Pocketmech(Volcane 1.1 '94)
Moderator: webmasters
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
poeh!
gefeliciteerd
gefeliciteerd
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
updatetje: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Zo, vandaag weer eens in de lunchpauze in de autohobbyclub geweest en de de filters vervangen en olie ververst. Olie verversen was kipsimpel en ook het oliefilter ging er soepeltjes af (en de nieuwe er weer op). Het viel me overigens op dat de hobbyclub een carterplugsleutel had in plaats van een dop, hetgeen wel prettig werkte. Eens kijken waar die vandaan komt ...
Het luchtfilter was een ander verhaal Het ronde luchtfilter dient ovaal te worden geplaatst in het luchtfilterhuis . Daarnaast zitten er drie nokjes op het deksel van het luchtfilterhuis die als een soort bajonetsluiting dicht moeten . Dat was een lichte uitdaging en het lukte me niet, zonder het hele luchtfilterhuis uit de motorruimte te halen Het nieuwe filter leek me ook net ff een mm-tje of 3 hoger, maar met wat overredingskracht lukte het op de werkbank wel . Tenslotte nog de nieuwe kleppendekselpakking geplaatst en nog ff de remvloeistof getest. Geconcludeerd dat het raadzaam is om deze bij de wissel van de achteras (over twee weken) meteen maar te vervangen . Na de lunchbreak hongerig, maar met een verbeterde AX op de parkeerplaats weer aan de slag
Het luchtfilter was een ander verhaal Het ronde luchtfilter dient ovaal te worden geplaatst in het luchtfilterhuis . Daarnaast zitten er drie nokjes op het deksel van het luchtfilterhuis die als een soort bajonetsluiting dicht moeten . Dat was een lichte uitdaging en het lukte me niet, zonder het hele luchtfilterhuis uit de motorruimte te halen Het nieuwe filter leek me ook net ff een mm-tje of 3 hoger, maar met wat overredingskracht lukte het op de werkbank wel . Tenslotte nog de nieuwe kleppendekselpakking geplaatst en nog ff de remvloeistof getest. Geconcludeerd dat het raadzaam is om deze bij de wissel van de achteras (over twee weken) meteen maar te vervangen . Na de lunchbreak hongerig, maar met een verbeterde AX op de parkeerplaats weer aan de slag
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
klinkt alsof je lekker bezig geweest bent Robert
die aftermarket vervangingsfilters passen wel vaker niet..
die aftermarket vervangingsfilters passen wel vaker niet..
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Zocht jij nog een goede achterdemper Robert?
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Istie zo goed als perfect ;D ? anders haal ik gewoon een nieuwe.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
hij is nog zo goed als perfect ja
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Zo, morgen gaat de achteraswissel 3gaats/3gaats gebeuren. Net ff bij daglicht vergeleken of ze van hetzelfde type zijn (check), of de inhoud van de trommels ok is (check, spitfire bedankt) en de rubbers etc. aanwezig. Daarnaast de aansluitingen van de remleiding die los moeten en de 4 grote ophangmoeren met WD40 ingespoten. Ik zal de as incl. schokbrekers wisselen en ik moet het in 2x2uur redden Fototoestel gaat mee (misschien voor een Howto) en de volgorde gaat zijn:
1.op de brug
2. wielen verwijderen, uitlaat laag hangen (of achterdemper meteen vervangen)
3. remvloeistof aftappen door remleidingen los te halen
4. trommels verwijderen, handremkabels lossen
5. schokbreker bovenaan losdraaien (bout er nog niet uit) versnellingsbaksteun onder de achteras plaatsen
6. 4 bouten los (2 onder bank, 2 in de achterbak), schokbrekerbouten los.
7. assistentie vragen as eronderuit te tillen (ik ben wel sterk, maar niet gek)
8. nieuwe as plaatsen en stappen 6,5,4 uitvoeren, schokbreker pas vast als de wielen weer steun hebben (26 cm har-hart)
9. remleiding monteren, systeem vullen met nieuwe remolie en ontluchten.
