Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Injectiehuis reinigen

Post by Losroyos »

Ziet er netjes uit je autotje zo :D top

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Injectiehuis reinigen

Post by Jurjenz »

Ha, ik was vandaag aangenaam verrast. Ik ging naar de Citroën dealer in Groningen om een nieuwe klepdekselpakking op te halen. Kwam er medewerker naar me toe vol lof over de AX, dat ie er nog zo goed uit zag, wat KM-stand was etc. Ik dacht, ik ben toch zeker niet de eerste met een AX die daar komt :lol: Ik vond het in ieder geval erg mooi, en zij daarblijkbaar ook! Maar wat een universum van verschil zeg, de nieuwe modellen in de showroom en een AX, lol.

Maar het zet je wel te denken, ik zie er nog maar weinig AX'jes op straat...:(

Morgen de auto netjes maken en wassen voor de roadtrip naar Geldermalsen.. :)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Injectiehuis reinigen

Post by Wheelnut »

Bij de Citroën dealer waar ik stage gelopen heb, vonden ze het ook leuk als er weer eens een oud autootje binnen kwam.
Die dingen zijn veel simpeler, en veel prettiger om aan te werken dan die volgepropte, electronische dingen van tegenwoordig.
Dat zo'n beetje alle monteurs rond of boven de 50 waren hielp natuurlijk ook wel...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Jurjenz »

Het was hoog tijd om de oude kleppendeksel te vervangen. Bij de hoeken was het rubber gescheurd en lekte olie. Zie foto hieronder:
Image
Eenmaal de kleppendeksel eraf. Witte smurrie en aangekoekte olieresten.
Image
Kleppen: ziet er ook niet heel fris uit..? Olie heeft een donkere kleur. Hoort dit?
Image
Deksel schoongepoetst en een nieuwe pakking.
Image

Leuk en simpel klusje om te doen!
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Wheelnut »

Kijk je wel uit met die afstandsbussen die onder het kleppendeksel zitten?
Dat zwarte spul is niet zo erg. Waarschijnlijk wat ingebrande olieresten. Ik denk dat er in het verleden te oude of vervuilde olie in gezeten heeft.

Zolang de nokkenas en de tuimelaars gewoon normaal bewegen (en de kleppen natuurlijk), zou ik er niet over in zitten.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Jurjenz »

Met de afstandsbussen bedoel je die zwarte 'spacers'? Deze vielen los met het verwijderen van de deksel (ging trouwens met het grootst mogelijk gemak, alsof er 'druk' onder zat..). Terugplaatsen ging trouwens veel makkelijker. :-)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Wheelnut »

"spacer" = Engels woord
"afstandsbus" = Nederlands woord

En aangezien ik Nederlands spreek...
Maar: ja, die bedoelde ik dus...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Jurjenz »

:-)
Zo zie je maar hoe onbewust dat gaat. Ik had nog nooit van een 'afstandsbus' gehoord..
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Terminal »

Zo te zien is je olie echt enorm zwart, klein oliebeurtje zou geen kwaad kunnen :)
Normaal hoort bij een benzine de olie goudbruin te zijn, tot donkercaramel kleur als als die aan vervanging toe is.
AX 11TRE 1988

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by JBo »

Terminal wrote:Zo te zien is je olie echt enorm zwart, klein oliebeurtje zou geen kwaad kunnen :)
Normaal hoort bij een benzine de olie goudbruin te zijn, tot donkercaramel kleur als als die aan vervanging toe is.
Ik ben ook wel benieuwd hoe lang die olie er al inzit.. ff vervangen, nieuw filtjertje erbij, moet lukken onder de 15 euro :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Ceristimo »

Mja, doe je auto dan een lol en gooi er half-syntheet in van een beetje méér kwaliteit dan Aldi-prut. Ben je 25 euro kwijt. Dat eens in de 12000 KM is ook nog wel te overzien...:-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Jurjenz »

Ik schrok er zelf eigenlijk ook een beetje van... Ik heb de auto nu 6000 km in mijn bezit. Hoog tijd voor een verversbeurt! (eigenlijk had ik het gelijk moeten doen....)
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Wheelnut »

Wát? Bedoel je dat de olie zelf zwart is? Ik dacht dat je het aangekoekte spul op de kopbouten bedoelde!
Dan is het inderdaad beter om een flesje flush-spul erin te gooien, en de olie zo vlug mogelijk te verversen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by AlexanderB »

Achja, zwarte olie is goede olie, dan word alle roet die uit de verbranding in de motor terechtkomt netjes weggewassen met de olie mee wanneer je gaat verversen.. Als de olie echt lekker gitzwart is zoals nu, dan word het wel tijd om te vervangen, elke 10.000 km is een prima interval om aan te houden.. :)

Bij mij zat m'n olie na 500 km al weer vol zwarte spikkels, dat is gewoon.. normaal, blijkbaar.. :) (Aantal AX-motoren: 4)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Klepdekselpakking

Post by Browny »

Betere olie, gaat ook langer mee.
http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/177" onclick="window.open(this.href);return false;

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by Jurjenz »

Hou je vast:.. :shock:
Image
Zwarter dan zwart kon het niet worden.. AX'je nu verwend met een goed A-merk motorolie en een nieuwe oliefilter. Het viel me direct op na het starten dat de motor minder herrie maakt. Klinkt heerlijk 'vloeiend' :D
Image

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorolie gitzwart

Post by TvL »

Veel zwarter kan het niet inderdaad :P Goed bezig!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorolie gitzwart

Post by JBo »

schwarzkopf
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorolie gitzwart

Post by Ceristimo »

Donatie voor de plaatselijke basisschool. Gratis schmink voor de Zwarte Pieten van Sinterklaas!

Wat een leuke reactie van je Citroën-dealer trouwens. Vraag me af, was dat degene aan de Friesestraatweg? Want toen ik daar een keer voor de jaarlijkse Citroën-controle kwam met mijn type 1 AX werd ik er bijna honend weggelachen... En die verkeerde toch écht niet in slechte staat (althans, toen niet...).
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorolie gitzwart

Post by Jurjenz »

Ik ben nog niet geweest bij de Friesestraatweg. Waarom werd je honend weggelachen? Dan neem je jezelf als Citroën-dealer ook niet al te serieus lijkt me? Ik ga naar Dijkstra op Driebond. Ik ben er nu twee keer geweest voor hele pietluttige dingetjes, maar je voelt je tenminste welkom. :-)

Trouwens, nu de auto nieuwe motorolie heeft remt hij (naar mijn gevoel, placebo?:D) minder sterk af op de motor met het loslaten van het gaspedaal. Kan het echt zoveel verschil uitmaken? Aan de andere kant, het zou betekenen dat de motor nu minder 'hard hoeft te werken'. Is ook weer gunstig voor het brandstofverbruik. Of praat ik nu onzin, hihi.
Image

Post Reply