Huidige status: Nog niet klaar. Kopje zit er wel op maar ga 'm eerst hiernaartoe halen voor ik verder ga, het regent teveel om buiten te sleutelen (bij Femke d'r werk).
Er is sowieso meer misgegaan in deze motor dus wil eerst e.e.a. nakijken voor ik verder bouw (en wie het weet mag het zeggen

)
Tijd voor beeldmateriaal! (ik weet het... zeldzaam bij mij. Maak alleen foto's als ik niet precies weet wat ik doe, dus reken niet op een 2e sessie bij hetzelfde blok

)

De GTI tijdens de laatste start voor de boel uit elkaar ging. Motor was hier warm en het weer was er totaal niet naar om witte pluimpjes uit te stoten. Dit was bij stationairloop... Gasgeven resulteerde in nog vééééél meer rook.
Overigens stond het blok plotseling ook te schudden in z'n steunen. Vantevoren kon je er een glas water op zetten zonder en laten staan, zo mooi liep het ding...

Kopje eraf gesloopt en blokje al enigszins schoongemaakt. Vlakheid gemeten van blok: 0,05mm afwijking gemeten op één punt.
Opvallend detail: Cilinder #2 is brandschoon. De rest heeft nette koolrandjes waar de zuigers in hun BDP staan. Die specifieke cilinder kon dus klaarblijkelijk niet verbranden omdat er koelwater in stond.

En dit is dan het kopje... jep, in het gras. Het is onder deze hoek moeilijk te zijn, maar de inlaatpoortjes hebben een mooie vloeiende kromming, om het mengsel zo goed mogelijk te geleiden. Ze zijn bijna glad, zit een lichte ruwing in om het mengsel zo goed mogelijk te vermengen.
Ook hiervan de kromming gemeten: 0,0mm, er gaat nérgens een voelermaatje tussen de kop en een fatsoenlijke (nagenoeg onvervormbaar kunststof) waterpas. Vakwerk van Bolku Tuning!
Mijn eerste vermoeden dat er ergens iets mis was gegaan in het koelsysteem waardoor de kop kromgetrokken is is hiermee 101% ontkracht.

De oude koppakking. Deze kant ziet er eigenlijk vrij redelijk uit, je ziet duidelijk dat ie pas 24.000 km oud was.

Andere kant... ook best prima. Maar hooo, wacht eens even, wat zien we daar...?

Bij de 2e cilinder zitten 2 kleine plekjes in de rand van de koppakking... juist, bij de koelvloeistofkanalen. Ik kan niet uitleggen waarom, maar ik weet dat dit soort plekjes meestal veroorzaakt worden door te hoge temperatuur.
Maar hoe kan dat dan? De motor is wel aan de hete kant geweest, maar dit was maar van korte duur; nadat hij begon te roken stond hij binnen een kilometer geparkeerd, en had ie nog even tijd om draaiend af te koelen. De fan draaide op volle toeren en sprong uiteindelijk uit. Op dat moment was de motorloop al voelbaar in het stuur, er zat dus al onbalans in. De koppakking lekte dus al.
Een Golf III GTI is echter voorzien van zowel een olietemperatuurmeter als een oliekoeler; juist om te wennen aan wat normaal was had ik Femke gevraagd de olietemperatuur in de gaten te houden, en die is sinds de aanschaf nooit hoger geweest dan 106 graden (zelfs niet bij herhaaldelijk trappen met de Skoda als concurrent - daar hoorde ook een kort stukje 200+ bij). Tijdens de laatste rit is de temperatuur niet hoger geweest dan rond de 90 graden... en toch oververhitting van de koppakking!
De theorie
Als je goed kijkt zie je op beide foto's in cilinder 2 en 3 aan de achterkant van het blok (dus aan de kant van de plekjes) dat de gevouwen stalen ringen ook helemaal "gesmolten" zijn. In cilinder 2 is deze ring opengebarsten, precies over de lengte tussen de plekjes in.
Dit kan - in mijn ogen - 3 oorzaken hebben:
- er is een fout gemaakt bij de fabricage van de koppakking, bijv. wat lucht tussen de boven en de onderkant van de ring. Als dit verhit wordt kan het knappen en open gaan staan, waardoor de hitte van de verbranding door de opening in de metalen ring heen bij het zwarte gedeelte van de pakking kan komen. Deze is door oververhitting geploft.
- er is een fout gemaakt bij de montage van de koppakking; in dat geval vermoed ik dat er twee bouten aan de achterkant van het blok in het midden te strak hebben gezeten. Gevolg? Hetzelfde als hierboven; de koppakking barst open en er kan hitte tussen de kop en het onderblok.
- de cilinderkop is door een eerdere motorschade beschadigd geraakt en het materiaal is in het oliekanaal of in het koelvloeistofkanaal ergens gebarsten. Dit kan een hete plek veroorzaken (of in het ergste geval een punt waar de koelvloeistof niet lekker langs stroomt) en zou betekenen dat de volgende koppakking er ook snel weer uit ligt

Ik heb helaas geen apparatuur om dit te onderzoeken.

Enfin, oorzaak onduidelijk (eigenlijk nog nooit zo onduidelijk geweest... ik ben meer van de na een circuitrit compleet verdwenen koppakkingen enz.

)... dus maar gewoon weer opbouwen! Op bovenstaande foto ligt de nieuwe koppakking er alweer op.

...en hier de huidige status: kopje erop en distributie er weer aan.
Nu wordt ie soon naar hier gehaald, en dan ga ik zowel van boven als van onder proberen de boel zo goed mogelijk schoon te krijgen, zodat er geen verdere schade aan het blok komt.
P.S.: Met dank (voor de foto's + de extra handjes) aan mijn lieftallige vriendinnetje die plotseling héél veel over auto's leert
