Zappa66 circuit AX 16v en CUP AX 1.4 MP inj
Moderator: webmasters
lastig te schatten
maar ik zou toch es beginnen met de timing van je d-riem
misschien dat de poulies niet helemaal 100 staan?
bougies controleren, tabellen controleren of er niet ergens een fout getalletje staat..
wat voor specs heb je verder, dus qua nokkenassen, injectoren, bougies (warmtegraad), bougiekabels nog ok, benzine druk goed genoeg (regelbaar?), welke benzine, sensoren gechecked/uitgesloten?
maar ik zou toch es beginnen met de timing van je d-riem
misschien dat de poulies niet helemaal 100 staan?
bougies controleren, tabellen controleren of er niet ergens een fout getalletje staat..
wat voor specs heb je verder, dus qua nokkenassen, injectoren, bougies (warmtegraad), bougiekabels nog ok, benzine druk goed genoeg (regelbaar?), welke benzine, sensoren gechecked/uitgesloten?

Kan je niet even dataloggen met je KDFI, daar zou het een en ander al uit te halen zijn. Heb je widebandlambda? Wat is je lambda waarde?
Ja verder heel simpel beginnen;
- Compressie?
- Vonk?
- Benzine?
Moet ook eerlijk zeggen heb zelf andere nokkenassen met behoorlijke klepoverlap en mijn grafiek is een stuk strakker.
Ps. bij de Ringsleutel geweest?
Ja verder heel simpel beginnen;
- Compressie?
- Vonk?
- Benzine?
Moet ook eerlijk zeggen heb zelf andere nokkenassen met behoorlijke klepoverlap en mijn grafiek is een stuk strakker.
Ps. bij de Ringsleutel geweest?

AX Soupapes 16 
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Inderdaad bij de ringsleutel geweestRooney wrote:Kan je niet even dataloggen met je KDFI, daar zou het een en ander al uit te halen zijn. Heb je widebandlambda? Wat is je lambda waarde?
Ja verder heel simpel beginnen;
- Compressie?
- Vonk?
- Benzine?
Moet ook eerlijk zeggen heb zelf andere nokkenassen met behoorlijke klepoverlap en mijn grafiek is een stuk strakker.
Ps. bij de Ringsleutel geweest?

We gaan vrijdag op zandvoort rijden en meteen een nieuwe datalog maken. Ik had wel al een datalog gemaakt met oude settings maar mijn fuel en ignition tabel zijn gewijzigt.
Als ik de uitdraai van Drake bekijk zie ik wel een mooi vlak koppel verloop.

Ik hoop dat de datalog met wideband lambda waardes iets kan verklaren.
q01z wrote:mmm als er echt iets niet goed zit (en daar lijkt het stiekem een beetje op) dan moet je natuurlijk wel uitkijken dat je niets sloopt op Zandvoort!
Motor is zichtbaar geheel standaard met enkel een spagettie spruitstuk en een KDFI motormanagement. Op zich weet ik niet of 125 pk echt veel te weinig is, maar omdat er 2 van die hele erge dips in de vermogens uitdraai zitten denk ik toch dat het beter kan.
Bij de ringsleutel is de timing en fuel table goed gezet. Gelukkig kan ik de AFR checken met de wide band lambda sensor en knock sensor staat ook aan. Ik hoop dat dit afdoende is om het blok heel te houden.
Aangezien er ook al een O-ringetje geheel ontbrak in de motor, ben ik bang dat de vorige eigenaar meer los heeft gehad. (mischien ook de verstelbare nokkenas poelies

Eerst maar de gaan kijken naar de datalog.
Last edited by zappa66 on WedJun09, 2010 12:22:56 PM, edited 2 times in total.
met KDFI, spaghetti en een GOED blok, moet er meer uit te halen zijn als 125pk, blok van Chris is ook volledig standaard, zelfs met standaard chip zat hij hoger!
tenzij, je niet het 122pk blok hebt, maar het 110pk blok
ik zou die timing toch maar ff controleren, kwaad kan het niet.. en omdat het een schommelende curve is vind ik dat gewoon verdacht, waarom weet ik niet.. ik basseer het verder nergens op, maar mngevoel zegt dat je daar ff moet kijken
tenzij, je niet het 122pk blok hebt, maar het 110pk blok

ik zou die timing toch maar ff controleren, kwaad kan het niet.. en omdat het een schommelende curve is vind ik dat gewoon verdacht, waarom weet ik niet.. ik basseer het verder nergens op, maar mngevoel zegt dat je daar ff moet kijken

Op 11 juni zijn we met drie auto's op zandvoort aan het rijden geweest

Ondanks het natte weer in zandvoort hebben we lekker kunnen rijden en tevens wat met de datalogs kunnen knoeien.
Na de eerste sessie viel ons een aantal dingen op in de datalog:
- soms valt het toerental terug
- de stationeerklep gaat een keer open tijdens zo'n toerental terug val
Vlak voordat toerental terug valt zien we de injector duty cyle boven de 100% staan. (vreemd voor een redelijk standaard blok)

Hierna de maximale (VE) fuel tabel waardes terug gebracht zodat de injectoren niet zo snel boven de 100% duty cycle uitkomen.

Hierna lijkt de auto beter te rijden en minder vaak een val in toeren te maken.


Ondanks het natte weer in zandvoort hebben we lekker kunnen rijden en tevens wat met de datalogs kunnen knoeien.
Na de eerste sessie viel ons een aantal dingen op in de datalog:
- soms valt het toerental terug
- de stationeerklep gaat een keer open tijdens zo'n toerental terug val
Vlak voordat toerental terug valt zien we de injector duty cyle boven de 100% staan. (vreemd voor een redelijk standaard blok)

Hierna de maximale (VE) fuel tabel waardes terug gebracht zodat de injectoren niet zo snel boven de 100% duty cycle uitkomen.

Hierna lijkt de auto beter te rijden en minder vaak een val in toeren te maken.
Welke widebandcontroller zit erop?
Is het een KDFi met geïntegreerde controller of heb je een aparte TechEdge, aannemende dat de KDFi van Jeroen Bosma afkomstig is.
Die geïntegreerde exemplaren zijn niet best, hebben al veel problemen gegeven.
En de bedrading? Is dat allemaal nieuw gemaakt voor de KDFi of is de bestaande kabelboom 'aangepast' om aan KDFi aangesloten te worden? Ook daar kan veel storing vandaan komen.
Kunt'm ook bij BS-Autotune op de rollenbank zetten denk ik... en er is waarschijnlijk niemand die meer van de KDFi weet dan Jeroen Bosma.
Dat rafelige gedrag boven de 5000 toeren is wat vreemd... daarbij ga je snel denken aan iets vreemds qua nokkenassen en het misschien net niet lekker openen of sluiten van kleppen... een lekje ergens. Of inderdaad de poelie.
Mooi circuit karretje, dat zeker.
Is het een KDFi met geïntegreerde controller of heb je een aparte TechEdge, aannemende dat de KDFi van Jeroen Bosma afkomstig is.
Die geïntegreerde exemplaren zijn niet best, hebben al veel problemen gegeven.
En de bedrading? Is dat allemaal nieuw gemaakt voor de KDFi of is de bestaande kabelboom 'aangepast' om aan KDFi aangesloten te worden? Ook daar kan veel storing vandaan komen.
Kunt'm ook bij BS-Autotune op de rollenbank zetten denk ik... en er is waarschijnlijk niemand die meer van de KDFi weet dan Jeroen Bosma.
Dat rafelige gedrag boven de 5000 toeren is wat vreemd... daarbij ga je snel denken aan iets vreemds qua nokkenassen en het misschien net niet lekker openen of sluiten van kleppen... een lekje ergens. Of inderdaad de poelie.
Mooi circuit karretje, dat zeker.
Last edited by 2Black on TueJun15, 2010 12:20:35 AM, edited 1 time in total.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
fredju wrote:ik wil hem terug!!
hahaha






Dinsdag weer aan het sleutelen geweest en de nokkenaskap gedemonteerd. Aan de verstelbare poelies was te zien dat ze versteld waren. (merktekens en schoon oppervlak op oude positie) De nokkenas poelie van de inlaat was iets vroeger gezet en de uitlaat poelie was echt behoorlijk veel later gezet. ( geen idee waarom dit gedaan is


uitlaat nokkenas tandwiel:
uitlaat nokkenas tandwiel terug gezet:
Nu maar hopen dat dit de hoofd oorzaak is.
Tevens viel in de datalog op dat de druk(MAP sensor) aardig varieert tijdens vollast. Hierdoor krijg je ook variaties in je injector duty cycle/ puls wide tijdens vollast. (en de stationaar klep ging zelfs een keer open)Als dit bij de volgende proefrit weer het geval is moeten we mischien overwegen om een filtertje tussen MAP sensor en spruitstuk te monteren.
De KDFI is uitgerust met een JAW wideband controller, deze is gecalibreerd en gecontroleerd in de garage.
Volgende week maar weer eens een test run maken.



De geïntegreerde dus... of de externe variant daarvan (die werkt al iets beter).zappa66 wrote: De KDFI is uitgerust met een JAW wideband controller, deze is gecalibreerd en gecontroleerd in de garage.
Jeroen Bosma (BS-Autotune dus, de importeur en mede ontwikkelaar van KDFi) is niet voor niets overgestapt op de TechEdge wb-controller. Mocht je toch gaan twijfelen aan de JAW (JustAnotherWideband), de TechEdge is kaal 'slechts' €150 meen ik en eenvoudig aan te sluiten op de KDFi.
Maar met de opengaande stationairklep alleen al heb je waarschijnlijk veel vermogenverlies te pakken. En daarnaast waarschijnlijk vermogenswinst met het goed stellen van de poelies.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Wellicht dat de stand v/d nokkenassen het probleem was. Heb zelf andere nokkenassen erin gelegd en op de bank had ie 122 pk
Na het nameten bleek de uitlaat as 1 mm verkeerd te staan. Dus met behulp van Henk v/d ringsleuten die optijd gezet en hoppa 138 pk ineens
Lijkt mij voor het mooie dat je hem moet opmeten en perfect op tijd moet zetten. En dan op de bank ermee en eventueel de rest door de ringsleutel laten afstellen. Want dat kan die wel
Ben in ieder geval benieuwd! Suc6.


Lijkt mij voor het mooie dat je hem moet opmeten en perfect op tijd moet zetten. En dan op de bank ermee en eventueel de rest door de ringsleutel laten afstellen. Want dat kan die wel

Ben in ieder geval benieuwd! Suc6.
AX Soupapes 16 
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10