Joop - AX Allure '95, 1.1i
Moderator: webmasters
Het commentaar vd monteur was:
"Hij is zo lek als een mandje maar lekt naar binnen toe, dus ik kan niet zien of het de pakking of kop of wand is. Maar sowieso is er iets mis. Gewoon rustig mee door rijden en geen geld meer aan uitgeven."
En ik heb zelf ook geen zin om aan een oneindig project van kapotte onderdelen te beginnen, dus ik ga sparen voor de volgende auto. En dan maar wachten hoe lang het zal duren, kon volgende week wel eens zijn, of over een jaar...
"Hij is zo lek als een mandje maar lekt naar binnen toe, dus ik kan niet zien of het de pakking of kop of wand is. Maar sowieso is er iets mis. Gewoon rustig mee door rijden en geen geld meer aan uitgeven."
En ik heb zelf ook geen zin om aan een oneindig project van kapotte onderdelen te beginnen, dus ik ga sparen voor de volgende auto. En dan maar wachten hoe lang het zal duren, kon volgende week wel eens zijn, of over een jaar...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Hier een aantal foto's
Meer foto's van de dag zijn op mijn Wie=wie te vinden:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 809#292809
Meer foto's van de dag zijn op mijn Wie=wie te vinden:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 809#292809
Hee, thnx voor de foto's! Zoals je kan zien loonde het bij mij de moeite alles ff schoon te maken en hij zag er daarna ook extramooi uit
Nieuw blok kan hoor, maar ik weet niet wat de rest vd staat van onderdelen is, en gegeven zn km stand... Straks ligt er een nieuw blok in, zijn de homokineten bijna stuk, of zn kat gaar, of wat dan ook...
Hier voor de liefhebbers nog wat "vervelende" plaatjes:
Vuldop
Bij de snackbar van ome Joop krijg je altijd extra sate bij je friet
Olie was nog wel oke
De bijgewerkte zijkant
En voor de die-hards nog een filmpje van de pluimen
http://www.youtube.com/watch?v=wn6GqQznxE4
Dus....
Weddenschappen over in welke week het blok niet meer op eigen kracht kan lopen kunnen hier worden afgesloten. De winnaar gaat naar huis met een mooi 3e fase image interieur, heerlijk zacht, of een ander onderdeel naar keuze. Koffie en gebak staat klaar bij het ophalen. Daarna mag iedereen de rest kaal plukken voor een symbolisch bedrag.
Ik zet in op week 44, de volgende APK datum.
Nieuw blok kan hoor, maar ik weet niet wat de rest vd staat van onderdelen is, en gegeven zn km stand... Straks ligt er een nieuw blok in, zijn de homokineten bijna stuk, of zn kat gaar, of wat dan ook...
Hier voor de liefhebbers nog wat "vervelende" plaatjes:
Vuldop
Bij de snackbar van ome Joop krijg je altijd extra sate bij je friet
Olie was nog wel oke
De bijgewerkte zijkant
En voor de die-hards nog een filmpje van de pluimen
http://www.youtube.com/watch?v=wn6GqQznxE4
Dus....
Weddenschappen over in welke week het blok niet meer op eigen kracht kan lopen kunnen hier worden afgesloten. De winnaar gaat naar huis met een mooi 3e fase image interieur, heerlijk zacht, of een ander onderdeel naar keuze. Koffie en gebak staat klaar bij het ophalen. Daarna mag iedereen de rest kaal plukken voor een symbolisch bedrag.
Ik zet in op week 44, de volgende APK datum.
Ik zou als ik jou was een kopsetje (koppakking, kopbouten, klepseals en nog wat zaken) via eBay kopen. Bv: http://cgi.ebay.nl/Citroën-SAXO-AX-XSAR ... 0403582663
Kop er af halen en kijken wat je aan treft. Kop controleren, evntueel laten vlakken en als deze goed is weer monteren, met frisse koppakking, klepseals en nieuwe kopbouten.
Koppakkingssetje heb je voor nog geen 50 euro in huis. Kop vlakken kost ook een tientje of 3-4. Dan heb je voor nog geen 100 euro je blokje weer lekker fris.
