
Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS
Moderator: webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Enige reden voor die kleine ronde draagarmpjes is de bevestiging van de droplinks. Qua sterkte is het geen probleem, ook niet bij heftig gebruik (zoals Chris al opmerkt).
Ben overigens nog steeds benieuwd wat je met de rest van je 106 gaat doen? Ben wel geïnteresseerd in de hele auto ex motor en bak maar krijg geen reactie op m'n pb (eigenlijk weet ik iemand die geïnteresseerd is, ze hebben een nieuw chassis nodig voor hun crossauto nl.).
Ben overigens nog steeds benieuwd wat je met de rest van je 106 gaat doen? Ben wel geïnteresseerd in de hele auto ex motor en bak maar krijg geen reactie op m'n pb (eigenlijk weet ik iemand die geïnteresseerd is, ze hebben een nieuw chassis nodig voor hun crossauto nl.).
Zo hier ook maar eens wat update fototjes neerzetten.
Alssie toch gestript gaat worden. Dan mag dit:


Begint kaal te worden. Alleen de achterbumper wil er nog niet erg af. 4 bouten vanuit de kofferruimte verwijderd. Maar zit aan de zijkanten nog ergens vast.

Voorfrontje eraf. Bijna aan de motor toe.

Was ook erg leuk om er zo nog ff in te rijden. Met alleen een downpipe!

Maar goed starten kan nu niet meer. De benzinepomp is er nu uit. Had wel lachen geweest om zo een rondje te crossen.
Knalt trouwens heerlijk zonder uitlaat: Opgenomen met gsm dus niet teveel heavy sound verwachten.
http://www.markve.dds.nl/106xs/MOV00175.MP4
http://www.markve.dds.nl/106xs/MOV00176.MP4
Alssie toch gestript gaat worden. Dan mag dit:


Begint kaal te worden. Alleen de achterbumper wil er nog niet erg af. 4 bouten vanuit de kofferruimte verwijderd. Maar zit aan de zijkanten nog ergens vast.

Voorfrontje eraf. Bijna aan de motor toe.

Was ook erg leuk om er zo nog ff in te rijden. Met alleen een downpipe!

Maar goed starten kan nu niet meer. De benzinepomp is er nu uit. Had wel lachen geweest om zo een rondje te crossen.
Knalt trouwens heerlijk zonder uitlaat: Opgenomen met gsm dus niet teveel heavy sound verwachten.
http://www.markve.dds.nl/106xs/MOV00175.MP4
http://www.markve.dds.nl/106xs/MOV00176.MP4
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Weer wat verder:


Nu nog eruit zien te krijgen. Die balk vooraan zit in de weg. Kan hem er wel afslijpen... Maar wie weet is er nog interrese voor de carosserie voor de cross.
Versnellingsbak is er bijna af. Maar de motor steund op de karterpan en op de versnellingsbak rand. Dus krijg de bak er nog niet af.
Met zijn 2en even tillen ging hem ook niet worden. Kwam nog een heel klein beetje extra olie uit toen het blok wat schever stond. Nog steeds zo goed als droog gelopen... Maar ja elke druppel extra geeft weer wat hoop.


Nu nog eruit zien te krijgen. Die balk vooraan zit in de weg. Kan hem er wel afslijpen... Maar wie weet is er nog interrese voor de carosserie voor de cross.
Versnellingsbak is er bijna af. Maar de motor steund op de karterpan en op de versnellingsbak rand. Dus krijg de bak er nog niet af.
Met zijn 2en even tillen ging hem ook niet worden. Kwam nog een heel klein beetje extra olie uit toen het blok wat schever stond. Nog steeds zo goed als droog gelopen... Maar ja elke druppel extra geeft weer wat hoop.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

En inmiddels is het blok eruit. Vanmiddag het blok aan een takel gehangen. Best eng 5 meter omhoog op een gammel trapje met een zware takel. Maar het werkt perfect. Motor eruit. Stukje opengemaakt.
Versnellingsbak eraf. Koppeling eraf. (Die was ook niet zo best meer).
De vraag is nu of er schade is doordat er bijna geen olie in zat. Mja nog steeds niet duidelijk. Foto's:
Takeltje maken. (brr 5 meter hoog met een zware takel)


Hijsen maar.




Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.

Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.


Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.

Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.

Lager.

Niet al te beste koppelingsplaat.

En dit is ook bijna door:

Vbakje. Die ziet er nog wel goed uit.

Heb het idee dat ik deze schakelstangen gemold heb. Kreeg ze er op geen mogelijkheid af. Dus de andere kant maar los gemaakt. Maar nu draaien deze zwaar. Of is dat normaal?


Blokje in een bandje dan valt ie niet.



Blokje en vbakje.

Soort van leeg.

Maybe iemand nog interresse als crossauto?

Versnellingsbak eraf. Koppeling eraf. (Die was ook niet zo best meer).
De vraag is nu of er schade is doordat er bijna geen olie in zat. Mja nog steeds niet duidelijk. Foto's:
Takeltje maken. (brr 5 meter hoog met een zware takel)


Hijsen maar.




Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.

Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.


Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.

Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.

Lager.

Niet al te beste koppelingsplaat.

En dit is ook bijna door:

Vbakje. Die ziet er nog wel goed uit.

Heb het idee dat ik deze schakelstangen gemold heb. Kreeg ze er op geen mogelijkheid af. Dus de andere kant maar los gemaakt. Maar nu draaien deze zwaar. Of is dat normaal?


Blokje in een bandje dan valt ie niet.



Blokje en vbakje.

Soort van leeg.

Maybe iemand nog interresse als crossauto?

- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Eigenlijk is het met dat soort takels de bedoeling dat je alleen met de ketting omhoog gaat en de takel op de grond of in zijn kist blijft liggen
De takel hijs je daarna tot net boven het object dat omhoog moet gaan.
En liever ook recht verticaal hijsen. Op momentkrachten zijn ze niet echt berekend.
(tips van een oud rigger)
Verder lekker bezig en leuk zo met de foto's!

De takel hijs je daarna tot net boven het object dat omhoog moet gaan.
En liever ook recht verticaal hijsen. Op momentkrachten zijn ze niet echt berekend.
(tips van een oud rigger)
Verder lekker bezig en leuk zo met de foto's!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

schakelstangen gaan vrij zwaar omdat ze aardig droog zijn.
Lager ziet er zover ik kan zien nog prima uit, geen vegen strepen of andere dingen gewoon goed voor een blok met een ton, ik heb wel eens een blok gesloopt en die zagen er een stuk slechter uit.
hou er rekening mee dat de oliepomp vrij laag ligt en al makkelijk kan voldoen met een liter olie bij wijze van, overall zit ook nog gewoon een laagje olie wat infeite al voldoende is. Ik zie dan ook geen reden om schade te verwachten ziet er allemaal nog gewoon netjes uit.
heb je de cylinderbussen ook al geinspecteerd?
Als de schalen echt schade hebben gehad, hadden ze er zo uit gezien:

Lager ziet er zover ik kan zien nog prima uit, geen vegen strepen of andere dingen gewoon goed voor een blok met een ton, ik heb wel eens een blok gesloopt en die zagen er een stuk slechter uit.
hou er rekening mee dat de oliepomp vrij laag ligt en al makkelijk kan voldoen met een liter olie bij wijze van, overall zit ook nog gewoon een laagje olie wat infeite al voldoende is. Ik zie dan ook geen reden om schade te verwachten ziet er allemaal nog gewoon netjes uit.
heb je de cylinderbussen ook al geinspecteerd?
Als de schalen echt schade hebben gehad, hadden ze er zo uit gezien:

Nee cylinderbussen heb ik nog niet bekeken. Zag ook niet zo snel hoe je er een cylinder uit moet halen. Zit je krukas dan niet in de weg?
Denk dat ik toch liever ook de kop eraf trek. Die olie moet ergens gebleven zijn en het is niet weggelekt. Moet ergens toch iets niet goed zijn.
Maar hoe blokkeer je eigenlijk nu die buiten de auto staat? Even aan je wiel draaien om te blokkeren gaat nu niet echt meer lukken.
Denk dat ik toch liever ook de kop eraf trek. Die olie moet ergens gebleven zijn en het is niet weggelekt. Moet ergens toch iets niet goed zijn.
Maar hoe blokkeer je eigenlijk nu die buiten de auto staat? Even aan je wiel draaien om te blokkeren gaat nu niet echt meer lukken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX driver
- Posts: 34
- Joined: MonSep24, 2007 12:16:55 AM
- Location: LIEGE
- Contact:
Die hoeven er ook niet uit, gewoon zover je kan kijken in de cylinder vanaf de onderkant van de zuiger zegmaarMark wrote:Nee cylinderbussen heb ik nog niet bekeken. Zag ook niet zo snel hoe je er een cylinder uit moet halen. Zit je krukas dan niet in de weg?
.

Je kan de kop eraf trekken maar het eerste wat schade zou moeten hebben zijn de lagers, en die zijn juist in een goede staat.
Wat drake al zegt, bij oliegebrek krijgt de motor eerst schade aan de lagerschalen bij de krukas, daarna hoofdlagers, nokkenas lagers enz.. gaat wel echt in een volgorde.
Dit ziet er goed uit, en ik zou zelf dit blok zonder angst zo inbouwen ! Een beetje olie is al genoeg om schade tevoorkomen !
Dit ziet er goed uit, en ik zou zelf dit blok zonder angst zo inbouwen ! Een beetje olie is al genoeg om schade tevoorkomen !

