Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Mastenhose
Zoals verwacht was de velg gewoon een kwestie van uitbalanceren. Het meeste getril is er nu uit, maar bij 120 is nog wel wat vibratie te voelen. Misschien zit er wel een hele kleine slag in nu, dus ik zit erover te denken de velg naar achteren te verplaatsen.

Rubbers van de zijruiten was het eerste waar ik aan dacht, maar dat ziet er goed (waterdicht) uit.

@JK
Ik weet wat je bedoeld. Mirka, mijn vorige AX, had ook een slechtsluitende achterklep. Daar heeft deze echter geen last van, achterklep sluit hermetisch af.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als ze hem goed hebben kunnen balanceren ligt het niet aan de velg. Misschien een gecupte band of het ligt aan een aandrijfas.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nouja, dat lichte getril vind ik niet zo interessant. Het is jammer, want voordat die stoeprand werd geraakt deed ie 't niet, maar je kunt er prima mee rijden. Pas boven de 110 voel je uberhaupt een lichte trilling, en het blijft vrij beperkt.

Dat water in mn kofferbak, dat vind ik veel erger...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Er zat natuurlijk een roestgat in de kofferbak die je misschien wel hebt gezien die dichtgemaakt is en gepolyesterd. Is die nog volledig dicht?

Schoot me opeens tebinnen....

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, goed nieuws en slecht nieuws. Goed nieuws: Nergens een gat te ontdekken. Slecht nieuws, ik heb m'n gordel gesloopt...

Toen ik vanmiddag de auto weer de parkeerplaats opreed besloot ik die achterbank eens los te trekken, om te zien of daar ook water zou liggen. Gisteren klaagde een passagier die achterin zat namelijk over een natte broek. En inderdaad, de achterbank voelde wat vochtig aan.
Geen wonder. De onderkant stond namelijk in een dikke plas water!

Image

Op de foto niet goed te zien, maar de inkeping waar de achterbank in valt stond tot aan de rand vol water. Het schuim onder de achterbank heeft zich als een spons volgezogen. Ik heb er ruimschoots een liter water uit weten te persen, en de zitting ligt nu bij de kachel te drogen.

Om het water weg te laten lopen heb ik die twee zwarte doppen losgetrokken, en kwam er zodoende achter dat in beide een gat zit. Dat lijkt me niet helemaal normaal? Misschien komt al dat water wel daardoor naar binnen.

Enfin, op zoek naar een gat het linkerzijpaneel gedemonteerd, omdat het tijdens het autorijden ook steeds klinkt alsof het linkerachterraam openstaat.
Dat zag er echter allemaal prima uit. Wel wat roest, maar kan geen gat ontdekken.

Om helemaal onderin de wielkast te kijken de gordel losgemaakt en het isolatieplaatje op de bodem verwijderd.

Image

Image

Image

Nergens roest. Isolatiemateriaal is kurkdroog. Dikke prima.

Mooi zo. Dus ik wil alles weer terugmonteren en opzoeken waar ik die dopjes onder de achterbank kan bestellen, en kom er dan achter dat mijn gordel geblokkeerd is, en zich een heel stuk heeft afgerold.

Wat blijkt nu: Als een gordel te ver oprolt, dan schiet hij in de blokkering. Nou, deze handige jongen zou dat wel even fixen. Wippen we effe het plastic plaatje los om bij het blokkeerpennetje te komen...

Pakt deze handige gozer de verkeerde kant. Met een luide 'bjoooiiinnk' en veel kracht knalt het plastic plaatje weg, die ellendige k*tveer komt met een noodgang naar buiten, en snijdt me in de vingers. Lekker hoor.

Image

Nou, dat krijg ik er niet meer terug in. Heb er een half uur aan staan prutsen, maar het ding is vlijmscherp, doet best pijn, en ik ben er zat van. Net de sloop gebeld, ga voor €15,- een andere gordel halen. En er dan goed opletten dat hij niet tever oprolt bij het demonteren.

