AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:tja, bij mij kwamen we niet verder dan dat er een scheurtje ontstond in het metaal van de koets, niet goed dus.. enige wat we hadden kunnen doen nog is met n beitel ofzo de 2 helften iets uit elkaar wrikken.. met koevoet lukte t niet, die kregen we dr niet tussen.. mja, das na-kaarten..

misschien dat ik deze week wel eerst ff begin met die beitel, t kan zijn dat t dan wel zo lukt.. dan hoef ik niks te doen met andere fuseebouten..
Scheur in de koets? Dan ben je aardig lomp te werk gegaan? :oops:
Hopelijk biedt de beitel uitkomst, hoewel ik daar nooit echt voordeel van gemerkt heb, dat het daarna gemakkelijker los ging...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

koevoet onder n randje zetten, en dan dr op springen aan t andere eind.. krak.. ik las t wel dicht als ik binnenkort heel de auto langs ga voor roestbescherming en dichtmaken van de gaatjes in de kofferbak...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by q01z »

hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar :?

overigens... sinds Bas mij een truukje heeft geleerd voor het loshalen vd fusseebouten kost het nooit meer moeite dan 1 voetje.. ook niet met nieuwe fussee's (en ik gebruik altijd dealer-bouten)

leg je breekijzer in de lengte over de draagarm, zodat deze onder het voorste bevestigingspunt vd draagarm haakt.. voetje erop en plok.. los..

rammen met een hamer deed ik vroeger ook, gaat opzich.. maar je hebt daarmee wel enorme schokbelasting op je fussee's wat ze kan slopen
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

q01z wrote:leg je breekijzer in de lengte over de draagarm, zodat deze onder het voorste bevestigingspunt vd draagarm haakt.. voetje erop en plok.. los..
dat is precies de truc die ik ook gebruikte.. kon zo op de koevoet staan met 2 voeten.. (vorige keer plopte ie dr zo uit inderdaad)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by q01z »

wat dan in theorie nog kan..
is dat er verkeerde aandrijfassen inzitten (te lang) waardoor de veerpoot onder spanning staat en de fussee dus niet in rust komt.


wat dan nog altijd een goede oplossing is, is de draagarm losschroeven zodat je deze recht kan demonteren.


rond gaan rijden met slechte fusseebouten in de hoop speling te creeren.. tsja, ik ken suicidale ideeen die minder rotzooi geven..
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by q01z »

overigens bedoel ik met de aandrijfassen niet te lang.. maar het verkeerde model (conisch/nietconisch aan wiellagerzijde)
dan gaan ze niet ver genoeg door het wiellager heen, waardoor ze te lang zijn tussen de poot en bak..
je rijdt dan overigens wel je assen EN wiellager finaal naar de vinketering
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Bossie »

Ik zou gewoon de boutjes er helemaal uithalen en een goed hobbelige weg opzoeken. Daarna een paar keer goed hard over die weg heen en weer gaan rijden. Dan komen ze vast wel los en waarschijnlijk ook erg snel.
Image Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by DuFF »

Bossie wrote:Ik zou gewoon de boutjes er helemaal uithalen en een goed hobbelige weg opzoeken. Daarna een paar keer goed hard over die weg heen en weer gaan rijden. Dan komen ze vast wel los en waarschijnlijk ook erg snel.
Is dat die methode wanneer je als het succesvol is op zoek moet naar een nieuw zijscherm?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Mastenhose »

DuFF wrote:
Bossie wrote:Ik zou gewoon de boutjes er helemaal uithalen en een goed hobbelige weg opzoeken. Daarna een paar keer goed hard over die weg heen en weer gaan rijden. Dan komen ze vast wel los en waarschijnlijk ook erg snel.
Is dat die methode wanneer je als het succesvol is op zoek moet naar een nieuw zijscherm?
Compleet nieuwe AX (en een nieuwe bestuurder... ;))
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by DuFF »

Ow ik refereerde eigenlijk naar ene Tankdriver die volgens mij ook wel is ging rijden en zijn fuseeboutjes vergeten was.. :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Mastenhose »

Zijn er meerdere bekend, meest recente is Jelle (Sticky'91). Ook Emel heeft het volgens mij gehad en z'n AX getotalled, en jij geeft tankdriver aan...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by gigawebs »

q01z wrote:overigens bedoel ik met de aandrijfassen niet te lang.. maar het verkeerde model (conisch/nietconisch aan wiellagerzijde)
dan gaan ze niet ver genoeg door het wiellager heen, waardoor ze te lang zijn tussen de poot en bak..
je rijdt dan overigens wel je assen EN wiellager finaal naar de vinketering
Hoe kan je dat eigenlijk makkelijk checken?
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by q01z »

die aandrijfassen? GEEN idee... staat wel een topic over, Denny heeft zich daar in verdiept..

overigens is bij Sticky de fussee afgebroken door een ongeval, maar het resultaat was hetzelfde..
Emel raakte idd in een crash op de snelweg..
JanSteven was het boutje vergeten en draaide een parkeervak in..

zelf heb ik meerdere malen fusseebouten (nieuwe!) krom gereden.. en ook al wel eens gebroken met monteren
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

dit zijn de juiste assen, en die zitten er al onder zolang ik de auto heb, de wiellagers zijn niet naar de tering, 1 as rammelt in bochten. De vorige keer waren de fusees n eitje om te demonteren. ik zie vanzelf wel hoe ik ze los krijg, en anders rammelt die as nog maar 20.000 km verder.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Mastenhose »

q01z wrote:...overigens is bij Sticky de fussee afgebroken door een ongeval, maar het resultaat was hetzelfde.
Jep, dat is waar, vergissinkje hier... :oops:
Schade had inderdaad veel weg van de schade van Emel destijds.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by grietje »

q01z wrote:die aandrijfassen? GEEN idee... staat wel een topic over, Denny heeft zich daar in verdiept..
Alleen in dat er een verschil in zit, niet hoe je dat (onder het rijden?) kan checken. Maar zover ik me herinner heeft Mark (van de zilvere AX) met onderstel wissel met een verkeerde naafzijde aandrijfas gereden en dat gaf een hoop gerammel.

Bossie: Had jij dat niet ook? Je had toen toch het conische randje recht geslepen?


Alexander: Ja knudde die fusees. Rijden met een slecht boutje zou ik (zoals zoveel al hier :P) niet doen.

Ik denk in jou geval, zoals ik de laatste tijd constant fusees vervang, het beste is:

Draai de draagarm gewoon los..... 2x boutje 18 onder je voetjes en 1x richting motorblok. Echt like 10 minuten werk en dan is de spanning er vanaf en valt ie gewoon los.....

Geeft stuk minder schade aan auto en fusee dan hoge krachten werk (of rijden met losse/slechte boutjes...).

Ik heb die oplossing bedacht omdat elke keer als ik fusees los moest maken (en dat toen nog vaak samen met marc ging) mijn fusees daarna kapot waren. Daarna was ik alleen en ik ben bij lange na niet sterk genoeg om ze eruit te rammen/drukken. Dus of ik moest hulp hebben, of ik schroefde gewoon de hele draagarm los :oops: Snel, doeltreffend en ik hoef geen kracht te zetten :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Ceristimo »

Hier nog een gratis extra superrrtip van deze boerenlul voor het loshalen van je fusee:

Vergeet de bandenlichters, breekijzers en hamers. Je molt er alleen je fuseekogelhoesjes mee, en zo'n breekijzer schiet altijd weg, nét terwijl je de laatste milimeter van het fusee eruit wilt wippen.

Een makkelijke, stressvrije manier waarbij niet al teveel kracht nodig is: Twee sjorbandjes. Met twee personen werkt dit het beste, maar in je eentje kan 't ook.
Gooi beide sjorbandjes om de draagarm. Dan ga je op de grond zitten, steekt je voet door beide sjorbandjes en trekt ze strak. Zodat je met je tenen tegen de draagarm zit zeg maar. Vervolgens hijs je jezelf vasthoudend aan deur en zijscherm overeind, je pakt je zijscherm aan de onderzijde beet voor een beetje extra steun, en je trapt zo moeiteloos recht naar beneden het fusee los. ;) Je benen hebben over 't algemeen een stuk meer kracht dan je armen...
Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Laurent »

Pfff... Alexander lijkt wel een beetje op de NS. Ik zou hem hier rond 11 uur zien, het is nu half 2 en hij moet nog gaan rijden... Schijnt iets met remschijven van een blauw hok te zijn dat we moeten vervangen.
AX 1.1i Volcane Rood

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by q01z »

das een behoorlijke vertraging!
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Laurent »

Met vervangen ook. Ene schijf grotendeels ingeslepen voordat ie losliet, andere kant nieuwe klauw voor gehaald, bleek niet goed, dus alsnog de pennen uit de oude klauw uitgeboord, dus hele klauw eraf. Half 3 begonnen, tegen 9en reden we weer. Goed, daarvoor naar de bouwmarkt geweest en tussendoor naar de sloop, maar toch.
Beeldmateriaal volgt nog.
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply