Na wat getelefoneer gisteravond besloten de ID met de CX ambulance af te voeren....
René was toevallig onderweg met een Xsara achterop de aanhanger en kwam toch langs... dus auto's op de kar gewisseld en ik in de Xsara erachteraan....
Weder een dagje ID/DS sleutelen dus.....
Zijn hele fijne auto's hoor, absoluut, maar sommige dingen zijn gewoon wat omslachtig als je ergens bij moet...
We waren er, gelukkig, al snel achter dat het niet de waterpomppakking was die lekte maar een waterslang bovenop de waterpomp die waarschijnlijk al een klein beginnend scheurtje had en nu definitief uitscheurde onder de nagelnieuwe slangklem.
Dat scheelde héél veel gedoe... want de waterpomp had ik er gisteren net opgezet... en dat betekend radiateur eruit, hydraulische pomp los, dynamo los, alle V-snaren los... en ook het wiel op de krukas los... .
Een DS is de ideale hernia-constateerder... het is altijd nét te hoog of nét te ver weg... vooral bij zo'n waterpomp die pontificaal in het midden van het motorcompartiment bovenop zit... en dan heb je ook nog sleutel 12, 13 én 14 nodig voor dat ene ding.
Een DS gaat eigenlijk qua sleutels van 8 via 11, veel 12, een enkele 13 en 14, heel soms een 17 en dan nog de 19 voor de wielen..., Nard weet ze allemaal uit z'n hoofd en ik niet, dus dat is veel heen en weer geloop.
Ander mankement bleek een toch wel héél erg lekkende "lekzak" linksvoor..., gisteren een enkel druppeltje LHM (of bij Renard "Hyken Glacial Blu" van Kendall om de Citroën hydraulica fetisjisten iets te klagen te geven) op de grond maar vanmorgen was dat een grote constante stroom geworden.
Dat heb je zo met auto's die al 15 jaar op restauratie staan te wachten..., als je ze dan ineens aanzwengeld geven allerhande elementen ineens tóch spontaan de geest..., zo ook deze lekzak.
Kortom, ook beide voorzijschermen moesten eraf om de lekzakken te kunnen inspecteren.
Dus alsnog de luchttunnel naar de radiateur eruit, het bedieningsmechanisme van de meedraaïende koplampen loskoppelen, verlichtingsdraden afkoppelen, beide schermen losmaken en de hele boel van de auto, en dan nog de spatschermen in de wielkasten eruit.
Dat laatste met de slijptol, want na 40 jaar en wellicht vele eerdere demontages was er in die schroeven geen beweging meer te krijgen.
En dan krijg je dus de prachtige ingenieuse voorwielophanging van de DéeSse te zien, McPherson go eat your heart out, en de mogelijkheid de staat van de "lekzakken" te zien.
Voor niet Citroën HP-insiders, een lekzak is een rubber ding dat om de veercilinder heen zit en ervoor zorgt dat de hydraulische vloeistof niet weg kan vloeien, "lekken" dus, het is tevens voorzien van een tuutje dat aan een LHM retourslang zit.
Rechtsvoor was de lekzak in uitstekende staat, linksvoor was 'ie onderaan gewoon finaal doorgescheurd..., vandaar het blauwe plasje onder de auto (Hyken Glacial Blu is blauw, vandaar dat men wel spreekt van Renards' "Smurfenolie", LHM is groen.), en moest dus vervangen worden.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 3 vetnippels die in dat stuk ophanging zitten te smeren...
Dus, lekzak vervangen....
Daarna de boel weer in elkaar gezet...
Voorschermen erop, luchttunnel weer vast, lampmechanisme aan elkaar verbonden en electra weer aangekoppeld...
Stukje testrijden.... geen lekkages meer

!
Dus eindelijk Grietje's eerste DS/ID kennismaking..., na de 5 centimeter van gisteravond.
Afspraak gemaakt ergens op een dijk zodat ze in de natuur een beetje kon wennen aan dat schakelen aan het stuur en dergelijken....

.
"Rijd ik er eerst even mee langs m'n ouders!", ze vindt het leuk dus....

... en ik uiteindelijk in Witje naar huis.
Blijkt d'r vader er 10 rondjes mee op een groot terrein te hebben gereden ondertussen..............
Grietje voorlopig verslaafd, gaat vanzelf over

, en die mag nu dus enige tijd uitgebreid alle problemen van deze mooie ID gaan analyseren voor ze definitief de verkoop in kan....
Leuk hoor zo'n ding voor de deur....
