Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Dus jij wilt zeggen dat ik in een bepaalde ruimte een hoeveelheid vloeistof kan gieten dat kan afmeten. Dan materiaal uit die ruimte weghaal en dat er dan niet meer vloeistof in past? Vind ik persoonlijk erg knap. Racemotoren worden vaak uitgeliterd. Oftewel exact bepaald ipv theoretisch benaderd.

Ik ben ook bekent met de theorie. Maar wat voor straat motoren geldt hoeft niet logischerwijs ook voor racemotoren en de regels die daarvoor bestaan te gelden. Dat wordt anders benaderd.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

je slaat een stap over. literen gaat door de motor op tdp te zetten, vol te gieten, dan naar bdp te draaien, en dan met een buret af te meten hoeveel dr bij gaat voordat ie weer 'even vol' (zelfde hoogte in bougiegat) zit. die 2e meting veranderd niet als je je kop vlakt, alleen de hoeveelheid vloeistof die er initieel ingaat verandert, maar dat is alleen voor de compressie van belang.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

En dus kom je als je de zuigers bewerkt op een andere waarde als dat je theoretisch berekend hebt. Ik heb het niet over de kop nu. Daar heb je gelijk in en zat ik even scheef te denken.

Wat ik alleen wil aangeven is dat materiaal verwijderen uit de ruimte die je uitliterd (de zuiger dus) wel degelijk van invloed is op je inhoud en 5cc heb je zo te pakken.

Dat was het discussiepunt als ik het me goed herinner.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nee, want dat afgedraaide stukje, word samen met de verbrandingsruimte, in de 1e keer vullen al opgevuld :) wat voor de kop geld, geld evengoed voor afgedraaide bovenkantjes van je zuiger.. :)

anyway, als je t niet vertrouwd, blijf dan vooral bij de 1366 blokjes, dan komt het allemaal goed en weet je zeker dat je niet gedisqualificeerd word.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Haha, ik moest even de gedachtekronkel maken, maar je hebt idd gelijk Alexander. Nooit zo over na gedacht :P

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

en @ denny;
als je een afgedraaide zuiger neemt, en je zet het blok op odp, gooit de cilinder vol, dan past daar mooi meer in dan voorheen, inderdaad. Maar als je vervolgens je blok op bdp zet, dan werkt dat afgedraaide stukkie weer in je nadeel, alsin, dan stuwt ie niet alle vloeistof er weer uit. En wat er niet uit komt, telt ook niet mee als "inhoud".

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Ok weer wat geleerd.

Blijf het raar vinden dat je ruimte die je dus extra creëert niet mee hoef te rekenen.

Ach een 1600 kruk mag trouwens alleen in vrije klasses worden gebruikt. Hij is nl nooit geleverd in een ax. Ik gebruik zelf een 1600cc blok Alexander. Ik voldoe dus zowiezo niet meer aan de regels en voor mijn toepassing hoeft dat ook niet. Maar mocht het er ooit van komen heb ik nog een 1295cc blok liggen hiervoor want ik mag ook niet met een 1400cc van start dan.

gr
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Leuk onderwerp hé...

Daar hebben we het natuurlijk al eerder over gehad... in dit topic, met foto's erbij. http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 4&start=20
Maar ja, zoals gezegd... ik heb nog steeds geen 1.6 krukas. Anders ging ik gelijk met Nard aan de slag.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kijk, zo wordt mijn wie=wie toch nog es interessant :D

waar gaan we nu over discussieren?
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

q01z wrote:waar gaan we nu over discussieren?
euh... het weer?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:Leuk onderwerp hé...

Daar hebben we het natuurlijk al eerder over gehad... in dit topic, met foto's erbij. http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 4&start=20
Maar ja, zoals gezegd... ik heb nog steeds geen 1.6 krukas. Anders ging ik gelijk met Nard aan de slag.
collin,

mijn 'kapotte' as moet gewoon alleen geslepen worden, dan overmaatse drijfstanglagers erin en gaan...
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Slijpen is ook niet gratis.
Als ik een krukas naar Edo breng (Nijmeegse Motoren Revisie) om te laten slijpen, perfect slijpen dus, ben ik nog steeds redelijk wat centjes kwijt.
Dan moet ik dus eerst een beschadigde krukas kopen waarvoor ik evenveel betaal als voor een goede (omdat men meestal beweerd een goede te verkopen), dan nog slijpen, dan nog overmaat lagers en dan maar hopen dat het goed is en heel blijft.

Bij mij ging het nu net om de centjes... want budget is nul.
Alleen het hoognodige uitgeven, want geld kosten doet het altijd.
Dunne koppakking, kop nog even nakijken, misschien cilinders hohnen, zuigerveren, lagerschalen, krukas, zuigers afdraaien, wellicht nog e.e.a. aan nieuwe keerringen. Gratis is het sowieso al niet.

En dus gebeurd er voorlopig helemaal niets!
Ik heb 1 voordeel..., Nigel doet het verder prima! Er is niets stuk.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Marc en Bas geweldig bezig. hopelijk dekt de roest de lekke pakkingen goed. :lol:
Last edited by Joost on ThuJan20, 2011 8:17:27 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vandaag ziek thuis geweest... maar vanavond voelde ik me iets beter dus toch geprobeerd wat te sleutelen.. ging niet helemaal makkelijk met een zwaar hoofd, maar toch wel wat gedaan :)

-drijfstang lagers op moment, 20Nm + 45gr
-krukaslagers op moment, 40Nm (weinig eigenlijk??)
-afdekplaten links/rechts gemonteerd
-oliepomp schoongemaakt, door gespoeld met verse olie en gemonteerd
-keerring d-riemzijde gemonteerd

bij de trillingsdemper vd krukas had ik even wat tegenslag... die brak :? en dat viel niet mee om die er vervolgens weer af te krijgen! gelukkig had ik nog wel een klein beetje geduld over en werkte de poulietrekker voldoende mee...

-trillingsdemper + krukaspoulie gemonteerd


morgen de keerring aan de v-bak zijde monteren en de carter schoonmaken voor montage..
dan kan het blok terug met de goede kant boven en kan ik nog een paar rondjes draaien met de kruk, vooralsnog (zoals verwacht) geen gekke geluiden :)
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Toch nog even lekker bezig geweest ondanks een beetje ziek zijn, maar zo zie je maar weer en AX maakt je beter op alle manieren :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

:D:D:D:D::D

vandaag weer heeeeeerlijk gereden met de GTR :) echt wat een super auto is het toch..

en de kogel is door de spreekwoordelijke kerk... de GT gaat eruit, zodat alle aandacht nu gevestigd kan worden op het technisch in orde maken van de GTR... en daarna es kijken of het nog nodig is om een zuinigere dagelijkse auto ernaast te hebben... maar dan het liefst wel 1 vd baas, met tankpas!
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vanavond weer lekker bezig geweest :D
begonnen met het onderblok af te bouwen.. krukaskeerringen gemonteerd en het carter geplaatst.. daarna het geheel omgedraaid en een paar testrondjes gedraaid met de krukas, geen gekke geluiden en geen voelbare speling! :D (maar dat hadden we ook niet verwacht uiteraard ;))
Image
Image
Image

daarna begon de ellende in positieve zin :D het viel me op dat de motorsteun die ik erop had gezet, de steun voor de weberkop was... dus tsja..

eerst mn weberkop maar eens nagelopen.. ik denk dat die echt nog wel te redden is ;
Image
de kleppen zijn niet beschadigd of krom.. en de verbrandingskamer is echt wel te fixxen...

Dus tsja, wat doe je dan.. als je ook nog een mooie set Webers hebt liggen?

juist.. puzzelen.. aangezien de webers tot het laatste schroefje uit elkaar lagen :roll:
Image

na een uurtje zat het meeste weer in elkaar en vond ik het wel weer tijd om bij mn vriendinnetje op de bank te kruipen :)

morgen kan ik helaas niet verder.. maar vrijdag uiteraard wel weer lekker knutselen :)
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

owhja...

ff een todo/wishlist;

wishlist
-nieuwe pookknop GTI --> is gebroken :P
-kapotte onderste motorsteun, om cup-steun van te maken
-nieuwe voorruit

-bakolie
-motorolie
-koelvloeistof
-koppakkingsset
-bougies
-oliefilter

todolist
-motor wisselen
-carbs installeren :)
-motorsteun aanpassen
-koppelingshevel overzetten van andere bak
-benzinepomp wisselen
-ontsteking aansluiten
-toerenteller doorlussen voor verdelerkap
-voorruit wisselen

en dan nog wel wat dingetjes :P
Last edited by q01z on MonJan31, 2011 2:34:14 PM, edited 2 times in total.
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Die cilinderkop heeft nog wel ff een paar weken nodig om netjes te krijgen... Ga nou maar eerst op injectie rijden :oops:

Maar die carbs moeten d'r wel weer een keer op :twisted:
Altijd meer PK's dan jou!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

beetje autoplamuur en een schuurpapiertje en het is zo glad hoor ;)
Image

Post Reply