Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Thx allemaal.

Nog niet echt een happy day. Vrijdag was mijn CO goed. Hebben ze hem vandaag weer gemeten en nu issie weer fout. Dus weer geen apk. En afkeur afgemeld.

Papier zit erbij op afkeur CO dus vind heel die apk wel gescheten. Heb nog tot 15-02 en rond maart wil ik toch die andere motor erin hangen. Dus die paar maanden zonder apk geloof ik wel.

Dan maar 90 euro boete. Goedkoper dan van alles en nog wat gaan vervangen op een motor die het uitstekend doet en er toch uitgaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wel extra oppassen met verzekering, als er wat gebeurd.
Volgens mij mag je tot 2 maanden na vervaldatum blijven rondrijden als je maar een afspraak hebt staan.
Misschien dus even een afspraak plannen bij de garage voor het geval er iets gebeurd en de verzekering moeilijk gaat doen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bij mijn apk vanmorgen heb ik het hele CO meettoestel niet gezien. Volgens mij hebben ze die niet eens.
Iets voor jou AX?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Rio97 wrote:Bij mijn apk vanmorgen heb ik het hele CO meettoestel niet gezien. Volgens mij hebben ze die niet eens.
Iets voor jou AX?
Wordt ook niet gemeten bij een 89'er.

Maar morgen ff bij een ander langs. Situatie uitgelegd en zij hadden ook nog wel wat trucjes. Wel stuk duurder adresje maar ja.

Die willen wel met kap open meten en alle stroomverbruikers aan. En toen wassie afgelopen vrijdag goed.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Beter laat dan nooit, nog gefeliciteerd Mark!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Mark wrote:
Wordt ook niet gemeten bij een 89'er.
bij mijn 87'er toch echt wel. Is zelfs verplicht. Ook toen moesten auto's al aan bepaalde waarden voldoen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Vandaag ff bij een ander langsgereden. Die hebben hem ook nog ff gemeten met uitdraai.

OLIE TEMP : 84
RPM : 870

CO Stationair : 4.76 Mag hooguit 0.5 zijn.
CO Op toeren : 0.79 Mag hooguit 0.5 zijn. (of zelfs 0.3)
Lambda : 1.005 Dat zou goed zijn.

Maar ja de kathalysator die ik via katdirect.com heb gekocht ziet er vaag uit. De aansluitflens bij de downpipe heeft onwijs grote gaten waar die bout met veer dwars doorheen gaat. En voorbij de flens steekt gewoon nog 2 cm pijp uit.

En de flens aan de uitlaatzijde is ook heel ver opgetrompt.

100% passende kat. Met het benodigde slijp en laswerk als ik dit zo zie.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Downpipe

Post by MrBBQ »

He Mark,

Volgens mij heb ik nog een Downpipe liggen, moet wel even gaan kijken.
Heb je hier wat aan, is van een 1.4.

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Mark wrote: Maar ja de kathalysator die ik via katdirect.com heb gekocht ziet er vaag uit. De aansluitflens bij de downpipe heeft onwijs grote gaten waar die bout met veer dwars doorheen gaat. En voorbij de flens steekt gewoon nog 2 cm pijp uit.

En de flens aan de uitlaatzijde is ook heel ver opgetrompt.

100% passende kat. Met het benodigde slijp en laswerk als ik dit zo zie.
Daar horen een soort busjes door, die krijg je als je een uitlaatmontagesetje besteld. (zitten in 1 pakketje met de veertjes, boutjes en busjes)
Altijd meer PK's dan jou!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... is de gasklep-positiesensor niet een keer los / vervangen geweest?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ja idd. Waren busjes voor. Had nog zo'n setje liggen en de kat zit eronder. Paste toch wel. Is alleen een kat in 2 stukken. Met zo'n schuifstuf in het midden. Moeilijk gasdicht te krijgen. Maar goed. Bijna dicht.

Uitlaatgassen ruiken wel iets anders nu. Iets minder zoet. Maar stinkt nog steeds. Binnenkort nog maar is een meet poging doen.

Gasklepsensor is nooit los geweest. Als die het is ben ik het echt beu. Dan kan ik beter schorsen en die 1.6 erin takelen.

Weet wel dat CO problemen 1 van de gaarste dingen voor je APK is. De rest kun je teminste een manko aan zien en het verhelpen. Dit kan van alles zijn.

Maar hopen dat een nieuwe kat wat uithaalt. Kat is wel een stuk kleiner dan de originele...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

en anders kan je eventueel de tempsensor gaan "faken" door een signaal te geven van boven de 90 graden (en het ding dus armer gaat lopen) idem zou je met de lambda kunnen doen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ja ik heb het ff helemaal gehad met APK en CO en al dat gezeik.

Volgende week vrij en 7 dagen een brug en auto van mijn werk tot mijn beschikking. Garage gereedschap etc.

Weet hoe ik die 106 motor kan starten door draden door te verbinden.
Dus ga volgende week een poging wagen. Geen zin om nog tijd en geld in te investeren in dit CO probleem terwijl dat waarschijnlijk weg is met die andere motor.

De kat was het dus in ieder geval ook niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

DAG 1 Overbouw naar 1.6i

Tot nu toe gaat alles volgens plan. De ZX 1.4i motor staat ernaast. :D
Men beginnen met alles te demonteren wat het qua kabels en slangen vastzit aan het motorblok.

Image

Hele belangrijke stekkers. Hier komen 3 draden uit waar permanent stroom op staat en die de ZX motorkabelboom ingaan. Wellicht moet ik deze gaan gebruiken voor het creeren van mijn eigen ronde stekker.

Image

Fusees los en de assen uit de Vbak. Kan de rest blijven zitten.

Image

Mooie nieuwe kat. Voor jan lul.

Image

Image

Image

Image

Voorzichtig beginnen met takelen...

Image

Image

En daar isstie! 8)

Image

Image

Image

1.4i vs 1.6i

Image

HUM. Leeg.

Image

De reden voor mijn CO afkeur?!? Bougie 1 en 4 zwart 2 en 3 goed. Hoe kan dat nou weer. Op 1 en 4 zit toevallig wel je rembekrachtiger. Owee als dat het is. Dan gaat het met die nieuwe motor ook fout.

Image

Lege takel. Wacht op 1.6i blok.

Image

Neefje die het allemaal wel mooi vind. Maar voorlopig nog geen 18 is. :twisted:

Image

Nou morgen alle kabels maar eens netjes ordenen. Xenon op andere plek zetten. IVM ecu die op die plek moet gaan komen. Kijken of de radiateur van de 106 past. En nog wat kleine dingetjes. En dan volgende week andere blok erin hijsen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

wat een apk gezeur zeg mark!

Maaruhm, dat ombouw project ziet er iig alvast erg goed uit, dat gaat vast wel lukken! Fijne sleutelplek iig ook:D!

Succes!!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ow ja. Nog even vergeten. Ook ff foto van geschoten.

Iets zegt me dat dit nog een restant van de aanrijding is geweest. Laatste cadeautje van die Mercedes. Mijn motorsteunen:

Image

Die is verdorie aan 3 zijkanten door! Als die andere kant gegaan had dan had je de kans dat je motor op straat lag. Zal je gebeuren met een gangetje van 120 op de snelweg over een hobbel en je blok pleurt eruit. :x

Schadehersteller heeft daar dus niet naar gekeken blijkbaar.

Image

Zelfs de steun aan de andere kant is aan beide kanten ingescheurd.

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Die motorsteunen zijn best wel freaky.
Neem aan dat je alles hebt/gaat vervangen? (Jouw kennende verwacht ik eigenlijk niet anders)
Succes met de ombouw (y)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

DAG 2. Middagje.

Ging vandaag wat minder vlot dan gisteren. Denk ff de 106 radiateur op zijn plek zetten. Past dat gewoon niet he. Die vulhals zit tegen die rand waar je motorkap op komt... De pootjes onderaan zijn net 1cm verder uit elkaar. En het voorfront zit in de weg voor de vulbuis.

Oftewel slijpwerk... Maar ja nu is die bovenste balk natuurlijk verzwakt. Opengeslepen en naar binnen getikt. Dus dat moet nog vastgelast worden.

Image

Image

Image

Image

Verschil in motorsteunen onder de accu. Heb het lieftse die van de 106. Dikkere bout. Alleen het gat van de koppelingskabel is anders. Maar volgens mij past die kabel in alle 2. Hebben ze er rekening mee gehouden.

Image

Image

Image

Image

Image

En dan de andere motorsteun. Met een dikke ring kom ik wel op het punt dat ik weer schroefdraad heb. Die stalen steun ziet er voor de rest ook stevig uit. Staal is natuurlijk wel sterk dan aluminium. Ideaal is het vast niet. Maar wel het minste werk. Plus dat ik die andere steunen niet voorhanden heb. Ben wel van plan het stuk te verstevigen waar het op de carosserie gaat leunen. En die stalen steun zelf valt misschien ook wel te verstevigen. Hoewel mijn oom zegt dat het niet nodig is. En die werkt in de metaal. Zit natuurlijk een verschil in voorschrift en wat kan.

Maar ja de motorsteunen links en rechts moet ik nieuw hebben. En een nieuwe koppelingskabel. Morgenvroeg maar bestellen en hopen dat ze dezelfde dag binnen zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Die van de 1.6 zou ik gebruiken als die door de steun past. mocht die bout te ver uitsteken kun je ook een steun van een AX GTI bestellen, daar zit wel een bout in zoals bij iedere AX.
Altijd meer PK's dan jou!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Motor hangt erin! Drama dagje eigenlijk dat wel.

Er zat speling op de koppelinghevel van de 1.6i bak. Moet je dat spietje eruit meppen om dat plastic busje te vervangen. Wat gebeurd er... Breekt er een heel stuk uit de bak! :evil: Das zwaar k*t.

1.6 bak naar de maan. Alleen die kraag. Geprobeerd de 1.1i kraag erop te zetten. Maar krijg hem rondom maar 5mm los. Lijkt wel offie blijft hangen op het schakelmechanisme.

Maar goed had nog bak liggen van de witte 106 rallye. Dus nu een 1.3i rally bak erop geschroeft. Tsja. Verre van ideaal. Maar heb ff niet anders.

Tevens het chassis verstevigd door een hoek in te lassen. Nieuwe motorsteun en koppelingskabel. En helaas de motorsteun onder de accubak kon niet geleverd worden. Die moet bij de dealer gehaald worden! 83 euro!

Foto's volgen nog!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply