Michael aka FoxHunter Volcane 1.4 + Audi A3 Sportback

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

massa bij een ax zit links dacht ik, maar ik heb rechts een hele grote dikke bout vastgelast, voor de massa kabel :)

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

TTF wrote:
Joris wrote:
Amp = versterker


amp = zo;n kabelschoentje.. van die stekkertjes enzo...


Engels -> Amplifier is engels voor versterker.

De msn taal van tegenwoordig dacht ik :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Joris wrote:
TTF wrote:
Joris wrote:
Amp = versterker


amp = zo;n kabelschoentje.. van die stekkertjes enzo...


Engels -> Amplifier is engels voor versterker.

De msn taal van tegenwoordig dacht ik :lol:


Achja, ik zit de laatste tijd niet meer zo op MSN ;) Maar is logisch, ik had het kunnen weten. Mijn excusses :occasion5:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

amp is ook niet echt een dagelijks woord.. ik zou eerder stekkertjes of kabelschoentjes gebruiken..

tis dat ik in een automaterialen zaak heb stage gelopen anders zou ik het ook niet weten hoor.....
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

TTF wrote:amp is ook niet echt een dagelijks woord.. ik zou eerder stekkertjes of kabelschoentjes gebruiken..

tis dat ik in een automaterialen zaak heb stage gelopen anders zou ik het ook niet weten hoor.....




amp is een merk
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:
Joris wrote:
Amp = versterker


amp = zo;n kabelschoentje.. van die stekkertjes enzo...


Jep, was meer als onnozel geintje bedoeld. Je hebt van die mongolen die het nog proberen ook.... :twisted:
Freude am Fahren.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

haha een leek als mij had het zo gedaan ;)
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

ff kort: Operatie geslaagd. Even een groot baal moment waarbij wij dachten dat de motor in de soep was gelopen, maar gelukkig niets aan de hand! Auto is perfect! Heel veel fotos en commentaar volgt nog, na het inbouwen van de radio!

Het foutje... Houd ik nog even spannend :lol:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Zeker vergeten om het gele stekkertje vast te maken bij je massapunt linksachter? dan start ie namelijk niet!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Owkee daar komt het.

Wat was de bedoeling? Er kwam een zingend geluid bij de distriebutie vandaan. We dachten dat het de spanrol was maar deze is 15.000 km geleden vervangen dus is bijna onmogelijk. Te strak gespannen was het ook niet.. Het kon waarschijnlijk weinig kwaad, maar ik wou het er echt uithebben! Een uitdaging dus!

Dan kon het eventueel de waterpomp zijn die naar zijn grootje was. Dit werd door een citroen expert gezegd.

Na het adverteren om de vraag of iemand in stappen kon uitleggen hoe ik te werk kon gaan kwam ik in aanmerking met Sohail. Een hele goeie gast van het Citroen forum. Hij bood me aan om even langs te komen in Gouda om te kijken wat het was...

Als snel hadden we een afspraak gemaakt om gisteren aan het werk te gaan met het vervangen van de spanrol en waterpomp. We zouden een radiatuer overzetten nieuwe benzinefilter erop gooien andere bougies en injectie huis schoon maken etc!

Al snel ging het dus fout, waardoor we de zondag ook moesten werken. We hadden de snaar goed gespannen. Ik lach onder de auto en was de kappen onder aan het vastmaken. Sohail was aan het werk met het injectie huis aangezien er iets precies moest gebeuren. Zover we wisten zaten er nergens borgpennen meer....

Alles af, dus starten maar, en toen? Ja hoor, niets draaide. Startmotor een gierend geluid, maar motor niet starten. We dachten dat het even duurde voordat de benzine door de leiding was, maar dat was het dus niet. Na een lange tijd alles weer open. Zat er nog een blokkeerpen bovenaan aan de rachterkant in het motor. DAMNSS

Image

Image

Image

Image

Zeker tanden gepoetst met Colgate. Bijt de tanden maar van de tanden ;)
Image

We waren als de dood dat de motor in de soep was gelopen! Meteen alles losgemaakt en zagen dat de onderkant gedraaid had waardoor de hele tanden op de distriebutieriem opgevreten waren. Wat betekend dit? Enigzins geluk dat de snaar niet gesprongen is maar het blok kan het begeven hebben (verder geen rare harde geluiden gehoord)

Meteen hebben we een Citroen Expert gebeld (Meneer Maas, bedankt!) Deze vertelde ons dat het waarschijnlijk een vrijloop motor is dus dat het wel eens mee kon vallen. Ik baalde enorm. Ik zakte echt even door de grond. Hoe hadden we dit over het hoofd kunnen zien!

