Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Kleine update, gezien de andere aandrijfas ook steeds erger begint te tikken en de AX in december naar Parijs moet tuffen, van Parijs naar Keulen, en van Keulen terug naar Nederland. Dat zijn aardig wat kilometertjes, en die rijd ik het liefst trillingsvrij.
Dus, even her en der wat rondgevraagd en een kameraad wil 't samen met mij wel proberen. Hij doet wel eens 'iets met auto's', ik ben inmiddels ook niet meer zo bang ergens een dopsleutel op te zetten, dus we gaan met z'n 2-en maar eens kijken hoever we komen...

We kunnen eerst oefenen op Mirka. Wordt er dan toch onverhoopt iets onherstelbaar beschadigd, dan is dat niet zo erg. Hopelijk (we moeten onze agenda's nog even naast elkaar leggen) kunnen dan dit komende weekend de aandrijfassen onder Mirka vandaan worden getrokken (en gelijk contactsloten overzetten op Die-Andere) en dan de week daarop de assen van Mirka onder Die-Andere. De oude assen van Die-Andere gaan niet meer terug onder Mirka (da's alleen extra werk) dus vanaf dan kan ze ook niet meer uit zichzelf rijden.

Ik denk ook dat dat een goed moment is om de verdere demontage van Mirka in gang te zetten. Rechterportier moet nog worden overgezet, en het verdere plaatwerk houd ik zelf, voor het geval ik ooit een aanrijding zou hebben met Die-Andere.
Interieur van Mirka is niet zo best meer (stoelhoezen, omdat originele bekleding vergaan is), maar misschien bestaat er nog belangstelling voor een Type1 dash of iets dergelijks? Nouja, zullen we dan wel zien. 't Gaat hoe dan ook een traag proces worden om Mirka volledig te demonteren. Ik heb er geen haast mee.

Alhoewel ik zelf amper gereedschap heb, kan ik het wél heel gemakkelijk regelen, mits ik van tevoren weet wat ik nodig heb.

Wie vult aan? Wat heb ik nodig voor demontage en montage van de aandrijfassen? :)

1) Krik
2) Assteunen
3) Momentsleutel
4) Keerringen voor de versnellingsbak
5) Versnellingsbakolie (2 liter?...)
6)....? 8)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

- dop 32 of 30 voor as-moer (kan per auto verschillen)
- iets om de fusees los te krijgen (fuseevork bijvoorbeeld, maar goedkoper is een lange staaf + hamer)
- eventueel nieuwe asmoer (je mag ze 2x gebruiken geloof ik, vervangen kan nooit kwaad want 't kost niets, 2 euro ofzo)

edit: uit m'n hoofd officieel 1.8 liter bakolie, maar als je er teveel in mikt gebeurt er niets...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

raoel wrote:- dop 32 of 30 voor as-moer (kan per auto verschillen)
- iets om de fusees los te krijgen (fuseevork bijvoorbeeld, maar goedkoper is een lange staaf + hamer)
- eventueel nieuwe asmoer (je mag ze 2x gebruiken geloof ik, vervangen kan nooit kwaad want 't kost niets, 2 euro ofzo)

edit: uit m'n hoofd officieel 1.8 liter bakolie, maar als je er teveel in mikt gebeurt er niets...
Dank je wel Raoel. En waar koop je die meuk, zoals asmoeren en keerringen? Bij de Citroëngarage aankloppen of ik in het bakje AX-onderdelen mag graaien, of bij de Brezan? :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

keerring had ik bij de handel op de hoek vandaan :) die moeren schijn je daar ook te kunnen kopen :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Heel fijn. Pfew. Gelukkig maar. Graaien in 't bakje AX-onderdelen lijkt me namelijk niks niet leuk. Daarin zijn niet twee bouten hetzelfde. 't Is verbazendwekkend te noemen hoe verschillend twee identieke AX'en zijn waar het het gebruik van torx en kruiskopschroeven betreft en maten van boutjes. De rode belijning zit op beide Plaisir's ook niet op dezelfde plek. Op de één zit het hoger dan op de andere.

Hoe zag de montagelijn van die AX'en er uit? Ik beeld me een pijprokende Fransman (met baard!) in met naast zich een plastic bakje vol schroeven en bouten, waar Pijprokende Fransman een totaal willekeurige greep in deed; met een glimlach keek hij in zijn geopende hand, waar hij een verzameling niet bijelkaar passende bouten aantrof. Hij blikte eens over zijn schouder en zijn oog viel op het grote spanddoek dat boven de toegangspoort van de AX-montagelijn was opgehangen, waar met grote letters stond geschreven: "Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".
Grinnekend greep Pijprokende Fransman zijn torx én kruiskopschroevendraaier en begon, niet gehinderd door enige structuur, logica óf bouwplan, totaal willekeurig te schroeven.

De AX: Ronduit geniaal!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ja het goeie nieuws is wel dat bij het ophalen van een asmoer je even moet opletten of deze wel om je aandrijfas gaat passen :P (oude asmoer meenemen)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Wie zoekt zal vinden. Dat schreven ze tweeduizend jaar geleden al, maar 't klopt nog steeds als een zwerende vinger.

Aandrijfas vervangen op 't forum:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11361

En nog een mooi PDF'je:
http://members.casema.nl/henkbats/howto ... rijfas.pdf

Plus natuurlijk de Hayes handleiding, én een extra AX om eerst op te oefenen. Kán bijna niet fout gaan, zou je zeggen...*ahum*

Bedacht me trouwens wel, dat toen de rechteraandrijfas bij Bruinwitje verwijderd werd voor het vervangen van de ashoes (wát een verspilde zaterdag was dat zeg...zonde van de moeite. Ach Bruinwitje, met je perfecte aandrijfasjes...Het spijt me zo :( ) hebben we nooit de keerring van de versnellingsbak vervangen. Heeft nooit gelekt.

Maargoed, díé hele operatie werd gedaan door een zeer ervaren sleutelaar, en (hopelijk komende) zaterdag gaan de vrinden Beun en Haas (die laatste ben ik - aangenaam) eens effies 'gezellig met de AX'en klooien'.

Volgens mijn kameraad een kwestie van 'efkes 't wagentje opkrikken' om het vervolgens 'op de assteuntjes te zetten', waarna we dus ''t wieletje eraf trekken, asmoertje verwijderen', om daarna ''t veerpootgedoetje te doen', zodat we dan eindelijk ''t asje eruit kunnen trekken'.
Montage gebeurt, naar het schijnt, in omgekeerde volgorde en versnellingsbak olie bijvullen mag ik alleen doen, aangezien hij 'die kliederboel niet in z'n haar wil. En joh, stinken dat 't doet!'

Enfin, 't zal wel...

Ik zie nu al duizenden scenes door m'n hoofd flitsen: Variërend van AXén die van assteunen lazeren tot-en-met AX'en met onherstelbaar beschadigde assen/versnellingsbakken, tot-en-met wielen die loslaten op de snelweg....Ouch...

'k Zal alvast maar keerringetjes in huis halen en een gebedje doen. Je weet tenslotte maar nooit...

Oeioeioei jongens, zal dit ooit goedkomen of staan er straks twee gemolde AX'en op straat?
Dat zou lastig zijn. 'k Heb in de garage maar ruimte voor één. Tenzij een paar man helpen tillen, dan zetten we Die-Andere bovenop Mirka en koop ik een mooie fiets. :lol:

Wat ik me wel afvroeg: Overal lees ik dat de symptomen van slechte aandrijfassen een getik is.
Die-Andere tikt en rommelt ook wel door bochten, maar met name als je naar rechts stuurt is er zéér heftig getril te voelen. De hele auto vibreert dan zeer heftig. Dit enkel wanneer je gas geeft bij naar rechts sturen. Gewoon een hele kapotte aandrijfas?....Bij naar links sturen en rechtdoor niets aan 't handje.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Afspraak is gemaakt. Komende zaterdag gaan de aandrijfassen van Mirka er onderuit, en de zaterdag daarop komen ze onder Die-Andere.

De uitlaat en rechterportier ook nog ergens in de nabije toekomst, maar daar is nog geen datum voor geprikt.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tip voor je de ax op bokken hebt staan.
draai de aandrijfas en wielbouten van te voren los.
lang stuk hout en een moker om de draagarm uit de veerpoot te tikken is ideaal. :oops: (draagarm losschroeven kan ook...)

ik wissel de lagers in de bak eigenlijk niet en dat gaat goed.
En gaat het niet goed heb je het snel genoeg gezien (als je erop let) en kan je het alsnog doen als je inmiddels weet hoe het moet 8)

Het hele grapje kan met een uurtje of 2 wel gedaan zijn per auto :!:
(en de ervaren klussers nog sneller :roll: )
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Joost wrote:tip voor je de AX op bokken hebt staan.
draai de aandrijfas en wielbouten van te voren los.
Met aandrijfas bedoel je de asbout? Dus eerst, als de auto nog op de grond staat, de asbout, en wielbouten een slagje losdraaien?...
Joost wrote: lang stuk hout en een moker om de draagarm uit de veerpoot te tikken is ideaal. :oops: (draagarm losschroeven kan ook...)
Lang stuk hout? Bezemsteel of iets dergelijks?... Ik kan me helemaal niet visueel voorstellen hoe die draagarm-veerpootconstructie eruit ziet, dus zou niet weten wat ik met een stuk hout + hamer moet doen...Maar dat zullen we zaterdag wel zien.

Ik heb dan wel twee linkerhanden, en sleutelen kan ik niet, maar logisch nadenken wél...Althans...Een beetje. Denk ik. Nouja....euhm...Op hoop van zegen. :oops:

Bedankt voor de tips, Joost! :)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Denk dat het je wel gaan lukken! Is toen bij het injectiehuis ook goed afgelopen, vond je toen ook doodeng! :D Wie doet leert wat.

En je moet niet bang zijn voor wielen die losgaan. Als je ze met een momentsleutel op 120 bar zet gaan ze nooit los! En met een kruissleutel krijg je ze ook wel vast genoeg hoor.

Als je hulp nodig hebt......

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ja de bout van de aandrijfas.

en een stuk hout denk maar aan een balkje ipv een bezemsteel
Rode stip is de plek waar je de balk op zet (of liever iets dichter richting fusee) en het hout steek je tot naast je zijscherm. 1 tik met een goede hamer is dan meestal gelijk genoeg.
Image

en dan nog iets mocht je een stabilisatorstang hebben, draai dan beide boutjes los die op je draagarm zitten. doe dit wel gelijkmatig of met een krik onder de veerpoot/draagarm dat scheelt breken van die brug/nok.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Injectiehuis kan ik inmiddels wel dromen. Die heb ik er bij Mirka nog meer dan eens vanaf gehaald. Denk alleen dat aandrijfassen net een gradatietje moeilijker zal zijn dan het demonteren van injectie- plus gasklephuis.

@Joost
Een plaatje! Dat zegt meer dan duizend woorden. Fantastisch. Bedankt! Gaan we zeer zeker wel uitkomen, zaterdag. :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik weet niet wat voor type velgen erop Mirka zitten, maar de gemakkelijkste manier om de aandrijfasmoeren los te krijgen is wat mij betreft de volgende:

-Zet de auto op de handrem en in de versnelling;
-Pak je wringijzer met daarop de juiste maat dop (30/32mm) (wringijzer: KLIK). Zet de dop op de moer met het wringijzer recht omhoog wijzend (ongeveer)
-Pak een stuk pijp dat als verlengstuk kan dienen en dat 'om' je wringijzer heenvalt (bij voorkeur niet een veel grotere binnendiameter als de diameter van je wringijzer) en schuif deze zo ver mogelijk om je wringijzer naar beneden;
-Geef een kort maar krachtig duwtje tegen de pijp (uiteraard in de richting 'los'), zodat de asmoer los'schrikt'. (Pas wel op dat je de pijp niet langs je plaatwerk trekt, eventueel kun je de pijp op die hoogte inpakken met een zachte doek o.i.d.). Tip: Hoe langer de pijp, hoe minder kracht ervoor nodig is! Probeer het voorzichtig en bouw het langzaam op!!;
-Als de moer eenmaal een klein stukje is gegaan, is het verdere losschroeven vaak geen probleem.

Dan terug naar de reden waarom ik vroeg welke type velgen er onder Mirka zit: Als je First velgen hebt, dan zit daar geen naafgat in, waardoor je dus niet bij de moer kunt komen. (Is op te lossen door bijv. de reservewielen van je beide AX-jes tijdelijk onder Mirka te zetten, zodat je bovenstaande ingreep mogelijk maakt)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ontzettend bedankt, Mastenhose! Wringijzer kan ik wel aan komen.

Mirka heeft inderdaad First velgjes. Kon ze destijds ook niet uitbalanceren op zo'n oud uitbalanceer apparaat met een waterpas in 't midden, omdat er geen naafgat is.
Reservevelgjes eronder: superrrtip! :D

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Wordt bij de AX linkse en rechtse draad JA/NEE toegepast voor de naafmoer (om vanzelf losdraaien bij het rijden tegen te gaan)?

Zo ja, dan kan het gebeuren dat je één van de twee moeren nooit los gaat krijgen omdat je hem in de verkeerde richting tracht los te draaien.

N.B. Op de moer van de - afwijkende - linkse draad staan gewoonlijk groefjes/streepjes in de 6 opstaande hoeken.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt voor je antwoord, JK.
Zoals bij de trappers op een fiets, bedoel je?

Dat is een goeie vraag...

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

nooit meegemaakt dat er afwijkende draad in zat, voor zover ik weet gewoon "europees" zeg maar (linksom = los)


er zitten trouwens wel 2 deukjes in, die moet je even naarbuiten kloppen, draait net iets makkelijker :)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ceristimo wrote:Bedankt voor je antwoord, JK.
Zoals bij de trappers op een fiets, bedoel je?

Dat is een goeie vraag...
Ja.
Ik weet dat het bij Alfa's en allerlei andere auto's zo is/was, maar of Citroën dat voor de AX toepast - geen idee.

In ieder geval iets om op te letten als je een erg vastzittende moer niet loskrijgt... :D
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

raoel wrote:nooit meegemaakt dat er afwijkende draad in zat, voor zover ik weet gewoon "europees" zeg maar (linksom = los)


er zitten trouwens wel 2 deukjes in, die moet je even naarbuiten kloppen, draait net iets makkelijker :)
En bij de montage na vastdraaien weer met een doorslag o.i.d. borgen op de plaats van de groef, anders kan de moer zich loswerken.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply