Zappa66 circuit AX 16v en CUP AX 1.4 MP inj

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lastig te schatten

maar ik zou toch es beginnen met de timing van je d-riem
misschien dat de poulies niet helemaal 100 staan?

bougies controleren, tabellen controleren of er niet ergens een fout getalletje staat..

wat voor specs heb je verder, dus qua nokkenassen, injectoren, bougies (warmtegraad), bougiekabels nog ok, benzine druk goed genoeg (regelbaar?), welke benzine, sensoren gechecked/uitgesloten?
Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Kan je niet even dataloggen met je KDFI, daar zou het een en ander al uit te halen zijn. Heb je widebandlambda? Wat is je lambda waarde?

Ja verder heel simpel beginnen;

- Compressie?
- Vonk?
- Benzine?

Moet ook eerlijk zeggen heb zelf andere nokkenassen met behoorlijke klepoverlap en mijn grafiek is een stuk strakker.

Ps. bij de Ringsleutel geweest? :D
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

Rooney wrote:Kan je niet even dataloggen met je KDFI, daar zou het een en ander al uit te halen zijn. Heb je widebandlambda? Wat is je lambda waarde?

Ja verder heel simpel beginnen;

- Compressie?
- Vonk?
- Benzine?

Moet ook eerlijk zeggen heb zelf andere nokkenassen met behoorlijke klepoverlap en mijn grafiek is een stuk strakker.

Ps. bij de Ringsleutel geweest? :D
Inderdaad bij de ringsleutel geweest :D
We gaan vrijdag op zandvoort rijden en meteen een nieuwe datalog maken. Ik had wel al een datalog gemaakt met oude settings maar mijn fuel en ignition tabel zijn gewijzigt.

Als ik de uitdraai van Drake bekijk zie ik wel een mooi vlak koppel verloop. :?

Ik hoop dat de datalog met wideband lambda waardes iets kan verklaren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm als er echt iets niet goed zit (en daar lijkt het stiekem een beetje op) dan moet je natuurlijk wel uitkijken dat je niets sloopt op Zandvoort!
Image

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

q01z wrote:mmm als er echt iets niet goed zit (en daar lijkt het stiekem een beetje op) dan moet je natuurlijk wel uitkijken dat je niets sloopt op Zandvoort!

Motor is zichtbaar geheel standaard met enkel een spagettie spruitstuk en een KDFI motormanagement. Op zich weet ik niet of 125 pk echt veel te weinig is, maar omdat er 2 van die hele erge dips in de vermogens uitdraai zitten denk ik toch dat het beter kan.

Bij de ringsleutel is de timing en fuel table goed gezet. Gelukkig kan ik de AFR checken met de wide band lambda sensor en knock sensor staat ook aan. Ik hoop dat dit afdoende is om het blok heel te houden.

Aangezien er ook al een O-ringetje geheel ontbrak in de motor, ben ik bang dat de vorige eigenaar meer los heeft gehad. (mischien ook de verstelbare nokkenas poelies :( )

Eerst maar de gaan kijken naar de datalog.
Last edited by zappa66 on WedJun09, 2010 12:22:56 PM, edited 2 times in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

met KDFI, spaghetti en een GOED blok, moet er meer uit te halen zijn als 125pk, blok van Chris is ook volledig standaard, zelfs met standaard chip zat hij hoger!

tenzij, je niet het 122pk blok hebt, maar het 110pk blok :roll:

ik zou die timing toch maar ff controleren, kwaad kan het niet.. en omdat het een schommelende curve is vind ik dat gewoon verdacht, waarom weet ik niet.. ik basseer het verder nergens op, maar mngevoel zegt dat je daar ff moet kijken
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

volgens mij is de NFX het TU5J4 blokje en dus standaard 120pk.
Is de Katalysator er wel onderuit?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

AFR blijft gewoon goed? lijkt er sowieso op dat de nokkenassen niet correct op tijd staan.

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

Het is inderdaad een NFX (TU5J4 blok) en de kat is vervangen voor een rechte pijp.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

al eens compressie gemeten?

een blok met veel km's kan ook één of meer niet lekkere stoters hebben, tikt ie nogal bij koud starten?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

PeterM wrote:al eens compressie gemeten?

een blok met veel km's kan ook één of meer niet lekkere stoters hebben, tikt ie nogal bij koud starten?

P. :)
Het blok loopt wel mooi en zonder tikken, maar hij heeft waarschijnlijk wel aardig wat ervaring.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Vreemd... Uitlaatsysteem zorgt eigenlijk nooit voor dipjes, enkel voor een compleet vermogensverlies. Heb je er geen metertjes ingezet om druk en temp in de gaten te houden? Compressietest lijkt me verstandig, timing zou je snel genoeg moeten merken, toch?

BTW, hoe ging het gisteren? ;-)
Image

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

Op 11 juni zijn we met drie auto's op zandvoort aan het rijden geweest :D
Image

Ondanks het natte weer in zandvoort hebben we lekker kunnen rijden en tevens wat met de datalogs kunnen knoeien.

Na de eerste sessie viel ons een aantal dingen op in de datalog:

- soms valt het toerental terug
- de stationeerklep gaat een keer open tijdens zo'n toerental terug val

Vlak voordat toerental terug valt zien we de injector duty cyle boven de 100% staan. (vreemd voor een redelijk standaard blok)

Image

Hierna de maximale (VE) fuel tabel waardes terug gebracht zodat de injectoren niet zo snel boven de 100% duty cycle uitkomen.

Image

Hierna lijkt de auto beter te rijden en minder vaak een val in toeren te maken.

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

Op het internet een vermogens uitdraai van een 106 gti (1.6 16v) gevonden.
Image

Deze vermogens uitdraai heeft meer overeenkomsten met mijn vermogensmeting.

Dinsdag gaan weer sleutelen en verder onderzoeken.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Welke widebandcontroller zit erop?
Is het een KDFi met geïntegreerde controller of heb je een aparte TechEdge, aannemende dat de KDFi van Jeroen Bosma afkomstig is.
Die geïntegreerde exemplaren zijn niet best, hebben al veel problemen gegeven.
En de bedrading? Is dat allemaal nieuw gemaakt voor de KDFi of is de bestaande kabelboom 'aangepast' om aan KDFi aangesloten te worden? Ook daar kan veel storing vandaan komen.

Kunt'm ook bij BS-Autotune op de rollenbank zetten denk ik... en er is waarschijnlijk niemand die meer van de KDFi weet dan Jeroen Bosma.

Dat rafelige gedrag boven de 5000 toeren is wat vreemd... daarbij ga je snel denken aan iets vreemds qua nokkenassen en het misschien net niet lekker openen of sluiten van kleppen... een lekje ergens. Of inderdaad de poelie.

Mooi circuit karretje, dat zeker.
Last edited by 2Black on TueJun15, 2010 12:20:35 AM, edited 1 time in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Bugje in het systeem, verkeerde afstelling of toch een motorisch dingetje? Wel super dat je dat dus even kunt analyseren! Ben zelf een verschrikkelijke nerd (probeer het ontzettend te verbergen :-P) en wordt hier eigenlijk wel erg warm van :oops:.

Verder wel voor die Opeltjes gebleven, toch? ;-)
Image

fredju
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 108
Joined: SatMay30, 2009 8:45:58 AM
Location: doei

Post by fredju »

ik wil hem terug!!

hahaha

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Post by zappa66 »

fredju wrote:ik wil hem terug!!

hahaha
:lol: :lol: :lol: ik heb wel het 1.1 motorblok voor je bewaard :idea: :idea: :idea:

Dinsdag weer aan het sleutelen geweest en de nokkenaskap gedemonteerd. Aan de verstelbare poelies was te zien dat ze versteld waren. (merktekens en schoon oppervlak op oude positie) De nokkenas poelie van de inlaat was iets vroeger gezet en de uitlaat poelie was echt behoorlijk veel later gezet. ( geen idee waarom dit gedaan is :?: :?: )

uitlaat nokkenas tandwiel:
Image

uitlaat nokkenas tandwiel terug gezet:

Image

Nu maar hopen dat dit de hoofd oorzaak is.

Tevens viel in de datalog op dat de druk(MAP sensor) aardig varieert tijdens vollast. Hierdoor krijg je ook variaties in je injector duty cycle/ puls wide tijdens vollast. (en de stationaar klep ging zelfs een keer open)Als dit bij de volgende proefrit weer het geval is moeten we mischien overwegen om een filtertje tussen MAP sensor en spruitstuk te monteren.

De KDFI is uitgerust met een JAW wideband controller, deze is gecalibreerd en gecontroleerd in de garage.

Volgende week maar weer eens een test run maken. :D :D :D

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

zappa66 wrote: De KDFI is uitgerust met een JAW wideband controller, deze is gecalibreerd en gecontroleerd in de garage.
De geïntegreerde dus... of de externe variant daarvan (die werkt al iets beter).
Jeroen Bosma (BS-Autotune dus, de importeur en mede ontwikkelaar van KDFi) is niet voor niets overgestapt op de TechEdge wb-controller. Mocht je toch gaan twijfelen aan de JAW (JustAnotherWideband), de TechEdge is kaal 'slechts' €150 meen ik en eenvoudig aan te sluiten op de KDFi.

Maar met de opengaande stationairklep alleen al heb je waarschijnlijk veel vermogenverlies te pakken. En daarnaast waarschijnlijk vermogenswinst met het goed stellen van de poelies.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Wellicht dat de stand v/d nokkenassen het probleem was. Heb zelf andere nokkenassen erin gelegd en op de bank had ie 122 pk :| Na het nameten bleek de uitlaat as 1 mm verkeerd te staan. Dus met behulp van Henk v/d ringsleuten die optijd gezet en hoppa 138 pk ineens :D

Lijkt mij voor het mooie dat je hem moet opmeten en perfect op tijd moet zetten. En dan op de bank ermee en eventueel de rest door de ringsleutel laten afstellen. Want dat kan die wel :)

Ben in ieder geval benieuwd! Suc6.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Post Reply