Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

En toen ging het ritje Parijs met de AX niet door. Wat er precies aan de hand is weet ik niet. Koppakking ligt vermoedelijk door, en de kachel radiateur kon ook wel naar de kl*te zijn...
Ik ging de vloeistofjes checken omdat de AX morgen naar Parijs moest rijden. Viel me op dat koelwater weer een beetje laag stond. Een centimeter of vijf ónder de vulbuis, terwijl ik 'm twee week geleden heb bijgevuld. En weer wat witte smurrie aan de dop. Ook een wittige waas (niet echte smurrie) onder de olievuldop. En toen zag ik bij de carterontluching allemaal olie op 't kleppendeksel liggen.
"Wa's dat nou?" Dus ik trek dat slangetje eraf: Zittie helemaal vol met witte smurrie.
G*dverdorie...

"..Maar misschien komt het dan toch van teveel kleine ritjes? Nouja, ik maak me nog niet druk. Ik rij gezellig naar huis"

Tsj*zus, wat een putlucht kwam eruit de kachel zetten. Een weeige, zoete geur die ook wel wat naar diesel rook. Beetje een oude buitenboordmotor.

Symptomen:
- Auto wordt niet erg warm (koelwater metertje blijft in 't midden, ook na 20 minuten stationair lopen. Normaal gesproken stond 'ie dan bovenaan, en ging de koelfan aan) (maar misschien verbeeld ik me nu ook wel dingen....)
- Start moeilijk als hij warm is (pffrrt...pffrrtttt.......pffrrtttttttttt...pruttelpruttel)
- Na 30 kilometer snelweg komt er nog wat wittige rook uit de uitlaat....

En dit dus allemaal sinds uitgerekend vandaag. Waarom nou, g*dverd*mme niet volgende maand?

Hij rijdt opzich wel, maar ik durf er echt niet mee naar Parijs. Of de koppakking doorligt weet ik niet zeker, maar volgens mij is met die weeige lucht wel zeker te stellen dat de kachelradiateur lekt. Dat verklaart ook waarom mijn ruiten steeds dichtslaan. Er komt denk ik koelwater mee door de ventilatieopeningen...

k*t!

EDIT:
Koppakking geloof ik zelf nog niet zo in eerlijk gezegd. Ik rij vaak korte ritjes (mijn werk is 3 kilometer, en mijn school vijf, en ik ga tegenwoordig bijna altijd met de auto....Ik beloof beterschap). Dus die smurrie in de koelvloeistof en carterontluchting valt daar mee te verklaren, denk ik.
Maar die kachelradiateur? Of geeft een verstopte carterontluchting ook dat probleem?

En dan nog de witte rook uit de uitlaat na een half uur snelweg. Het kwam er niet met pluimen uit ofzo, maar gewoon lichtjes witte rook...


Ik zie spoken...Laat maar. Spuit elf enzo.... :roll:
Last edited by Ceristimo on TueDec14, 2010 4:59:30 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Je zei ook dat je ruiten heel snel beslaan, vaak is dat ook een teken van een lekke kachelradiator.
Zijn de ruiten wat vettig?

Wel vervelend dat dat nu dan weer gebeurt.
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ik snap er geen fluit meer van.

Na de snelwegrit was een groot gedeelte van de sludge uit de slang van de carterontluchting verdwenen. Heb carterontluchting en luchtfilterhuis schoongemaakt, net een eind wezen rijden.

Niets aan 't handje. Althans ,geen geur, geen niks....Ik snap er niets meer van. Kan een verstopte carterontluchting een zoete geur in de auto geven?

Witte rook doet ie soms wel, soms niet uit de uitlaat...

@Kick-it
Dank voor je antwoord. Ja, ik had ook al gelezen dat een lekke kachelradiateur daarvoor kan zorgen. Vloer en dergelijke is allemaal wel droog, ruiten voelen niet vettig aan...
En zojuist besloegen de ruiten ook niet. Ik snap er niets meer van...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Dan denk ik daar ook last van te hebben maar het gekke is dat de bestuurders kant helemaal dichtslaat en de bijrijderskant zo goed als niet beslaat. :oops:

Maar ik heb de ruiten vandaag allemaal schoon gemaakt dus morge op en neer naar deventer en ze doen het weer weet ik dat ook weer hoe dat komt :roll:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, koppakking geloof ik zelf niet meer. Die sludge komt door korte afstanden rijden, daar ben ik nu vrijwel van overtuigd.