Als de kop niet meer te redden valt, dan is er hier op het forum ook wel voor een leuk prijsje aan te komen (hier ligt ook nog een kop van een 1.4 monopoint)
Kop er af halen en kijken wat je aan treft. Kop controleren, evntueel laten vlakken en als deze goed is weer monteren, met frisse koppakking, klepseals en nieuwe kopbouten.
Koppakkingssetje heb je voor nog geen 50 euro in huis. Kop vlakken kost ook een tientje of 3-4. Dan heb je voor nog geen 100 euro je blokje weer lekker fris.
Als de kop niet meer te redden valt, dan is er hier op het forum ook wel voor een leuk prijsje aan te komen (hier ligt ook nog een kop van een 1.4 monopoint)
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Waarom niet gewoon koppakking vervangen?
Ook ik ben een keer met de eerste begonnen er is ondertussen hier wel zo veel te lezen en te bekijken op de vele foto's dat het zeker te doen is voor iemand die een beetje logisch kan nadenken en een klein beetje gevoel voor sleutelen heeft.
Ik zou zeggen gewoon een Haynes Manual aanschaffen en gewoon beginnen.
Groetjes, Henk
Ook ik ben een keer met de eerste begonnen er is ondertussen hier wel zo veel te lezen en te bekijken op de vele foto's dat het zeker te doen is voor iemand die een beetje logisch kan nadenken en een klein beetje gevoel voor sleutelen heeft.
Ik zou zeggen gewoon een Haynes Manual aanschaffen en gewoon beginnen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Da's ook weer zo ja. Maar ik ga die klus mooi niet in mn eentje aan, want dan ligt ie eenmaal uit elkaar en dan weet ik het al wel .
Voor het geval ik een 2e persoon met gereedschap vind (Johan heb jij zin? ), graag even wat uitleg dan.
Stel ik schroef hem open:
1. Moet perse de distributie-riem enz. los? Wat is het minimum aantal weg te slopen dingen voordat ik de koppakking kan vervangen?
2. Ik hoor wel eens "afvlakken" en "persen" en dat soort dingen. Wat houdt dat in en hoe zie ik dat dit nodig is? Kan iemand hier me vertellen wie het kan en tegen welke prijs?
3. Is er iemand die mij heel zeker kan vertellen welke pakkingen (dikte enz.) ik nodig heb?
4. Wat is de kans dat door alle sate in mn koelsysteem alle koelslangen ook meteen vervangen moeten worden? Want die kunnen niet zo best tegen olie begreep ik.
Voor het geval ik een 2e persoon met gereedschap vind (Johan heb jij zin? ), graag even wat uitleg dan.
Stel ik schroef hem open:
1. Moet perse de distributie-riem enz. los? Wat is het minimum aantal weg te slopen dingen voordat ik de koppakking kan vervangen?
2. Ik hoor wel eens "afvlakken" en "persen" en dat soort dingen. Wat houdt dat in en hoe zie ik dat dit nodig is? Kan iemand hier me vertellen wie het kan en tegen welke prijs?
3. Is er iemand die mij heel zeker kan vertellen welke pakkingen (dikte enz.) ik nodig heb?
4. Wat is de kans dat door alle sate in mn koelsysteem alle koelslangen ook meteen vervangen moeten worden? Want die kunnen niet zo best tegen olie begreep ik.
1. De distributieriem moet los. Ik weet niet hoeveel je AX gelopen heeft en of die al aan vervanging toe is.joop wrote:Da's ook weer zo ja. Maar ik ga die klus mooi niet in mn eentje aan, want dan ligt ie eenmaal uit elkaar en dan weet ik het al wel .
Voor het geval ik een 2e persoon met gereedschap vind (Johan heb jij zin? ), graag even wat uitleg dan.
Stel ik schroef hem open:
1. Moet perse de distributie-riem enz. los? Wat is het minimum aantal weg te slopen dingen voordat ik de koppakking kan vervangen?
2. Ik hoor wel eens "afvlakken" en "persen" en dat soort dingen. Wat houdt dat in en hoe zie ik dat dit nodig is? Kan iemand hier me vertellen wie het kan en tegen welke prijs?
3. Is er iemand die mij heel zeker kan vertellen welke pakkingen (dikte enz.) ik nodig heb?
4. Wat is de kans dat door alle sate in mn koelsysteem alle koelslangen ook meteen vervangen moeten worden? Want die kunnen niet zo best tegen olie begreep ik.
2. Vlakken is nodig als de kop krom is, er wordt dan een laagje afgeslepen zodat deze weer vlak is. Door afpersen wordt gecontroleerd of er geen scheuren in de kop zitten.
3. De pakkingset die ik hierboven aangaf, heeft alle pakkingen die je nodig hebt. Theoretisch heb je een dikkere pakking nodig wanneer je je kop laat vlakken.
4. Koelsysteem zou ik gewoon lekker goed doorspoelen en daarna weer vullen.
Ok, haynes zwierf op internet rond en ik zal hem zo even doorlezen.
De distributieriem kan nog 20.000km mee, en ik rij alleen in het weekend en op vakantie. Met de vorige auto heb ik in 1.5/2 jaar 15d km gereden, dus ik ga me nog even niet wagen aan het vervangen dat al die dingen, komt nog wel.
plaatjes van mn vorige auto:
Hele mooie glanzend rode mazda 121 bolhoed.
De AX is iets sneller en stiller, de mazda lag veel beter op de weg (de philip morris bocht ging met 90 over de binnenbaan )
De distributieriem kan nog 20.000km mee, en ik rij alleen in het weekend en op vakantie. Met de vorige auto heb ik in 1.5/2 jaar 15d km gereden, dus ik ga me nog even niet wagen aan het vervangen dat al die dingen, komt nog wel.
plaatjes van mn vorige auto:
Hele mooie glanzend rode mazda 121 bolhoed.
De AX is iets sneller en stiller, de mazda lag veel beter op de weg (de philip morris bocht ging met 90 over de binnenbaan )
Ik heb een ware beginnersvraag!
In de howto van elsje voor het vervangen vd koppakking staat bij het terugdraaien vd bouten:
En je kan vast zo'n ding scoren van marktplaats voor een paar tientjes, of zijn die ontzettend gaar?
In de howto van elsje voor het vervangen vd koppakking staat bij het terugdraaien vd bouten:
die fase 2 en 3, is dat dan letterlijk de sleutel op de bout zetten en hem dan 120 graden van 360 in een rondje verder draaien?Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120°
fase 3 +120°
En je kan vast zo'n ding scoren van marktplaats voor een paar tientjes, of zijn die ontzettend gaar?
Je draait een koppakking met behulp van de cilinderkopbouten in diverse fasen gelijkmatig vast in een van het midden van de cilinderkop naar buiten lopende spiraal. Op die manier wals je de koppakking mooi plat zonder bubbels.
Inderdaad draai je volgens de door jou opgegeven volgorde elk van de cilinderkopbouten dan in drie fasen vast, eerst in de aangegeven volgorde elk op de aangegeven waarde in Nm, vervolgens elk 120 graden = 1/3 cirkelboog, vervolgens nog eens elk 120 graden.
Je schijnt kopbouten soms twee keer te kunnen gebruiken, ik zou echter niet het risico nemen en gewoon nieuwe kopen.
Cilinderkopbouten zijn gemaakt van staal met een hogere treksterkte en worden op een speciale manier belast (en hebben bij sommige motorontwerpen in verband hiermee soms over een deel van de lengte een kleinere diameter).
Omdat je nooit weet wat een vorige monteur heeft gedaan: vernieuwen.
Ik weet niet of je een momentsleutel tweedehands moet kopen omdat je niet weet wat ermee is gedaan [en zie boven].
Misschien kan je die dingen wel huren of lenen.
Inderdaad draai je volgens de door jou opgegeven volgorde elk van de cilinderkopbouten dan in drie fasen vast, eerst in de aangegeven volgorde elk op de aangegeven waarde in Nm, vervolgens elk 120 graden = 1/3 cirkelboog, vervolgens nog eens elk 120 graden.
Je schijnt kopbouten soms twee keer te kunnen gebruiken, ik zou echter niet het risico nemen en gewoon nieuwe kopen.
Cilinderkopbouten zijn gemaakt van staal met een hogere treksterkte en worden op een speciale manier belast (en hebben bij sommige motorontwerpen in verband hiermee soms over een deel van de lengte een kleinere diameter).
Omdat je nooit weet wat een vorige monteur heeft gedaan: vernieuwen.
Ik weet niet of je een momentsleutel tweedehands moet kopen omdat je niet weet wat ermee is gedaan [en zie boven].
Misschien kan je die dingen wel huren of lenen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Momentsleutel: KLIK
En betreft het aandraaien van de bouten... heb je een aluminium of gietijzeren onderblok? (kun je testen door een magneet aan het onderblok te hangen... (hint: een magneet blijft niet aan alu kleven )
Als je een gietijzeren onderblok hebt moet je namelijk in plaats van 2x 120 graden in een keer 240 graden draaien...
En betreft het aandraaien van de bouten... heb je een aluminium of gietijzeren onderblok? (kun je testen door een magneet aan het onderblok te hangen... (hint: een magneet blijft niet aan alu kleven )
Als je een gietijzeren onderblok hebt moet je namelijk in plaats van 2x 120 graden in een keer 240 graden draaien...
Da's allemaal goed om te weten!
Ik weet niet waar mijn blok van is, volgend weekend maar weer ns zien
Ik bedoelde met zo'n ding inderdaad een momentsleutel, en dan wel deze:
http://link.marktplaats.nl/323375976
20nm valt binnen 't bereik en je kan er volgens de advertentie nog altijd je wielen mee gaan wisselen.
De kopbouten zitten bij de pakkingset, die kunnen ook meteen mooi meegenomen worden. En dan zoveel mogelijk pakkingen die ook in de set zitten en die ik in 1 moeite door makkelijk kan vervangen.
Nou nog ff uitzoeken wat een klepseal is en doet, haynes uitprinten en daarna ga ik op zoek naar een maatje en een datum
Ik weet niet waar mijn blok van is, volgend weekend maar weer ns zien
Ik bedoelde met zo'n ding inderdaad een momentsleutel, en dan wel deze:
http://link.marktplaats.nl/323375976
20nm valt binnen 't bereik en je kan er volgens de advertentie nog altijd je wielen mee gaan wisselen.
De kopbouten zitten bij de pakkingset, die kunnen ook meteen mooi meegenomen worden. En dan zoveel mogelijk pakkingen die ook in de set zitten en die ik in 1 moeite door makkelijk kan vervangen.
Nou nog ff uitzoeken wat een klepseal is en doet, haynes uitprinten en daarna ga ik op zoek naar een maatje en een datum
1/2" zou betrekking kunnen hebben op het vierkante gedeelte van de momentsleutel waarop je je 1/2" doppen klikt?joop wrote:Oh ik heb weer lekker gelezen...de cilinderkopbouten zijn vast geen 1/2" . -1 punt voor Joop Maar hoe dan ook moet er wel ergens aan zo'n ding te geraken zijn.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Oude kopbouten hebben veelal een zeskant kop de nieuwe zijn vaak Torx.jk wrote:1/2" zou betrekking kunnen hebben op het vierkante gedeelte van de momentsleutel waarop je je 1/2" doppen klikt?joop wrote:Oh ik heb weer lekker gelezen...de cilinderkopbouten zijn vast geen 1/2" . -1 punt voor Joop Maar hoe dan ook moet er wel ergens aan zo'n ding te geraken zijn.
Torx doppen zijn bij de betere gereedschaphandel te koop, zelf heb ik een dop aangeschaft bij Praxis en deze gaat al een aantal koppakkingwissels mee dus blijkbaar best redelijke kwaliteit.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zit om de klepsteel als oliekering, om de kleppen te verwijderen heb je een klepverentang nodig.joop wrote: ........ Nou nog ff uitzoeken wat een klepseal is en doet, ......
Onze 14TRS heeft vorig jaar in de zomer ook een nieuwe koppakking en aanverwante zaken nieuw gekregen:
KLIK HIER voor de foto's van dag 1 en voor dag 2
KLIK HIER
en voor de laatste werkzaamheden
KLIK HIER
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl