warmte per cm2 vrijkomt omdat je dezelfde vertraging (energie) nu met een groter oppervlak realiseert en je vervolgens een groter koelvlak hebt.

En hoe kan je warmte afvoer van al geventileerde schijven verbeteren?

Denk dat ik het probleem dus beter bij de oorzaak kan aanpakken en dat is dat er teveel warmte vrijkomt op een te klein oppervlak. dit wil ik gaan doen door het oppervlak te gaan vergroten.

de andere optie lucht slangen naar de remmen maar alleen lucht slangen zal niet voldoende zijn.
Last edited by Happytree on MonMar21, 2011 9:11:13 PM, edited 1 time in total.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Gegroefde en/of geperforeerde schijven gaan gebruiken. Deze kunnen de warmte ook een stuk beter afvoeren.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Of geharde schijven zoals Collin aangeeft. Die heb ik ook en trap je echt niet zomaar krom hoor. (zijn ook 2x zo duur als een "normaal" setje gegroefde schijven)
Geperforeerde niet geharde schijven kunnen nog wel eens wat scheurtjes gaan vertonen.
Maar idd, een geldboom in de tuin is wel leuk.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Remkoeling is een belangrijke bijfunctie van gespaakte LM-velgen.
De draaiing van de wielen zorgt voor een schroef-effect, het verzorgt (bij echte race-velgen) een luchtstroom naar buiten toe en daarmee actieve remkoeling. Dit maakt de remperforatie natuurlijk ook extra effectief.

In de F1 zijn de velgen specifiek voor dat doel ontworpen, lucht komt binnen via de 'break-duct' in een afgesloten trommel waar de remschijf inzit en wordt letterlijk door de velg naar buiten gezogen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Ik had op mijn ex (de Saxo) Brembo max en EBC greenstuff blokken en dat hield zich prima op het circuit. (geen ervaring mee op de Ring maar wel veelvuldig op Circuit Zolder en dat is toch een redelijk belastend circuit voor de remmen dacht ik) En dat was toch geen dure combinatie.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Hoeveel % meer koeloppervlak krijg je door er gaatjes in te boren? denk dat het maar om een klein verschil gaat, overstappen op 266 is veel effectiever.

Verder scheuren geboorde schijven gewoon sneller ook de Sandtler RS schijven van bijna 200 eurie de set hebben hier last van:

Image

En dat verhaal van die lichtmetalen velgen voor de racerij klopt maar voor de prijs van zulke wielen kan ik maar beter meteen die hicpecs remmen set kopen :wink:

Moraal van mijn verhaal is dat ik geen zin heb om iets te vervangen/upgraden en dat meteen alweer blijkt dat het niet toerijkend genoeg is :wink:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Jordi,

Hispec is denk ik beetje overdreven. Ik wil het ook maar voor mij is het puur zodat de auto af is. Kers op de taart zeg maar. Ik denk dat je met fatsoenlijk blokken en schijven en goede 266 klauwen van bv een 206GTI oid een enorm mooie set hebt waar je donders veel meer aan hebt dan de 247 sets.

Gegroefd en geboord is leuk. Dat houd de temperatuur wat lager en je hebt een gelijkmatigere remblokslijtage.

Wil je harder remmen met minder kracht dan moet je naar de grotere schijf toe. Je hoeft door een ander aangrijppunt minder hard te remmen voor hetzelfde effect als de 247 en dus blijft bij een gelijke vertraging je rem koeler. Dus ja groter is altijd beter je kunt ze dus beter belasten en vooral ook langer.

Maar vraagje tussendoor. Ging de ax er niet uit omdat je geen wijzigingen meer wilde doorvoeren? En het geld aan rijden wilde besteden? Ik zei toch dat je die 106 niet origineel ging houden ;)..
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Ja ik weet niet hoe overdreven zo'n set is een 106 gti weeg wel 925kg vs 750 van een Ax gti daarbij komend de snelheden van 200 die weer terug gebracht moeten worden tot 100 wel zal ik snel moeten beslissen omdat met kromme schijven dagelijks naar stage rijden ook niet echt ideaal is(met rustig remmen merk je het nog niet heel erg)

Over dat aanpassen ja de Ax is als eerste reden weggegaan omdat het niet geschikt was als enige auto, ik zal wel proberen de 106 redelijk origineel te laten maar met die standaard remmen is op circuit gewoon niet te rijden :( als ik dat van tevoren had geweten had ik er niet nieuwe schijven + blokken opgezet.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Dat kromtrekken ga je alleen oplossen met geharde schijven.. ik trap 266mm ook krom... (ja oke.. dat ben ik :twisted: )
Altijd meer PK's dan jou!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ik vraag me af of dat ook niet voor een gedeelte te maken heeft met een ongelijke belasting op je schijf. Dus glijd de klauw wel vrij genoeg en drukt ie niet tegen een kant harder dan tegen de andere.

Ik ben ook bang dat je met de hispecs een rare baland krijgt tussen voor en achter. Je zou eigenlijk dan achter ook harder moeten laten remmen. Cupauto's gebruiken achter bx 2 zuiger klauwen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply