Glenn aka Glenn@NL (C4 1.6HDi, ex AX Escapade 1.1i 1993)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Zo zie je maar weer..

3 mensen zien meer als 2 mensen...

dat die pijlbus helemaal tot boven nat was, was ons nog niet opgevallen.
Dan is daar misschien wel olie uit gekomen (te hoge oliedruk..), tegen het huis van de ecu aan.

Nouja, dit blok laten we maar staan dan :?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

tip: gewoon naar een revisiebedrijf gaan, bijv. De Vos in Beneden-Leeuwen

koop een 1.4, monteer evt. je 1.0 injectie. iets duurder, maar dan heb je ook garantie. of koop een gare 1.1 en reviseer 'm zelf..

1.1 komt al snel uit een Peus 106... en het motortje is net iets te licht voor een 106 vind ik. 1.4 heeft genoeg power en leeft dus langer..

Met je 1.0 injectie is een 1.4 niet veel sneller, alleen meer koppel onderin.
je moet dan alleen opletten dat ie niet arm loopt.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1.0injectie op een 1.4 lijkt mij echt niet goed gaan, zoveel benznine kan dat injectiehuis niet bijregelen lijkt mij, anders hadden alle motoren wel hetzelfde systeem gehad toch??
dat lijkt mij dus niet echt een optimale keuze.

1.1 halen bij bijv de vos is eigenlijk niet eens een slecht idee! :D glenn, had je daar nou al gezocht? :P
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:1.0injectie op een 1.4 lijkt mij echt niet goed gaan, zoveel benznine kan dat injectiehuis niet bijregelen lijkt mij, anders hadden alle motoren wel hetzelfde systeem gehad toch??
dat lijkt mij dus niet echt een optimale keuze.

1.1 halen bij bijv de vos is eigenlijk niet eens een slecht idee! :D glenn, had je daar nou al gezocht? :P


injectiehuis regelt niet de hoeveelheid benzine, maar de computer.

je kan hooguit de injector omwisselen als 't past, maar dan kloppen de metingen weer niet. ws gaat het wel goed met 1.0 injectie en 1.4 computer.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hmme een 1.4 blok met een 1.0 injectiesysteem lijkt me zelf niet zo'n goed idee, hoewel het misschien wel mogelijk is. efficient zal het niet zijn iig.

Lees net dat het het 1.0 blok als het KDX 1.4blok gebruikt maakt van de Bosch MP-MA3.0 ECU dan zal alleen het chippie erin waarschijnlijk wel verschillen.

Autodemontagebedrijven heb ik niet zoveel mee, ze vragen mieters hoge prijzen voor enkel kale blokken, moet je zelf nog maar een injectiecomputer e.d. zien te regelen/kopen. Ze spuiten alles schoon, en de motor is niet lopend te zien. Dus bij hen kan je net zo goed een blok met lekke koppakking krijgen. En dan is het maar de vraag of je het binnen de garantieperiode ontdekt..
(of is dat weer een te negatief beeld van De Vos & consorten?)

Maar ik heb zojuist Opdam maar gemailt, kijken of zij wat leuks in de aanbieding hebben.

Glenn

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Glenn@nl wrote:Hmme een 1.4 blok met een 1.0 injectiesysteem lijkt me zelf niet zo'n goed idee, hoewel het misschien wel mogelijk is. efficient zal het niet zijn iig.

Lees net dat het het 1.0 blok als het KDX 1.4blok gebruikt maakt van de Bosch MP-MA3.0 ECU dan zal alleen het chippie erin waarschijnlijk wel verschillen.

Autodemontagebedrijven heb ik niet zoveel mee, ze vragen mieters hoge prijzen voor enkel kale blokken, moet je zelf nog maar een injectiecomputer e.d. zien te regelen/kopen. Ze spuiten alles schoon, en de motor is niet lopend te zien. Dus bij hen kan je net zo goed een blok met lekke koppakking krijgen. En dan is het maar de vraag of je het binnen de garantieperiode ontdekt..
(of is dat weer een te negatief beeld van De Vos & consorten?)

Maar ik heb zojuist Opdam maar gemailt, kijken of zij wat leuks in de aanbieding hebben.

Glenn


dat is m.i. zeker een te negatief beeld. Heb zelf gebeld over m'n eerste 1.6, omdat die een beetje nat was aan de voorkant. Hij gaf aan dat ik 'm zomaar kon komen ruilen of dat ze iig voor een oplossing zouden zorgen, geen probleem. Heb ook nog een sensor en wat kleine kabeltjes gratis gekregen later, dat zat gewoon nieuw in de verpakking, m.a.w.: ik vond ze erg netjes.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Kleine update

Heb contact gehad met 'n demontagebedrijf hier in de buurt, en de prijzen voor complete motorblokken vielen me niet tegen. Maar een ander blok wordt een project voor komende zomer. Nu is het ten eerste veel te koud om te sleutelen. Bovendien kan ik ook nog rustig bedenken of ik voor een 1.1 ga of een 1.4

Wat er allemaal in de laatste 2m veranderd is;

:arrow: GT interieurtje. Het was nog even knutselen, omdat de railsen niet meer allemaal gangbaar waren. Maar ik heb ze over weten te zetten van mijn oude stoelen. Met de GT-stoelen heb je idd veel meer steun, en zit harder als een normaal interieur. Alhoewel 't gewone escapade ook niet verkeerd zat; 't was alleen met 'n afgrijselijk patroontje)

:arrow: Tellerbak aangepast; toerenteller + temperatuurmeter toegevoegd.

Mijn tellerbak was zoals deze; (plaatje komt uit 'n andere wie=wie)
Image

Maar op de sloop heb ik een complete ZX tellerbak weten te bemachtigen voor een redelijke prijs. Hiervan heb ik de kap ervan af gehaald (komt net niet overeen met die van en AX). De onderbak (dus dat witte gedeelte met de elektronica en lampjes), is wel hetzelfde. Hier heb ik in een avondje knutselen mijn eigen snelheidsmeter en benzinemeter erbij gezet.
Image

En het eindresultaat is het volgende:
Image
Binnenkort komt er op het temperatuuricoontje (aan de linkerkant) een citro?nlogo, maar ik moet nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken.


Omdat de bekabeling in het tellerhuis van een ZX totaal verschilt van dat van een AX, heb ik ook alle stekkers en kabels in het dashboard aangepast. Het kostte aardig wat moeite om alles uit te zoeken, maar gelukkig is er online een ZX haynes te vinden, en heb ik zelf een AX haynes.

Buiten was het echter veel te koud om te knutselen, dus heb ik het hele dashboard gedemonteerd, en ben ik binnen verder gaan knutselen.

Paar foto's:
Image Image

Omdat het dashboard er toch uit was, en ik overal goed bij kon heb ik meteen een interval voor de voorruitenwisser ingebouwd en de achterruitenwisser aangesloten.

Ook heb ik de elektrisch bedienbare ruiten en de CV op de originele manier aangesloten op het zekeringkastje. (ik was toch bezig, en voor demontage van het dashboard moest ik ook enkele draden van de El-ramen afknippen :( :roll: )


En zo ziet een ax er dus uit zonder dash:
Image
Image

Verder heb ik weinig fotos van de (de)montage. De camera vond het te koud om normaal zijn werk te doen :wink:

Inmiddels zit alles weer ingebouwd, en moeten de laatste dingen nog aangesloten worden (toerenteller, temperatuurmeter, massa van CV+el-ramen).

Ook moet de tellerbak er nog een keer uit, omdat ik dimlicht/grootlicht heb verkeerd-om heb aangesloten :roll: en voor het citroenlogo wat er nog in komt.


Dit komt komende weken nog wel een keertje.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Jemig hee! Flink bezig.

Kon je gewoon een AX 1.4 tellerbak nemen. Dan heb je dezelfde als mij. Links watertemp. KMteller, Toerenteller en rechts benzine meter.

Dat had toch VEEL minder moeite geweest? Maar zo ook netjes opgelost hoor. Zal wel flink wat werk geweest zijn dashboard eruit halen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Wat gebeurd er eigenlijk als je zonder dashboard je stuur erop zet... Kun je dan gewoon starten ten rijden?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Leuke foto's dude :) Veel gebeurd idd!! :D

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Dat is een hele klus geweest zo te zien :shock: Goed gedaan jochie :lol:
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Je bent lekker bezig geweest Glenn, ben benieuwd naar het resultaat.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mark wrote:Wat gebeurd er eigenlijk als je zonder dashboard je stuur erop zet... Kun je dan gewoon starten ten rijden?


Ja :lol: , toen met de GT die ik gesloopt heb gedaan, hij starte gewoon zonder de dash erop wat gezien de elektronica wel logisch is.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hey Glenn, goed bezig geweest :thumbleft:

(lichtelijk jalours:) Temp meter en een interval op de ruitenwisser, dat zou ik ook wel willen ;)
Erg netjes.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Drake wrote:
Mark wrote:Wat gebeurd er eigenlijk als je zonder dashboard je stuur erop zet... Kun je dan gewoon starten ten rijden?


Ja :lol: , toen met de GT die ik gesloopt heb gedaan, hij starte gewoon zonder de dash erop wat gezien de elektronica wel logisch is.


nah je moet wel je zekeringkastje (gedeeltelijk) hebben aangesloten..

@glenn, jeetje dit had je me toch allemaal niet verteld :shock:
Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Mark wrote:Wat gebeurd er eigenlijk als je zonder dashboard je stuur erop zet... Kun je dan gewoon starten ten rijden?


zoals marc zegt idd, je moet wel een groot deel van de electronica hebben aangesloten. Wat ik zo snel kan zien is iig de benzinepomp niet aangesloten zo; en het contact ook niet volgens mij. Ik heb iig niet geprobeert om hem te starten zonder dashboard. :wink:

Rio97 wrote:(lichtelijk jalours:) Temp meter en een interval op de ruitenwisser, dat zou ik ook wel willen
Erg netjes.


achja; het werkt nog niet allemaal hoor. De interval wel gelukkig, en ook al profijt van gehad. Echt een meesterlijke uitvinding 8)

Maar de temperatuurmeter moet nog worden aangesloten, en ook de toerenteller. En dat laatste zal geen pretje worden, aangezien de deze waarschijnlijk toch niet overweg kan met het signaal uit m'n injectiecomputer :( dat wordt dus een kwestie van proberen, en anders een ritje naar de sloop.

q01z wrote:@glenn, jeetje dit had je me toch allemaal niet verteld :shock:


dacht 't wel toch? of niet :P ach kweet nie meer :roll:

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Zozo, dat is nog eens een klus, maar het ziet er netjes uit hoor je tellerbak.
Misschien een ideetje, verlicht Citroen logo??????? 8)
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

in type 1 tellerhuizen zit dit he.. een verlicht logo, maar volgens mij is dat te groot om passend te maken..
Image

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

q01z wrote:in type 1 tellerhuizen zit dit he.. een verlicht logo, maar volgens mij is dat te groot om passend te maken..


Oh, wist ik niet eens, denk ik ook eens een orgineel idee te hebben :withstupid: :lol:
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

idd, en de achtergrond-kleur wijkt af.

ik was 't eigenlijk niet van plan al mn ideetjes al te verwoorden, maar doe het toch maar :lol:

Ik heb al 'n mooi logo gevonden op het internet, en de achtergrond zwart gemaakt.

zo wordt het dus nu; de resolutie is wat hoog maar moet met printen gerescaled worden naar ongeveer 91*116 pixels (3 bij 4 cm);
Image

Maar mijn laserprintertje print hem niet mooi op papier :( ligt misschien aan de afbeelding die ik heb gebruikt, of de resolutie en kwaliteit van mijn printer (600*600; HP laserjet 6L)

Ik heb nog een mooi velletje dik papier liggen waar het op komt, maar misschien kan ik het beter bij het kruitvat oid laten afdrukken op fotopapier. Ik moet er nog even naar kijken dus.

Ook over "verlicht" had ik al even nagedacht, dat is natuurlijk eenvoudig door er een bolletje achter te plaatsen (ie er al zit volgens mij), misschien kan ik met rode transparant het logo nog rood maken ofzo.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Mooi Logo hoor en als je em verlicht krijgt ziet ie er volgens mij heel gaaf uit :) , tis wat werk maar dan heb je ook wat.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Post Reply