AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB = Autoloos :(

Post by MNM(tm) »

AlexanderB wrote:Toen APK.. oef, tegenvaller.. op de brug bleek dat de dorpels echt GOED verroest zijn, alle roestplekken vanaf halverwege de dorpel en hoger zijn netjes aangepakt, maar blijkbaar vergeten onder het lasrandje te kijken.. dat icm stilstaan (en waarschijnlijk heeft dr wat water in gestaan) betekent dat de dorpel links bijna helemaal weg is, onderkant van binnen uit weggeroest op de lasnaad.. :(
Alexander belde me toen 'ie -op de fiets!- onderweg was om een einddemper op te halen. Sjees, wat was/ben ik ziek na die constatering! :( Als ik dat geweten had, had ik de auto niet verkocht! Ik vind het echt heel erg en ik schaam me dood! :oops:


AlexanderB wrote:Verder einddemper compleet weg, zoals in een cartoon als je je vinger in n geweer steekt en het ding ontploft als een bananenschil, zo zag de demper dr ook uit..
Waar ik verder ook totaal niet bij stil gestaan heb, omdat het ding eigenlijk heel netjes klonk en kwa uitlaatgeluid totaal niet de indruk gaf dat er iets aan de uitlaatlijn mankeerde. Anders had ik er echt wel even een andere demper onder gehangen!


AlexanderB wrote:en nog wat kleine aanmerkingkjes
-knakkend/knoepend geluid bij remmen bij bijna-stilstand, daar moet ik nog even naar kijken, raar..
-koppakking lekt olie bij t hoekje..
-oliepijl was wat laag (goh)
Dat knoepend geluid... Dat kan ik nog niet echt verklaren. Misschien toch een fusée-probleem?
ff kijken of 't verholpen is met die andere draagarmen?
Wat dat ietwat lage oliepijl betreft: zolang de sensor (het oliepijl-lampje in 't dash) niet zeurt, is het in ieder geval nog ruim boven het kritisch niveau. Als het nog maar naar kritisch niveau begit te neigen, zou je dat al aan dat lampje moeten zien als je na een stuk rijden (dus warme motor) de motor af zet en dan opnieuw het contact aanzet (zonder te starten). Als het lampje dan begint te knipperen, wordt 't tijd om er olie bij te kiepen. Als het lampje al bij koude motor (en dus na een tijdje stilstaan) al begint te knipperen, dan begin je pas tegen het kritieke niveau aan te komen (maar nog steeds niet zo kritiek dat er motorschade op zou kunnen treden!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB = Autoloos :(

Post by AlexanderB »

Het lampje begon te knipperen op contact met warme motor.. (ging zelfs nog even door na starten..)
Morgen even een kannetje diesel-motorolie scoren.. moet dr nog wat bijzonders in?

Met dat knoepen, ik zat zelf te denken aan een roestplekje in de remtrommel, of de remschijf die een spiraalgroef heeft wat ie 1x per omwenteling van groef verspringt, en anders maybe een stuurkogel ofzo, maargoed, daar kom ik vanzelf achter, het klinkt nog niet heel kritisch, en met zowel nieuwe lagers als nieuwe schijven als gereviseerde klauwen moet het haast wel iets triviaals en nutteloos zijn.. (je hoort het ook alleen bij zegmaar 10-0 remmen met hele lage remdruk, als je hard remt of harder dan 10 km/h gaat hoor je ook niks..)
Ik zal de fusees en draagarmrubbers en stuurkogels controleren (als dat niet al bij de APK gebeurd is, lijkt me wel... hij is zelfs op de remmenbank geweest, geen remverschil :))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Motorolie is volgens mij gewoon standaard 10W40 van Kroon Oil.

Geen remverschil (dus ook achter) is echt joepie! Heb ik m'n rem-revisie achter dus toch goed gedaan. :P

Maar dat 'knoepen', dat is dus niet 1x per rem-actie, maar tijdens het remmen een herhalend verschijnsel? Hmmm... Dat kan eigenlijk niet bij de voorremmen weg komen; die schijven zijn nagelnieuw en perfect glad! Dan zou het inderdaad achter vandaan moeten komen. Kan best een roestig plekje aan de binnenwand van een/de trommel zijn.

Als het lampje al knippert bij op contact zetten, dan klopt het dat die nog even doorgaat met knipperen als je gestart hebt en de motor loopt. Dat hoort zo. Overigens gaat het lampje ook knipperen als je al start en het lampje was nog niet uit. Dan kan de meet-elektronica z'n meting niet afmaken en wordt 'ie boos / gaat 'ie mopperen. ;)

Om dat zweten van de koppaking zou ik me voorlopig niet druk maken. Is het echt de koppakking of komt het bij het kleppendeksel weg?

Draagarmrubbers, stuurkogels en fusées worden bij APK allen op slijtage, veroudering en speling gecheckt. Als de auto er niet op afgekeurd is, dan zou je op z'n minst een opmerkingspunt op 't keuringsrapport moeten hebben, mocht er wel iets niet 100% zijn, maar nog geen APK afkeur.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nou, de strekking was eigenlijk "die kan naar de sloop :(", maar ze hebben me gematst met alleen "dorpels" als aandachtspunt op te schrijven, het was eigenlijk snoeihard afkeur geweest..

Knoepende/knakkende geluid is inderdaad een herhalend geluid, het lijkt een beetje op een aandrijfas in een bocht qua geluid, maar dan rechtdoor bij het zacht indrukken van het rempedaal op lage snelheid. ik rij dr nog even mee door, we merken wel wat het doet, als het een roestplekje is gaat het vanzelf weg. :)

Maargoed, ik ga de startpost eens updaten met een to-do lijst.. en foto's uploaden :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Happytree »

Wat is een normaal verbruik voor zo'n 1.5D ?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

fabrieksverbruik is 1:30, maar dat haal je eigenlijk niet, afhankelijk van rijstijl en omgeving (stevig doorrijden of meer stadsverkeer =) 1:20 tot 1:26+ (bij rustig rijden en voornamelijk snelwegen..)

Ik ga zelf uit van ongeveer 1:20~1:22 gemiddeld, en 1:25+ voor langere ritten, maargoed, dat moet dus nog blijken. wel bewezen is dat MNM met rustig rijden er 1:26.6 uit kreeg op de laatste tankbeurt, maar ik rij wat vlotter, en het is hier wat drukker qua verkeer waar ik woon.. ;)
Last edited by AlexanderB on ThuJul12, 2012 7:33:49 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Als je 't voor elkaar krijgt om de 1:20 te halen, dan doe je structureel iets niet goed! ;)
Onder de 1:22 is al zorgwekkend in je rijstijl. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

true.. maar dat is ff worst case voor mn rekenmodel.. dan kan het altijd meevallen als het toch 1:23 blijkt te zijn ofzo :)

[edit:] foto's
Image
MNM is sip.. Daar gaat zn lievelings AX.
Image
Image
Image
Image
Kijk mama, zonder handen schroeven. maar ik ga dr denk ik toch wel ff 2 popnagels in doen, dan weet ik zeker dat ie niet op de snelweg eindigt ofzo..
Image
Novorox behandelde plekjes.. van waar de deur tegen de stijl is gesleten.. deuren horen recht te hangen!

Waarschuwing, schokkende beelden:
Spoiler Tuning:
Image
Maar
Image
Dit
Image
Is
Image
Niet goed...
(een compilatie van de ergste dorpel-gaten, toen is de monteur maar opgehouden met prikken.. zijn nog een aantal plekken onder de auto waar het behoorlijk aangevreten maar nog niet door is..)
De uitlaat is in de schrootbak verdwenen voor ik daar een foto van kon maken, subframe kon ik ook geen foto van maken toen de auto weer op straat stond..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 165
Joined: FriApr06, 2012 9:01:10 PM
Location: Flevoland. Almere

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Siemax »

Jeetje jammer vd roest. Heb je wel nog wat werk aan. Suc6 daarmee
Toen Mozes in zijn Eendje van de berg afkwam. Bestaat Citroën al zo lang ?

Wie met beide benen op de grond staat, komt geen stap verder

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

:cry: (x 2)

't Geeft me een heel raar gevoel, m'n (ex) dieseltje ineens op een vreemde parkeerplaats te zien staan... :(

En die roest... OMG! :shock:
Met goed licht is het inderdaad wèl goed te zien!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Drake »

Tja ik weet niet echt wat ik ervan moet zeggen, zeker met de uitwendig zichtbare roest, de rotte dorpels en wat nog meer je gaat vinden kan je beter een andere body nemen.
Als ik al kijk hoeveel tijd ik ben kwijt geweest aan het lassen van de first die veeeeeel minder roest had zou ik hier niet eens aan beginnen. Klinkt heel hard dit, maar ik had deze AX noooit gekocht laat staan verkocht of het moest een sloopprijs zijn voor het dieselblokje e.d.

Ik weet dat ik hiermee mischien wat mensen tegen het hoofd stoot, vergeef mij daarvoor maar ik probeer even realistisch te zijn.

Maar alsnog gefeliciteerd Alexander! je hebt vast een basis en met een goede body word het vast een enorm leuke diesel :) .

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Tja, een betere body is altijd een goed idee, maar tot het zover is bak ik dr wel gewoon 2 strippen staal in waar de dorpels stuk zijn, en de rest werk ik, net zoals de reeds behandelde plekken, af met noverox.. dat zou iig als daily drive tot ik een betere koets heb en tijd om om te bouwen moeten voldoen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

Joh, gewoon dicht bakken die gaten en skirts erover heen ;)
AX 11TRE 1988

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Drake wrote:Tja ik weet niet echt wat ik ervan moet zeggen, zeker met de uitwendig zichtbare roest, de rotte dorpels en wat nog meer je gaat vinden kan je beter een andere body nemen.
Als ik al kijk hoeveel tijd ik ben kwijt geweest aan het lassen van de first die veeeeeel minder roest had zou ik hier niet eens aan beginnen. Klinkt heel hard dit, maar ik had deze AX noooit gekocht laat staan verkocht of het moest een sloopprijs zijn voor het dieselblokje e.d.
Laat ik even heel duidelijk zijn: ik heb meteen bij het eerste telefoongesprek, waarin Alexander mij vertelde over de rotte dorpel, meteen gezegd dat als ik het had geweten, dat ik de auto inderdaad nooit verkocht zou hebben! Het dieselblok op zich had ik überhaupt nooit los verkocht. En wat die uitwendig zichtbare roest betreft: alle plekken zijn tijdig behandeld met Noverox en dat spul stopt iedere verdere roestvorming per direct! De zwarte plekken die je dus aan de buitenkant ziet zijn dus probleemloos behandeld met Noverox en zijn verder ook helemaal hard. Niets geen zachte of cracky plekken of andere indicaties die ernstiger problemen konden doen vermoeden. Let wel: ik heb geen brug en buiten op straat is het ook niet direct te zien dat de dorpel(s) aan de onderkant er zo beroerd aan toe zijn. Ja, als je het weet kun je het inderdaad wel duidelijk zien. Maar zonder die kennis valt dat echt tegen! Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om de dorpel(s) van voor tot achter te vervangen door die van een donor-AX?
Drake wrote:Ik weet dat ik hiermee mischien wat mensen tegen het hoofd stoot, vergeef mij daarvoor maar ik probeer even realistisch te zijn.
Je wilt niet weten hoe erg ik er van baal dat de carrosserie er zo aan toe blijkt te zijn. Eerlijk gezegd schaam ik me er ook echt voor.

Drake wrote:Maar alsnog gefeliciteerd Alexander! je hebt vast een basis en met een goede body word het vast een enorm leuke diesel :) .
Tja, wat motor betreft kan Alexander er zeker nog 2½ ton mee vooruit! :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

MNM(tm) wrote:Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om de dorpel(s) van voor tot achter te vervangen door die van een donor-AX?
dat kan zeker.. mits op de juiste manier uitgeslepen, vergemakkelijkt het het werk wel.. (sowiso vergemakkelijkt donormateriaal met de juiste curve dr in het ontzettend tov plat staal als basismateriaal)

In ieder geval zitten ze langs de onderrand gelast, maar volgens mij alleen gepuntlast, gewoon de bodemplaat van de donorauto kapotmaken om het dorpelgedeelte goed intact te houden, en langs de bovenkant zijn ze onderdeel van de gehele koets, maar kun je ze op zich ook zo afzagen dat het nog n beetje lasbaar is zonder allemaal moeilijke hoeken en gaten, en dan moet het goed lukken.. :)
Last edited by AlexanderB on ThuJul12, 2012 11:55:27 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

[fail]
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

MNM(tm) wrote:Als je 't voor elkaar krijgt om de 1:20 te halen, dan doe je structureel iets niet goed! ;)
Onder de 1:22 is al zorgwekkend in je rijstijl. :P
Jij kent Alexander zijn rijstijl zeker niet? En overigens krijg ik het ook voor elkaar om met een 1.1i tegen de 1:10 te draaien :P
AX 1.1i Volcane Rood

Jeffrey1992
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriFeb18, 2011 12:17:41 AM
Location: Zwijndrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jeffrey1992 »

Ik heb eventueel nog een donor voor je met goede dorpels, haha

En dan heb je ook alvast een kunststof plastic skirtset met GT voorbumper ( alleen dan voor ronde wielkasten ),
//offtopic :oops:
Bezitter van een Zwarte Citroën AX 1.1i Volcane uit 1994

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Op zich wil ik ook ronde wielkasten, das t probleem niet...

Je hebt t over je volcane? ga je die in stukjes wegdoen? lol..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jeffrey1992
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriFeb18, 2011 12:17:41 AM
Location: Zwijndrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jeffrey1992 »

Nee, gewoon in z'n geheel..

Maar de body is een goede basis, dus dan zou je hem zelf bewijze van spreke kunnen slopen, alles gebruiken wat je nodig hebt, en de rest verkopen/naar de stort brengen.
Bezitter van een Zwarte Citroën AX 1.1i Volcane uit 1994

Post Reply