Blegh...

Concluderend: Hopelijk lossen twee nieuwe dopjes het lekkage probleem op, omdat het onder de achterbank vandaan lijkt te komen en dan door het rijden in de kofferbak beland.
Tsja, en die gordel is gewoon dom van mezelf. Had prima voorkomen kunnen worden.
Last edited by Ceristimo on TueJan18, 2011 3:20:44 PM, edited 6 times in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Een gedemonteerd gordeloprolmechanisme werkt ook niet blokkeerd namelijk.

Alleen gemonteerd in de juiste stand werkt het mechanisme zoals het hoort.

Aan de buitenzijde onder de achterlichten zit een naad tussen 2 horizontale plaatwerkdelen daar wil ook wel is een kiertje onstaaan wat lekkage in de kofferruimte geeft, water onder de achterbank komt veelal langs de klapramen achter.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Gheh heb ook een setje achtergordels die (te ver?) opgerold zijn en ook niet meer uit willen rollen.
Schijnt dat dat ook kan liggen aan de hoek waaronder je aan de gordel trekt (hebben alle hoeken geprobeerd) en dat ie wel uitrolt wanneer ie is gemonteerd. *edit; zie je, henk zegt het ook

:roll:

Nja, die dingen heb je achterin toch niet nodig ;) :nike:
Last edited by degene on TueJan18, 2011 3:24:37 PM, edited 1 time in total.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Henk Bats
Dank je! Ga dat bij de achterlichten eens controlen.

Dus ik heb voor niks mijn gordel gesloopt? Hè, bah... Nouja, nu niks meer aan te doen.

Klapramen heeft 'ie niet meer. Die heb ik er van 't zomer uitgehaald en vervangen voor de vaste ruiten van Mirka.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Degene
Als 't de gordel achterin was dan had het me niet uitgemaakt. Maar 't is degene aan de bestuurderskant...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Je bent er niet bij op de meeting he?
Anders had ik je wel een gordel bestuurderszijde in de handen kunnen drukken (type 2 .. weet niet of dat uitmaakt)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Degene
Nee, helaas...

Heb inmiddels een (niet-beschimmelde) gordel gescoord van een Type II. Het ziet er wel iets anders uit dan van een Type 1, maar 't past allemaal prima.
Alleen, het dingetje waarmee je de gordel vastklikt, zit gedraaid ten opzichte van de rest van de gordel. Heel irritant, zit er steeds een halve draai in de gordel.


Iemand een geniale tip hoe je dat dingetje weer recht krijgt? Heb er al een poosje mee staan prutsen, maar ik krijg 't niet voor elkaar.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:@Degene
Nee, helaas...

Heb inmiddels een (niet-beschimmelde) gordel gescoord van een Type II. Het ziet er wel iets anders uit dan van een Type 1, maar 't past allemaal prima.
Alleen, het dingetje waarmee je de gordel vastklikt, zit gedraaid ten opzichte van de rest van de gordel. Heel irritant, zit er steeds een halve draai in de gordel.


Iemand een geniale tip hoe je dat dingetje weer recht krijgt? Heb er al een poosje mee staan prutsen, maar ik krijg 't niet voor elkaar.
Het kost moeite, maar probeer de gordel over een heel klein stukje aan de zijkant dubbel te vouwen in de clip.
Dan de klip over de gordel verschuiven en het omgevouwen stukje steeds wat breder proberen te maken.
Op een gegeven moment zit hij goed.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

gordel een soort van origami vouw in leggen en dan gordeldingetje met grof geweld dr overheen trekken tot ie aan de andere kant van de vouw goed om zit.. iig zo deed ik dat vroeger altijd :twisted:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ceristimo wrote:Heb inmiddels een (niet-beschimmelde) gordel gescoord van een Type II. Het ziet er wel iets anders uit dan van een Type 1, maar 't past allemaal prima.
Het metalen deel waarmee je de gordel vast klikt, is anders. Gebruik dus of een type 2 gordelklikker bij deze gordel, of zoek een type 1 gordel. Je wilt niet dat als je de gordel nodig hebt, blijkt dat hij toch niet helemaal goed blijft zitten. Dit is een bekend verschil tussen type 1 en type 2 gordels.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Bossie
Dank je. Dat heb ik nu ook gezien. *zucht*

15 euro weggegooid dus. Ga niet ook nog zo'n gordelklikker halen. Da's weer een tientje, en heb nog een goeie gordel in Mirka zitten.
Haal die in 't weekend wel los. Moet ik alleen 30 kilometer voor rijden, maar ben van 't weekend toch in de buurt van de garage waar ze staat.

Iemand nog een Type2 gordel hebben?....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, het heeft hier in Groningen lekker lopen plenzen. Dus na het regenbuitje de AX eens wezen inspecteren.

Er lag een plasje water (centimeter diep, 5 centimeter doorsnee) in de kofferbak en een plasje in de inkeping waar normaal de achterbank zit.

Dit betekent volgens mij dat:

1) Het niet via de bodem binnenkomt
2) het via het dak of de zijkant moet binnenkomen.

De achterlichten zijn het niet en het kofferbakrubber ziet er goed uit. Maar kan een rubber lekken terwijl het er wél goed uitziet? Loont het de moeite dan toch bij de sloop maar rubbers te gaan verzamelen?

Ik heb het kleine vermoeden dat het misschien wel via het linkerachterraam binnenkomt, maar dat weet ik niet zeker. De rand onder het raam voelde erg nattig aan, maarja: alles in de auto voelt klam aan, omdat 'ie steeds vol water staat.

Ik ga in elk geval een hogedruk reiniger regelen (al achteraan gebeld, maar degene die 'm mee zou nemen is hem vergeten) in de hoop dat ik er daarmee kan achterkomen waar het water binnenkomt.
Als een regenbui de auto al vol water zet moet het met een hogedrukreiniger makkelijk zichtbaar zijn te krijgen, toch?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

kun je altijd proberen, alleen heeft wat soms een kwartiertje nodig om binnen te komen.. maar misschien is het geen indirect gat...


rubberen dopje van de achtersproeier zit er nog op?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Henk Bats wrote:......Aan de buitenzijde onder de achterlichten zit een naad tussen 2 horizontale plaatwerkdelen daar wil ook wel is een kiertje onstaaan wat lekkage in de kofferruimte geeft, ..........
Heb je hier al naar gekeken, dit was het probleem een paarjaar geleden met de Chrono van Michel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Dank voor je antwoord. Ja, zit er nog op. Dakhemel is ook droog, ook op die plek dus ik denk dat het daar niet door naar binnenkomt.

@Henk Bats
Wederom bedankt voor je goede tips :).
Tsja, ik ben natuurlijk maar een domme boerenlul, maar aan de buitenzijde onder de achterlichten zit de achterbumper. Moet ik die er dan afhalen om die naad te kunnen zien?
Waar stond het water bij de auto van Michel? (was die Chrono in een vorig leven niet ook een Plaisir?)
Ik heb wél aan de binnenkant een vinger langs de rand van de kofferbak gehaald. Het líjkt daar droog.

Maargoed, bloed water kruipt waar 't niet gaan kan natuurlijk. 't Feit dat het water voornamelijk onder de achtebank ligt wil volgens mij niet zeggen dat het daar in de buurt ook vandaan moet komen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Je moet alleen even het achterlicht demoneren dan is het naadje zichtbaar.

De naad gaat openstaan bij een flinke tik (aanrijding) op de achterbumper.

En inderdaad het betreft ook van oorsprong een Plaisir.

De naad afkitten vanaf de buitenzijde heeft het probleem opgelost.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply