Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)
Moderator: webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Klopt, OMP heeft verschillende draagarmbruggen in het assortiment zitten die onder de AX passen. Het model dat Johan heeft staat bij OMP in de boeken als model voor de 106/Saxo. De voorwielophanging van de 106/Saxo is grotendeels gelijk aan die van de AX.degene wrote:Die OMP bruggen zijn dan niet allemaal hetzelfde. Zo blijkt alleen al aan die ronde montage uiteinden die bij mij vierkant zijn.
Ben benieuwd of ie dan bijvoorbeeld ook aan de voorzijde van je subframe moet komen of aan de (1cm smallere) achterkant.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Schoenen zijn superrelaxed Tricolore eropraoel wrote:He! Die schoenen had ik ook!
Wat moest er gebeuren qua electronica dan?
Wat er aan elektronica moest gebeuren staat hieronder...
Het was nodig ook om overal goed bij te kunnenwilfred wrote:Nice update. Je hebt het dash lekker open liggen
Haha, ik heb nog een zwarte over deze komt uit een BX. Rood staat iets mooier bij alle rode accenten in mijn interrieur vind ik. Rode startknop, randje van de stoelen, rode banen in de vloermat, rode brandblusserPunaxio wrote:Haha en ik had ooit de rode van mijn AX vervangen door een zwarte.... Leuk detail Johan!
Hij moest dus ook gewoon aan de achterkant, dat is gelukkig ook wel iets makkelijker monterendegene wrote:Die OMP bruggen zijn dan niet allemaal hetzelfde. Zo blijkt alleen al aan die ronde montage uiteinden die bij mij vierkant zijn.
Ben benieuwd of ie dan bijvoorbeeld ook aan de voorzijde van je subframe moet komen of aan de (1cm smallere) achterkant.
AX Klusdriedaagse DAG 3:
Topdag gehad!!
Elektronica helemaal gefixed en netjes ingebouwd:
- Interval relais 99 van volkswagen in een ax die uberhaupt geen interval had. Ook de aansluiting voor 3 keer wissen aan de pompmotor aangesloten, dus nu een programeerbaar interval én als ik sproei wist ie 3 keer achter elkaar
- Achterruitenwisserrelais ingebouwd en aangesloten, achterruitenwisser werkt!
- Achterruitverwarming aangepast, schakelaar vervangen door drukknopvariant en relais vervangen voor timer-relais, zodat de achterruitverwarming na 11 minuten automatisch uit gaat.
Work in progress...
Relais/zekeringenkastje:
-Groen: Elektrische ramen relais
-Wit: Lichtverklikker
-Zwart 99: Programeerbare interval
-Grijs: Knipperlichten
-Oranje: Timerrelais achterruitverwarming
-Schakelaartje helemaal rechts: Startknop override
Wit en grijs zaten standaard in deze AX, Groen en Zwart zijn volledig zelf ingebouwd en Oranje is zelf aangepast.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
De elektronica klussjes:
Interval ruitenwisser voor met VW relais (programeerbaar)
Hierbij het schema van een type 2 ax voor ruitenwissers e.d.
Het rode blokje bevat dus het interval relais. Ik kwam er dus door veel en lang meten samen met joop achter dat het gele draadje in dit schema (dwars door het relais getekend) is doorverbonden bij AXen zonder interval. Wat daar dus diende te gebeuren was het draadje doorknippen en het relais ertussen zetten.
Verder zijn de groene draadjes in het schema nieuw te plaatsen draadjes die nog helemaal niet te vinden zijn in een AX zonder interval. De onderste daarvan is naar het dichtsbijzijnde massapunt, en de andere zit dus aan je wisserhendel achter het stuur. Tot zover opzich een makkelijke opgave (al had dit ons toch wel 2 uurtjes gekost om te ontcijferen).
Maar dan relais 99 van de VW, die heeft nog 2 pinnetjes meer: een door het startslot geschakelde 12V en een pin die zorgt dat het relais precies 3 keer wist. De geschakelde 12V was af te tappen van de aansluiting bij de hendel achter het stuur, en de 3 keer wissen pin kan worden aangesloten bij de kabel die de ruitensproeier aanstuurt, zodat als je gaat sproeien de ruitenwisser automatisch 3 keer wist.
Zowel op deze stekker pinout als op het schema en op het relais zijn de aansluitingen duidelijk weergegeven.
Timer op de achterruitverwarming
En dan was er nog het gevalletje achterruitverwarmingstimer, het relais had ik al liggen en de knop ook, dus was het slechts een kwestie van bekabeling. Dit klusje viel reuze mee.
Ik had een door het startslot geschakelde 12V nodig die naar de middelste pin van het relaisvoetje laat gaan. In dit geval kon ik hem mooi aftappen van de 12V die ik ook voor het intervalrelais gebruikt heb.
Verder moest ik de pinout van de stekker veranderen door de pinnetjes eruit te klikken en op een andere manier in de steker terug te klikken. Na wat metingen en tests aan de schakelaars kwam ik tot de volgende conclusie:
(C, D en G zitten hier niet aangesloten)
(ook hier zitten C, D en G niet aangesloten, maar de kabels zitten op een andere plaats, er hoeven dus geen kabels aangelegd of doorgeknipt te worden)
Aansluiten ruitenwisser achter
Het aansluiten van de achterruitenwisser was gewoon een kwestie van het fabrieksschema volgen en op de goede plaatsen het relaisvoetje vastsolderen. Ook dit is gelukt en werkt nu naar alle tevredenheid
De AX rijdt trouwens heerlijk met de draagarmbrug, stuurt een stuk directer, net een kart
Lekker over rotondes scheuren
Vandaag trouwens wel gemerkt dat ie vooral in de regen inderdaad iets sneller onderstuurt raakt. Opzich geen probleem, maar je moet er wel ff rekening mee houden.
Interval ruitenwisser voor met VW relais (programeerbaar)
Hierbij het schema van een type 2 ax voor ruitenwissers e.d.
Het rode blokje bevat dus het interval relais. Ik kwam er dus door veel en lang meten samen met joop achter dat het gele draadje in dit schema (dwars door het relais getekend) is doorverbonden bij AXen zonder interval. Wat daar dus diende te gebeuren was het draadje doorknippen en het relais ertussen zetten.
Verder zijn de groene draadjes in het schema nieuw te plaatsen draadjes die nog helemaal niet te vinden zijn in een AX zonder interval. De onderste daarvan is naar het dichtsbijzijnde massapunt, en de andere zit dus aan je wisserhendel achter het stuur. Tot zover opzich een makkelijke opgave (al had dit ons toch wel 2 uurtjes gekost om te ontcijferen).
Maar dan relais 99 van de VW, die heeft nog 2 pinnetjes meer: een door het startslot geschakelde 12V en een pin die zorgt dat het relais precies 3 keer wist. De geschakelde 12V was af te tappen van de aansluiting bij de hendel achter het stuur, en de 3 keer wissen pin kan worden aangesloten bij de kabel die de ruitensproeier aanstuurt, zodat als je gaat sproeien de ruitenwisser automatisch 3 keer wist.
Zowel op deze stekker pinout als op het schema en op het relais zijn de aansluitingen duidelijk weergegeven.
Timer op de achterruitverwarming
En dan was er nog het gevalletje achterruitverwarmingstimer, het relais had ik al liggen en de knop ook, dus was het slechts een kwestie van bekabeling. Dit klusje viel reuze mee.
Ik had een door het startslot geschakelde 12V nodig die naar de middelste pin van het relaisvoetje laat gaan. In dit geval kon ik hem mooi aftappen van de 12V die ik ook voor het intervalrelais gebruikt heb.
Verder moest ik de pinout van de stekker veranderen door de pinnetjes eruit te klikken en op een andere manier in de steker terug te klikken. Na wat metingen en tests aan de schakelaars kwam ik tot de volgende conclusie:
(C, D en G zitten hier niet aangesloten)
(ook hier zitten C, D en G niet aangesloten, maar de kabels zitten op een andere plaats, er hoeven dus geen kabels aangelegd of doorgeknipt te worden)
Aansluiten ruitenwisser achter
Het aansluiten van de achterruitenwisser was gewoon een kwestie van het fabrieksschema volgen en op de goede plaatsen het relaisvoetje vastsolderen. Ook dit is gelukt en werkt nu naar alle tevredenheid
De AX rijdt trouwens heerlijk met de draagarmbrug, stuurt een stuk directer, net een kart
Lekker over rotondes scheuren
Vandaag trouwens wel gemerkt dat ie vooral in de regen inderdaad iets sneller onderstuurt raakt. Opzich geen probleem, maar je moet er wel ff rekening mee houden.
Damn, lekker bezig weer . Mijn achterruitenwisser heeft toevallig al een relais waardoor de boel rustig 3 keer wist als ik sproei. Nu doet de sproeier het niet, maar da's weer wat anders, dat boeit me namelijk niet eigenlijk. Verder leuk als je zo mooi kunt spelen met elektronica, mag ik een keer van je kennis en kunsten ge/misbruik maken?
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Mijn achterruitenwisser heeft ook die functie en dat relais (is standaard voor achterwisser), maar ik heb dan weer geen achtersproeier en dat boeit me inderdaad ook niet. Maar ik heb nu die zelfde functionaliteit op mijn voorruitenwisser. Die wist nu ook 3 keer bij het sproeien.Pgoddijn wrote:Damn, lekker bezig weer . Mijn achterruitenwisser heeft toevallig al een relais waardoor de boel rustig 3 keer wist als ik sproei. Nu doet de sproeier het niet, maar da's weer wat anders, dat boeit me namelijk niet eigenlijk. Verder leuk als je zo mooi kunt spelen met elektronica, mag ik een keer van je kennis en kunsten ge/misbruik maken?
Het spelen en knutselen is inderdaad erg leuk, het is weer het 'omdat het kan' verhaal. Leuk om alle toeters en bellen te hebben en ze zelf aan te leggen, en sommige zijn nuttiger dan andere.
Op wat voor manier wil je dan van mijn kunsten ge/ misbruik maken??
Het zelf knutselen is gewoon het leukst, dat ben ik absoluut met je eens! En dat ge/misbruiken, dat kan van alles zijn, maar voornamelijk op gebied van elektronica natuurlijk !Johannus wrote: Het spelen en knutselen is inderdaad erg leuk, het is weer het 'omdat het kan' verhaal. Leuk om alle toeters en bellen te hebben en ze zelf aan te leggen, en sommige zijn nuttiger dan andere.
Op wat voor manier wil je dan van mijn kunsten ge/ misbruik maken??
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Ow, elektronica, ik was al even bang dat je allerlei andere perverse ideeën had ;) :PPgoddijn wrote: En dat ge/misbruiken, dat kan van alles zijn, maar voornamelijk op gebied van elektronica natuurlijk !
Maareh, ik bedoelde eigenlijk te vragen of je al een speciefiek project of idee in gedachten had op gebied van elektronica, of gewoon in het algemeen ;)