Kevin.broke (AX 1.5D/S.Y. Korando/Suzuki Swift Cabrio)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kan iemand nou eindelijk die teller eens fixen @ mijn topic?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Gelukkig zijn er ook een aantal wetmatigheden die wél veranderen :lol:

Wie had gedacht dat Kevin Broke en geordend c.q. gestructureerd sleutelen ooit nog in één zin zouden passen krijgt nu gelijk.

Ben het motortje aan het lichten, 16:00u begonnen, zo na het eten nog effe doorbuffelen, zal er om een uurtje of 20 a 21 wel naast liggen:

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en nog droogstaand met goed gereedschap ook... :shock:
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ja dat krijg je als je uit de grote stad weggaat he... :P
binnenkort even een schotje links maken en dan verwarming erin 8)

daarnaast: Stahlwille voor je verjaardag vragen werkt best :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zo! Weer flink bezig geweest. Even e.e.a. onderzocht, gezien ik - net zoals MNM(tm) - een stuk SLANGKLEM in m'n inlaat vond.
En waar...? Juist, in de EGR-klep. Houdt dus in dat het OF in de uitlaat zat (maar daar zitten geen slangklemmen), of dat het via de inlaat door het blok heen in de uitlaat is gekomen en daar mee is geschoten terug de EGR-klep in. Lekker idee :roll:

Ik zoek dus een 1.4D spruitstuk en ga de EGR-klep afsluiten, en verder alles GOED monteren :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

kevin.broke wrote:Zo! Weer flink bezig geweest. Even e.e.a. onderzocht, gezien ik - net zoals MNM(tm) - een stuk SLANGKLEM in m'n inlaat vond.
En waar...? Juist, in de EGR-klep. Houdt dus in dat het OF in de uitlaat zat (maar daar zitten geen slangklemmen), of dat het via de inlaat door het blok heen in de uitlaat is gekomen en daar mee is geschoten terug de EGR-klep in. Lekker idee :roll:

Ik zoek dus een 1.4D spruitstuk en ga de EGR-klep afsluiten, en verder alles GOED monteren :)
Durf zo niet te zeggen of ik nog een spruitstuk heb liggen van mn motorswap van de AX, zou ik moeten nakijken ergens in de zooi :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Gaarne!! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ennnn..... toch nog even fiks op zoek. Met een beetje geluk heb ik binnenkort een Nissan-torretje onder de kap :lol:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

zon sleutelplek wil ik ook ;) Al zou ik ook wel gezellig naast de paarden willen staan ;-) 'Flower, geef sleutel 13 eens!'

;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Haha, er staan twee hengsten achter de wand, dus als je gereedschap wil zien vliegen zou ik zeggen haal de schroeven boven en onder uit de planken :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Nou... beste zoektocht achter de rug. De vraag was: Waar vind ik voor onder de 500 euro een TU diesel die (veel?) minder dan 100.000 km gelopen heeft? Ik had een blok gevonden maar heb nogal wat heibel met de verkopende partij gekregen over o.a. de voorwaarden, en zag mezelf genoodzaakt verder te zoeken. Natuurlijk is de kans groter dat je een blok uit een Saxo of 106 1.5D vindt dan uit een AX, en juist die auto's maken bergen kilometers dus de vraag is nogal groot t.o.v. het aanbod.

Een paar telefoontjes verder wist ik dat dat niet voor minder dan 800 euro ging lukken, zeker niet met brandstofpomp erbij.

Dan ga je denken.... waar liggen die blokken nog meer in? Nissan Micra en Rover 115D natuurlijk! Weer een paar telefoontjes verder wist ik dat er aan het blok niks veranderd is en nu ligt hier een Micra-blok in de gewenste prijsklasse met op de teller.... 25.000 km :lol: Wel wat beschadigde kapjes maar hij draait prima rond en de auto had zijschade dus vermoed dat het hierbij gebleven is.

Image

Zo maar eens even verder bouwen, dat 't kreng mag lopen vandaag :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Pomp van het blok is kapot :evil: Maar weer even terug rijden...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Nou... Rob @ Wilco Montfoort heeft me perfect geholpen, zonder mokken het blok teruggenomen. Wat dat betreft: hulde!

Daarna Bijlsma in Den Bosch, ga daar maar NOOIT HEEN! Bel ik voor een blok, ze hebben er nog bij gekeken of het idd het goede blok was - ja, dat was het - dus ik laat het reserveren, kom ik een uurtje later daar, ligt het er ***verdomme niet. "Ja meneer, dan stond ie vast niet goed in de computer, blijkbaar is ie al ooit eerder verkocht" - nee DUH! Op de vraag hoe hij dan eerder bij dat blok had kunnen kijken had meneer geen antwoord (het was dezelfde sul). Na nog een bijzonder grote bek op de koop toe te krijgen stond ik op het punt om 'm over de toonbank te trekken om m'n brandstofkosten vergoed te krijgen, hij was zo slim om na 6x vragen toch maar de contactinfo van z'n baas te geven.

Daarna door naar Deijne in Volkel, ze zouden tot 18:00u op me wachten, helaas kwam ik daar door file om 18:10u aan.

Uit frustratie nog even bewezen dat een Koreaans jong Korando beter in de bocht ligt dan een Golf IV TDI, dat was dan wel weer leuk :lol:

Ga vanavond denk ik de kop maar eens van m'n oude blok aftrekken als m'n hoofdpijn nog over gaat, om te kijken wat ik daarvan kan maken. Als het niks is morgenochtend voor m'n werk weer op pad.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

wel even wennen, schoon en georganiseerd sleutelen. complimenten hoor!

maar het projectjes gaat vast wel lukken zo denk ik.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Komt voor de bakker Peter :D Zie alhier:

Image

Ik blijf het grappig vinden, ze keken me vanochtend bij van Deijne ook nogal raar aan toen ik vroeg naar een dieselmotor voor een Citroën AX :lol: Reactie op mijn vraag: *grinnekend* "die hebben we hier niet, dit is voor Japanse onderdelen..."
Dus ik zeg: "weet je dat zeker? Ik zoek een 1527cc dieselmotor, uit de Micra K11 die gebouwd is tussen Nov. '92 t/m mei '03.."
Reactie daarop: "Oh, die hebben we wel een paar ja :oops:, loop maar even mee" :lol:

En zeg nou zelf... Ondanks dat het geen VJZ aka TUD5 meer heet, maar 10FY7D (of soms ook 10FY8A) lijkt hij er wel op, toch?

Image

Vanavond eens even een setje kabels bakken om de startonderbreker aan te sluiten en later te kijken of een Citroën-toerenteller signalen van een Nissan-pomp begrijpt.
Heb even rondgeneusd maar lijkt erop dat veel sensoren gewoon hetzelfde zijn. Wil nog wel wat meer onderdelen van de Micra overnemen, maar dat wordt eerst even een poging tot. Ga daar verder nog niks over loslaten, want dan word ik straks weer beticht van plannen die ik niet afmaakt ;)
Last edited by kevin.broke on WedOct22, 2008 10:17:11 PM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zo, probeer tegenwoordig ook consequent foto's te maken ná het sleutelen, tijdens het sleutelen heb ik nog steeds weinig zin in :lol:

Zojuist even de nieuwe motor uit de Koreaans jong gehaald en de oude motor uit z'n steunen gehaald en op de grond laten zakken. Daarna bezig geweest met het toevoegen van een nieuwe kabelboom in de originele hulzen (die dingen zijn en blijven trouwens een crime, heb nu allerlei kloofjes in m'n vingers van het dichtklappen van die hulsjes). De originele kabelboom blijft dus helemaal zitten maar wordt op sommige punten simpelweg niet gebruikt (en dus afgebonden), op die plaatsen komen nieuwe kabels uit de hulzen (zo hier en daar op de motorruimte foto te zien) voor o.a. de toerenteller en de startonderbreking. Als het goed is is alles correct aangesloten, en heb ik straks een startonderbreking met een soort van codedoos, die werkt via *blablablablabla* (want dat gaan we natuurlijk niet op het internet zetten :lol: )

Anyway, als het goed is moet ie dus gewoon direct starten als ik de boel straks aansluit.
Klein voordeeltje t.o.v. een AX/Saxo/106-blok: Er zit een in licentie door Nippondenso gebouwde Bosch-brandstofpomp aan de motor. Ik was bang dat het Shanghai-bras zou zijn maar volgens inmiddels twee vrij betrouwbare bronnen zijn deze pompjes zelfs beter dan het origineel. Gaan dus langer mee en zouden misschien ook nog weleens beter kunnen presteren (verbruik/koppelverloop/loopcultuur).

Foto's:

Image
Image
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Vandaag verder niet zo heel veel gesleuteld... wel gewinkeld:

Image

Ranziggg thermostaathuis, courtesy of een heftig sproeiende nokkenaskeerring. Het zeek als een malle tussen de vacuümpomp en de kop uit. Overigens zat er in dat thermostaathuis.... geen thermostaat. Apart :roll:

Image

Ennnn... m'n AX gaat ineens vliegen...?

Image

Oh nee, hij hangt aan de takel om over het nieuwe motorblok getild te worden :)

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ghaha, zie ik daar koelvloeistof van de Action :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

DuFF wrote:ghaha, zie ik daar koelvloeistof van de Action :lol:
en remmenreiniger ;) is allebei beter dan water he :P
gooi er trouwens ook action-olie in. Voldoet prima aan de specs, ruim zelfs.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die koelvloeistof is dan net weer die -20 pk :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply