Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Henk
Bedankt! Demonteer ik morgen even het linkerachterlicht en dan even koekeloeren of er een naadje zit.
Ik hoop van wel. Klinkt gek, maar ik word gek van al dat water waar ik de oorzaak niet van vinden kan.
Als daar nou een naad zit, ben ik blij. Kitten we 't af en kan de achterbank er weer in...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Een naad heb ik niet gezien, maar door de regenbuien van de afgelopen dagen viel nu wel iets op wat ik eerder niet heb gezien:

De holle ruimte waar het linkerachterlicht in valt staat vol water. Of nouja, ijs in dit geval, omdat het gevroren heeft.
Tevens lijkt het kofferbakrubber aan de linkerkant wel héél los te zitten. Trek je er zonder enige kracht vanaf, terwijl de rechterkant veel vaster zit.

Plan van aanpak:
1) Achterlichten van Mirka erin
2) Kofferbakrubber van Mirka erin

Ik laat de auto eerst nog kaal van binnen, omdat dan veel beter te zien valt of er water in ligt of niet...
Ik hoop echt dat dat achterlicht het probleem is...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Het kofferbakrubber en de achterlichten van Mirka zitten erin. Eens kijken of er nu nog water binnenkomt. De rest van 't interieur zit er ook weer in, behalve de achterbank. Die blijft er nog even uit.

Deze achterlichten lijken wel beter vast te zitten. Deze 'wiebelen' niet heen en weer. Tevens is het haakje waar het lichtarmatuur mee vast zit bij deze lichten van metaal in plaats van plastic, en het glas is doorzchtiger.
Bij zo'n AX zijn er ook geen twee gelijk, hè?

Image

De onderste rand van de kofferbak waar het rubber in valt is behoorlijk verroest. Begint te brokkelen. Snel wat aan doen, voordat het daar ook lekt.

Over Mirka gesproken:
't Arme beestje staat al meer dan een half jaar stil. En ik heb haar al een poosje niet meer gezien, maar ik schrok een beetje van 't interieur. Het stuur is wit uitgeslagen, en de gordels zijn ook helemaal beschimmeld. Doe je niks aan denk ik, maar 't is wel jammer.
En ik draaide voor de gein het contactsleuteltje even om, en ja hoor: Het dashboard lichtte fel op en de blower begon te draaien. Alles werkt nog. Na meer dan 6 maand stilstaan doet de accu het nog.
Mirka: ze is niet dood te krijgen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Het heeft vannacht geregend, maar de auto is nog droog van binnen. Zowel onder de achterbank als in de kofferbak zelf, dus hopelijk is het nu eindelijk opgelost.

Ik had ook het idee dat het geluid alsof een achterraam open staat er nu niet meer is, maar dat kan ik pas met zekerheid zeggen wanneer ik over een nat wegdek rijd. Dan viel het namelijk altijd extra goed op.

De achterbank laat ik er nog even uit tot de volgende regenbui. Wil wel echt zekerheid hebben dat alles nu droog is, voordat ik die terugzet.

Ik vond in de schuur nog een interieurdeel dat ik altijd bij deze auto gemist heb. De kaartenbakhouder voor de rechterdeur. Deze er ook op gezet met schroefjes die ik de vorige keer van de sloop heb meegebracht. Eindelijk een complete deur. Ook wat minder gerammel.

Nu nog het elektrische raam werkend krijgen aan die kant, en dan ben ik helemaal gelukkig.

Vond ook nog een bumberbalkje voor onderop de kofferdeksel: deze zit er nou ook weer op. Denk dat ik 'm rood ga spuiten, dat ziet er denk ik wel cool uit.

Overigens, wie oh wie heeft nog het stuk plastic dat onder het linkerachterraam zit (bovenop de bak waar origineel de luidspreker zit), om het metaal uit het zicht te ontrekken? Veel AX'en zijn daar volgens mij kaal (Mirka in elk geval wel), maar in Die-Andere zit een compleet Chiq-interieur. Alleen ik mis dat deel, en kan 't in de schuur ook niet vinden.

Heeft iemand dat? Dan heb ik eindelijk na een half jaar m'n auto compleet... 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Fijn, hopen dat ie lekvrij blijft :)

Electrische ramen: zitten ze er al langer op? Dan heb je waarschijnlijk kabelbreuk. In de deur zit een slurfje met de kabelarij erin, die breken wel na 20 jaar deur open-dicht doen.