10. wielen er op en alles nalopen (dubbelcheck) samen met de oppertechneut
11. opruimen en klaar.
we gaan het zien
1.op de brug
2. wielen verwijderen, uitlaat laag hangen (of achterdemper meteen vervangen)
3. remvloeistof aftappen door remleidingen los te halen
4. trommels verwijderen, handremkabels lossen
5. schokbreker bovenaan losdraaien (bout er nog niet uit) versnellingsbaksteun onder de achteras plaatsen
6. 4 bouten los (2 onder bank, 2 in de achterbak), schokbrekerbouten los.
7. assistentie vragen as eronderuit te tillen (ik ben wel sterk, maar niet gek)
8. nieuwe as plaatsen en stappen 6,5,4 uitvoeren, schokbreker pas vast als de wielen weer steun hebben (26 cm har-hart)
9. remleiding monteren, systeem vullen met nieuwe remolie en ontluchten.
10. wielen er op en alles nalopen (dubbelcheck) samen met de oppertechneut
11. opruimen en klaar.
we gaan het zien
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Met een paar lijmklemmen en dergelijke kan je je remslangen flink afknijpen, scheelt flink vullen. Bij AlexanderB's remklauw die eraf was, hadden we zo'n klemtanggeval erop gezet, scheelde flink in de weggevoerde olie. Nu scheelt het dat jij in een garage zit en wij op de openbare weg, dat sowiso.
AX 1.1i Volcane Rood
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Denk dat een lasklem erop zetten nou niet bepaald een goede oplossing is voor remslangen, ook al zijn ze van rubber.
En al lopen ze wel helemaal leeg, heb je tenminste mooi je remolie ververst
En al lopen ze wel helemaal leeg, heb je tenminste mooi je remolie ververst
AX 11TRE 1988
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
ben benieuwd naar je foto reportage!
Succer ermee morgen dan
Succer ermee morgen dan
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Succes!
Mijn wie=wie
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Vette pech, autohobbyclub dicht door ziekte tussen de middag . Daardoor niet genoeg uren om het af te maken. Ik had wel mijn sportspullen bij me om naar huis te rennen (km tje of 7), maar ook de beheerder zag het niet in 2 uurtjes afkomen. Toen de bougies maar gewisseld en de einddemper vervangen (ex-AlexB). Meteen maar een afspraak voor over anderhalve week gemaakt, dan heb ik in totaal 6 uur op 1 dag om het te fixen. Op het gemakje dus......
Wordt vervolgd
Wordt vervolgd
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Ai, dat is jammer. Maar mooi dat je in elk geval nog wat hebt kunnen doen
Mijn wie=wie
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Achteras geswapped ;-))))
Zo, hij zit eronder. Niet zonder slag of stoot, en in een uurtje of 3 tijd. Een kort verslag:
Auto op de spinbrug bij de Club, wieltjes eraf, linkertrommel eraf (makkie), rechtertrommel eraf....NOT. Dusss, alle subtiele varianten incl. pulken aan het terugstelmechanisme geprobeerd, uiteindelijk de poelietrekker erop..... gelukt. ! trommel met losse remvoeringen die er door oververhitting in het verleden al af lagen ( gevaaaaaarlijk dus!!): en 1 setje remschoenen waar nauwelijks nog beweging inzat (zelfd het terugstelmechanisme deed het niet . Kortom een goed besluit om de achteras incl. remmelarij te wisselen.
