Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Zit nu een ander ontstekingshuis op.
En hebben de ontsteking weer eens afgesteld, staat nu op 15 graden, waar het 8 hoort te zijn... lang leve de Kent-Cams nokkenas.
Voordat het ontstekingshuis eraf was geweest een maand geleden stond 'ie op 13 graden, we blijven fine-tunen.
Nu maar weer wat rondjes planken om te zien of er vooruitgang is.
Het is was sowieso niet continu, dat haperen, dat maakt het ook zo lastig.
@DuFF: lekker klinken doet Nigel altijd... het pruttelen bij 800toeren klinkt leuk, het warm stationair bij 1000tpm maar vooral het knetteren vanaf 6000 toeren...
En hebben de ontsteking weer eens afgesteld, staat nu op 15 graden, waar het 8 hoort te zijn... lang leve de Kent-Cams nokkenas.
Voordat het ontstekingshuis eraf was geweest een maand geleden stond 'ie op 13 graden, we blijven fine-tunen.
Nu maar weer wat rondjes planken om te zien of er vooruitgang is.
Het is was sowieso niet continu, dat haperen, dat maakt het ook zo lastig.
@DuFF: lekker klinken doet Nigel altijd... het pruttelen bij 800toeren klinkt leuk, het warm stationair bij 1000tpm maar vooral het knetteren vanaf 6000 toeren...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Mmmm, 15 graden is het ook niet helemaal...
Nu stottert Nigel als je met de 2e Solex-trap open wegspuit en boven de 5000 toeren zit....
Dus, toch maar een tandje lager qua graden.
Zal dan wel 14 of 13 worden...
Nu stottert Nigel als je met de 2e Solex-trap open wegspuit en boven de 5000 toeren zit....

Dus, toch maar een tandje lager qua graden.
Zal dan wel 14 of 13 worden...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Zo, doet weer als vanouds 0 naar 100 in weinig!
En met die kennis ben ik vandaag maar weer in de BX gestapt, want die is nóg sneller (denk ik).
En met die kennis ben ik vandaag maar weer in de BX gestapt, want die is nóg sneller (denk ik).
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
euhm, waarom REKENEN jullie niet ff uit hoeveel graden het moet worden?2Black wrote:Mmmm, 15 graden is het ook niet helemaal...
Nu stottert Nigel als je met de 2e Solex-trap open wegspuit en boven de 5000 toeren zit....![]()
Dus, toch maar een tandje lager qua graden.
Zal dan wel 14 of 13 worden...

je weet toch welke specificaties je nokkenas heeft? nah dan kan je ook zo uitrekenen op welk punt je wil dattie vonkt.. met dit gek*t gaan er straks dingen stuk en daar zit je denk niet op te wachten

Omdat 'ie met 13 graden voorheen perfect was?
En 15 was een gok, hij pakte wel veel beter op bleek alleen niet te werken bij dooraccelereren.
Een eenmalig andere afstelling noem ik nog geen "pielen".
Bovendien blijken er duidelijk nog wat andere variabelen mee te spelen.
Zit nu namelijk ook een ander ontstekingshuis op, en een ander ontstekingsmoduul.....
Bovendien is het fris en is m'n luchtmengsel nu duidelijk anders dan in de zomer.
En 15 was een gok, hij pakte wel veel beter op bleek alleen niet te werken bij dooraccelereren.
Een eenmalig andere afstelling noem ik nog geen "pielen".
Bovendien blijken er duidelijk nog wat andere variabelen mee te spelen.
Zit nu namelijk ook een ander ontstekingshuis op, en een ander ontstekingsmoduul.....
Bovendien is het fris en is m'n luchtmengsel nu duidelijk anders dan in de zomer.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Deze week alleen maar rondgereden in Sophié, heerlijk, en daarvan is nu eindelijk de klepdekselpakking en andere toebehoren ververst alsmede een paar deukjes weggewreven.
Nigel staat dus al 9 dagen eenzaam tegenover ons huis geparkeerd.
Maar....., er heeft zich een zeer serieuze belangstellende gemeld voor Sophié hetgeen betekend dat ik stiekem iets concreter begin na te denken over Nigels' toekomst.
Audio afwerken, sportstoelen achterin (AX 2+2), lak bijwerken, andere motor (?!), je weet het niet.... 4 gaats onderstel misschien?
Eerst maar eens de Bveel verkopen, de kerstdagen doorkomen en dan zien we wel verder.
Gezellige feestdagen toegewenst allen!
Nigel staat dus al 9 dagen eenzaam tegenover ons huis geparkeerd.
Maar....., er heeft zich een zeer serieuze belangstellende gemeld voor Sophié hetgeen betekend dat ik stiekem iets concreter begin na te denken over Nigels' toekomst.
Audio afwerken, sportstoelen achterin (AX 2+2), lak bijwerken, andere motor (?!), je weet het niet.... 4 gaats onderstel misschien?
Eerst maar eens de Bveel verkopen, de kerstdagen doorkomen en dan zien we wel verder.
Gezellige feestdagen toegewenst allen!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Gisteren is Sophié (in principe) verkocht aan een jongeman die haar waarschijnlijk enorm gaat vertroetelen
.
Eerste belangstellende überhaupt, en gelijk een ideale nieuwe eigenaar.
Vraagprijs gekregen, met audio, jongen gelijk helemaal verliefd.
Dus, dat betekend dat alle aandacht weer naar Nigel kan!
En dat betekend...., euhmmm.... spaghetti-spruitstuk? Sportstoelen achterin?
Maatwerk deurbekleding? We zullen zien!

Eerste belangstellende überhaupt, en gelijk een ideale nieuwe eigenaar.
Vraagprijs gekregen, met audio, jongen gelijk helemaal verliefd.
Dus, dat betekend dat alle aandacht weer naar Nigel kan!
En dat betekend...., euhmmm.... spaghetti-spruitstuk? Sportstoelen achterin?
Maatwerk deurbekleding? We zullen zien!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dat houdt inderdaad in dat Nigel de aandacht krijgt.....
Dus je mag mij volledig inlichten over wat voor 4-gaats onderstel je nu precies hebt Sebastien!
Of een exacte beschrijving van een andere 4 gats conversie, liefst met behoud van m'n huidige Koni-dempers....
Dus je mag mij volledig inlichten over wat voor 4-gaats onderstel je nu precies hebt Sebastien!
Of een exacte beschrijving van een andere 4 gats conversie, liefst met behoud van m'n huidige Koni-dempers....
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
kijk eens! Goed nieuws voor de club, een van de racemonstertjes krijgt nog meer aandacht! Als je je velgjes kwijt wilt, ben ik zeer benieuwd naar je vraagprijs, vind ze namelijk echt geweldig.
Dempers kan je trouwens zo overzetten.
Er stond volgens mij nog een achteras voor weinig aangeboden, ff zoeken.
Dempers kan je trouwens zo overzetten.
Er stond volgens mij nog een achteras voor weinig aangeboden, ff zoeken.
Goed, dus...
ter lering ende vermaeck...
Stel nou dat ik Nigel zou gaan voorzien van een 4-gaats onderstel...
Wat hebben we zoal nodig, wat is het beste, wat kost het, hoe lang duurt het, wat kunnen we overzetten....
Het ultieme lijkt me een VTS (106 Rally) onderstel met schijven rondom.
En natuurlijk weet ik dat dat gelijk de duurste variant is maar dat even terzijde.
Kijk, onder Nigel zitten nu al OMP-veren (die kosten niet zoveel dus dat is geen punt om weg te gooien..) en gele Koni-dempers dus als die hergebruikt kunnen worden zou dat handig zijn.
Mij gaat het eigenlijk maar om 1 ding, toegenomen remkracht.
Simpel, een hardrijdende AX is leuk maar een laat en hard remmende AX is véél leuker. Hard rijden, zeker van 0-130, doet Nigel al.
Dat remmen, dat is het probleem.
Als ik 4 gaats ga, dan moet het goed gedaan worden.
Dus, in principe zeg ik gewoon dat het dan een AX VTS carburateur moet worden met uiteindelijk laagprofiel 15" velgen eronder. Simpel.
Kom maar op met de suggesties!
(en Browny koopt kennelijk de gouden velgen met net ingereden banden van me, dus de eerste bijdrage in de kosten is binnen...)
Het is namelijk dat of de aanschaf van een Xantia Activa V6 die ze me bij Renard voor weinig in de maag dreigen te splitsen..... maar ja, dat kost zoveel om in te rijden en naar een stilstaande auto kijken gaat zo langzaam.
ter lering ende vermaeck...
Stel nou dat ik Nigel zou gaan voorzien van een 4-gaats onderstel...
Wat hebben we zoal nodig, wat is het beste, wat kost het, hoe lang duurt het, wat kunnen we overzetten....
Het ultieme lijkt me een VTS (106 Rally) onderstel met schijven rondom.
En natuurlijk weet ik dat dat gelijk de duurste variant is maar dat even terzijde.
Kijk, onder Nigel zitten nu al OMP-veren (die kosten niet zoveel dus dat is geen punt om weg te gooien..) en gele Koni-dempers dus als die hergebruikt kunnen worden zou dat handig zijn.
Mij gaat het eigenlijk maar om 1 ding, toegenomen remkracht.
Simpel, een hardrijdende AX is leuk maar een laat en hard remmende AX is véél leuker. Hard rijden, zeker van 0-130, doet Nigel al.
Dat remmen, dat is het probleem.
Als ik 4 gaats ga, dan moet het goed gedaan worden.
Dus, in principe zeg ik gewoon dat het dan een AX VTS carburateur moet worden met uiteindelijk laagprofiel 15" velgen eronder. Simpel.
Kom maar op met de suggesties!
(en Browny koopt kennelijk de gouden velgen met net ingereden banden van me, dus de eerste bijdrage in de kosten is binnen...)
Het is namelijk dat of de aanschaf van een Xantia Activa V6 die ze me bij Renard voor weinig in de maag dreigen te splitsen..... maar ja, dat kost zoveel om in te rijden en naar een stilstaande auto kijken gaat zo langzaam.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ik zou misschien eerst eens gaan kijken naar alleen de voorkant.
Door een saxo onderstel te nemen, krijg je al 266 mm remschijven.
De achterkant zou ik me niet zo druk om maken. Zowiezo is de remdruk veel kleiner op de achterkant dan op de voorkant. Simpel omdat bij remmen de kont van de auto wordt opgetild. En zeker met het lage gewicht ( met name achter ) denk ik dat me met de standaard trommels al goed uit de voeten kan.
Door een saxo onderstel te nemen, krijg je al 266 mm remschijven.
De achterkant zou ik me niet zo druk om maken. Zowiezo is de remdruk veel kleiner op de achterkant dan op de voorkant. Simpel omdat bij remmen de kont van de auto wordt opgetild. En zeker met het lage gewicht ( met name achter ) denk ik dat me met de standaard trommels al goed uit de voeten kan.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Aha...
dus ik heb draagarmen nodig van een type 2 AX, ik had ergens het vermoeden dat type 1 GT draagarmen hetzelfde waren als "gewone" type 2 draagarmen.
En zit er dan nog een zwaarte verschil tussen de diverse type 2 AX'en?
Is een AX GTi draagarm hetzelfde als die van een AX 1.1?
Wie heeft er draagarmen voor me?
@Drake: jij hebt toch nog een Saxo VTS voorkant liggen?
De Vos zal wel VTS achterkant hebben liggen, met schijven dus, maar die moet ik dan gaan uitwringen..... en dat valt niet mee bij De Vos, die is net zo bruto als Bart (H)Ebben. Lang leve de Renard korting...
En ik zit met de bovenkant van de veerpoot, toch? Want die is bij mijn type 1 GT Carb anders.
Tja, sleutelen doe ik zelden zelf, dat mag duidelijk zijn, of het moet om audio gaan.
Ik ben van plan om Tom in te huren.... en die heeft een BX onderstel onder een Peug 305 gezet dus creativiteit genoeg...
dus ik heb draagarmen nodig van een type 2 AX, ik had ergens het vermoeden dat type 1 GT draagarmen hetzelfde waren als "gewone" type 2 draagarmen.
En zit er dan nog een zwaarte verschil tussen de diverse type 2 AX'en?
Is een AX GTi draagarm hetzelfde als die van een AX 1.1?
Wie heeft er draagarmen voor me?
@Drake: jij hebt toch nog een Saxo VTS voorkant liggen?
De Vos zal wel VTS achterkant hebben liggen, met schijven dus, maar die moet ik dan gaan uitwringen..... en dat valt niet mee bij De Vos, die is net zo bruto als Bart (H)Ebben. Lang leve de Renard korting...
En ik zit met de bovenkant van de veerpoot, toch? Want die is bij mijn type 1 GT Carb anders.
Tja, sleutelen doe ik zelden zelf, dat mag duidelijk zijn, of het moet om audio gaan.
Ik ben van plan om Tom in te huren.... en die heeft een BX onderstel onder een Peug 305 gezet dus creativiteit genoeg...
Last edited by 2Black on ThuJan03, 2008 11:42:03 PM, edited 1 time in total.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
ja ik heb de voorpoten hier gewoon liggen, zelf een complete remset van een 106 maar die gaat pas weg als de 106 ook weg is
. ik heb wel een set klauwen bosch over met blokken van een 206 1.6 16v en die is gelijk aan de saxo/106 klauw.
bovenkant veerpoot maakt niet uit gezien je in princiepe alleen de onderkant van de saxo poten gebruikt je kan alles gewoon overzetten en eventueel kan ik dat ook voor je doen ongeacht of je mijn poten neemd of een setje andere. hoeft namenlijk niet perse weg gezien ik er altijd wel wat leuks mee weet te doen, dus mocht je zelf poten voor weinig kunnen regelen dan zou ik dat gewoon doen
.

bovenkant veerpoot maakt niet uit gezien je in princiepe alleen de onderkant van de saxo poten gebruikt je kan alles gewoon overzetten en eventueel kan ik dat ook voor je doen ongeacht of je mijn poten neemd of een setje andere. hoeft namenlijk niet perse weg gezien ik er altijd wel wat leuks mee weet te doen, dus mocht je zelf poten voor weinig kunnen regelen dan zou ik dat gewoon doen

-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Ok, vreemd dat Antoine aka Kmvrtr toen allerlei nieuwe gaten had geboord voor zijn onderstel onder de GT.Drake wrote:nee gezien je dat gewoon overzet dus:
bodemplaat waar de veer op rust
veer
demper
en alles wat boven de demper zit.
eigenlijk is het gewoon bijna schroefwerk en hoef je niets aan te passen.
Freude am Fahren.