We kamen met het idee om de zondag dus verder te gaan, en de vorige riem erop te zetten. Deze was nog goed en wanneer zoiets 15.000 km gelopen heeft kan je die er wel nog een keer opspannen (later wel vervangen uitteraard).

Zondag dus verder gegaan. Toen kwam het moment. Alle buren kwamen op de straat die zaterdag om te kijken wat er was. Iedereen leefde meej.

De zondag begonnen we weer vroeg en langzaam maar zeker kwamen de vaste suporters er ook bij. De buren kwamen er weer bij zitten, erg gezellig. Er werd koffie en thee geschonken, koekjes erbij, best gezellig!

De trouwste suporters, Aad en Michael! Toppie voor jullie complimenten en bedankt voor de steun!
Image

Image

Image

Image

Image

Maar toen het moment van starten. Starten, en ja hoor, niets aan de hand! God zij dank dat er vrijloopmotoren bestaan :lol:

Daarna alles netjes afgewerkt radio ingebouwt etc.

Ik wil twee personen in het bijzonder bedanken! Jurgen (hier bekend bij de wie= wie met zijn Opel Manta Turbo) en Sohail (bekend om ZX1.4i)

Image


Er komen nog heeel veeeel meer fotos maar geef me daar even de tijd voor het is alweer laat en moet er nog een stuk of 50 uploaden en becomanteren 8) (mooi woord he, bestaat volgens mij niet eens!)
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Wat is het weer vroeg, even een fototje van de klok. En dat voor de zaterdag! Eerst maar even een bakkie gedaan voor het echte werk begint.
Image

Kijk, daar komt de klushulp aan! Geweldig! Hier zijn auto, samen met de Rode CARB van mij!
Image


Heel wat gereedschap
Image


Nog wat gereedschap, en ff discussies bij de auto!
Image

Image

Image


En werken bij de auto!
Image


Dan de auto maar op de krukassen plaatsen. Hier de krik..
Image


Om te beginnen, even goed de ECU stekker ingepakt?
Image


Hier beter te zien, ook de snaar die eraf gaat? Alle afwerkkappen zijn al verwijderd
Image


De auto stond op twee assteunen, het motorblok op een krik. En voor de velgjes netjes wat steentjes?
Image


Hitte schild moest eraf, om de radiateur er makkelijk uit te krijgen
Image


Injectie huis werd ook schoon gemaakt, maar eerst ff de aanvoer leidingen dichtplakken
Image


De VIEZE ontsteking, werd echt tijd dat die even goed schoon gemaakt werd! Soms stotterde de auto een beetje bij stationair lopen
Image


Vies he, BAH!
Image


Zo, injectie huis eventjes uit elkaar. Echt smerig!
Image


Het kan ook anders haha. Even goed poetsen met remmenreiniger en dan is er al snel sprake van WestCoast! BLINGBLING!
Image

Image

De Rode CARB, blijft een leuk autotje!
Image


Al druk aan de gang, de radiateur is eruit, vandaar wat lekkage op de grond!
Image


Van de rooie CARB, ook maar even het koelvloeistof vervangen voor de nieuwe koper (Wie weet ben jij dat wel ;) )
Image


De achterste is de nieuwe (1 jaar oud) Voorste de oudere. Wat opviel? Die gene van een jaar oud, is een stuk dikker. Moesten wat sensoren omzetten, en het een en ander passend maken, maar verder werkt het prima!
Image


De distributie moet er vanaf, maar het wordt wel erg warm haha, handig zon parasol
Image

Image


Alles moest even netjes afgetekend worden om de juiste positie van de zuigers etc te behouden! Ook altijd makkelijk om te weten hoe de nieuwe snaar erop moet.
Image


Na het aftekenen van alles, om de juiste positie van de nokkenas etc goed te houden, gingen we de boel ontspannen door de spanrol los te draaien!
Image


Actie foto! Twee vingers achter het hoofd? Een echte (sleutel)beunhaas? (positief bedoeld, vertaald is: Een goeie snelle werker die het netjes doet.
Image


Nu de snaar er aflicht, motorsteunen los etc, gaan we de waterpomp vervangen. We weten niet precies wat het is. We dachten dat het geluid van de spanrol kwam maar deze draaide praktisch goed. Iets zwaarder dan de nieuwe meer geen scheurend geluid. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe waterpomp erbij gehaald! Dit ook omdat we hadden geconstatteerd dat er wat lekkage is geweest.


Hier kan je zien, dat de waterpomp gelekt heeft. Er zat wat aanslag achter de waterpomp en daaronder.
Image


Hier de waterpomp achter de spanrol
Image


Hier wat foto?s van de oude waterpomp, waarbij goed is te zien dat er wat aanslag is. Ook bij de kering is het erg smerig. Het ronddraaien ging ook niet meer perfect. Er zat een soort knik in bij het draaien wat erop kon duiden dat de lager kapot was. Hieronder wat pics..
Image

Image

Image

Image

Image


De nieuwe waterpomp ziet er beter uit! Het is nog een oude type maar wel met een koperen vin, rad of hoe je het ook noemen wil! Hieronder wat foto?s.
Image

Image

Image

Image


Maargoed, dan het spannen van de spanrol. Hier een mega mooi spantool. Alles beter dan kopen. Met de juiste berekeningen, het juiste moment! Waar koelvloeistof wel niet allemaal goed voor kan zijn ;)
Image

Image


Voor de liefhebbers, er staat hier nog een huis te koop ;) Veel AXjes staan er in deze straat meer is altijd welkom
Image

De buren kan ik je al bekend maken :D Ook als trouwe supporters!
Image


Ik heb ook nog wat gedaan geloof ik ;)
Image

Image

Image


Overal spinnen! Gaan altijd aan mijn spiegels hangen of aan mijn dakspoiler maar nu dus ook aan de binnenkant via mijn pook naar de deur! En eentje buiten!
Image

Image


Uiteindelijk hebben we olie en olie filter vervangen! Wat een werk! De oliefilter wou er niet af. Bij de vorige montage waarschijnlijk de ring niet ingesmeerd met olie! Alles kwam te pas en het werd werkelijk een puinzooi!
Image

Image


De hele filter hebben we moeten slopen
Image

Het bijvullen van de olie!
Image


Ook mijn oom kwam nog even aanmoedigen met zijn motor!
Image

Image


De Motor van mijn oom!
Image


We hebben bereikt wat we bereiken wouden! Het rijd echt als een trein (maar dan beter)! Super gewoon! Bedankt Jurg, Pa, Sohail en de rest!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Volgens mij had jij een fotograaf in dienst! :lol:
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Zo he, een partij foto's 8)
Goed bezig!! van je fouten moet je leren :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Weet je wat het is.. Iedereen is hier fotogeil geloof ik en aangezien we met zijn drieen waren was er altijd wel iemand die fotos kon maken :lol:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Leuk verslag, maar mn oude tijdelijke pc heeft de grootste moeite met het laden gehad :D

Het injectiehuis schoon maken moet ik ook maar eens doen, want mijne loopt ook niet mooi stationair. Hangt rond de 1000 touren en slaat dan vaak heel ff naar 800 of richting 1200.

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Leuke fotoreportage joh :!: Goed om te horen dat alles weer gelukt is :)
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Popmart wrote:Leuk verslag, maar mn oude tijdelijke pc heeft de grootste moeite met het laden gehad :D

Het injectiehuis schoon maken moet ik ook maar eens doen, want mijne loopt ook niet mooi stationair. Hangt rond de 1000 touren en slaat dan vaak heel ff naar 800 of richting 1200.


Was bij mij dus ook het geval! Het is niet zoveel werk, maar moet wel goed en netjes gebeuren! Beetje remmenreiniger doet wonderen :lol:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Bas
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: FriFeb13, 2004 8:52:23 AM
Location: Grave

Post by Bas »

Dat werkt helaas niet bij die computer... :wink:

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

haha neej zeker niet :P Ecu was ook ingepakt :) (de stekker dan)
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

FoxHunter wrote: En jeps, de auto van Aad :D


Ik vind dat je nu wel met recht mag zeggen dat je deze AX de jouwe hebt gemaakt :wink:
Mooi om te zien dat je AX in goede handen is, echt heel tof, ga er nu maar heel van genieten!! :)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply