Rob van der Giesen aka Kakelbont (AX 1.4 Service Diesel)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

IceByte wrote:
Kakelbont wrote:
IceByte wrote:ben wel benieuwd mocht de ombouw slagen naar puur PPO hoe et dan rijdt en ruikt :D


Ikke ook :) Maar eerst APK. Keurmeester nog steeds ziek :x


Rij dan wel eerst ff je tank leeg, weet namelijk niet wat dr gebeurt als ze steekproef krijgen en ze komen dr achter dat ie op nog wat anders loopt, het blijft namelijk accijnsontduiking, en dus officieel illegaal.


Maar het is officieel toch een diesel?
Dan betaal je toch gewoon voor een diesel?
Of laten ze je meer betalen omdat je op iets anders rijd?
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

De wet heeft het nog niet helemaal rond. Er staat iets van als je op andere minerale delfstoffen rijdt moet je daar accijns over betalen.

PPO is geen delfstof. Bovendien is het voor de apk juist gunstig; hij moet een verplichte roetmeting en ppo stoot (bijna) geen roet uit.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Kakelbont wrote:De wet heeft het nog niet helemaal rond. Er staat iets van als je op andere minerale delfstoffen rijdt moet je daar accijns over betalen.

PPO is geen delfstof. Bovendien is het voor de apk juist gunstig; hij moet een verplichte roetmeting en ppo stoot (bijna) geen roet uit.


Geen roet is altijd handig.
En PPO scheelt altijd weer in de kosten, want het leven is al duur genoeg :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

klusdagje

Vandaag had ik een vrije dag en die heb ik geheel besteed aan de axen hier voor de deur, de ene strippen, en de andere in orde brengen.

-LM velgen van de k-way af, en stalen velgjes terug. (de diesel banden moeten op de lm velgen komen)
-Universele equis meter van de k-way af en geprobeerd te monteren op de diesel, niet gelukt want de adaptor voor de sensor paste niet. Nieuwe word gemaakt op draaibank 8)
-spoiler overgezet (enorm zenuwslopend klusje, vorige keer dat ik dit deed ontplofte de achterruit)
-Diesel roestbestrijding, en toen een gat ontdekt in de wielkast :?
-Oliefilter opgehaald
-Afwasmiddel met antivries en een berg smurrie afgetapt en er weer gewone koelvloeistof ingedaan.
-Gordelklips overgezet. (heb het k-way interieur overgezet en toen paste de gordels niet meer in de diesel)
-45 liter zonnebloemolie gehaald bij de Aldi en overgetoten in 20 liter jerrycans. Maatvoering aangebracht op de jerrycans.

Dieseltje begint er al blits uit te zien met de spoiler :) Witte spiegels moeten nog over, en de achterruittewisser ook.

Verder moet ik m'n pas aangeschafte GT bumper natuurlijk onder hande gaan nemen. Schuren en spuiten etc.

En de warmtewisselaar voor de PPO ombouw is besteld. Joehoe binnekort op 100% zonnebloemolie rijden :twisted:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

goed bezig Rob :D:D
Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Netjes!

Ik zie dat echt al wat begint te worden met je dieseltje!
Keep up tha good work!
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Wat kost dat geintje nu voor de warmtewisselaar, heb je ook et brandstoffilter verwarmd, of dat nog niet

Ben wel benieuwd naar de kosten van zo'n ombouw namelijk :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:Wat kost dat geintje nu voor de warmtewisselaar, heb je ook et brandstoffilter verwarmd, of dat nog niet
Ben wel benieuwd naar de kosten van zo'n ombouw namelijk :D


Warmtewisselaar kostte wel wat; totaal 65 euro. Dit is wel inclusief verwarmd filter en adaptorhuls (om dat filter aan de warmtewisselaar te krijgen).

Het standaard brandstoffilter wordt niet extra verwarmd, maar die gebruik ik dalijk ook alleen puur voor diesel. (om op te starten dus). Als je namelijk de PPO door hetzelfde filter laat lopen als de diesel, moet je dus aan het einde van je rit veel eerder terug naar diesel overschakelen om dat brandstoffilter weer met diesel te vullen (zodat je er 's ochtens weer op diesel kan starten). Ik wil de electrische klep zo kort mogelijk voor de pomp hebben zodat er altijd gelijk zonnebloemolie de pomp in stroomt als ik op het knoppie ram. (niet dat ik weer moet gaan wachten todat alle diesel uit de leidingen is en de ppo de pomp bereikt)
Trouwens, dit filter wordt al van zichzelf wat verwarmd doordat het aan het thermostaathuis geschroeft wordt. Dit wordt toch zo'n 85 graden.


Uiteindelijk gaat het me ook niet echt om de kosten, maar meer om het pioneren. Op lange termijn is het natuurlijk wel goedkoper maar eest moet ik wat investeren. Zo moet ik ook nog een electromagnetische brandstofklep zien te kopen om van tanks te kunnen schakelen.
Last edited by Kakelbont on MonFeb21, 2005 11:48:07 PM, edited 1 time in total.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:
IceByte wrote:Wat kost dat geintje nu voor de warmtewisselaar, heb je ook et brandstoffilter verwarmd, of dat nog niet

Ben wel benieuwd naar de kosten van zo'n ombouw namelijk :D


Warmtewisselaar kostte wel wat; totaal 65 euro. Dit is wel inclusief verwarmd filter en adaptorhuls (om dat filter aan de warmtewisselaar te krijgen).

Uiteindelijk gaat het me ook niet echt om de kosten, maar meer om het pioneren. Op lange termijn is het natuurlijk wel goedkoper maar eest moet ik wat investeren. Zo moet ik ook nog een electromagnetische brandstofklep zien te kopen om van tanks te kunnen schakelen.


65 euro is peanuts, als je puur kunt rijden heb je dat met 4x tanken oid terugverdienen uitgaande van een liter of 40 tanken a 40ct prijsverschil.
Je bent wel het eea kwijt aan de ombouw idd, maar dat heb je dr zo uit als je wat kilometers maakt.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Reutel Reutel

Zulke kouwe zonnebloemolie als vanochtend slikt tie toch niet lekker. Hij startte wel in 1 keer, maar het was toch eerst 30seconden reutelen en proesten eer dat hij lekker liep. Daarna gewoon warm gereden en nix meer aant handje 8)

Maargoed, totdat ik het 2tank systeem heb toch maar wat petrolium bijmengen met deze temperaturen. (petrolium 40cent per liter :P )
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Ben benieuwd wat dit geeft op termijn. volgens mij gaat dat beestje lekker blijven draaien!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Jipie 01, ik heb vandaag een ouwe vespa geruild voor een brandstoftank van een puch NRG. Litertje of 8 prima dus.

Jipie 02, Ik had nog genoeg hout liggen om er een mooi framepje onder te maken zodat hij vast kan komen te staan achterin. Dus dat frame zit er nu onder en ik plaats morgenochtend wat foto's

Jipie 03, Een oom van mij heeft op de metaalwerkbank een mooie adaptor gedraaid zodat mijn univerele equus meter netjes aangesloten kan worden in een bestaand gat in het thermostaathuis! Hier ben ik echt blij mee, hoef ik teminste niet te prullen met pakkingen enzo :cheers:

Foto's van de adaptor, links de originele afdopplug en rechts de nieuwe, met schroefdraad erin zodat de sensor erin kan;
Image
Image
Last edited by Kakelbont on WedFeb23, 2005 10:26:19 AM, edited 2 times in total.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:Reutel Reutel

Zulke kouwe zonnebloemolie als vanochtend slikt tie toch niet lekker. Hij startte wel in 1 keer, maar het was toch eerst 30seconden reutelen en proesten eer dat hij lekker liep. Daarna gewoon warm gereden en nix meer aant handje 8)

Maargoed, totdat ik het 2tank systeem heb toch maar wat petrolium bijmengen met deze temperaturen. (petrolium 40cent per liter :P )


Zou ik idd niet te vaak doen, de pomp heeft het zo veel te zwaar, kan nooit goed zijn voor dat ding, mocht het er hier ooit nog van komen dan heb ik nog een reservepomp liggen :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Daarom het mengsel gisteravond verdunt tot 25% PPO. Warmtewisselaar is besteld en het 2-tank systeem komt eraan, dan kan de pomp weer lekker rustig aan doen.

Hier alvast foto's van de 2e tank in het houten frame waarmee hij in de kofferbak komt;
Image

Image
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Kijk dat is nou iemand die goed bezig is.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Perconte wrote:Kijk dat is nou iemand die goed bezig is.


Ik heb dr ook al ns mee gereden, alleen de ombouw zie ik niet zitten omdat er hier geen olie te krijgen is in grote verpakkingen, en om nu al die literflesjes te gaan gebruiken vind ik ook zonde, kost bergen afval, wat dan ook weer afgevoerd moet worden (we betalen hier per ophaling van het vuil, dus dat moet je dr dan ook bij rekenen, zou dan een fles of 30/week zijn)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Hoeveel liter kan er in die tank?
Ik vind het een beetje klein uitzien, maar ik kan me verkijken natuurlijk
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Zie bovenstaand het is een scooter tank van een liter of 8
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ik stamp die flessen weer terug in de dozen waar het uitkwam. Heb voor 45liter (waar ik 2 weken op rij) nu 3 dozen afval, die ik op de ophaaldag van het vuil zo in de kliko mik. (bietje aanstampen en hoppa) 8)

Ben het wel met je eens dat het milleu nou niet echt geholpen wordt met al die flessen. Maar heej, ik stoot geen co2, roet en andere schadelijke stoffen uit. :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bad_my84 wrote:Hoeveel liter kan er in die tank?
Ik vind het een beetje klein uitzien, maar ik kan me verkijken natuurlijk


Die tank is voor de diesel, om de auto op warm te rijden, want de olie is koud niet goed te verstoken voor de diesel, dus als het blok warm is kan de olie voorverwarmd worden zodat het wel goed loopt.

@Kakelbont
Denk dat er bij jullie dan niet per ophaling van het vuil betaald hoeft te worden, dat is hier wel het geval, en dat hakt dr toch aardig in, dan blijft er van het voordeel niet bijster veel over, zeker niet als ik zonder ombouw rij

Post Reply