Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Drake wrote:Gebeld is een gtcarb blok!, ik kan er vrij weinig mee dus ik heb gevraagt of hij het blok hier neer kan zetten, ik denk dat arne er b.v wel wat mee kan. Nu is een GT carb blok wat zeldzamer en alleen daarvoor zou ik hem al ophalen, maar ik liever dat iemand die er echt wat meer gaat doen hem neemt.



Hmmm....

Jammer dat ik die advert niet eerder zag :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

nou het blok is er nog :wink:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Drake wrote:nou het blok is er nog :wink:


nee hoor, doe geen moeite :wink: Ik was er al mee bezig...
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

goedzo en wat zeg je dan? :wink:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Drake wrote:goedzo en wat zeg je dan? :wink:


Dank u wel, volgens de huidige eigenaar is het al helemaal gereviseerd en getuned. Ik ben toch wel erg benieuwd wat dat kan zijn voor die centen :twisted:
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zo 5 bakje ligt ook klaar :) nu nog een blokje en het ding kan weer in elkaar gezet worden. zal sowieso nog wat verbeteringen eraan toepassen zoals een toerenteller e.d.

Het is wel low-budget maar dat maakt het juist meer fun :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Drake wrote:Het is wel low-budget maar dat maakt het juist meer fun :)


Haha, dat kan ik me wel voorstellen.

Ik had vandaag nog even de vraagbaak in mijn handen, het First model is standaard met een vierbak geleverd. Alle andere type2's met een vijfbak.

Op de foto's ziet de AX er nog best netjes uit van buiten en van binnen.
Kleur van de lak niet verschoten zo te zien.
Ennnn originele wieldoppen! :lol:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Rio97 wrote:] Alle andere type2's met een vijfbak.


escapade ook met een 4-bak.
Leuk hoor chris, ik hoop dat je al de benodigde onderdelen kan vinden en dan voor bijna nop lekker tijdelijk auto kan rijden.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

vanavond 1.4i blokje ophalen (arne) geen idee hoe een 1.1 syteem erop loopt ik weet dat een 1.1 magnetti goed loopt op een 1.4 maar niet van een ouder boschs systeem volgens mij heeft niemand dat nog gedaan.

igg weer een grappig project :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Arne heel erg bedankt voor het sponseren van het blok! ik hoop dat hij nog wat mooie kilometertjes zal draaien in de first :)

Kosten:
-50 euro auto.
-50 euro 5 bak
-0 euro blok (gratish)
-9 euro overschijven
-2 euro remmenreiniger
-7 euro oliefilter
-15 euro vloeibaar pakking

Tot nu toe 133 euro

moet nog wel olie bijkomen maar komt gewoon el cheapo in tegenwoordig is bijna elke olie wel prima.

Overgens is het natuurlijk nog niet klaar kwa kosten gezien ik het blok nog niet heb horen lopen, zal wel goed zitten daar niet van, maar het is altijd even afwachten, het is wat werk gezien het blok vrij kaal is :lol: en alles dus netjes overgezet moet worden. staat van de huidige koppeling is b.v ook nog onbekend en daar ga ik morgen pas naar kijken.

Het 1.1 injectieysteem is tijdelijk gezien je alleen en andere ecu/weerstand en gasklephuis nodig hebt om er een echte 1.4i van te maken, ecu heb ik en een gasklephuis ook maar geen goede (denk ik) dus daar ben ik nog naar op zoek.

dus het word niet alleen een cheap karretje maar ook een vlotte :lol:
ding weegt klaar 700 kilo en das minder dan een GT. ding blijft ook voorlopig is een grappig project en hij bevalt mij nu al.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

overgens gaat de 1.1 kop op het 1.4 onderblok gezet worden gezien de klepseals niet best meer zijn van de huidige kop. geen idee of de zuigerveren e.d nog wel goed zijn maar dat zien we snel als de kop eraf is en anders is het gokwerk.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kop eraf gehaald en deze zuipt inderdaad olie :? , allemaal koolschilfers
en de hoonstrepen van de wand zijn compleet weg plus er zit een flinke stootrand, zuigerveren zijn op e.d.

dus geen bruikbaar blok momenteel nog. :(

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Drake wrote:dus geen bruikbaar blok momenteel nog. :(


ff updaten: Vanaf vanavond wel een blokje :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

jup maar wel nog meer werk :lol:

hoe dan ook het blok van ivar is zeer goed, hoonstrepen staan daar duidelijk in, echt een enorm verschil

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En nog frapanter is de kop,

De kop die ivar meegeven heeft, heeft kleinere kleppen, zowel in en uitlaat en inlaatkanaal is veeeeel kleiner, erg vreemd en apart :).
heb geen foto's maar de inlaatpoorten zijn een 5mm in omtrek kleiner
kleppen ongeveer 3mm en 2mm. Ook is de verbrandingskamer een stuk kleiner maar het kan ook zo zijn dat de kop gevlakked is.

De 1.1 kop lijkt gelijk te zijn aan de type2 GT kop die op het blok van arne zat, zelfde inlaat zelfde klepgrootte.

er zit blijkbaar een groot verschil in de kop van een type1/type2 of de kop hoort niet op het blok wat mij raar lijk overgens.

Het blok van ivar moet nog opgebouwd worden, meeste zit er gelukkig al op, enige wat ik nog moet halen tot nu toe is alleen een andere koppaking.

Type2 gietstaal blok met de versleten wand en stootrand.
Image

En het blok van ivar waar je duidelijk het verschil ziet, ik blijf
een beetje voorzichtig maar dit blok zal prima zijn.
Image

ivar blokje nog een keer
Image

en ondertussen lijkt het aardig op een autosloop :lol:
(wat er ligt: 3 blokken 3 koppen 3 bakken en een hele hoop losse delen en zooi.)
Image

1.1 kopje of liever gezegt, TU kop gezien het ook kan doorgaan voor een 1.4 kop
Image

Als het meezit kan ik morgen het blokje afmaken en dan zondag in de auto stoppen. Het meeste werk is het vastzetten van de kop/kleppen stellen en het blok erin stoppen. Kost nu al aardig wat tijd maar als alles meezit, zit er dan ook echt een goed en mooi droog blok in de auto, voor een laag budget en ik heb weer eens wat unieks gemaakt :).

tot nu toe staat de teller op 161 euro
bijgekomen is het blokje en olie.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik ben al heel blij dat er wat nuttigs gebeurd met het blokje.
Heeft flink wat centjes gekost, maar had tot nu toe niks opgeleverd.
Krukaskeering is nieuw, en de nokkenaskeerringen zitten er niet in (moeten dus wel nieuw) dus als het goed is heb je zo een kurkdroog blokje.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Kop van ivar kan niet gebruikt worden, is een hele rare kop, geen gat voor de temp sensor enz, ik gok dat hij van een carb achtig model is, blok heeft ooit een gebroken riem gehad.

de 1.1 kop is ingevreten en niet bruikbaar, dus gaat de kop van arne erop, olieverbruik van dat blok was namenlijk vanwege de zuigerveren en niet zozeer de kop gezien die er nog prima uit ziet.

1 prob is alleen de dat de riem van 1.1 en de 1.4 staal te kort zijn, en ik dus nog een andere riem moet halen.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Kolere, was dat blok zo slecht joh? Had ik niet verw8, heb het zelf ook nooit open gehad. Wel een mooie rede om er een 1.6 van te maken :wink:
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kan je van te voren ook niet weten, wel grappig dat de vorig eigenaar (robin) dacht dat de kop slecht was vanwege het olieverbruikt maar de inlaatkleppen zijn b.v compleet droog, alleen de uitlaat kleppen zijn een beetje vochtig maar dat zijn die van de 1.1 en wel meer blokken die heb gezien ook.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zo riem en rol zijn ook weer aanwezig :lol: , net even voorgemonteerd
en het blokje zit al redelijk in elkaar, morgen alles afbouwen en als alles nu wel een beetje meezit kan het ding van de week weer rijden met een perfect blok.

Teller staat nu op de 253 euro, iets meer dan verwacht maar gezien wat het word nog steeds een lachertje, ding is tussen de 7 a 900 euro waard als hij klaar is gezien de staat, nu wil ik het ding voorlopig niet kwijt maar is het meer een indicatie dat het de tijd die erin gestoken is waard is.Ondertussen ga ik de uurtjes van de afgelopen week niet meer tellen :lol: dat zijn er heel wat geworden.

Post Reply