Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de antwoorden, JK en Raoel :)

@Raoel
Okidokie. Lefty loosy, righty tighty! :lol:

@JK
Túúrlijk past Citroën dat niet toe. Veiligheid in die kreukelzone op wielen die de AX heet. Dat kan natuurlijk niet... :wink:
Oke, dus goed borgen die handel. Tenzij je je voorwiel voorbij wilt zien komen op de snelweg. Komt goed. Bedankt voor de tips/adviezen 8) :wink:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Nog even en je kunt zelf een garage beginnen, de theoretische kennis is aanwezig! ;)(Y)
Ben benieuwd of het je lukt! (moet wel, het is echt niet zo moeilijk!)
Succes!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Mastenhose
Haha, eigen garage? Ja vast, maar dan wel geheel op eigen risico van de klant... 8)

Ga morgen gereedschap halen, en als het qua tijd en weer meezit de assen van Mirka verwijderen.
Dan nu nog de aller, aller, allerlaatste vraag: Kan je de voorwielen, na verwijdering van aandrijfassen, weer terug monteren? Oftewel, is Mirka nog rolbaar als de aandrijfassen eronder weg zijn?

Zet haar liever niet op de schijfremmetjes neer, en ze moet ook weer terug de garage in..

Na enige roestinspectie bij beide auto's blijkt dat Die-Andere op enkele vervelende plekken wel flink begint te roesten (linkerdorpel in het midden. Daar is het ooit al eens mooi gerepareerd met glasvezel, maar het begint er inmiddels omheen net zo hard weer te roesten). 'k Vrees dat daar snel iets aan gedaan moet worden, voordat we een APK-afkeur punt aan de broek hebben hangen. Wielkastranden vertonen ook roest en over de gehele caressorie zitten gewoon lelijke plekken. Onder de klapramen achter bijvoorbeeld (die er overigens ook uit gaan, misschien deze zaterdag wel, aangezien Die-Andere altijd zeiknat is in de kofferbak en de achterbank) en waar vroeger de stootstrippen zaten.
Mirka is echter kei- en keihard. Nergens een spatje roes, behalve de rechterwielkast, en dat heb ik destijds behandeld en overgespoten.

Oftewel: Er valt een super super super puik auto'tje te maken, wanneer beide Plaisirs gecomibeerd worden. Dat wil zeggen: Motor, koppeling, interieur en electrische snufjes (electrische ramen en cv met afstandsbediening) in Mirka. Heb al hulp aangeboden gekregen voor het wisselen van de motor, wat dan ná december zou kunnen gebeuren.

Nouja, nu heb ik wel vaker hele grootse plannen gehad waar niets van terecht kwam. Bruinwitje zou ook helemaal gelast en opgeknapt worden, maar dat is ook nooit gebeurd. Maar het idee is wel aanlokkelijk. Geld kost het namelijk niet, alleen een berg tijd.

Kortom: Mirka moet (voorlopig) toch nog heel blijven. Wie weet rijdt ze over een jaar weer rond, en is Die-Andere degene die in de garage staat. Vandaar dat ik het liefst de wielen er weer onder zet als die assen eronder uit zijn.
Anders moeten die assen van Die-Andere er terug onder, want Mirka moet hoe dan ook rolbaar blijven.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Het roest dat op de ZV62YP zit (Lees: Die-andere) is in principe zeer beperkt, je moet er even doorheen kijken. Het meeste roest is al bewerkt en gaat dus niet verder, zoals bijvoorbeeld achter de koplampen en onder de achterruitjes.
Die drempels zijn prima te behandelen door het te schuren, novorox er op te kwasten en een likje witte verf er over. Niemand die het ziet! Scheelt behoorlijk wat werk dan alles om te gooien waarbij een motorwissel echt totale onzin is! Koppaking vervangen is minder werk dan een hele motor ombouwen.

Daarnaast een koppeling over zetten? Deze koppeling zit er ook al 25.000km in en is ook goed gebruikt al dan niet door mijzelf. Een nieuw setje kost 80 euro dus dat lijkt me in dat geval de moeite niet.
Enneh, roest rond de klapraampjes? Duw de vaste ruiten van Mirka er maar is uit en moet je kijken wat een roest! Het is beter dat er klapruitjes in zitten zodat je erbij kunt om het te behandelen!

Besef je ook dat het ombouwen van de extra er later in gezette opties als electrische ramen en centrale deurvergrendeling een aardige klus is het over te zetten. Leer daarbij van te voren ook draadschema's lezen want die kennis ben je er wel bij nodig.

Dood en doodzonde om de ZV62YP te demonteren voor onderdelen. Dat zou mij en een aantal anderen van dit forum pijn in het hart doen! Zit een boel werk en geld in die auto. Notabene nieuwe remmerij voor én achter en denk daarbij ook aan remklauwen. Of wilde je die ook gaan overzetten? Ben je nog wel even bezig.....

Denk aub goed na voordat je dingen doet.
Last edited by Punaxio on FriOct01, 2010 1:05:50 AM, edited 1 time in total.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

De ZV gaat dan dus toch aan zijn eind komen? :(:(

Het halfjaar opknappen wat wij hebben gedaan was dus eigenlijk alleen maar uitstel. Opzich wel begrijpelijk als je een harde koets hebt staan maar het doet wel pijn om te lezen...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Oh jongens, jullie begrijpen me verkeerd. Ik was enkel hardop aan het denken. Die-Andere gaat heus niet weg, word ook niet gesloopt. Wie zou dat moeten doen? Ik ben immers een kluns met twee linkerhanden. En 't zou zonde zijn. 't Is een hele mooie AX. Heb wel eens meegeholpen met een motorwissel van een ouwe Volvo, en dat was in een middag gepiept.

Nee, Die-Andere blijft heus rondtuffen. Alleen, feit blijft wel dat Mirka gewoon een veel betere koets heeft. En je zou echt een hele mooie, vrijwel showroomstatus AX kunnen creeren, wanneer je beide Plaisirs combineert. En dat zou wellicht een leuk project kunnen zijn voor iemand die goed kan sleutelen. Het gaat mij namelijk echt aan het hart op de perfecte koets van Mirka weg te gooien, wetende dat die beter is dan van Die-Andere.
Maar Die-Andere gaat echt niet weg. Fantastisch auto'tje. Anders zou ik toch ook die aandrijfassen niet gaan vervangen?...


@MBa@NL
Een wagen waar zoveel liefde in is gestoken gaat echt niet aan zijn eind komen

@Punaxio
Rustig, rustig...Je oude liefde gaat heus niet zo naar de schroothoop. Die rijdt voorlopig nog wel rond hoor. Qua roest ben ik heel wat gewend (kijk naar Bruinwitje), maar ik denk wel dat het roestprobleem iets erger is dan jij denkt. Er is wat roest bijgekomen, vooral vlak boven de dorpel en de onderkant van de linkerdorpel in de zes weken dat 'ie stil heeft gestaan.

Met de koppeling overzetten doelde ik op de koppeling van de ZV in Mirka. Dat zou natuurlijk enkel gebeuren als de motor van deze AX naar Mirka zou gaan; iets wat nog maar zeer, zeer de vraag is. Het was enkel een idee. Het blijft bij mij vaak steken op de uitvoering. Vergeet niet; ik kan zonder jullie uitgebreide hulp nog geen aandrijfas vervangen, laat staan een motor overzetten. Ik mag dan wel grootste plannen hebben, de uitvoering is niet zo makkelijk... :P
En het gaat me niet om de roest rond de klapruitjes, maar om het feit dat die klapruiten lekken. Kofferbak en achterbank zijn zijknat. Dus die klapruiten gaan eruit en er komen normale vaste zijruiten in terug. Electrische ramen en CV moet hoe dan ook worden overgezet. Het is het één of het andere. Óf alles gaat naar Mirka, of de portieren van Mirka gaan naar Die-Andere. Zowel de rechter- als de linker, want de linker van Die-Andere lijkt braakschade (kan dat?) te hebben. CV en elektrische ramen moeten dan ook worden overgezet.

Maar kort samengevat: Van het idee komt waarschijnlijk toch nooit iets. Maar ik blijf erbij dat het mooi zo zijn, omdat je dan weer een knoeterharde AX Plaisir terug hebt, vol luxe, zoals CV met afstandsbediening, half lederen bekleding en elektrische ramen.
En joh, als ik dat echt voor elkaar zou kunnen krijgen, dan kunnen we Mirka toch omkatten? Zetten we de ZV nummerplaten erop, geen hond die 't door zou hebben :roll:

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Wat een geruststelling... :D Het is niet altijd meer duidelijk wanner je denkt en typt tegelijk of wanneer je verhalen op de feiten berust zijn! :P

Over dat klapraampje, dan zou ik gewoon even op een sloop zoeken naar andere raamrubbers want dat ze lekker ligt zeker niet aan de ruitjes! De ruitjes zitten met 3 schroeven vast dus die pak je er zo uit!

Dat de passagiersdeur braakschade heeft, klopt. Maar dat was zelfs voor de tijd dat Michel en Henk haar opknapte al zo. Is vast gebeurd in de tijd dat ze in Rotterdam onder de bomen stond. De schade aan die deur is nu inderdaad gaan roesten, dat was eerst nog niet zo. Beide deuren vervangen is dus inderdaad geen slechte gedachte.
Daarbij, beide voorschermen zijn ook niet superstrak meer hé?! Dus als ik jou was zou ik die ook overzetten. Weet niet hoe mooi die van Mirka nog zijn maar ik heb nog 2 perfect witte voorschermen liggen.

En dat omkatten.. Weer één van je vele ideeën? ! :lol:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Zo, aandrijfasjes zijn onder Mirka uit. Dat viel reuze reuze mee, zeg! Eerste aandrijfasje waren we één uur en drie kwartier mee bezig. We hadden het allebei nooit eerder gedaan en wilden alles even rustig bekijken.

Tweede aandrijfasje ging als de brandweer. Vanaf het moment dat de krik onder de auto stond, tot 'ie weer van de krik af ging in één uur en 20 minuten gedaan.
In die tijd opgekrikt, firstvelgje eraf, reservewiel met naafgat erop, borging losgetikt, krik laten zakken, asbout losgedraait, wederom opgekrikt (zo hoog mogelijk), assteun eronder, wiel eraf, fuseebout los, fuseekogel, as eruit, fuseekogel terug, wiel erop, auto op de grond, krik eronder uit.

Best netjes voor twee onervaren heikneuters... 8)

Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon. Leuk toestel, qwerty toetsenbordje, goed voor internet, enzovoort. Maar de camera is waardeloos. Mijn vorige toestel maakte hele mooie foto's, en dit is één pixelige blur. Nouja, heb niets beters, maar zal ze toch posten, omdat jullie dol op foto's zijn... :)


Image
Mirka uit de garage geduwt. Best zwaar. Remmen liepen aan, en banden staan vrij leeg. Tsja, ze staat ook al een poosje ongebruikt weg te stoffen. Die-Andere staat haar kontje te showen.

Image
Aandrijfas is er nu al onderuit....Geen foto's van het verwijderen zelf...

Image
En nog eens van de andere kant...

Image
Nadat alles was teruggebouwd was het tijd voor voedsel. Een heerlijke culinaire maaltijd, waarin de schijf van vijf volledig vertegenwoordig is. Genoeg bouwstoffen om er weer even tegenaan te kunnen gaan!

Image
Na dit niet de versmaden maal was het inmiddels volldig donker ('t is inmiddels half negen. We hadden een lange pauze). Enfin, wat bureaulampjes gescoord en moet goede moed aan de tweede as begonnen.

Image
't Zelfde riedeltje weer een keer. Asbout losmaken...

Image
Je ziet de aandrijfas nu nog zitten. Een paar tellen later lag 'ie er echter al uit.

't Viel ons allemaal reuze mee. Morgen ditzelfde riedeltje nog eens herhalen voor Die-Andere, alleen steken we er dan een as in terug. Mirka staat nu nog op het plein, zonder aandrijfassen, en zal zondag naar de garage terug geduwd worden. Nu mag ze nog even een frisse neus halen.

Dus morgenavond kan ik hopelijk zonder ratelen en trillen door bochtjes heen! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

netjes, maar je had misschien beter de versleten assen gelijk op mirka kunnen zeten.

al heb je nu wel steeds meer kluservaring. succes morgen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Joost wrote:netjes, maar je had misschien beter de versleten assen gelijk op mirka kunnen zeten.

al heb je nu wel steeds meer kluservaring. succes morgen
Dan had ook Die-Andere er gelijk aan moeten geloven, en ik moet morgenvroeg wel op m'n werk kunnen komen...
En 't heeft weinig zin om die assen op Mirka te zetten. Voorlopig rijdt ze toch niet meer en de assen van Die-Andere zijn écht heel slecht (met name de linker is echt katsverrot).

Bedankt, Joost! :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Goed bezig.

Leuk he, AX sleutelen ;)
Het begint met een asje en straks zit je zelf de koppeling te vervangen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Aan de AX sleutele voelt inderdaad best goed :)


Heb net achter een paar automaterialenzaken en garages aan gebeld, en niemand kan zo'n asbout regelen. Heb nu wel een gevonden, maar da's een eindje rijden en kost 4 euro per bout... Kleine tegenvaller. Heb iets eerder vrijgenomen om nog voor sluitingstijd die asboute op te kunnen halen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

wat ee rotdag. Ik had ietsje eerder vrijgenomen van het werk, om op tijd naar die toko te kunnen rijden voor die asbouten. Stuit ik onderweg op een of andere wielerwedstrijd! Moest zwaar omrijden. Behoorlijk gefrustreerd sjees ik overal plankgas langs....kom ik uiteindelijk 3 minuten na sluitingstijd.aan. Aarrgh!...heb inmiddels al zes garages gebeld, maar niemand kan een asbout leveren uit voorraad...de sleutelmiddag valt dus in 't water.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zie het probleem niet... :roll:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Viel ook letterlijk in het water toch?
Althans hier in het oosten voornamelijk regen...

En die asbouten, hergebruiken is niet aan te raden volgens mij, maar zolang je ze nog goed kunt borgen kan het toch prima voor nood :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Netjes :) En volgens mij heb je er nog lol in gehad ook :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt voor alle antwoorden, tips en adviezen :).

Wat die asbouten betreft: Hoe kan ik die dan een tweede keer borgen? Zijn allemaal aan de boven en onderkant al geborgd. Of de bouten omdraaien (die van de linkeras op de rechter en visa versa) en dan hopen dat, nadat je ze met 250 newtonmeter hebt aangetrokken, je ze opnieuw kunt borgen?

Hadden we wel over nagedacht...Maarja, als je iets doet, doe ik 't liever goed. Dus deze week maar eens zien waar ik die asbouten kan scoren (als iemand een bedrijfsnaam heeft, en mij die wil PM'en dan graag?...), en dan deze zaterdag met frisse tegenzin de assen vervangen.

Gisteren wel nog even de klapramen verwijderd uit Die-Andere en de vaste ruiten van Mirka erin gezet.

@Punaxio
Spiet mie donders, maar Mirka heeft niks geen roest bij de ramen. 'k Vermoed dat ze ooit een poos ergens in een garage heeft gestaan. Die koets is gewoon echt roestvrij.

Die-Andere heeft inderdaad wel roest onder de rubbers.

En, voor wie ooit ook achterruiten in zijn AX moet plaatsen, hier nog een fijne tip. Stukje touw sla je twee keer om de raamrubbers heen (dus in de geul), je hangt de ruit er zo ver als mogelijk is in, met het touw naar binnen toe (dus het touw in de auto), persoon 1 drukt de ruit stevig tegen de auto aan, en persoon 2 zit in de auto en trekt het touw uit de rubbers. Plopperdeplop, zit zo'n ruitje er binnen vijf minuten in.

En hopelijk nu geen lekkage meer. Van't zomer wil ik wel weer die klapruiten erin hebben (maar dan met goeie rubbers), maar in elk geval blijven nu de achterbank en kofferbak droog gedurende de winter.

P.S. Betekent wel dat Die-Andere nou geen clubstickers meer op de zijruiten heeft...Sowwy :| :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Zo, we gaan het komende zaterdag extra spannend maken. Heb zojuist twee draagarmen met goede fusees aangeschaft. Die er zaterdag ook maar
'ns proberen onder te gooien, ben ik hopelijk van dat gebonk rechtsvoor af... :)

Zou dat veel werk zijn, draagarm vervangen? Of zit dat fabrieks-af vast met drie bouten en een stukkie kauwgum?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:Zo, we gaan het komende zaterdag extra spannend maken. Heb zojuist twee draagarmen met goede fusees aangeschaft. Die er zaterdag ook maar
'ns proberen onder te gooien, ben ik hopelijk van dat gebonk rechtsvoor af... :)

Zou dat veel werk zijn, draagarm vervangen? Of zit dat fabrieks-af vast met drie bouten en een stukkie kauwgum?
Ook dat is niet zo'n moeilijk klusje.
Draagarmen zitten ook bij de voetenbak van de bestuurder en bijrijder vast, onder de vloerbedekking, dus deze zal ook los moeten. Zitten verstopt onder bitumen matjes als ik 't me goed herinner...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Mastenhose
Dank je wel!

Nu heb ik de Haynes al even doorgelezen, maar kan niet achter de aanhaalmomenten voor de draagarmbevestiging komen. Althans, ik mag aannemen dat daar een bepaald moment voor is? Weet iemand die toevallig?
En klopt het dat je de auto, na vervanging van de draagarmen, opnieuw moet uitlijnen?

En iets wat ik me hardop afvraag: Die-Andere trekt vrij sterk naar rechts bij accelereren (goed je stuur vasthouden)...Zou dat ook van dat verrotte fusee kunnen komen?...

Krijg eerlijk gezegd al zin in komende zaterdag. Nu nog hopen dat het weer goed is, en hopelijk heb ik aan het einde van de dag een AX die niet meer bonkt, trilt en naar rechts trekt... 8)

Post Reply