Happytree [306 1.6 Break '00]

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

raoel wrote:is het niet gewoon zo dat je met standaard onderstel de auto al voelt inveren, wat bij stug onderstel niet zo is, dus je veels te makkelijk het gevoel hebt dat het wel veilig is? normaliter kan een beetje inveren wel, maar als de boel stug is, is inveren eigenlijk al vrij laat...
ik denk dat dat er idd ook veel mee te maken heeft. Je bent er zekerder van dat je harder de bocht ik kan, omdat ie ver overhelt.. en dan kan je gerust weer de uitleg boven volgen
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Raoul, dat hangt ervan af wat je wilt als bestuurder (oftewel de reden waarom je die stuggere veren/dempers onder je AX hebt geschroefd).
Wil je racen? Dan moet je gewoon gebruik maken van die extra snelheid die je erin kan houden.
Wil je veilig en/of rustig rijden? Dan moet je gewoon rustig blijven rijden.
Jazeker, je kunt nu een stuk harder dankzij je onderstel porno. Maar het grensgebied, waarin je als chauffeur de boel nog kunt redden, wordt wel kleiner. Een glijdende AX wordt steeds iets lastiger om weer op te vangen. Daar moet je je wel bewust van zijn.


Overigens hebben we het nu over het onderstel. Maar Jordi heeft een knappe kooi. Da's heel wat anders.
Ik wilde met 'Duits' rijden alleen aangeven dat je voelt dat de koets veel stijver is geworden. Niet dat de auto opeens een betere/andere wegligging heeft.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Vind het wel een leuke discussie!

Het grens gebied word indd kleiner maar door een stugger onderstel veranderen je wielstanden ook een stuk minder waardoor het contact opvervlak dus op hogere bochten snelheden groter blijft.

Dat is waarom het met dit onderstel dus ook geen zin heeft om bijv. semi's te monteren, je gaat doordat dat auto zo erg overhelt op de buitenkant van de wang rijden en je dus een kleiner contact oppervlak hebt, dus lager + stugger = meer camber en minder bodyroll waardoor je veel meer contact opervlak houd.

Nadeel als je te stug gaat is dat de auto gaat stuiteren/naar buiten dribbelen omdat je straat banden steeds wel/geen contact hebben, dus mijn onderstel keuze word afhankelijk van met wat voor banden ik ga rijden.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

vergeet ook niet dat je met een normaal onderstel het bijna kunt vergeten om bv semies of slicks warm te krijgen.

Ps, jordi denk jij nog aan malmedy?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Dan valt ergens aan te raden om gewoon rally te gaan rijden. Fair enough, de gemiddelde mens die zich rally kan veroorloven rijdt niet in een AX (geloof dat er 1 clublid rally rijdt of gaat rijden, maar dan alsnog in een 205 :-P). Leer je een hoop van, evenals een gerechtvaardigde racelicentie (dus niet een waar je alleen de regeltjes leert) en statistieken hebben ook nog eens aangetoond dat rallyrijders die overstappen op circuitrijden het vaak veel beter doen!

Just so you know, maar blijf oefenen en probeer je auto op ieder type wegdek te leren kennen. En ook na iedere aanpassing van het onderstel, kooi, banden, noem het maar! Want dat is het enige voordeel van motorisch tunen: Je auto gaat alleen sneller rechtdoor, handling van de auto veranderd daarmee echt niet (kilo of 10 maakt pas uit als je auto echt niets meer weegt)!
Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Pgoddijn wrote: (kilo of 10 maakt pas uit als je auto echt niets meer weegt)!
En je ook nog eens een verdomd goede coureur bent....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

KMvrtr wrote:
Pgoddijn wrote: (kilo of 10 maakt pas uit als je auto echt niets meer weegt)!
En je ook nog eens een verdomd goede coureur bent....
die 10kg maakt heel veel uit, het is alleen heel erg afhankelijk waar het zit..

zo denk ik bijv dat die 10-15kg aan accu die bij oa. mij r.a. de kofferbak staat, niet echt positief is voor het beinvloeden van het rijgedrag :roll: zet je diezelfde 10-15kg op de plek waar Ronald en Stefan hem hebben, dan heb je er denk ik geen last meer van..

zo is het verwijderen van de bitumenlaag aan de ene kant gewichtsbesparing.. maar verminder je ook wel de stijfheid van het plaatwerk (ook al is het flexibele meuk), dus het blijft denk ik toch een beetje afwegen.. (goede woordkeuze he? :D)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

q01z wrote:
KMvrtr wrote:
Pgoddijn wrote: (kilo of 10 maakt pas uit als je auto echt niets meer weegt)!
En je ook nog eens een verdomd goede coureur bent....
die 10kg maakt heel veel uit, het is alleen heel erg afhankelijk waar het zit..
Daar ben ik het wel mee eens natuurlijk ;-). Bituum zorgt wel voor een beetje extra stijfheid, maar ik kan me niet voorstellen dat het heel veel is. Daarnaast heeft Jordi in dit geval een kooi waardoor het effect van de bituum eigenlijk al wegvalt (behalve de dempende eigenschappen natuurlijk).
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die kooi geeft meer stijfheid als de bedenkers van de AX ooit hadden durven hopen ;)
bij de bitumen doelde ik op een AX zonder kooi utieraard
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

De eerste circuit kilometers zijn gemaakt met de kooi!

Geen flimpje dit keer alleen wat fotos

8 rondjes gereden, was super rustig einde van de dag wel erg warm maar dat mocht voor mij de pret niet drukken.

Image

Image

Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Volgens mij is der iemand verslaafd :lol:

Maar toch wel gaaf. En dat het rustig is alleen maar gunstig, Weet niet of het ergens staat maar wat kost dat nou 1 rondje daar? Of kan je ook dagkaarten halen ofzo

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Jordi, heerlijk om die foto's te zien!
Dat er nog maar een hoop mogen volgen! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

ziet er leuk uit , heb je een vershil gemerkt nu met je kooi erin?

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Lol, als ik je nummerplaat nu zo zie: 1342 volgorde nemen en de nummer veranderen in 70 :-P (ja, dan heb je dus mijn nummerplaat...)
Image

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Losroyos wrote:Volgens mij is der iemand verslaafd :lol:

Maar toch wel gaaf. En dat het rustig is alleen maar gunstig, Weet niet of het ergens staat maar wat kost dat nou 1 rondje daar? Of kan je ook dagkaarten halen ofzo

1 rondje € 22, en 8 € 145

@ Jordi
Kan het niet goed zien maar heb je nu zelf ook eindelijk eens een keer een helm op :?:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Leuke foto's weer :)
Ben ook benieuwd naar de resultaten van de kooi :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

saxo100 wrote: @ Jordi
Kan het niet goed zien maar heb je nu zelf ook eindelijk eens een keer een helm op :?:
Ik neem aan van wel ja als je met kooi rijd ;). Jordi. Schitterend jonge maar de eerste meeting waar je verschijnt en ik er ook ben spuit ik je bumper met de foute kleur motip verf :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

denny wrote:Schitterend jonge maar de eerste meeting waar je verschijnt en ik er ook ben spuit ik je bumper met de foute kleur motip verf :P
Dank u! Dit is al zolang geen gezicht meer, ik sta bijna op het punt om mijn bumper te doneren (maar heb hem zelf nodig :-P)...
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jordi.. als jij euhmm een nader te bepalen bedrag over maakt naar Rogier.. heb ik hier nog een hele goede GT bumper liggen!
Image

Sjaakie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 313
Joined: WedAug19, 2009 10:09:58 PM
Location: IJsselstein

Post by Sjaakie »

Image
@saxo100: Jordi heeft een donkere integraal helm op.

Voor het mooie was het iets te warm. Ik had moeite met de temperatuur :P.
Beter bekend als Kees/Henk..

Post Reply