Peter (GT 1.6 16v + BMW E30 325i cabrio)
Moderator: webmasters
Met deze bak is sprinten wel ideaal ja, alleen sprint je niet dagelijks, en een gunstiger toerental op snelwegtempo vind ik belangrijker. 0-100 zit zeker beneden de 7 seconden nu, zal wel iets meer worden...
in de 1e versnelling haal ik 40, 2e gaat tot 70, 3 tot 110, 4 tot 130 en 5 tot 160 ongeveer.....das voor een rally-auto of sprintbak heel erg leuk, alleen voor een gewone auto haast niet te doen De bak staat op marktplaats, en er blijkt veel animo voor te zijn, dus kwijtraken moet wel lukken Nu moet ik dus alleen nog een gewone bak vinden.
in de 1e versnelling haal ik 40, 2e gaat tot 70, 3 tot 110, 4 tot 130 en 5 tot 160 ongeveer.....das voor een rally-auto of sprintbak heel erg leuk, alleen voor een gewone auto haast niet te doen De bak staat op marktplaats, en er blijkt veel animo voor te zijn, dus kwijtraken moet wel lukken Nu moet ik dus alleen nog een gewone bak vinden.
0-100 onder de 7 seconde ? hmm is wel erg vlot hoor. Is toch een gewoon standaard 16V blok ? want in een 106 doet dat rond de 9 Seconde naar de 100 (met veel geluk 8,9 op de G-tech) en dan weegt zo'n ding rond de 900 kg uitgaande van een AX GTI met een 16V blok om en nabij de 800 kilo.
Als ik dan vergelijk met mijn corsa, die heeft 176,2 PK op de bank weegt om en nabij de 890 kilo (standaard meer overigens). En die doet de 0-100 is 6,4 seconde op de G-tech. En dan rij ik al met sper (in een korte bak) want anders kreeg hij het vermogen totaal niet op de weg. Dan denk ik dat met 55PK minder (maar wel 90 kilo lichter) je niet onder de 7 komt. Ik denk dat je met een hoge 7 helemaal niet verkeerd rijdt.
Moet eens kijken als ik op een meeting ben dan mag je m'n G-tech welleens in je auto hangen ! dan heb je de zuiverste tijd van je 0-100 en je kwartmijl tijden ! (leuk om eens te testen).
Als ik dan vergelijk met mijn corsa, die heeft 176,2 PK op de bank weegt om en nabij de 890 kilo (standaard meer overigens). En die doet de 0-100 is 6,4 seconde op de G-tech. En dan rij ik al met sper (in een korte bak) want anders kreeg hij het vermogen totaal niet op de weg. Dan denk ik dat met 55PK minder (maar wel 90 kilo lichter) je niet onder de 7 komt. Ik denk dat je met een hoge 7 helemaal niet verkeerd rijdt.
Moet eens kijken als ik op een meeting ben dan mag je m'n G-tech welleens in je auto hangen ! dan heb je de zuiverste tijd van je 0-100 en je kwartmijl tijden ! (leuk om eens te testen).
My Cars <98>.
Het is geen GTI maar een GT als basis, het gewicht zal ruim minder dan 800 kg zijn (denk aan 750-760). De meeste 1.6 16v blokjes zitten al boven de 120 pk (te lage fabrieksopgave) en deze heeft een open uitlaat en luchtfilter. Mogelijk is er meer aan gebeurd, maar dat is dus niet bekend. En de korte bak dus, afkomstig uit de Saxo cup, mischien liggen die verhoudingen nog iets gunstiger dan bij jouw bak. De sprinttijd is een gok, nog niet geklokt, maar ik verwacht tegen de 7 seconden te zitten, en dat is dus zeg maar een 1/2 sec. langzamer dan jouw Corsa....Voor iedere tiende van een seconde die je daar nog af wil halen ben je een bak extra vermogen nodig, en dan is een verschil van een kleine 50 pk wel reeel in mijn ogen.
Trouwens, een Saxo doet de sprint naar de 100 in 8,7 sec en weegt 910 kilo standaard (fabrieksopgave)
Die g-tech ben ik wel benieuwd naar
Trouwens, een Saxo doet de sprint naar de 100 in 8,7 sec en weegt 910 kilo standaard (fabrieksopgave)
Die g-tech ben ik wel benieuwd naar
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
kakanox wrote:Joris wrote:Ja met stopwatch rijden we allemaal 5 seconden
Op de sprintbaan jullie!!!!
hoe denk je dat ik aan 131,6 pk kom...? Gemeten...
Dat is je vermogen! das wat anders dan je tijd
Maar dit is peter zijn wie is wie
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Henri106 wrote:Als ik dan vergelijk met mijn corsa, die heeft 176,2 PK op de bank weegt om en nabij de 890 kilo (standaard meer overigens). En die doet de 0-100 is 6,4 seconde op de G-tech. En dan rij ik al met sper (in een korte bak) want anders kreeg hij het vermogen totaal niet op de weg. Dan denk ik dat met 55PK minder (maar wel 90 kilo lichter) je niet onder de 7 komt. Ik denk dat je met een hoge 7 helemaal niet verkeerd rijdt.
Vergeet niet dat jouw koppel niet heel veel hoger zal liggen dan dat van Peter, aangezien je dezelfde cilinderinhoud hebt.
En dan scheelt die 150 kg minder gewicht die hij heeft ineens wel weer...
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
Ruim meer dan 120PK ? heb al veel bank uitdraais gezien maar de meeste redden dat niet hoor. En open lucht filter e.d levert geen winst op (klinkt leuk maar dumpen die handel !) Beter is gesloten airbox tenemen met goede luchttoevoer (en dan geen raceland peugeot ding maar een BMC CDA airbox oid, dbilas heeft ook leuk spul).
Gewicht, ik denk dat die 800 kilio wel ree-el is, al vraag ik me af wat het verschil in gewicht is van 8V en 16V.
Overigens onder de 7 seconde ? nee dat wordt echt lastig kakanox ! Kijk een lichte auto is 1 maar je moet het vermogen ook kwijt kunnen, en vooral met een lichte auto is dat erg lastig. En overigens de fabrieksgegevens voor de 16V is 8,7 maar dat haal je niet standaard in de meest gunstige omstandigheden kan je 8,9 halen. Ik geloof idd dat je met je bak een hoop wint kwa tijd, maar ook tegelijkertijd verliest. Je haalt zeker de 100 pas in zijn 3e versnelling ? of vierde misschien aangezien je toerental bij 120. Dan verlies je tijd dmv schakelen je hebt een fractie geen aandrijving wat toch echt een hoop tijd kost voor een goede 0-100 tijd.
Maar ik zal eens kijken of ik binnenkort een meeting kan bijwonen, dan mag je de g-tech wel even testen ! Is leuk speelgoed kan je ook een goede schatting krijgen van je vermogen (kan je invoeren dmv gewicht e,d en daarna met een computer uitdraai eruit laten rollen).
Nadeel van de 1.6 16V's is het gebrek aan koppel, bij lage toeren heb je niks en je moet flink hoog in de toeren, en juist het koppel is zo belangrijk bij sprinten pk's is leuk voor topsnelheid maar koppel geeft je de duw in de rug.
Over die 1/2 seconde en vermogen ben ik het wel met je eens ! maar op een bepaald moment moet je meer veranderen aan je aandrijflijn dan aan je motorvermogen. Het geweld op de straat overbrengen heb je dan meer aan. Desalnietemin vindt ik het overigens SUPER een 16V in een AX
Gewicht, ik denk dat die 800 kilio wel ree-el is, al vraag ik me af wat het verschil in gewicht is van 8V en 16V.
Overigens onder de 7 seconde ? nee dat wordt echt lastig kakanox ! Kijk een lichte auto is 1 maar je moet het vermogen ook kwijt kunnen, en vooral met een lichte auto is dat erg lastig. En overigens de fabrieksgegevens voor de 16V is 8,7 maar dat haal je niet standaard in de meest gunstige omstandigheden kan je 8,9 halen. Ik geloof idd dat je met je bak een hoop wint kwa tijd, maar ook tegelijkertijd verliest. Je haalt zeker de 100 pas in zijn 3e versnelling ? of vierde misschien aangezien je toerental bij 120. Dan verlies je tijd dmv schakelen je hebt een fractie geen aandrijving wat toch echt een hoop tijd kost voor een goede 0-100 tijd.
Maar ik zal eens kijken of ik binnenkort een meeting kan bijwonen, dan mag je de g-tech wel even testen ! Is leuk speelgoed kan je ook een goede schatting krijgen van je vermogen (kan je invoeren dmv gewicht e,d en daarna met een computer uitdraai eruit laten rollen).
Nadeel van de 1.6 16V's is het gebrek aan koppel, bij lage toeren heb je niks en je moet flink hoog in de toeren, en juist het koppel is zo belangrijk bij sprinten pk's is leuk voor topsnelheid maar koppel geeft je de duw in de rug.
Over die 1/2 seconde en vermogen ben ik het wel met je eens ! maar op een bepaald moment moet je meer veranderen aan je aandrijflijn dan aan je motorvermogen. Het geweld op de straat overbrengen heb je dan meer aan. Desalnietemin vindt ik het overigens SUPER een 16V in een AX
My Cars <98>.
Ben het deels met henri eens.......
Ik vermoed dat je onder de 7 ook niet komt, zou heel knap zijn en betekenen dat ik te traag schakel
Wat is namelijk het geval, ik heb een 205 rallye met 140 Pk in het vooronder hangen, een G-tech sprintje kwam bij mij op 6,9 sec........
Echter ik hoef maar 1 keer te schakelen om op de 100 te komen, waar jij het 2 keer moet doen, als ik het goed begreep moet jij naar de 3e versnelling toe om 100 te halen, ik ga bij 110 pas naar 3 dus rijd bij 100 nog steeds in de tweede versnelling.........
Verder is er nog zoiets als rolweerstand:
Ik heb er 13 inch stalen velgen onder, zou ik er 14 inch lichtmetaal onder doen of meer (groter en zwaarder) levert het meer weerstand op met rollen, dus ben ik trager.........
Neemt niet weg een 1.6 16v in zo'n licht wagentje, als je toch bezig bent en je hebt nog een spaarpotje zet er dan carbs op of Tb's kom je tussen de 140 en 160 Pk uit, dan gaat het echt vooruit
Succes met je project man altijd heel erg mooi dit soort zaken......
Groeten,
Eric
Ik vermoed dat je onder de 7 ook niet komt, zou heel knap zijn en betekenen dat ik te traag schakel
Wat is namelijk het geval, ik heb een 205 rallye met 140 Pk in het vooronder hangen, een G-tech sprintje kwam bij mij op 6,9 sec........
Echter ik hoef maar 1 keer te schakelen om op de 100 te komen, waar jij het 2 keer moet doen, als ik het goed begreep moet jij naar de 3e versnelling toe om 100 te halen, ik ga bij 110 pas naar 3 dus rijd bij 100 nog steeds in de tweede versnelling.........
Verder is er nog zoiets als rolweerstand:
Ik heb er 13 inch stalen velgen onder, zou ik er 14 inch lichtmetaal onder doen of meer (groter en zwaarder) levert het meer weerstand op met rollen, dus ben ik trager.........
Neemt niet weg een 1.6 16v in zo'n licht wagentje, als je toch bezig bent en je hebt nog een spaarpotje zet er dan carbs op of Tb's kom je tussen de 140 en 160 Pk uit, dan gaat het echt vooruit
Succes met je project man altijd heel erg mooi dit soort zaken......
Groeten,
Eric
De discussie over hoe snel de sprint naar de 100 gaat laten we wat mij betreft verder achterwege, het gaat nu belachelijk hard, en ik ben er blij mee, en daar gaat het om. De tijden op de sprintbaan wijzen verder wel uit wie de snelste is.
Zaterdag had ik dus mijn airbox ontvangen, en aangezien ik vandaag vrij was, en het stralend weer was, ben ik daar maar eens mee aan de slag gegaan. Uiteraard paste het niet, ik had te weinig ruimte onder de kap. Met een decoupeerzaag en een verfbrander heb ik alles op maat gekregen. Resultaat:
De airbox zit, het volgende klusje word het fatsoeneren van het kleppendeksel, dus die heb ik er direct maar ff afgehaald:
Stukje bij beetje ga ik het onder de kap netjes maken, zodat de auto er in de motorruimte net zo netjes uit komt te zien Resultaat van het kleppendeksel zal hier over een paar daagjes wel verschijnen
Zaterdag had ik dus mijn airbox ontvangen, en aangezien ik vandaag vrij was, en het stralend weer was, ben ik daar maar eens mee aan de slag gegaan. Uiteraard paste het niet, ik had te weinig ruimte onder de kap. Met een decoupeerzaag en een verfbrander heb ik alles op maat gekregen. Resultaat:
De airbox zit, het volgende klusje word het fatsoeneren van het kleppendeksel, dus die heb ik er direct maar ff afgehaald:
Stukje bij beetje ga ik het onder de kap netjes maken, zodat de auto er in de motorruimte net zo netjes uit komt te zien Resultaat van het kleppendeksel zal hier over een paar daagjes wel verschijnen
ziet er mooi uit zo die airbox. Ik wil zeker bij het sprintje aanwezig zijn, lijkt me heel vet. Enne, je hebt gelijk hoor, al die tijden, pk's etc.etc. zijn vele malen minder belangrijk dan de hoeveelheid rijgenot, daar gaat het uiteindelijk om! Je mag zeker trots zijn op je 1.6 16v, zelfs al doe je 10 sec. tot de 100 (bij wijze van spreken)
Ik heb trouwens nog een kapje voor je liggen voor over de ecu, weet alleen niet of ie past, is zo'n standaard kapje. Mag je zo hebben.
Ik heb trouwens nog een kapje voor je liggen voor over de ecu, weet alleen niet of ie past, is zo'n standaard kapje. Mag je zo hebben.
Last edited by Browny on TueJan24, 2006 4:52:41 PM, edited 1 time in total.