My Cars <98>.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Miste nog een antwoord op je vraag: Als je de distributie er nog aan hebt zitten kan je de krukas gewoon draaien aan het tandwiel aan de riem.
Haal wel eerst je bougies er effe uit, dat scheelt je wat spierpijn
Overigens krijg ik ook geen enge indruk van dit blok.
Olieverlies zal 'm hoogstwaarschijnlijk in het kopje zitten dat aan een opfrisbeurt toe is.
Haal wel eerst je bougies er effe uit, dat scheelt je wat spierpijn

Overigens krijg ik ook geen enge indruk van dit blok.
Olieverlies zal 'm hoogstwaarschijnlijk in het kopje zitten dat aan een opfrisbeurt toe is.
De kop ligt er inmiddels af. Nokkenas ziet er nog goed uit. Cylinderwanden zien er ook nog goed uit. Geen krassen. Je ziet de originele krasjes van het hoonen nog.
Viel me wel op dat alle 4 de bougies nat waren van de benzine.
En dat bij 3 van de 4 cylinders de kleppen nat waren van de olie. Dat kan 2 dingen betekenen begrijp ik?
Of de klepseals. Of de olieschraapveren?
Viel me wel op dat alle 4 de bougies nat waren van de benzine.
En dat bij 3 van de 4 cylinders de kleppen nat waren van de olie. Dat kan 2 dingen betekenen begrijp ik?
Of de klepseals. Of de olieschraapveren?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Dat is het eerste goeie nieuws. Hoorde van mijn oom ook de optie om de motor te starten buiten de auto. De complete kabelboom van de 106 ligt er heel uit. Dus dat zou moeten kunnen.Drake wrote:altijd klepseals, de olie verbrand als de schraapveren slecht zijn. de olie die echter langs de kleppen druipt als hetware niet.
Als dat lukt en ik haal een complete kabelboom van een AX zou je buiten de auto alles al aan kunnen passen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Voordat het zover is zal nog wel even duren. Moet eerst ergens een klepveertang vandaan halen. Of een lijmklem modificeren.
Weer wat vervolg foto's van het verwijderen van de kop. Iritante Torx kopbouten. Had ik net de juiste dop niet. Alle bouten gaar. Dus dat worden nieuwe en de juiste dop regelen.
106 stond in de weg. Dus moest naar buiten.

Maar ja hij viel er vanaf... Gelukkig was alles er al af.

Met zijn 2en rechtgeduwd en de kabelboom eruit gehaald. Alle massa op de min van de acculader en de plus op de plus he. En dan speelt de radio en versterker weer netjes verder.

Kopbbouten eruit gehaald. Zitten die bouten onderin in de olie ofzo? Zat dukke splut op die bouten.

Tuimelaaras. Ziet er volgens mij nog goed uit.


Kopje. Ligt nog wel olie in. Niet alles kan terugzakken naar onder. Dus carter leeg dan is daar nog wel wat olie.

Nokkenas. Naar mijn mening niet ingesleten.

Koppakking. Lijkt toch iets naar buiten te lekken.

Bah. Schrobben. Vliegwiel is geblokkeerd. Mag ik die pen eruit halen en die andere 2 cylinders naar boven draaien? Anders krijg ik de middelste denk niet goed schoon.

Cylinderbussen. Zie geen krassen recht omhoog lopen door te weinig olie. Die zijwaarste krassen schijnen door het honen te komen.


Weer wat vervolg foto's van het verwijderen van de kop. Iritante Torx kopbouten. Had ik net de juiste dop niet. Alle bouten gaar. Dus dat worden nieuwe en de juiste dop regelen.
106 stond in de weg. Dus moest naar buiten.

Maar ja hij viel er vanaf... Gelukkig was alles er al af.

Met zijn 2en rechtgeduwd en de kabelboom eruit gehaald. Alle massa op de min van de acculader en de plus op de plus he. En dan speelt de radio en versterker weer netjes verder.

Kopbbouten eruit gehaald. Zitten die bouten onderin in de olie ofzo? Zat dukke splut op die bouten.

Tuimelaaras. Ziet er volgens mij nog goed uit.


Kopje. Ligt nog wel olie in. Niet alles kan terugzakken naar onder. Dus carter leeg dan is daar nog wel wat olie.

Nokkenas. Naar mijn mening niet ingesleten.

Koppakking. Lijkt toch iets naar buiten te lekken.

Bah. Schrobben. Vliegwiel is geblokkeerd. Mag ik die pen eruit halen en die andere 2 cylinders naar boven draaien? Anders krijg ik de middelste denk niet goed schoon.

Cylinderbussen. Zie geen krassen recht omhoog lopen door te weinig olie. Die zijwaarste krassen schijnen door het honen te komen.


- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

ziet er allemaal nog goed uit ! De hoonsporen zitten er nog netjes in.
Die pen kan je uit het vliegwiel halen zodat je de motor kan verdraaien, dat is geen probleem.
Meestal als ik een kop eraf haal zet ik alle 4 de cilinders halverwege, dan de kop monteren. En dan weer voorzichtig alles op tijd zetten.
Je zal niet de eerste zijn die de kop monteer met 2 cilinders in BDP en dan de kleppen krom drukt met aandraaien.
Die pen kan je uit het vliegwiel halen zodat je de motor kan verdraaien, dat is geen probleem.
Meestal als ik een kop eraf haal zet ik alle 4 de cilinders halverwege, dan de kop monteren. En dan weer voorzichtig alles op tijd zetten.
Je zal niet de eerste zijn die de kop monteer met 2 cilinders in BDP en dan de kleppen krom drukt met aandraaien.

My Cars <98>.