Blijft die rare geur over die ik toenstraks op de snelweg had, maar die is helemaal weg.

En hij start warm moeilijk, maar...Misschien was dat altijd al wel zo of is dat normaal? Ben net bij vier winkel geweest, dus motor uit en weer snel aan. Doe ik anders ook nooit.

En witte rook uit de uitlaat? Tsja, doet ie nog steeds een beetje. Maar dan moet je wel goed opletten...

En koelwater niveau stond wat laagjes (onder de vulbuis) maar vorige keer heb ik die tot aan de rand gevuld (ik schoot uit) dus misschien heeft hij er via de overdrukbeveiliging iets teveel weer uitgegooid.

Ik maak me denk ik gewoon weer eens vééééééééél te druk.... Ik ben namelijk wel wat zenuwachtig bij de gedachte bijna 2000 kilometer in een week te rijden in mijn AX, en dan valt iedere kraak en piep me extra op.
Ik ben hypochonder op autogebied, vrees ik... :P

EDIT
Sludgevorming kan ook komen door goedkope rommel-olie...Drie maal raden wat er in dat ding van mij zit.....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ahjoh, rommel olie? Tenzij je het zelf gekraakt hebt in de kelder, zijn alle olieën die verkrijgbaar zijn wel aan van die EU kwaliteitstoetsen onderworpen en goedgekeurd.

Stel dat je koelsysteem constant kvs zou vernevelen naar buiten toe, dan zou je bv elke 2 uur een liter kvs verliezen. Wat dus op een ritje naar Parijs van 650 km neerkomt op 3 liter. Elke plaspauze van je vriendin ff een flesje erbij mikken en Die-Andere is weer het heertje.

Zover zal het denk ik niet komen.
Ik wens je heel veel plezier op reis naar Citroenland! En tot vervelens toe sloperijen afstruinen = pluspunten op het forum!
Succes!

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:Nou, koppakking geloof ik zelf niet meer. Die sludge komt door korte afstanden rijden, daar ben ik nu vrijwel van overtuigd.

<snip>

En hij start warm moeilijk, maar...Misschien was dat altijd al wel zo of is dat normaal? Ben net bij vier winkel geweest, dus motor uit en weer snel aan. Doe ik anders ook nooit.

En witte rook uit de uitlaat? Tsja, doet ie nog steeds een beetje. Maar dan moet je wel goed opletten...

<snip>

EDIT
Sludgevorming kan ook komen door goedkope rommel-olie...Drie maal raden wat er in dat ding van mij zit.....
Goede olie maakt inderdaad veel verschil. Wij hebben een oude Golf die veel korte ritten maakt en die had veel last van witte sludge. Na verandering naar een veel betere olie (Shell) weinig sludge meer. Bovendien de carterventilatieslang en de olievuldop vervangen want die zaten beide dicht.
(Ander voorbeeld: jaren geleden 4-takt grasmaaier met Boerenbond-smeerolie verbruikte verschrikkelijk veel olie. Na vullen met Castrol olie van de juiste viscositeit nauwelijks meer olieverbruik en geen blauwe walmen meer.)

Alle auto's hebben bij dit koude weer last van meer witte waterdamp uit de uitlaat.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

misschien iemand voor je rijden met een kapotte pakking die jij naar binnen stond te blazen :D noem maar even iets raars.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Rommel olie? Er is de laatste keer bij mij gewoon goede TOTAL olie ingegaan!

Dannog, mocht de rit met de AX naar parijs wél doorgaan: VEEL SUCCES!
En dan bedoel ik niet wat betreft de auto... :P Die haalt het wel!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Mocht die het niet halen sleep jij hem terug :lol:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Ik dacht dat jij 't altijd bij de supermarkt haalde?...

Tsja, mocht 'ie wel ergens ver buiten Nederland stil komen te staan, dan hebben we wel een probleem, want geen idee hoe ik 'm dan terug moet krijgen.... Zien we dan wel weer... 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Mijn olie komt van de Hema :) 10w40, wel de duurdere van 15,- voor 5 liter :P

Niet te vaak kvs gaan bijvullen, en 5cm onder de rand.. dat is die bij mij ook, als ik meer bijvul gooit ie het eruit. Heel spectaculair, overal witte rook :)


Nog een reden waarom je niet alleen maar korte stukjes moet rijden: hoe krijg je zo ooit vertrouwen in je auto? ;-) Gewoon naar Frankrijk en de ANWB-pas bij de hand.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:@Punaxio
Ik dacht dat jij 't altijd bij de supermarkt haalde?...

Tsja, mocht 'ie wel ergens ver buiten Nederland stil komen te staan, dan hebben we wel een probleem, want geen idee hoe ik 'm dan terug moet krijgen.... Zien we dan wel weer... 8)
Nee, er is nooit goedkope olie opgekomen!

En als je stil komt te staan en volledig hulpeloos bent bel je maar.. ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Excuses dan :wink:

Ik zit nu in het hotel bij Charles de Gaules (het vliegveld). Die-Andere hield zich perfect. Continu 140-150 op de teller, en geen centje pijn.

Het had precies op één tank gekund, maar dan was hij bij het hotel afgeslagen denk ik... :P 150 kilometer vóór Parijs (toen ik exact 500 had gereden) begon hij in de buurt van de reserve te komen (onderste streepje, maar lampje brandde nog niet). Heb besloten 'm toen toch maar vol te gooien.
Er ging 33 liter in. 33 liter op 500 kilometer is 1:15, en dat met continu 140...Lijkt mij prima :). Hij had die 150 kilometer met 10 liter dus nog nét kunnen halen...

Kachel je in een AX dus mooi op één tank van Groningen naar Parijs...En dan probeer je nog niet eens zuinig te rijden...:roll:

De eerste 650 kilometer zitten er dus op. Komende week nog 1200 te gaan....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Zie nou wel, het gaat prima. Succes met de kilometers die nog volgen gaan :D

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

kortom, voor 120-130 euro aan benzine kan je n retourtje parijs doen met meerdere mensen.. (en vanaf 2 zou het goedkoper/beter voor het milieu! zijn dan de trein nemen :))
veel plezier op vakantie 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Dat was ook de doorslaggevende factor voor de AX. De trein zou net zo duur zijn geweest als ik alleen zou reizen....Maar met z'n tweeën ben je heel wat goedkoper met de AX dan met de trein.
En 't is nog veel leuker ook 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Je hebt nu ook gelijk de gelegenheid is mooie foto's van het beestje te maken in een mooie omgeving. :D

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ze staat momenteel in een parkeergarage aan de buitenrand van Parijs, achter slot en grendel. Blijft ze tot maandag staan.
Zal proberen daarna wat leuke foto's te maken...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

En we zijn weer thuis....

In één week 2000 kilometer gereden en vier keer getankt. Die-Andere hield zich perfect.
Oliepijl is ietsje gezakt, maar dat mag, en het ruitenwissersproeireservoir is helemaal leeg, vanwege al dat rottige zout op de voorruit.

Wegen waren best wel kl*te hier en daar, en af en toe gleed ze zo een andere rijbaan op. Gewoon niet stressen en niet op de rem trappen als ze gaat glijden, maar met zachte hand weer terugsturen. Niets aan 't handje.

Heb wel wat foto's hier en daar gemaakt. Toen ik door de smalle straatjes van Brussel reed stond ik ineens met de auto voor Manneken Pis. Helaas, vanwege de drukte in die straat en de boze blikken had ik het idee dat je er niet echt met de auto mocht komen, dus ik heb er geen foto van gemaakt... Jammer :(. Had ik achteraf wel gewoon moeten doen.

En wat vond mevrouw Silverado ervan? Nou, wel wat klein, en ook niet bepaald stil met 140 (wat overigens bijna de topsnelheid van die Chevy is...), maar toch zeker niet oncomfortabel... :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply