Zo, hij zit eronder. Niet zonder slag of stoot, en in een uurtje of 3 tijd. Een kort verslag:
Auto op de spinbrug bij de Club, wieltjes eraf, linkertrommel eraf (makkie), rechtertrommel eraf....NOT. Dusss, alle subtiele varianten incl. pulken aan het terugstelmechanisme geprobeerd, uiteindelijk de poelietrekker erop..... gelukt. ! trommel met losse remvoeringen die er door oververhitting in het verleden al af lagen (

gevaaaaaarlijk dus!!):

en 1 setje remschoenen waar nauwelijks nog beweging inzat (zelfd het terugstelmechanisme deed het niet

. Kortom een goed besluit om de achteras incl. remmelarij te wisselen.
Vervolgens de remleidingen losgehaalt...OOK knetterend vast, ondank ruimschoots en bijtijds (R&B?) WD40. Visioenen van trompeteeruitrustingbezigheden kwamen al voor de geest, toen de technische beheerder voorstelde de wartels door de loodgieter die op de koffie was warm te laten stoken. Dat leek me een goed idee en voila, de ietwat gehavende wartels waren los. Toe ging het snel en kon de as los en er bijna onder uit. De bouten onder de 4 witte ovalen kapjes konden los:

. De handremkabels waren ook zo los, de inhoud van de trommels viel eromheen in elkaar

. Dan hou je een erg overzichtelijke ankerplaat over:

. Nu kon de as er onderuit. De nieuwe as hing er ook weer zo onder en het monteren kon beginnen. Hier zat de uitdaging in het bevestigen van de handremkabels wat nogal wat gepunnik opleverde en bleek dat Citroën monteurs eigenlijk drie handen hebben (want met z'n 2-en ging het wel!) Remmen ontluchten, banden er op en weer gaan met die banaan. Eerst een paar keer op een veilig stuk proefgeremd en ik moet zeggen dat het stukken beter is met gefixeerde remvoeringen
Wat hebben we geleerd?
1. Eerst warmstoken voordat je wartels gaat vernachelen, niet andersom.
2. Een AX zit met onmogelijke mate in elkaar (12, 14, 18....

ff wennen)
3. Het is goed klusbuddies in de buurt te hebben met dit soort grote klussen!
Tot zover weer,