AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Ceristimo »

@Alexander
Dit is jouw topic. We gaan maar niet helemaal offtopic en over dat stomme ding van mij praten ;).

Winterbanden is inderdaad nogal veel geld...Zelf doe ik 't ook niet, maar jouw banden zijn wel een pak breder...Ach nouja, als het vorig jaar goed ging en je geen problemen had, zal het dit jaar ook wel meevallen toch? Gelukkig ben jij verzekerd als er iemand anders met volle snelheid op je knalt ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

laten we t vooral niet proberen, want ik krijg dr nooit voor terug wat ie waard is/wat ik dr in gestoken heb om m zo te krijgen.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Mastenhose »

Tsja, de winterbandendiscussie....
Ik moet zeggen, was er altijd erg sceptisch over, tot vorig jaar. Dat was het eerste jaar dat ik winterbanden onder de Xsara had zitten en de AX had ze niet. De AX stond op 13" verbreed staal, en dat was alles behalve een succes... Kwam gewoon het parkeervak niet meer uit... Dat is ook de reden dat ik voor de Saxo ook een setje wintersloffen aangeschaft heb, ze rijden nú al lekker... ;)

@ Alexander: Om ff ontopic te blijven, het is en blijft een leuke AX, kijk altijd ff of ik 'm zie staan als ik over de buitenhofdreef rij! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Ceristimo »

Ik heb nog nooit met winterbanden gereden, dus weet het verschil niet tussen zomer- en winterbanden op een gladde weg. Wél het verschil tussen smalle en brede banden.

In de winter van 2009/2010 hadden we ook ineens een berg sneeuw. Toen had ik Bruinwitje nog, de 1.1E S6 (carb) uit '89. Zij stond op de originele, vrij smalle 13" pepermuntjes...Menig auto stond, nadat dat pak sneeuw gevallen was, werkeloos in de parkeervakken, of halverwege gestrand langs de weg...Met Bruinwitje ploegde ik overal lachend doorheen en gierde je machtig mooi met het handremmetje door de bochten.

Image
*snif* Bruinwitje....

Een jaar later, de winter van 2010/2011...Ineens weer een enorm pak sneeuw. DItmaal met Die-Andere op 14" GT...Dat ging toch merkbaar minder makkelijk. Smalle (winter)banden zijn met sneeuw echt een uitkomst.

Op een AX zijn smalle banden sowieso fijn: dat stuurt een heel stuk minder zwaar! :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

mja, als dr 13" wielen op hadden gekund, had ik ook n stuk meer keuze uit winterbanden (cheaper ook vooral) mja, das niet anders :) ik denk nog even dr over na (hopenlijk op tijd voor alles uitverkocht is een beslissing, en gewoon de meest zuinige methode: als er sneeuw ligt gewoon gebruik van de auto minimaliseren, dat is de beste risicoverkleining..

nu gelijk weer een irritatiemomentje, mn rechter-stadslicht en mn beide mistlampjes doen t weer niet.. zit dus echt ergens draadbreuk/aardfout :/ tijd om die bekabeling eens netjes te maken, daar zitten nog kroonsteentjes en tape in, omdat daar ooit morettes aan gezeten hebben... *schuift naar boven op de lijst*
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Losroyos »

Bij mij komt er straks in de winter ook gewoon 13" staal met goed als nieuwe mich energy savers op. Die liggen er nog van toe ik hem kocht (kreeg). dat zat er toen onder hij had er bijna niet mee gereden ik ook niet dus denk dat ik daar wel de winter mee door moet komen.

haha die bekabeling is toch al super netjes joh niks meer aan doen :lol:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

eeeh, michelin energy savers zijn zomerbanden he, en dan ook nog eens van die eco-kek die in de winter en op nat 0 grip heeft..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Losroyos »

AlexanderB wrote:eeeh, michelin energy savers zijn zomerbanden he, en dan ook nog eens van die eco-kek die in de winter en op nat 0 grip heeft..
Beter dan die 8 jaar oude banden dat er nu onderligt ;)

Ik heb ook nog een Civic :P rij die wel total loss in de winter. :lol:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

oke, zit wat in :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Terminal »

Uit ervaring weet ik dat die energy savers echt compleet ruk rijden in de winter... maar als ik moest kiezen tussen banden met 3mm rondom of als nieuw met 7mm rondom dan zou ik ook voor die energy meuk kiezen :)
AX 11TRE 1988

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by grietje »

DuFF wrote:195 banden onder een autotje van 700 kilo met de sneeuw die nog moet komen is vragen om problemen!
Smart heeft 205 achter en weegt 800 kilo ;-)

(oh shit, ik heb inderdaad dus ook winterbanden, want anders is het alleen maar skieeën :P)
Met heeeel nat weer hebben winterbanden ook al profijt, dus niet alleen met sneeuw. Ik ga wisselen als het gaat vriezen, rij nu dus nog op mn zomerslofjes.


AX op witnerbandjes zou ik wel doen! Ik heb geen extra velgen, dus ik moet met sneeuw maar in de smart rijden.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

en toen was mn geld op.. geen winterbanden dit jaar :oops: :( mja, ik *hoef* ook nergens heen met de auto, dus zo erg is t niet.. en vorig jaar is t ook gelukt, met die 13+ jaar oude zomerbanden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by grietje »

Dat scheelt al een bak hoor. Ik moet natuurlijk gewoon naar mijn werk, met de auto, en uiteindelijk kosten winterbanden niets extra (je zomerbanden gaan immers langer mee). Dus dan kies ik wel voor veiligheid (zeker gezien ik weet wat slechte/ongeschikte banden doen onder een auto :( :oops: ). Maar als je niet perse weg hoeft is dat een nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veiligere (en goedkopere!) optie ;-)

BTW, wanneer komen er weer nieuwe foto's van blauwtje ? :D Zo'n gave AX om te zien :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

yep, studeren en kantoorwerk kan ook thuis voor t grootste deel :)

ik zal m vandeweek nog eens *goed* wassen, daarna weer eens wat mooie foto's :D en thnx, is inderdaad n erg mooie, das ook de reden dat ik m gekocht heb, was direct verliefd op de kleur.. 8)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

zo, dat is nog eens timinig.. morgen heb ik mijn auto precies 1 jaar, en ik zet morgen de teller op de magische 20.000 km sinds aanschaf, 133.880 --> 153.880 km. :)

vandaag nog ff snel langs de garage geweest:
  • de olie en filter ververst,
  • kvs ververst (yay antivries),
  • thermostaat vervangen door een 82 graden type, zo te zien is het resultaat precies wat ik wilde, auto loopt een paar graden koeler dan voorheen, bij mijn rijstijl word ie nu 93-97 graden, ipv 100-105 :)
dan blijft voor de komende tijd op de to-do lijst staan:
  • aandrijfassen + keerringen (+ bakolie)
  • remschijven en blokjes
  • middenpijp met demper ipv kat
  • supersprint spaghetti
  • onder de auto door lopen met de staalborstel en de anti roest
  • verstralers, stadslicht rechts, achteruitrijlicht haperen allemaal.. bedrading daarvan is waarschijnlijk niet 100%, dus repareren
  • olietemperatuurmeter inbouwen
  • cruisecontrol inbouwen
  • uitlijnen (staat mn stuur misschien n keer recht)
en t meeste daarvan hoop ik op 1 lange garagedag te regelen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by Ceristimo »

Zat er nog geen antivries in dan?.... Is nu zo langzamerhand inderdaad wel nodig :P

Dat lijstje ziet er wel uit als één lange garagedag....Succes ermee!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by gigawebs »

Paar van die klusjes, kan je wel op de klusmeeting doen volgende week. :D
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

ja, nou.. daar zat ongeveer 3 liter antivries en 2 liter demiwater in, maar hij lekte/verdampte dus aangevuld met n paar liter kraanwater, echt antivries was ie niet echt meer dus :) nu met puur antivries gevuld, voor zover ik alle bruine soep die dr in zat dr uit gekregen heb.. :)

klusjes.. ja, vast wel.. ik kan t basically indelen in 3 groepen:
-voorwielen dr af en op bokjes: remmen en assen. als t goed is n uurtje werk.
-op de brug: uitlaatpijp (moet ff stukje aan gelast worden), uitlaatspruitstuk, ontroesten en olietempsensor dr in draaien.
-electrisch: licht, cruise, temperatuurmeter.
en dan apart nog n keer laten uitlijnen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexB »

Heb je al een cruise control setje dan?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI) APK :D

Post by AlexanderB »

yep :) VDO setje.. enige wat ik nog niet heb ik zo'n sensor voor op de bak, maar ik was eigenlijk van plan om m aan de toerenteller te knopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply