Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

hahah bedankt voor alle steun!

de Swift rijdt weer ondertussen, helaas nog geen tijd gehad om foto's te uploaden. Bleek inderdaad de koppakking te zijn, die overigens niet gruwelijk stuk leek... Maar goed na een hele dag hard sleutelen (half 7 begonnen, half 9 's avonds klaar!) deed die het weer. Wel bleek de radiateur lek te zijn (waarschijnlijk de reden dat de koppakking is gesneuveld). Hier heb ik een nieuwe voor gehaald bij de sloop van een handbak.
Blijkt dat de automaat een versnellingsbakoliekoeler ingebouwd heeft in de radiateur! de auto rijd dus prima, lekt niet meer, maar de olie in de V-bak wordt niet gekoeld. Volgens de Suzuki dealer niet veilig om mee te rijden in de zomer...

toch maar eens een ander zoeken dan.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Terminal »

Oliekoeler ga je zeer zeker nodig hebben, ook bij deze temperaturen is het niet verstandig lange stukken, en zeker niet zwaar beladen mee te gaan rijden.
Waar is de radiator lek? Je kan de oude ook laten repareren als het een kanaal is die is gesprongen, plastic dat stuk is betekend wel een nieuwe helaas.
Heb hier toevallig echt om de hoek een bedrijf zitten die ze doet repareren, en breng er voor de zaak wel eens wat naar toe maar dat kost vaak geen fluit tegenover wat een nieuwe moet kosten zeker als er een olie koeler bij zit.

Maar mooi dat die weer fijn loopt, wat is het leven toch makkelijk als je handig bent ;) !
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

De radiateur is geheel van staal, geen plastic. Volgens mij lekt deze bij de in- en uitgang (waar je de slang overheenschuift). Waar die verder precies lek is weet ik niet. Ben op 't moment op zoek naar een 2e hands, die zou niet heel duur moeten zijn. Er zit nu een gewone in (zonder oliekoeler) hiermee ben ik vandaag naar mijn stage gereden (30km) en dat is goed gegaan. Moet vanmiddag ook nog terug...

kun je mij een naam geven van dit bedrijf? dan kan ik ze in ieder geval contacteren.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Terminal »

http://www.hartgers-radiateuren.nl/

Nog echt een oude vakman, erg behulpzaam altijd! :)

30km moet prima kunnen, maar vooral stilstaan, file enzo is heel erg slecht omdat een automaatbak altijd slipt als die stilstaat, en slip is frictie is warmte wat afgevoerd dient te worden door de olie.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Ceristimo »

Jep, automaten zijn inderdaad anders. Je mag een automaat ook niet slepen met de aangedreven wielen op de grond als de motor niet meer lopen wil, omdat de automaat dan niet gekoeld wordt. Mooi dat 'ie weer rijdt! Iedere auto die van de sloop gered wordt is er weer één, al is het dan geen AX.:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

De terugreis is inderdaad ook zonder problemen verlopen. Maar een permanente oplosing is dit niet natuurlijk. Heb het bedrijf een e-mail gestuurd, wellicht kan die iets voor mij betekenen.

Nu ik toch even tijd heb, de foto's en het verhaal van de koppakking wissel.

Omdat het dus regende de 1e 4 uur dat ik bezig was heb ik een afdakje gemaakt om enigsinds droog te kunnen werken
Image

eerst eens een foto van het motortje van de Swift (na al een tijdje bezig te zijn geweest)
Image

De olieplug van het carter zag er zo uit
Image
Een mix tussen olie, roestwater en wellicht nog wat kvs...
Dat beloofde al niet veel goeds, er was dus behoorlijk wat water door de olie gekomen

16-klepper? nee! 12-klepper dan? ook niet! 8 klepper? nee gewoon een 6 klepper :wink:
Image

Het kopje was er uiteindelijk af, ik was reuze benieuwd naar de koppakking. Dit viel mij eigenlijk mee
Image

Image

En de onderkant
Image
Er is niet echt een groot gat ofzo te zien, viel me echt mee (eigenlijk tegen, had erger verwacht). Wel wat de koppakking aan de onderkant half uitelkaar gevallen, waardoor er veel koppakking stukjes in het koelkanaal zaten. Deze heb ik er met een telescoop magneetje uitgehaald, ging vrij aardig, kwam veel uit!

