Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Drake »

Tja wat is er nu stuk, de koppaking?

Ik lees lekkende radiateur, olie overal en stoom uit de oliepijlstok.

Gevalletje kvs lek en door blijven rijden tot het blok is gebarsten? (wat de vorige eigenaar van mijn first had gedaan).

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Punaxio »

Drake wrote:Tja wat is er nu stuk, de koppaking?

Ik lees lekkende radiateur, olie overal en stoom uit de oliepijlstok.

Gevalletje kvs lek en door blijven rijden tot het blok is gebarsten? (wat de vorige eigenaar van mijn first had gedaan).
KVS gelekt, motor te warm. Wel vrij direct na het opmerking van het olielampje motor uitgedaan maar waarschijnlijk te laat. Overal olie en motor loopt op slechts 3 cilinders. Meer heb ik niet kunnen of laten vaststellen doordat ik die gekke luxemburgers voor geen meter kon verstaan.

Geen idee of dit te repareren is. Ik lees en hoor verschillende verhalen. Men zegt cilinderkop lichten, schoonmaken, vlakken etc. koppakking vervangen en terugplaatsen en ergens anders hoor en lees ik dat het de moeite niet is omdat alles gebarsten en krom is.

Binnenkort maar is rustig bekijken... ?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by MBa@NL »

Punaxio wrote:[..] en ergens anders hoor en lees ik dat het de moeite niet is omdat alles gebarsten en krom is.
Dat weet je pas als je de kop er af getrokken hebt... vooralsnog is het alleen maar gissen naar hoe alles er nu uitziet...
Punaxio wrote:Binnenkort maar is rustig bekijken... ?
Inderdaad maar eens rustig bekijken wat er nu precies aan de hand is. Het (op de juiste manier (dus door alles netjes te blokkeren!)) demonteren van de motor kost geen geld. ;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by AlexanderB »

eerst openmaken en kijken, dan besluiten alleen de koppakking, of het hele blok maar in 1 moeite door vervangen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Drake »

MBa@NL wrote:
Punaxio wrote:[..] en ergens anders hoor en lees ik dat het de moeite niet is omdat alles gebarsten en krom is.
Dat weet je pas als je de kop er af getrokken hebt... vooralsnog is het alleen maar gissen naar hoe alles er nu uitziet...
Image

En dan wil ik niet voorbarig zijn maar als de rook al uit de oliepijlstok komt is het gedaan met het blok (op 3 cylinders lopen roken e.d deed het blok wat ik toen uit de first heb getrokken ook).

Sowieso de kop er even afhalen maar het blok kan je waarschijnlijk afschrijven dat het is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat een 1.1 blok een habbekrats kost en een dagje werk hooguit is om erin te plaatsen.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Mastenhose »

Wat jammer! Persoonlijk zou ik zeker proberen om de AX te behouden. 1.1i blokjes zijn er voldoende en kosten zoals meerdere keren geroepen bijna niets! Dan heb je alleen de arbeid, en kun je daarna zeggen dat je een engine-swap hebt gedaan! (Y)
Is ook wel een leuke klus, alleen jammer dat ie gedwongen is...

Enne, wat betreft andere auto's, je kunt ook een BMW kopen! :lol: :P
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Losroyos »

Oeh balen,, Als je motorswap gaat doen vraag cheristimo maar, dat is net bob de bouwer, Kan hij het maken? nou en of ;)

Wel echt heel erg irritant dat er elke keer nu wel weer wat is.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
Punaxio wrote:[..] dat er geen redden meer aan was en reparatie onmogelijk.
Ben ik toch wel erg benieuwd waarom "onmogelijk"? Mocht die motor dood zijn dan is er voor minder dan €100,- toch wel een andere motor te vinden? Carrosserie van het ding is zo goed als knetterhard.
Omdat hij bij een Citroën garage stond ;-) Die hebben niet voor minder dan 100 een ander motorblok, kan ik je garanderen ;-) Zij hebben vast ook al snel gezien dat het best te repareren valt; maar niet in de buurt van de waarde van het AXje.

Nja, gewoon ander blok in lepelen Bas. En niet aanstellen ' oh ik wil iets duits' oude duitsers hebben (of kennen) net zo goed problemen. Heeft te maken met de verzorging van zo'n beestje en niet met het merk. Je kan geluk hebben, of pech, en het heeft ook een klein beetje te maken met de prijsklasse. Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten hebben vaak pech met aankoop van een auto.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Bossie »

Balen Bas, maar gelukkig ben je goed verzekerd en kun je je vakantie voortzetten met een vervangende auto. Zoals gezegd, eerst de kop even lichten. Voordeel, die moest er toch al af als het alleen de koppaking is. Daarna kijken wat het handigst is.

Het is wel het nadeel bij een AX, als het lampje van de oliedruk gaat branden is het meestal al te laat.

Mocht het nodig zijn, hier ligt als het goed is nog een 1.1 kop.
Image Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Ceristimo »

Hè man, bah wat een pech. Op je vakantie nog wel. G#*@&domme!...kl*te Citroën AX'en ook. Snap niet waarom iemand ook zo'n auto zou kopen...

Maarja, nu je er één hebt, en 'alleen' je motorblok kapot is...In augustus (als ik terug ben van vakantie) ga ik een 1.4 blok halen die in Die-Andere gelepeld wordt, en zo veel kost dat ding niet.

Nou mag je mijn 1.1 blok dan zo hebben (ook leuk, heb je je ouwe motor terug), maar da's een Bosch en ga je niet veel aan hebben. Er staat volgens mij nu in het verkooptopic nog een 1.1 Magnetti te koop. Die moet je voor 25-50 euro toch wel mee kunnen krijgen? Middagje sleutelen (met hulp erbij) en je rijdt weer....

Maarja, dat maakt het niet minder k*t....Sterkte man. Is ook altijd wat met die auto's, niet?...

EDIT:
Kijk, hier staat nog een 1.1 blok te koop.
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=24606

Wil hij €90,- voor hebben, en da's een beetje veel...Misschien eens PM'en en kijken of je 'm voor 40 mee mag nemen? :)

Oh enne, als ik weet hoe je zo'n blok moet wisselen, want ik ga het bij de mijne ook doen om mooi proef te draaien, bied ik je hierbij m'n hulp alvast aan. Je hebt mij ook vaak genoeg geholpen. Maar dat wordt dan pas in augustus/september, dus misschien kan iemand anders je eerder helpen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Ceristimo »

Losroyos wrote:Oeh balen,, Als je motorswap gaat doen vraag cheristimo maar, dat is net bob de bouwer, Kan hij het maken? nou en of ;)

Wel echt heel erg irritant dat er elke keer nu wel weer wat is.
Losroyos, je hebt echt een verkeerd beeld van mij....Ik ben absoluut NIET handig. Maar ik ben erachter dat wanneer de wil er is, het technisch vaak ook wel haalbaar is. Zelfs voor zo'n sukkel als ik.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by CitroCin »

Heb nog een 1.1 blok uit een 95 er staan in prima staat, mocht je de auto willen fixen.
Wel balen zeg.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Punaxio »

De man van de Citroën garage heeft er samen even met mij naar gekeken. Hij zegt dat het gehele blok duidelijk is overleden. De koppakking alleen vervangen heeft geen zin. Er zal een nieuwe motor in moeten.

Dus nu zijn er 2 opties:

- Nieuwe motor
- AX uit elkaar

Bij optie 1 heb ik hulp nodig, motortakel, brug en gereedschap en uiteraard een motor maar gezien Cindy haar reactie is daar wel aan te komen. En optie 2 levert helaas niks op, hooguit een paar te verkopen onderdelen (like: stoelverwarming, dakraam etc.)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Joost »

blokje lepelen . bosch 2.2 blok past probleemloos . je móet alleen iets meer overzetten van je huidig blok.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by CitroCin »

Motortakel en brug is niet nodig, kan ook zonder!
Met 2 krikken kom je een heel eind.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Browny »

Motortakel is wel heel handig, maar gewoon te huur voor weinig. (25 per week oid)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Punaxio »

Heb de AX van de week eindelijk thuis gekregen.

De auto start nog prima, loopt in 1 keer. Welliswaar niet zoals het hoort, trilt en stottert heel erg en 't lijkt op 3 poten te lopen. Als je gas geeft komt er nog steeds stoom uit de oliepeiler, kan dat komen door een kapotte koppakking?????

Denk helaas toch dat de AX in onderdelen gaat.
En, ondanks wat ik eerst zei ben ik wel weer op zoek naar een andere AX (m'n 4e). Zitten ook nog genoeg goede onderdelen op de groene om een perfect AX'je te maken. De overige onderdelen gaan in de verkoop (zie verkooptopic).

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=4I7sMJ3tlAs

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 First 5-Deurs)

Post by Drake »

Ja dat kan, maar zoals eerder gezegt is het waarschijnlijker dat er een zuigerveer naar de knoppen is (warmgelopen).

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - Citroën Xantia 1.8 16v (1997)

Post by Punaxio »

Sinds eergisterenavond ben ik in het bezit van een Citroën Xantia 1.8 16v uit 1997 in donkergrijs!
Werd voor een gunstige prijs aangeboden op speurders.nl en na mijn BX wilde ik toch eigenlijk wel weer een wat grotere hydraulisch geveerde auto.

Duurder? Ja, dat wel maar daar heb ik dan ook wat voor.

Alleen nog even de snelheidsmeter werkend krijgen (soldeerinkje los op tellerbak) en rijden in deze fijn verende Xantia met opties als: Airco, airbag, startonderbreking met code, centrale deurvergrendeling, electrische ramen etc.

Image

Betere foto's komen nog.. :D

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - Citroën Xantia 1.8 16v (1997)

Post by gigawebs »

Gefeliciteerd met de aankoop! Dat je met deze maar iets meer km's mag maken dan met die First.
Was die rode GT het toch niet helemaal?
ImageImageImage

Post Reply