Die achterklepbalk is bij vlagen erg gewild hier. Is het er 1 met logo erop? Plaatje? :-)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Electrische ramen zijn er later ingebouwd. Maar doet 'ie nu helemaal niks meer? Want ik meen dat het ooit niet werkte door de schade aan de deur dan zat alles wat vast. Flinke klap op de deur zorgde ervoor dat t weer werkte... Is dat nog steeds zo? Of heeft het nu helemaal begeven?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

raoel wrote:.....Electrische ramen: zitten ze er al langer op? Dan heb je waarschijnlijk kabelbreuk. In de deur zit een slurfje met de kabelarij erin, die breken wel na 20 jaar deur open-dicht doen. ...
Pas een paar jaar geleden gemonteerd, steker los in de deur of schakelaar stuk, ook hier geld "Meten is Weten en Gissen is .......".

KLIK HIER voor wat foto's van de montage.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Jep, dat hoop ik ook. Vanavond heeft het nog een half uurtje goed geregend. Auto nog kurkdroog van binnen. Ik dénk dat het nu opgelost is...
Die achterklepbalk heeft helemaal niets qua logo's of plaatje. Is gewoon een witte balk die nu beige is geworden door de zon. Zal morgen een foto maken. Past qua kleur misschien niet helemaal bij de auto, maar het maakt de achterkant net effe wat meer 'af'. Ziet er wat robuuster uit.
Ik ga op de sloop nog effe een Citroën logo proberen te scoren en die erop plakken.

@Punaxio
Ja, als je op de binnenkant van de deur loopt te beuken, dan gaat ie af en toe een halve centimeter, en dan moet je met je vingers tussen de spleet van de ruit en kan je 'm naar beneden duwen. De ruit omhoog krijgen wil alleen nog maar met twee personen. Eén moet de knop ingedrukt houden, de ander moet de ruit aan beide kanten beetpakken en 'm omhoog trekken.
Het heeft nooit goed gewerkt sinds ik die auto heb, maar tijdens mijn tripje door Europa in de AX is 't raam helemaal gesneuveld. Is praktisch niet meer bruikbaar. Moet, helemaal met de zomer op 't oog, gewoon gefixed.
Ik weet alleen niet waar ik de fout zoeken moet.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Henk
Dank je. Schakelaar is 't niet, stekker ook niet. Dezelfde avond dat ik de auto kocht heb ik de deurpanelen aan die kant eraf gehad. Punaxio zei ook dat het aan de stekker lag. Maar dat doet het niet.
Schakelaar is het ook niet: Als je de knop in de middenconsole ingedrukt houdt en dan een ram op de deur geeft komt het raam soms tot leven.

@Punaxio
Deed dat raam het foutloos vóór de aanrijding? Misschien heeft die klap op de deur iets ontwricht.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Henk Bats wrote:
raoel wrote:.....Electrische ramen: zitten ze er al langer op? Dan heb je waarschijnlijk kabelbreuk. In de deur zit een slurfje met de kabelarij erin, die breken wel na 20 jaar deur open-dicht doen. ...
Pas een paar jaar geleden gemonteerd, steker los in de deur of schakelaar stuk, ook hier geld "Meten is Weten en Gissen is .......".

KLIK HIER voor wat foto's van de montage.

Groetjes, Henk
Dank voor de link!

Deze operatie staat hier ook op de planning

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Denk inderdaad dat de deur het raam tegenhoudt of het mechanisme kapot is door de aanrijding. Daarvoor deed alles het perfect!

Deur van Mirka demonteren en uit de ZV62YP en zwikkie overbouwen! :D Als je het los hebt kan je vast wel zien waar het hem in zit en of het mechanisme niet gewoon stuk is.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

raoel wrote: Die achterklepbalk is bij vlagen erg gewild hier. Is het er 1 met logo erop? Plaatje? :-)
Gewoon een simpel beige balkje. Meer is 't niet. Maar het kleed net even wat mooier af.

Image

Achterbank zit er ook weer in, en matje weer terug in de kofferbak. Volgens mij is met de nieuwe achterlichten en een ander kofferbakrubber het probleem nu opgelost.

Op naar 't volgende probleem... :roll:

P.S. Gezien 't weer zomer wordt houd ik me aanbevolen voor een setje klapraampjes met goeie rubbers...Ik heb nog een set Type1 liggen zonder zwarte rand, maar die vind ik én lelijk, en deze lekten. Dus die heb ik in de herfst vervangen met de vaste ruitjes van Mirka.
Iemand die Type II klapraampjes (groen, bruin, whatever) heeft en er voor een studentenprijsje vanaf wil?... :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Jap, heb groengetinte klapraampjes met zwarte rand.

En ik ben inderdaad een student dus dat gaat je de hoofdprijs kosten!

j/k van een tientje eet ik weer een week dus ik hoor het wel

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Degene
Hey man, tof. Dank je voor 't aanbod :)

Nadeeltje is alleen dat je voor mij nogal ver uit de buurt woont. Bussum. Da's waar ik Mirka vandaan heb gehaald. Da's 180 kilomter rijden vanaf mijn huis...
Opsturen qua ruitjes is denk ik niet zo'n goed idee?....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

scherven brengen geluk? :lol: nee, opsturen is waarschijnlijk geen goed idee.. (of je moet n behoorlijk oversized doos nemen, de ruiten goed inpakken en dan nog in een dikke laag piepschuimpinda's begraven, beetje aandrukken en dan dichttapen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Haha...Ja, misschien. Maar scherven houden de auto niet droog. 8)

Mja, ik denk ook dat opsturen niet zo'n goed idee is. (Neemt niet weg dat ik je aanbod ontzettend waardeer, degene!)...

Iemand dichter in de buurt van Groningen die ruitjes heeft?... :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

*zucht* Ik word hier zóóó moe van...

In die flat waar ik in woon (pauperbuurt hier, want vol studenten) zit al bijna een jaar iemand die 's avonds in het donker nietsvermoedende voorbijgangers van bovenaf bekogelt met eieren.
Ik heb zelf ook al een paar keer bijna een ei op me gehad. Een kameraad van me kreeg er 's nachts één vol in z'n nek. Soms gebeurt het ook overdag. Als ik bijvoorbeeld met de auto bezig ben. Dan hoor je een 'klatsj' vlak naast je of op de auto, en ligt er weer een ei. Waar het vandaan komt heeft nog nooit iemand kunnen ontdekken... We zijn al wel eens met een paar man op zoek geweest, maar hebben nooit kunnen vinden waar het was. En je wilt natuurlijk ook niet iemand z'n huis aan puin slaan, als het de verkeerde is...

Enfin, toen ik gisteren m'n achterbank terugzette vlogen er twee stuks vuurwerk op het dak van Die-Andere. Gelukkig rolden ze eraf voor ze ontploften, anders had het nog wel een stukje lak kunnen kosten.
Ik stapte gelijk uit en daagde die lafbek uit nu als de sodemieter naar beneden te komen, maar dan laat hij z'n kop niet zien natuurlijk.

Vanochtend zat er een deuk in de motorkap. Ik durf wel te raden wie dat gedaan heeft. Geen diepe, maar alsof er iemand in 't midden op de auto gezeten heeft. Dat deukje druk je er zo weer uit.
Maar daar gaat het niet om. Je moet gewoon met je klauwen van MIJN spullen afblijven. Dat je de Citroën AX een lelijk hok vind, is prima. Dat je mijn Plaisir nog niet zou willen rijden als je 'm gratis zou krijgen is ook goed. Ik wens jou veel plezier met je Volkswagen Polo.
Maar ook al vind je het een lelijk ding, en erger je je eraan dat ik er soms buiten aan sta te klussen ofzo, je hebt er gewoon niet aan te komen. Ik doe dat bij jou toch ook niet?
Vorig jaar al een keer m'n koplamp eruit getrapt gehad, nu weer een deuk, plus die eieren en vuurwerk die je op de auto krijgt.

Ugh! Tijd voor een AX-knokploeg wellicht?...
Last edited by Ceristimo on FriJan28, 2011 12:10:30 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ceristimo wrote:Iemand dichter in de buurt van Groningen die ruitjes heeft?... :)
Misschien ook handig om even je woonplaats in te vullen in je profiel. ;)
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bossie wrote:
Ceristimo wrote:Iemand dichter in de buurt van Groningen die ruitjes heeft?... :)
Misschien ook handig om even je woonplaats in te vullen in je profiel. ;)
...Done 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ceristimo wrote:@Bossie
Dank je. Dat heb ik nu ook gezien. *zucht*

15 euro weggegooid dus. Ga niet ook nog zo'n gordelklikker halen. Da's weer een tientje, en heb nog een goeie gordel in Mirka zitten.
Haal die in 't weekend wel los. Moet ik alleen 30 kilometer voor rijden, maar ben van 't weekend toch in de buurt van de garage waar ze staat.

Iemand nog een Type2 gordel hebben?....
Heb je al een setje type 1 gordels? Ik heb nog een setje liggen. En ik kom momenteel zo'n beetje dagelijks in Groningen ;)
Image Image Image

Post Reply