Peter (GT 1.6 16v + BMW E30 325i cabrio)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Met deze bak is sprinten wel ideaal ja, alleen sprint je niet dagelijks, en een gunstiger toerental op snelwegtempo vind ik belangrijker. 0-100 zit zeker beneden de 7 seconden nu, zal wel iets meer worden...
in de 1e versnelling haal ik 40, 2e gaat tot 70, 3 tot 110, 4 tot 130 en 5 tot 160 ongeveer.....das voor een rally-auto of sprintbak heel erg leuk, alleen voor een gewone auto haast niet te doen :( De bak staat op marktplaats, en er blijkt veel animo voor te zijn, dus kwijtraken moet wel lukken :) Nu moet ik dus alleen nog een gewone bak vinden.
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

q01z wrote:ik zou m er onder houden, leuk voor de sprint! :P
mijne heeft ongeveer eenzelfde verhouding :roll:


er zijn ook mensen die 25.000 km/p jaar rijden.. en die wil je echt niet rijden met 120@ 5000rpm ofzo :P
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

0-100 onder de 7 seconde ? hmm is wel erg vlot hoor. Is toch een gewoon standaard 16V blok ? want in een 106 doet dat rond de 9 Seconde naar de 100 (met veel geluk 8,9 op de G-tech) en dan weegt zo'n ding rond de 900 kg uitgaande van een AX GTI met een 16V blok om en nabij de 800 kilo.

Als ik dan vergelijk met mijn corsa, die heeft 176,2 PK op de bank weegt om en nabij de 890 kilo (standaard meer overigens). En die doet de 0-100 is 6,4 seconde op de G-tech. En dan rij ik al met sper (in een korte bak) want anders kreeg hij het vermogen totaal niet op de weg. Dan denk ik dat met 55PK minder (maar wel 90 kilo lichter) je niet onder de 7 komt. Ik denk dat je met een hoge 7 helemaal niet verkeerd rijdt.

Moet eens kijken als ik op een meeting ben dan mag je m'n G-tech welleens in je auto hangen ! dan heb je de zuiverste tijd van je 0-100 en je kwartmijl tijden ! (leuk om eens te testen).
Image

My Cars <98>.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Het is geen GTI maar een GT als basis, het gewicht zal ruim minder dan 800 kg zijn (denk aan 750-760). De meeste 1.6 16v blokjes zitten al boven de 120 pk (te lage fabrieksopgave) en deze heeft een open uitlaat en luchtfilter. Mogelijk is er meer aan gebeurd, maar dat is dus niet bekend. En de korte bak dus, afkomstig uit de Saxo cup, mischien liggen die verhoudingen nog iets gunstiger dan bij jouw bak. De sprinttijd is een gok, nog niet geklokt, maar ik verwacht tegen de 7 seconden te zitten, en dat is dus zeg maar een 1/2 sec. langzamer dan jouw Corsa....Voor iedere tiende van een seconde die je daar nog af wil halen ben je een bak extra vermogen nodig, en dan is een verschil van een kleine 50 pk wel reeel in mijn ogen.

Trouwens, een Saxo doet de sprint naar de 100 in 8,7 sec en weegt 910 kilo standaard (fabrieksopgave)

Die g-tech ben ik wel benieuwd naar :)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Peter: jij zal net onder de 7 seconden rijden denk ik.

Dat deed m'n eerste 1.6 nl. ook, en die had 131,6 pk...

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Ja met stopwatch rijden we allemaal 5 seconden :?

Op de sprintbaan jullie!!!! :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

*zip* (offtopic)
Last edited by kevin.broke on MonJan23, 2006 9:51:52 PM, edited 1 time in total.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

kakanox wrote:
Joris wrote:Ja met stopwatch rijden we allemaal 5 seconden :?

Op de sprintbaan jullie!!!! :lol:


hoe denk je dat ik aan 131,6 pk kom...? :) Gemeten...


Dat is je vermogen! das wat anders dan je tijd ;)
Maar dit is peter zijn wie is wie 8)
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Henri106 wrote:Als ik dan vergelijk met mijn corsa, die heeft 176,2 PK op de bank weegt om en nabij de 890 kilo (standaard meer overigens). En die doet de 0-100 is 6,4 seconde op de G-tech. En dan rij ik al met sper (in een korte bak) want anders kreeg hij het vermogen totaal niet op de weg. Dan denk ik dat met 55PK minder (maar wel 90 kilo lichter) je niet onder de 7 komt. Ik denk dat je met een hoge 7 helemaal niet verkeerd rijdt.


Vergeet niet dat jouw koppel niet heel veel hoger zal liggen dan dat van Peter, aangezien je dezelfde cilinderinhoud hebt.

En dan scheelt die 150 kg minder gewicht die hij heeft ineens wel weer...

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Full Speed Rosmalen sta ik op de sprintbaan hoor! Ben ook benieuwd naar de verschillen met de andere AX-jes... ik denk alleen dat ik dan deze versnellingsbak niet meer heb.
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

een langere versnellingsbak kan ook positiever uitvallen..

Ja met stopwatch rijden we allemaal 5 seconden

Op de sprintbaan jullie!!!!


LOL.. :lol: :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

gertjuh
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 979
Joined: SatOct09, 2004 9:49:37 AM
Location: krimpen ad lek

Post by gertjuh »

Dan ben ik ook erg benieuwd naar jou tijd peter.

Hoop ook dat jij op het poduim komt te staan.
Dat lijkt me helemaal stoer!!!
Wie zijn gat heeft verbrand,
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tis offtopic.. maar is de planning voor dit jaar neit:

turboklasse:
diegeneuithetnoordenwaarvanikznnaamnietzalnoemen
alkmaarGTI
sjees

16klepperklasse:
gertjuh
peter
zx16v

2literklasse:
sander
stefan

1600klasse:
de rest vd club 1-100

???
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

sander & stefan --> cilinderinhoud 1587 cm3

1600klasse:

Stefan
Sander
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

TTF wrote:sander & stefan --> cilinderinhoud 1587 cm3

1600klasse:

Stefan
Sander


sander wilde in de 2liter mee doen.. maar we zijn het topic weer kwijt,... zoekt.... ha het ging over 24klepjes in 2 axen
Image

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

en qo1z doet niet mee met het sprinten?

en in de 16v klasse, is dat niet tot 2.0 16v?
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Ruim meer dan 120PK ? heb al veel bank uitdraais gezien maar de meeste redden dat niet hoor. En open lucht filter e.d levert geen winst op (klinkt leuk maar dumpen die handel !) Beter is gesloten airbox tenemen met goede luchttoevoer (en dan geen raceland peugeot ding maar een BMC CDA airbox oid, dbilas heeft ook leuk spul).

Gewicht, ik denk dat die 800 kilio wel ree-el is, al vraag ik me af wat het verschil in gewicht is van 8V en 16V.

Overigens onder de 7 seconde ? nee dat wordt echt lastig kakanox ! Kijk een lichte auto is 1 maar je moet het vermogen ook kwijt kunnen, en vooral met een lichte auto is dat erg lastig. En overigens de fabrieksgegevens voor de 16V is 8,7 maar dat haal je niet standaard in de meest gunstige omstandigheden kan je 8,9 halen. Ik geloof idd dat je met je bak een hoop wint kwa tijd, maar ook tegelijkertijd verliest. Je haalt zeker de 100 pas in zijn 3e versnelling ? of vierde misschien aangezien je toerental bij 120. Dan verlies je tijd dmv schakelen je hebt een fractie geen aandrijving wat toch echt een hoop tijd kost voor een goede 0-100 tijd.

Maar ik zal eens kijken of ik binnenkort een meeting kan bijwonen, dan mag je de g-tech wel even testen ! Is leuk speelgoed :lol: kan je ook een goede schatting krijgen van je vermogen (kan je invoeren dmv gewicht e,d en daarna met een computer uitdraai eruit laten rollen).

Nadeel van de 1.6 16V's is het gebrek aan koppel, bij lage toeren heb je niks en je moet flink hoog in de toeren, en juist het koppel is zo belangrijk bij sprinten pk's is leuk voor topsnelheid maar koppel geeft je de duw in de rug.

Over die 1/2 seconde en vermogen ben ik het wel met je eens ! maar op een bepaald moment moet je meer veranderen aan je aandrijflijn dan aan je motorvermogen. Het geweld op de straat overbrengen heb je dan meer aan. Desalnietemin vindt ik het overigens SUPER een 16V in een AX :)
Image

My Cars <98>.

205rallye
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar14, 2005 11:17:22 PM

Post by 205rallye »

Ben het deels met henri eens.......

Ik vermoed dat je onder de 7 ook niet komt, zou heel knap zijn en betekenen dat ik te traag schakel :) :)

Wat is namelijk het geval, ik heb een 205 rallye met 140 Pk in het vooronder hangen, een G-tech sprintje kwam bij mij op 6,9 sec........

Echter ik hoef maar 1 keer te schakelen om op de 100 te komen, waar jij het 2 keer moet doen, als ik het goed begreep moet jij naar de 3e versnelling toe om 100 te halen, ik ga bij 110 pas naar 3 dus rijd bij 100 nog steeds in de tweede versnelling.........

Verder is er nog zoiets als rolweerstand:

Ik heb er 13 inch stalen velgen onder, zou ik er 14 inch lichtmetaal onder doen of meer (groter en zwaarder) levert het meer weerstand op met rollen, dus ben ik trager.........

Neemt niet weg een 1.6 16v in zo'n licht wagentje, als je toch bezig bent en je hebt nog een spaarpotje zet er dan carbs op of Tb's :lol: :lol: :lol: kom je tussen de 140 en 160 Pk uit, dan gaat het echt vooruit :shock: :shock: :lol:

Succes met je project man altijd heel erg mooi dit soort zaken......

Groeten,
Eric

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

De discussie over hoe snel de sprint naar de 100 gaat laten we wat mij betreft verder achterwege, het gaat nu belachelijk hard, en ik ben er blij mee, en daar gaat het om. De tijden op de sprintbaan wijzen verder wel uit wie de snelste is.

Zaterdag had ik dus mijn airbox ontvangen, en aangezien ik vandaag vrij was, en het stralend weer was, ben ik daar maar eens mee aan de slag gegaan. Uiteraard paste het niet, ik had te weinig ruimte onder de kap. Met een decoupeerzaag en een verfbrander heb ik alles op maat gekregen. Resultaat:
Image

De airbox zit, het volgende klusje word het fatsoeneren van het kleppendeksel, dus die heb ik er direct maar ff afgehaald:
Image

Stukje bij beetje ga ik het onder de kap netjes maken, zodat de auto er in de motorruimte net zo netjes uit komt te zien :) Resultaat van het kleppendeksel zal hier over een paar daagjes wel verschijnen
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ziet er mooi uit zo die airbox. Ik wil zeker bij het sprintje aanwezig zijn, lijkt me heel vet. Enne, je hebt gelijk hoor, al die tijden, pk's etc.etc. zijn vele malen minder belangrijk dan de hoeveelheid rijgenot, daar gaat het uiteindelijk om! Je mag zeker trots zijn op je 1.6 16v, zelfs al doe je 10 sec. tot de 100 (bij wijze van spreken)

Ik heb trouwens nog een kapje voor je liggen voor over de ecu, weet alleen niet of ie past, is zo'n standaard kapje. Mag je zo hebben.
Last edited by Browny on TueJan24, 2006 4:52:41 PM, edited 1 time in total.

Post Reply