Het blokje was ook grappig om te zien. Hier is die nadat die is schoongemaakt. cilinder 1 (meest links) heeft niet onder water gestaan, 2 en 3 wel. Vooral de zuiger in cilinder 3 is helemaal schoongeweekt door het water. is een lekke koppakking toch nog ergens goed voor ;-) (de zuiger in cilinder 1 heb ik hier al schoongeschuurd)
Image

De kop nadat die weer gevlak is
Image
Het bedrijf wat deze kop heeft gevlakt (AGO in Middelharnis) heeft 't netjes gedaan. Wat me wel tegenviel is dat ze de kop niet meer hadden schoongemaakt, en de hele kop van binnen en van buiten dus onder de spanen zat... niet echt bevorderlijk voor je cilinders...

Dan een nieuwe koppakking plaatsen
Image

en het geheel weer inelkaar schroeven. Er waren een aantal dingen nieuw voor mij bij deze koppakking wissel. Zo had deze auto stuurbekrachtiging, en daar dus een losse multibelt met spanrol voor. Verder was er een uitwendige waterpomp, ook op een multibelt. Het spannen van de D-riem ging uiteraard ook iets anders, maar wel gewoon met een spanrol. In principe was het goed te doen, maar nam wel veel tijd om alles wat net even anders zit uit te zoeken.
Ik heb het nog op de veilige manier gedaan, door de gehele uitlaat en inlaat in de auto te laten zitten (bij de ax had ik de downpipe losgemaakt en alle stekkertjes van de injectie). Zo hoefde ik maar een paar stekkertjes los te maken, en wist ik zeker dat ik dit ook weer goed zou aansluiten.

al met al rijdt de Swift dus, nu alleen de radiateur nog in orde maken, dan is die klaar voor de verkoop.

het is trouwens een belachelijk luxe uitvoering! automaat dus, maar ook 2 airbags (bestuurder en passagier), afneembare trekhaak (gewoon 2 bouten losdraaien) electrisch verstelbare spiegels, electrische ramen, stuurbekrachtiging... gaat nergens over! en dat met een 1.0 3 cilinder, beetje rare combi.
Last edited by Holländer on WedOct10, 2012 2:21:55 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Ceristimo »

Jep, je hebt een GLS. Het parade-paardje. Helaas is de 1.0 liter nooit geleverd geweest met airco. De 4-cilinder 1.3 GLS heeft ook nog airco...:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Terminal »

Goed bezig zeg!

Ik heb je even een PM gestuurd ;)
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Ceristimo wrote:Jep, je hebt een GLS. Het parade-paardje. Helaas is de 1.0 liter nooit geleverd geweest met airco. De 4-cilinder 1.3 GLS heeft ook nog airco...:)
Toen ik bezig was viel me wel op dat deze is voorbereid op airco. Dat houd in, aan de beugel waar de stuurbekrachtigingspomp gemonteerd zit, zit nog voldoende ruimte om ook een aircopomp op de zelfde snaar te zetten. Ook het gat van de radiateur is half dichtgemaakt met een plaatje, die je weg kunt halen om er een aircoradateur in te zetten....
Maar dat gaat me iets te ver, bovendien vindt ik airco vrij zinloos.
Terminal wrote:Goed bezig zeg!

Ik heb je even een PM gestuurd ;)
tnx, PM beantwoord
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by JBo »

Leuk om te zien hoe een niet tu blok nou in elkaar steekt! Hoop dat die radiateur snel leukt, dan heb je echt weer een leuk wagentje voor de verkoop;)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Dat vond ik ook wel eens grappig om te zien ja. Ik heb ook altijd alleen grote ingrepen gedaan bij de ax, niet bij andere auto's. Dit was wel een leuke afwisseling, maar ik sleutel liever aan de ax. je weet welke dopmaten je moet hebben, je weet waar de stekkertjes van zijn, je weet hoe alles eruitziet en werkt, en áls je het niet weet is er op het forum altijd iemand die binnen een uur (meestal korter) een antwoord voor je heeft. Dat was de Suzuki club wel anders... Heb nu nog geen reactie op mijn gezocht topic voor de radiateur, staat er al 3 dagen op...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Trouwens eens wat foto's van de Swift plaatsen, was ik vergeten met het hele koppakking drama
Image
Image
Image

Daarnaast heb ik ook een motor gekocht, gezien ik komende vrijdag ga afrijden.
Het gaat om een Yamaha XS500 uit 1980 (32 jar oud!). het is een 2 cilinder DOHC (Double OverHead Camshafts) met carburateurs die op vacuüm werken in plaats van direct met de gaskabel...
Heb er ook een werkplaatshandboek bij, dat is wel erg handig. De motor heeft 6 jaar stilgestaan, dus er moet 't een en ander aan gebeuren (carburateurs schoonmaken, achterband vervangen heeft droogtescheurtjes, remolie vervangen, remmen voor gangbaar maken, motorolie+ oliefilter vervangen, accu vervangen, bougies vervangen, benzinetank reinigen, en wellicht nog wat kleine dingen).

heb de motor nog niet horen lopen, starten deed die niet (na 6 jaar zullen de sproeiers wel verstopt zitten). De velgen, frame, stuur, en uitlaten zijn gepoedercoat, dus de motor ziet er nog GOED uit!

Image
Image
Image
Image
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Wheelnut »

Je moet ook een nieuwe kentekenplaat hebben!

En zeg me alsjeblieft dat je met "nieuwe koppakking" niet dat vloeibare spul bedoelt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Die Swift ziet er echt nog masterlijk uit man, goed op de kop getikt man!!! :-D
Oldskool motoren zijn NICE!!!

Succes met de projecten man!!! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Holländer »

Wheelnut wrote:Je moet ook een nieuwe kentekenplaat hebben!

Klopt, er moet nog een nieuwe kentekenplaat op. omdat deze 6 jaar in de stalling heeft gestaan (en de vorige eigenaar nog een klein tijdje met deze oude heeft gereden) is dit nooit vervangen. Maar dat is een kwestie van aanvragen bij een automaterialen zaak.
Wheelnut wrote:En zeg me alsjeblieft dat je met "nieuwe koppakking" niet dat vloeibare spul bedoelt?
nieuwe koppakking? lees ik eroverheen of staat dat nergens? de Yamaha is gewoon goed qua motor, hoeft geen nieuwe koppakking in (en als we deze vervangen gebruiken we uiteraard échte onderdelen, geen vloeibare rommel).
NextGenAX wrote:Die Swift ziet er echt nog masterlijk uit man, goed op de kop getikt man!!! :-D
Oldskool motoren zijn NICE!!!

Succes met de projecten man!!! :D
Tnx! De Swift ziet er op de foto inderdaad nog strak uit. Wel is de voorbumper wat gehavend (lak gebarsten enzo) en heeft die hier en daar wat roest (niet op de carrosserie trouwens). Is een leuke auto. nu nog verkopen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Denk dat je hem zo kwijtraakt...
Vooral "doorsnee jeugd" zal kicken op de luxe en de netheid van de auto...
Kijken vast niet verder dan dat! ;-)

Of ze moeten heel erg fanatiek op forums bezig zijn hahaha!!!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

gekkeax
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedMay09, 2012 3:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by gekkeax »

NextGenAX wrote: Vooral "doorsnee jeugd" zal kicken op de luxe en de netheid van de auto...
Kijken vast niet verder dan dat! ;-)
Zodra holländer de auto heeft gerepareerd is het toch ook een heel best autotje?

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Holländer »

hahah. Ik pak het met de Swift wel iets anders aan dan met de ax hea ;-) de ax maak ik om nog lang in te kunnen rijden, de Swift maak ik om hem rijdend te kunnen verkopen...

Maar opzich doet die het aardig hoor. Hij is alleen BOKTRAAG! 0-100km/h duurt 22 seconden! denk dat de ontsteking opnieuw afgesteld moet worden...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Ceristimo »

De handgeschakelde versie gaat in 16 seconden van 0 naar 100 met een topsnelheid van 145 kilometer per uur.

De automaat heeft een topsnelheid van 140 kilometer per uur, maar ik kan de cijfers voor 0-100 acceleratie niet vinden. Ga ervan uit dat het een ouderwetse drietraps automaat is? Die 22 seconden zou niet eens zo ver van de officiële cijfers af kunnen liggen....

Een stoplichtsprint zou ik er niet mee proberen, maar denk maar zo: Terwijl dat opgefokte ventje in z'n 1.4 AX GT 'm tot aan de toerenbegrenzer doortrapt en jou in een waas van rook en verbrand rubber achterlaat, kan jij fijn spelen met elektrisch verstelbare spiegels en de auto met één vinger inparkeren door de stuurbekrachtiging. 't Is maar net waar je eisen liggen... :D

EDIT:
Van de vorige generatie Swift zijn wel cijfers te vinden. De Swift 1.0 automaat GLX moet in 17.5 seconden naar de 100 optrekken... Zou dus toch nog wel wat te winnen moeten zijn.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Wie heeft er nou stuurbekrachtiging nodig, rijden we hier nou als ECHTE mannen of wat??????!!!! ;-)
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Post Reply