Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Op de foto's ziet het er mooi uit! Eens kijken op een meeting? :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Het kapje had je ook van je tankdop af kunnen klikken! :)
Op zich is het resultaat niet verkeerd hoor, ziet er strak uit...

Wat betreft 't dof zijn van de lak, vermoedelijk de temperatuur in combinatie met de luchtvochtigheid...
Met polijsten haal je 't misschien nog wel op, anders heel fijn opschuren en bij beter weer een nieuwe laag blanke lak erop...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Gister liet ik mijn koppeling per ongeluk in 1x opkomen terwijl hij in de 1e versnelling stond toen ik geparkeerd was (met handrem erop). I.p.v. pats boem stilvallen bleef de motor een beetje moeizaam draaien :? Toen ik hem even daarna iets langzamer liet opkomen viel hij netjes stil. Moet dat kunnen of heb ik nu officieel een slippende koppeling?

En in het laatste geval...ik druf het bijna niet te vragen... hoeveel kost een reparatie? Ik gok dat de reparatie me al snel evenveel geld afhandig maakt als heel die auto me gekost heeft. :(

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

ik heb ooit een slippende koppeling gehad bij mijn zwarte AX, dat was duidelijk merkbaar bij accelereren.

Als je optrekt en je motor schiet heel hoog de toeren in, maar je komt nauwelijks vooruit, dan wordt het tijd er iets aan te doen ;)

Bij mij was er iets van olie o.i.d. tussen de platen gekomen waardoor ze slipte ofzo...
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Oh, nou hij komt nog vooruit hoor... :wink: Ik hoorde wel vandaag bij optrekken in de 1 een kort gierend (niet zo hard) geluidje terwijl ik weg reed, dus misschien is hij wat versleten maar nog niet helemaal vernaaid. Ofzo. We zien wel. :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Niet dat ik iets te melden heb, maar ik heb zin om ff wat te schrijven.

Den AX wordt momenteel ingezet met aanhanger voor de verhuizing van mijn ouders. De trekkracht van de 1.4 valt me echt mee, ik ben nog niet uitgevallen, en dan terwijl ik rij met volle aanhanger en ong. 6 dozen vol boeken uit de kast + nog wat losse rommel. Je zou kunnen zeggen dat hij er minder moeite mee heeft al die boeken 35km te versjouwen dan ik er moeite mee heb om ze per doos 2 trappen omhoog te brengen :lol:

En ik heb (uiteraard) mijn moeder er proffesioneel uitgeaccelereerd aan het stoplicht, ze had ook een aanhanger aan haar V40 hangen. Het moest ook wel om hem op te beuren, het valt niet mee om zoveel pk's in de strijd te werpen en dan te worden ingehaald door vrachtwagens die te hard gaan. Ik hoop dat hij niet teveel olie heeft gedronken om zijn verdriet te verwerken.

Morgen krijgt het injectiehuis een manicure met remreiniger (samen met Johannus) en dan eens zien of het stationair toerental iets minder is als dat van een brommer en wat meer als een auto.

Dat was 't wel weer voor vandaag kindertjes, zwaai zwaai en tot de volgende keer.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Over verhuizen gesproken, als je de achterbank compleet verwijdert, wat 30 seconden werk is, dan kan je minstens 8 standaardverhuisdozen kwijt plus nog wat op de voorstoel (1 verhuisdoos ofzo) en daarnaast nog losse rommel.

Dat is meer dan je kwijt kan in menige volwassen stationcar, mede door het handige vierkante ontwerp van de binnenkant van een AX, en de constructie van de achtervering die onder de auto ligt in plaats van uitsteekt in het interieur.

Geweldige auto!
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Haal de rechter voorstoel en daarnaast ook nog eens uit dan heb je helemaal asociaal veel ruimte. :D

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

En dan is er nog de handige mogelijkheid om de rugleuning van je achterbank rechtop te zetten, waardoor je ook een rechthoekige kofferbak krijgt wanneer je besluit je achterbank niet te verwijderen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

*slaat zichzelf tegen het hoofd*

Ik had er gewoon nog niet eens aan gedacht om die achterbank neer te klappen ofzo, wil je dat geloven? Er konden al 8 dozen in haha. Ik ga het zo eens proberen, jammer dat alle boeken op zijn. Nouja jammer.... mijn rug jubelt van plezier vandaag 8)

En net moest ik ff zonder aanhanger iets doen, man man man wat ging hij opeens asociaal hard?? En dan ook nog 1 op 14 halen. Ik ga voortaan iedereen die een auto zoekt de AX aanraden :wink:

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Over verhuizen gesproken, als je de achterbank compleet verwijdert, wat 30 seconden werk is
Maak er maar 20 van. Ik moet zeggen dat ik even onder de indruk ben. Als een klein kind zo blij! :Thnks

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

:D leuk zeg!

vooral een V40 eruit trekken lijkt me erg lekker :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Het was genieten ja. Vooral omdat mijn moeder altijd loopt te zeiken op franse auto's, dat maakt het als slagroom met kersen op een sachtertorte.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

morgen? vrijdag toch....
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Je had m toch vrijdag al nodig? Of gaan we het niet verneuken? Dan kan het natuurlijk vrijdag. Laatmaar weten per sms want in ons nieuwe huis blijf ik misschien slapen en daar is nog geen internetzz. :wink:

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

niet vern*ken klinkt als de beste optie ;)

Wat mij betreft komt vrijdag beter uit.
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Dan doen we dat, ik bel je morgen wel even.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Zijn er hier meelezers die wel eens pink floyd draaien in de auto?

Ik heb nou al een paar keer bij het album dark side of the moon de radio afgezet omdat ik niet kon horen of het de cd was of mijn auto die allerlei rare geluiden voortbracht. Vooral bij het ratelende intro'tje schrok met name mijn moeder zich kapot :D

Herkenbaar :) ?

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Hee,

Vandaag met Johannus goed gesleuteld! Het was mijn allereerste ervaring qua dingen van je motor trekken en er iets beters aan overhouden, dus naaiend vet!

Als eerst begonnen met Johannus zijn mobiel, dat ging prima volgens de howto, hij liep keurig en daarna zijn we vol vertrouwen aan de mijne begonnen.

Toen het plastic luchtding eraf ging zagen we iets wat normaal metaalkleurig is, maar dan helemaal bruin en met troep erin. Verder was het injectie gedeelte gepopnageld op het gasklephuis, en eigenlijk was het een heel ander injectiehuis altogether. Elkaar even aangekeken en toen toch maar besloten het geheel eraf te halen en schoon te maken. Het was overigens een k*twerk om al die slangetjes en troep eraf te slopen onder de olie (er zat net zoveel olie over mijn slangen aan de buitenkant als aan de binnenkant van Johannus zijn injectiehuis), en mijn klemmen hebben een soort kliksysteem i.p.v. een schroef met schroefdraad dewelke gebruikt worden door de rest vd wereld.

Dat gedaan hebbende zijn er wat foto's genomen om een (semi) howto te maken voor dit type huisje (Bosch, 1.4i versie 3.0 ofzo?). Toen hebben we als maloten alle motor- en rem-reiniger opgespoten, alsmede al het afwasmiddel verbruikt om alles schoon te krijgen. Foto's volgen.

Het in elkaar zetten ging wat fijner, al heeft de benzine retourslang zich met hand en tand verzet en zit die er nog steeds niet helemaal naar wens op.

- een kort intermezzo -

Johannus draait de koelvloeistofreservoirdop eraf en begint sarcastisch te lachen. De mayo in de dop die ik voor normaal door liet gaan, alle troep rond de kop van het blok, alsmede alle olie in het injectiehuis, het olieverbruik (net weer anderhalve liter erbij), de hoge kilometerstand en de witte pluimen bij koude start in achting nemend deden een lekke koppakking veraden. Na ongeveer 10 keer mijn hoofd te hebben gestoten aan de motorkap deed het me op dat moment niet veel meer, maar balen is het zeker. Misschien wil iemand mij helpen testen van het defect en evt. vervangen van dat ding? Ik woon doordeweeks in Eindhoven (zonder garage) en in het weekend in Bergen op Zoom (ouders hebben garage). Ik ben tevens in bezit van 0 momentsleutels, torx-tools en ervaring.

- vervolg van het verhaal -

Het kartenontluchtingsslangklemmetje was groot en wilde zich door middel van lomp geweld met tangen van onze kant nog wel schikken naar mijn wensen. En ander willekeurig slangklemmetje waar er bij Johannus z'n AX uberhaupt geen klem was hebben we gelaten voor wat het was en in het bakje onderdelen-die-niet-terug-wilden gesmeten.

Eenmaal rijdend ging het prima, hij loopt goed, is stiller (mede dankzij de extra olie) en reageert beter op het gaspedaal.

En ik heb ook nog het achterruitverwarmingsknopje omgewisseld met een reserve onderdeel van Johan en nu issie weer netjes uit als ik hem start.

Dus eh tja. Wat nu.... Een keer compressietest laten doen? En als het de koppakking en/of oliekeering is dan heb ik 3 opties:

1. Laten doen, en dat kost net zoveel als de hele auto gekost heeft + dat geld heb ik niet 123 liggen
2. Zelf doen, dan heb ik hulp nodig, maar lijkt me wel gezellig
3. Lekker doorrijden tot het klapt en dan een nieuwe wagen kopen

Ik zou kiezen voor optie 2, en dan volgende maand ofzo.

Btw, mooie oplossing voor de karterontluchting bij Johannus he? Want wat doe je met olie als je het niet in je injectiehuis wil? Gewoon terug geven aan moeder natuur via de voorruit!

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Even een update, er zat voor zover ik kon zien verse olie in het koelvloeistofpijpje op het randje, dus lijkt me inderdaad een rotte pakking. Morgen vraag ik even op mijn werk of ze zo lief willen zijn de compressie te meten en hopelijk komt daar wat uit. Tot zo ver geen waarschuwingslampjes van olie of hitte en als de motor warm is geen witte rook.

Foto's maak ik morgen in het daglicht, dan mogen jullie je mening spammen en zal ik even de koude motor uitlaatpluimen uploaden, misschien komen die van het beetje koelvloeistof dat door de pakking lekt terwijl de motor uit is geweest. Ofzo.

Ik ben trouwens behalve in Eindhoven en Bergen op Zoom ook nogal eens in Zeeland (omgeving Goes) te vinden, dus als je wil helpen vervangen (ik ben heel gezellig) of je wil wat hulp bij je eigen AX pb dan ekkes aub!

Post Reply