Vervolgens de remleidingen losgehaalt...OOK knetterend vast, ondank ruimschoots en bijtijds (R&B?) WD40. Visioenen van trompeteeruitrustingbezigheden kwamen al voor de geest, toen de technische beheerder voorstelde de wartels door de loodgieter die op de koffie was warm te laten stoken. Dat leek me een goed idee en voila, de ietwat gehavende wartels waren los. Toe ging het snel en kon de as los en er bijna onder uit. De bouten onder de 4 witte ovalen kapjes konden los:. De handremkabels waren ook zo los, de inhoud van de trommels viel eromheen in elkaar . Dan hou je een erg overzichtelijke ankerplaat over: . Nu kon de as er onderuit. De nieuwe as hing er ook weer zo onder en het monteren kon beginnen. Hier zat de uitdaging in het bevestigen van de handremkabels wat nogal wat gepunnik opleverde en bleek dat Citroën monteurs eigenlijk drie handen hebben (want met z'n 2-en ging het wel!) Remmen ontluchten, banden er op en weer gaan met die banaan. Eerst een paar keer op een veilig stuk proefgeremd en ik moet zeggen dat het stukken beter is met gefixeerde remvoeringen
Wat hebben we geleerd?
1. Eerst warmstoken voordat je wartels gaat vernachelen, niet andersom.
2. Een AX zit met onmogelijke mate in elkaar (12, 14, 18.... ff wennen)
3. Het is goed klusbuddies in de buurt te hebben met dit soort grote klussen!
Tot zover weer,
Auto op de spinbrug bij de Club, wieltjes eraf, linkertrommel eraf (makkie), rechtertrommel eraf....NOT. Dusss, alle subtiele varianten incl. pulken aan het terugstelmechanisme geprobeerd, uiteindelijk de poelietrekker erop..... gelukt. ! trommel met losse remvoeringen die er door oververhitting in het verleden al af lagen ( gevaaaaaarlijk dus!!): en 1 setje remschoenen waar nauwelijks nog beweging inzat (zelfd het terugstelmechanisme deed het niet . Kortom een goed besluit om de achteras incl. remmelarij te wisselen.
Vervolgens de remleidingen losgehaalt...OOK knetterend vast, ondank ruimschoots en bijtijds (R&B?) WD40. Visioenen van trompeteeruitrustingbezigheden kwamen al voor de geest, toen de technische beheerder voorstelde de wartels door de loodgieter die op de koffie was warm te laten stoken. Dat leek me een goed idee en voila, de ietwat gehavende wartels waren los. Toe ging het snel en kon de as los en er bijna onder uit. De bouten onder de 4 witte ovalen kapjes konden los:. De handremkabels waren ook zo los, de inhoud van de trommels viel eromheen in elkaar . Dan hou je een erg overzichtelijke ankerplaat over: . Nu kon de as er onderuit. De nieuwe as hing er ook weer zo onder en het monteren kon beginnen. Hier zat de uitdaging in het bevestigen van de handremkabels wat nogal wat gepunnik opleverde en bleek dat Citroën monteurs eigenlijk drie handen hebben (want met z'n 2-en ging het wel!) Remmen ontluchten, banden er op en weer gaan met die banaan. Eerst een paar keer op een veilig stuk proefgeremd en ik moet zeggen dat het stukken beter is met gefixeerde remvoeringen
Wat hebben we geleerd?
1. Eerst warmstoken voordat je wartels gaat vernachelen, niet andersom.
2. Een AX zit met onmogelijke mate in elkaar (12, 14, 18.... ff wennen)
3. Het is goed klusbuddies in de buurt te hebben met dit soort grote klussen!
Tot zover weer,
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Vandaag een paar km voor het plezier, en dus met megaglimlach, gemaakt en hij rijdt stukken beter met de "nieuwe" achteras. Remmen voelt ook perfect aan. handrem mag iets strakker, doe ik ma a.s, lekkerrrrr
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Pocketmech aka Robert (Volcane 1.1 '94)!
Zo, TvL bezocht vandaag en gezien dat je een AX ook als tuinmeubel kan gebruiken Meteen ff achterlichtjes meegenomen en geplaatst bij de Volcane (was er inderdaad 1 kapot en 1 zat er niet goed vast). En -omdat het kan- een achterklepspoiler extra gemonteerd (eerst gespoten). Scheelt minstens 6 pk Morgen verder met de APK voorbereiding....
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX