Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

gigawebs wrote:Mooi verhaal!Wat zijn we als "AXclubbers" toch ook behulpzaam he... Romy (Grietje) en ik zagen laatst ook een paar gasten onderweg naar Lowlands met hun oude oude Swiffer langs de weg staan met kokende motor. Ook gestopt en even geholpen, we mochten de auto niet meenemen maar kregen wel een sixpakje bier van ze mee. ;)

Gefeliciteerd met de Swift!
De "AXclubbers" zijn zó behulpzaam! maar ja dat heb je met een gezellige club met gezellige mensen! Niet iedereen kan een auto meekrijgen, maar een sixpack bier is toch ook leuk! (en voor hun een stuk goedkoper dan de ANWB laten komen als ze geen lid zijn!)
JBo wrote: gefeliciteerd met je aankoop ;)
Aankoop mag je het niet noemen hea :wink: De enige kosten tot nu toe zijn de €9.25 overschrijvingskosten :D

Reparatieverloop zal morgen plaatsvinden, hopelijk in 1 dag compleet te maken (afgezien van de koppakking lijkt de auto ook best wel goed verder)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Wheelnut »

Het water liep uit de uitlaat, zeg je? Da's een flinke plens wat er in gegaan is dan.
Waarschijnlijk is het ook in het carter terecht gekomen, en vandaaruit via de oliekanalen door de hele motor verspreid...

Ik zeg: goed flushen die handel. Herhaal het een paar keer, om zeker te weten dat al het water eruit is.

Water in de uitlaat is denk ik niet zo'n heel groot probleem. Giet alles leeg, die paar druppeltjes die overgebleven zijn dampen er wel uit...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

@wheelnut. Dat hangt er denk ik een beetje vanaf hoe de koppakking kapot is. Als die alleen kapot is naar de cilinder toe en niet naar het oliekanaal dan zal het misschien meevallen. uiteraard wilde ik de olie wel gaan vervangen (incl oliefilter). Hoe zou ik het oliegedeelte van het blok kunnen flushen dan? met olie?

dat water in de uitlaat loopt er vanzelf wel uit. Zal waarschijnlijk wel even duren voordat de dempwol in de demper droog is :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Wheelnut »

Als het water uit de uitlaat komt, is het waarschijnlijk door de kleppen gekomen.
Als het water door de kleppen kan komen, heeft het in de cilinders gezeten.
Als het water in de cilinders heeft gezeten, kan het ook langs de zuigers naar beneden zijn gelopen.
Als het water langs kan zijn gelopen, is het in het carter terecht gekomen.
Als het water in het carter terecht is gekomen, kan het door de oliezeef opgezogen zijn tijdens het starten.
Als het water opgezogen is tijdens het starten, heeft het zich in de motor verspreidt.

Maar nu ik er zo over nadenk, olie drijft op water, dus als je geluk hebt, is er, indien er inderdaad water naar beneden gelopen is, maar een klein beetje water in het carter gekomen, en zit dat vrolijk onderin je carter...

Om oliekanalen te flushen is er een speciaal goedje te koop geloof ik.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Ik weet wel zeker dat er water in de cilinders heeft gezeten, dit heb ik zelf gezien (na een startpoging de bougie eruit gedraaid, water stond tot aan de bougie).

Maar denk niet dat het water via de kleppen naar binnen is gekomen, dat lijkt mij niet logisch. Dan zou er niet alleen water maar ook olie doorzitten en dat is niet het geval. Ik zal eens kijken wat ik er mee doe, maar zoals al aangegeven ga ik 'm budget opknappen. Heb zelf geen goede 2e auto nodig, dus dat maak ik er dan ook niet van. Ik zorg gewoon dat die weer rijd en probeer 'm dan te verkopen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Wheelnut »

Nee, het water is niet door de kleppen naar binnen gekomen, het is door de kleppen naar buiten gegaan...
Door de uitlaatkleppen dus... Die naar de uitlaat gaan...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Maar de uitlaatkleppen staan toch niet in verbinding met een oliekanaal? of wil je zeggen dat, doordat het water in de cilinders heeft gestaan en langs de zuigerveren een beetje water in het carter is gekomen? Dat lijkt mij ook wel namelijk. Maar dat zal niet heel veel zijn, trouwens... water kun je niet (zo goed) comprimeren als lucht... misschien heeft die er stiekum heel veel water doorgeperst... naja we gaan 't zien morgen. Denk dat de koppakking ook veel laat zien van wat er gebeurd is.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Wheelnut »

Dat bedoelde ik dus met "langs de zuigers naar het carter gelopen".
Ik dacht ook dat het maar een klein beetje zou zijn, maar nu je dat zo zegt over het comprimeren... ai...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by AlexanderB »

Das trouwens een hele fraaie manier om je drijfstangen dubbel te vouwen, dus wees blij dat dat nog heel is...

Image
(Zo iets.. Die hoort dus recht te zijn..)

[edit:]plaatjesscript is weer stuk, dus heb ff n kleiner plaatje gezocht met hetzelfde idee..
Last edited by AlexanderB on WedOct03, 2012 3:11:11 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

zie helaas geen plaatje (zal aan de pc liggen).

't is wel zo dat je na een startpoging (met bougies erin) heel veel druk hebt opgebouwd in je koelsysteem (je hoort lucht ontsnappen via ik denk het overdrukventiel?). Je hoort het ook borrelen. Dus ik denk dat die het water gewoon aanzuigt via het gat in de koppakking, en daarna weer wegduwd via het gat in de koppakking. Uiteraard komt dan alsnog meer kracht op de motor dan dat het zou moeten zijn. Maar je startmotor is toch niet zo sterk dat die je drijfstand kapot duwt? :shock:

en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of alles nog wel is zoals het hoort ;-)

we gaan 't morgen zien!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by AlexanderB »

Ach, zolang je inderdaad alleen de startmotor hebt gebruikt, en tot de conclusie kwam dat ie niet goed draaide en het water dr aan alle kanten uitgutste meteen gestopt bent, dan is dr vaak nog niet zoveel aan de hand.. Zeker als het gat in de pakking groot genoeg was, dan kan de druk weg.. Als je m gaat aan-slepen omdat de startmotor het blok niet rondkrijgt, en het gat in de pakking is niet zo groot, dan is het zeker weten kapot..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Wheelnut »

De term die daarvoor veel gebruikt wordt is "waterslag".
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Terminal »

Rekbouten is allemaal vrij nieuw, juist de wat oudere motoren hebben vaak gewoon normale bouten, die niet idioot vast hoeven, is wel belangrijk dat je een goede momentsleutel hebt, dus niet met die van de Lidl proberen! Valt een stuk nauwer als met rekbouten, en ook moet je ze soms nog na 50km ofzo na trekken maar dat is allemaal wel te vinden wat de precies moet bij je Swift! :)
Gewoon eerst even vlot het kopje lichten en dan zie je zo wat er allemaal stuk is. En zijn de drijfstangen krom, op de sloop haal je 3 andere, nieuwe schalen erbij en je bent voor onder de 60e voorzien :)
Stelt allemaal niet zo veel voor, het is oeroude techniek en echt bijna niet stuk te krijgen dus zal allemaal wel meevallen denk ik.
En vocht in de uitlaat hoeft niet te betekenen dat die vol on volle cilinders aan water aan het doorpompen is geweest dus het kan goed meevallen :)
AX 11TRE 1988

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by JPG-slalom-racing »

leuke wagen heb je daar ('t is geen AX maar toch). Alles goed nalopen bij de reparatie, maar die hoeft m.i. niet duur te zijn : bij het demonteren van de cilinderkop ga je volgens mij zien:
koppakking lek, van koelkanalen naar de cilinders, (en geen beetje ook :-) )
kopje te vlakken,
rest niks...

moest ik gelijk hebben, verander dan ok aub je waterpomp.

Is het erger : zo een blokje moet je toch vinden op de sloop, en de carrosserie lijkt het me meer dan waard...

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Losroyos »

heb je wel geluk vind dat best leuke wagentjes. maar ik heb al een AX :P veel succes met de reparatie

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Holländer »

Sta je dan met je goede gedrag heel vroeg op om een lange dag aan de Swift te kunnen werken...
krijg je dit:
Image

Naja dan maar een afdakje bouwen. I'm going in!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by NextGenAX »

Hahahahaha, dondersss...STERKTE!!! ;-)
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

gekkeax
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedMay09, 2012 3:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by gekkeax »

Bikkel! Had om die tijd gewoon terug m'n bed in gedoken

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Laurent »

gekkeax wrote:Bikkel! Had om die tijd gewoon terug m'n bed in gedoken
Like me woensdag. Werd wakker, hoosbui en ik dacht: Fuck it, dat ene vak haal ik ook wel met een lesje minder, om me nog eens om te draaien voor 2 uur. :D
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96,AXhanger & Suzuki Swift 1.0 A

Post by Ceristimo »

Jongens, jongens toch...Een beetje die-hard weet dat je van regen heus niet smelten zult. En met roestig gereedschap kan je ook nog steeds prima werken.

@Holländer
Succes! Niets zo leuk dan aan een auto sleutelen terwijl de regen via je nek in koude stroompjes over je rug loopt. Dan weet je weer waar je het voor doet: zodat je straks weer droog kunt zetten met radio, kacheltje en ruitenwissertjes aan...:D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply