Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Jurjenz »

Haha, die fout maak je maar een keer. Ik ben twee jaar terug op vakantie geweest naar Polen met de auto. Op de terugweg gaf de benzinemeter nog een kwart aan, de benzinetank dacht er helaas anders over..sta je dan met je goede gedrag met een lege tank op de vluchtstrook Gelukkig was er 2km verder een benzinestation maar 's avonds langs de snelweg is niet fijn.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Terminal »

Had je topic al een tijd niet meer gelezen, maar word mooi je aanhanger! Zo met de vlakke platen en de glasplaat is het echt wel netjes geworden! :)
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

ja, er licht nu een fles 1.5ltr schoon kraanwater achterin mijn auto ja :wink: Had normaal ook altijd wel iets in mijn auto liggen, maar had net zaterdag mijn auto opgeruimt en het ging al zo lang goed...

@ Terminal
Thx! ik doe mijn best :D Hopelijk begin volgende week verven en de puntjes op de i zetten. Dan is die af! (naja er blijven altijd dingen te doen natuurlijk).
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Wheelnut »

Leuk he, altijd spullen bij je hebben, en het pas nodig hebben als je het spul net uit je auto gehaald hebt?
Zelf nog altijd een literfles KVS in m'n flessenhouder vanwege een lekkage die allang opgelost is.
Maarja, 't blijft een Franse auto he?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

haha jij begrijpt het Wheelnut! 't blijft een Franse auto en dan heb je gewoon een noodplan nodig ;-)

vanochtend stopte mijn startmotor er half mee. Draaide nog wel, maar niet op de starterkrans. Na een paar keer starten deed die het wel. Die zal dus binnekort uitelkaar moeten om 't systeem ff goed schoon te maken.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Terminal »

Holländer wrote:haha jij begrijpt het Wheelnut! 't blijft een Franse auto en dan heb je gewoon een noodplan nodig ;-)

vanochtend stopte mijn startmotor er half mee. Draaide nog wel, maar niet op de starterkrans. Na een paar keer starten deed die het wel. Die zal dus binnekort uitelkaar moeten om 't systeem ff goed schoon te maken.
Dat klinkt meer als een defect startrelais, die is meer dan sterk genoeg om de krans door een beetje vuil heen te drukken, als die dat al niet meer doet is die vaak gewoon defect. Ruil startmotor is niet heel duur, en 2e hands al helemaal niet.
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Heb de startmotor van Mr. Krabs ook nog, dus zit er niet om verlegen. Maar als de motor wel draait kan het toch niet de startrelais zijn? als het startrelais niet meer schakelt (en wat kan er anders aan defect zijn) draait de startmotor ook niet...

anyway, moet er eens naar kijken ;-)

Heb maandag een dagje vrij gevraagd om met de aanhanger bezig te kunnen. Het wordt mooi weer en ik heb verf op voorraad, dus hopelijk kan die eindelijk in de goede kleur gespoten worden. Bumper is ook opgehaald, dus ook die meteen spuiten en monteren, en dan word het nog eens een mooi geheel!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Terminal »

Op het moment dat jij de startmotor inschakelt, klapt de bendix ( krans ) naar buiten toe, dit gebeurd door het startrelais, wat niks anders is dan een dikke electromagneet met een paar contacten erbij in.
Hierbij begint er direct een kleine stroom door de motor te lopen, zodat die alvast langzaam begint te draaien zodat de bendix mooi overvloeit in de starterkrans. Zodra deze er volledig aan het einde is, en dus in de starterkrans zit schakelt die de grote startstroom door de motor.
Als het startrelais stuk is, kan het dus wezen dat die de bendix er niet uit gooit, maar door het langzame draaien lijkt het wel dat die gewoon wilt draaien :)

Image
Volgens mij ben je redelijk technisch, en zie je ook dat die al een kleine stroom door de maakspoel in het startrelais naar de motor stuurt bij het inschakelen.
AX 11TRE 1988

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by citrofenwick »

Ik dat iedereen die al lang AX rijdt al wel eens dringend op zoek moest naar koelwater? :P

Ik heb ooit het sproeierslangetje van de motorkap getrokken en dan de ruitensproeistof uitgespoten in mn radiator. Werkte gedurende enkele maanden prima :oops:
(Was hoofdzakelijk water denk ik. Twas zomer. En ik wist dat het blok binnenkort vervangen ging worden)
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

@ Terminal, dat is een duidelijk en na je uitleg logisch verhaal. Gelukkig heb ik nog een back-up startmotor, dan zal ik niet eerst de moeite nemen om deze schoon te maken, maar 'm direct vervangen ;-)

@Citrofenwick, Ruitenwisservloeistof als KVS? tsja... wat je zegt, iedereen heeft wel eens zo'n :oops: momentje. Dan moet je iets (schijnbaar zijn er toch maar weinig bij de club die op de ANWB gaan wachten, maar allemaal inventief :D ) zou de club daarom zo gezellig zijn? :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Onverwacht gister toch nog even tijd om met de aanhanger bezig te gaan.

Eerst de bumper die ik had opgehaald geschuurd en gespoten en natuurlijk gemonteerd.
Image

Bumper moet nog gepolijst worden, heeft nu een iets doffere glans dan de aanhanger en lijkt kleurverschil te hebben (zal die ook wel een beetje hebben).
De driehoekige reflectoren zitten er nog niet op, vindt het een beetje zonde om gaatjes in m'n nieuwe bumper te boren (maar zal toch moeten waarschijnlijk).
Daarna nog even de voorste plaat geschuurd en begonnen met spuiten, maar na de 1e laag was mijn spuitbus leeg, waardoor het er nu uitziet als een mislukte army-look...
Image

Ook het gat wat in de kofferbak zat van de LPG aansluiting dichtgelast met een plaatje
Image
Image
Image
Image

En dat was het dan alweer. Morgen heb ik meer tijd, en ik heb verf besteld dus zal waarschijnlijk de hele voorkant gespoten kunnen worden :D Ben zelf heel benieuwd naar het resultaat! Ook ga ik morgen de vloermat van de ax (die heb ik bewaard) op maat maken en weer in de aanhanger monteren, en afwerken met de interieur kapjes. Het klapraam kan ik helaas nog niet voorzien van gasveren want ik heb nog de bouten met kogeltje nodig uit een achterklep. Ook het tankgat kan ik nog niet dichtmaken, moet ik ook voor naar de sloop. Verder is die zo goed als af! Alleen het neuswiel ophangpunt moet nog iets aan gedaan worden, neuswiel staat op half 7...

En toen ik nog even tijd over had (kon niet verder met de aanhanger wegens gebrek aan onderdelen) heb ik nog even de Invidia einddemper van Nick aangepast zodat die plug & play onder elke ax kan. En dat probeer je natuurlijk uit op je eigen ax :D
Image
Image

Het pootje voor het achterste rubber zit een beetje raar, maar dat komt omdat deze demper veel korter is dan de standaard ax demper. Om dat ophangpunt niet aan je pijp te hoeven lassen heb ik 't zo maar opgelost. En dat ziet er dan zo uit onder m'n ax

Image
Image
Image

Staat nu te koop KLIK
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Een hele dag vrij gevraagd om dingen te kunnen doen, dus dat hebben we dan ook gedaan. om 8h begonnen met een idee wat 'k al n tijdje in mijn hoofd had, en sinds de vouwwagen ook de onderdelen voor had. Een opklapbaar imperiaal. met de stokken van de vouwwagen wilde ik 't imperiaal over de gehele lengte laten "inschuiven" zodat die 2x zo smal wordt. Daarnaas wilde ik dat die halverwege door middel van scharnieren op kan klappen, zodat je een "klein" pakketje overhoud. Hier dus maar mee begonnen

Eerst al het materiaal klaargelegd en een korte berekening gemaakt van wat de afmetingen ongeveer moesten zijn.
Image

Het imperiaal zou 291cm lang worden (van de spoiler als de klep open is tot aan de voorbumper) en 109cm breed (net over de dakrand heen).

en toen maar beginnen met de dwarsliggers op de eerste balk te lassen. Heel professioneel met een touwtje om de staanders langs te lassen 8)
Image

En toen was de eerste kant klaar. Door al het lassen aan één kant van de balk is die wel behoorlijk krom getrokken... :(
Image

De andere kant was zo klaar, de buisjes in de andere buizen geschoven en vastlassen.
Image

En toen het eerste geheel klaar was maar eens op de auto legen voor een idee, en ter controle of ik de afmetingen goed heb uitgevoerd
Image

De afmetingen waren goed, dus ik kon verder. Het geheel weer op de grond gelegd en door midden geslepen voor de scharnieren
Image

Daarna de scharnieren er tussen gelast en een begin gemaakt met het opstaande randje
Image

Uiteindelijk ook aan de andere kant het opstaande randje gemaakt. In het midden is deze doorgezaagd, met een buisje die eroverheen valt. In het buisje zitten 2 gaten, en er zitten 2 tentstokklemmen om zodat je deze vast kunt zetten
Image

En weer op de auto om te zien hoe het eruit komt te zien. Eerst nog 2 staanders gemaakt om vooraan de auto te kunnen bevestigen. Deze zitten in de koker geslagen (past precies met wat geweld :) ) en daarna vastgelast door een gat in de koker.
Image

Zijaanzicht
Image

En de achterkant afgewerkt met dopjes (foto tegen de zon in, dus slecht te zien)
Image

Helaas geen tijd meer om de bevestiging aan de voorkant te maken, dus het was tijd om op te ruimen. Dus voor de eerste keer het imperiaal ingeklapt
Eerst inschuiven
Image

En daarna inklappen
Image

En zo hou je in plaats van 291x109cm een pakketje over van 160x60cm :D

Binnenkort hopelijk de voorkant nog bevestigen. Dit is echter wel lastig... iemand goede ideeën? heb nog een extra voorbumper, dus die kan ik eventueel opofferen.

Uiteindelijk ook nog even met de aanhanger bezig geweest
Eerst het raam er weer uitgehaald net als het rubber en de voorkant in kleur gespoten. Lijkt iets lichter te zijn dan de orginele kleur, maar die is ook heel vies
Image

Even goed laten drogen en nadat ik de plaat ook had geverft alles weer gemonteerd
Image

De achterkant is ongewijzigd, staat er nu zo bij
Image

De voorkant is nu wel erg kaal, dus ik wil het Citroën logo graag onder het slot hebben. Ook Citroën ax wil ik er graag op hebben, maar waar vind ik moeilijk. Een aantal foto's voor het idee, dan graag reactie!
Image

Image

Image

Denkt u allen mee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Weer een aantal kleine vorderingen op het afwerkingsfront

Zo hebben we weer een tankdop (de oude had ik gedemonteerd omdat ik het slot voor de voorklep nodig had). Ff langs de sloop gereden en daar met een schroevendraaier de tankdop eruitgedraaid (geen sleutel nodig :wink: ) Ook zo weer teruggeplaatst maar dan met het kapje van Mr. Krabs
Image

Ook heb ik eindelijk alle rubbers op maat gemaakt en ze goed geplaatst. Voor het "been gedeelte" van de aanhanger (het gedeelte wat aan de aanhanger zit, waar de klep voor komt) heb ik een ander soort rubber gebruikt dan het deurrubber. Dit rubber is iets smaller, subtieler en flexibeler. Ook zit er een "stootrand" aan :D
Image

Image

En zoals je al kunt zien zit er weer vloerbedekking in de aanhanger! De vloermat had ik bewaard, en heb ik nu op maat gemaakt. Jammer van de gaten die boven de tunnel zitten, maar daar doe je nix aan (of ik moet nog wat rondjes met dezelfde diameter uitknippen/snijden en deze erin plakken. maar weet niet of het daar beter van wordt)
Ook heb ik de kapjes die de dorpel afwerkten weer teruggeplaatst. De voorste kapjes moest ik even op maat maken, maar 't zit er weer (soort van) strak in!
Image

Best wel een net resultaat denk ik zo!
Dus wat rest nog: Zorgen dat het voorraam open kan blijven staan (weet nog niet of ik wel gasveren ga gebruiken, misschien wordt het gewoon het idee als bij je motorkap. een los stangetje die je ergens in kan klikken/haken), driehoekige reflectoren weer achterop plaatsen, witte reflectoren voorop weer plaatsen, gele reflectoren goed bevestigen (in plaats van met dubbel duc-tape :oops: ), en een fatsoenlijke stevige ophanging voor het neuswiel. Ook wil ik trouwens nog de rest van de vloermat gebruiken om in de kofferruimte een vloerbedekking te hebben (de originele was in 2 stukken geknipt voor de LPG tank).

Maandag ga ik ermee naar mijn stage, waar we een weegschaal hebben die tot 500Kg gaat. Hier het totaal gewicht en de kogeldruk eens meten. Ben benieuwd!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by citrofenwick »

Ik vind je dakrek heerlijk :D Tzou wel leuk zijn als je dr iets kampeerachtigs van kan maken.

Ik zou gewoon beugels maken die onder de voorbumper gaan naar de sleepogen. Anders zal het vrees ik niet kunnen...
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

citrofenwick wrote:Ik zou gewoon beugels maken die onder de voorbumper gaan naar de sleepogen. Anders zal het vrees ik niet kunnen...
Aan zoiets zat ik inderdaad ook te denken. Ik wilde eerst een buis door de sleepogen heen steken, en deze dan met opgelaste stukjes aan het frame bevestigen zodat de buis niet meer kan draaien. aan de buis dan natuurlijk pootjes waar het dakrek aankan. Maar helaas, er zit een stuk staal tussen de sleepogen in, waardoor dit niet lukt (een of andere koker :? )
Moet dus nog een andere oplossing bedenken, maar wil wel dat 't veilig is. Zit er nu aan te denken om een bull-bar te maken, met 2 bevestigingen (buisjes ofzo) waar 't dakrek in kan. Zal even wat denkwerk vergen, en heb op 't moment niet zo heel veel tijd.

Wel had ik even tijd om verder te gaan met mijn offroad look (waar het dakrek deel van uitmaakt). Ik had een tijdje geleden een GT(I) velg opgehaald, en daar wilde ik nog eens iets mee doen. Ik ben iemand die niet snel iets weggooit, dus had ik de oude motorkap van Mr. Krabs nog (wel iets beschadigd door de aanrijding). Die wilde ik best opofferen voor een projectje.

Dus eerst de motorkap gewisseld
Image

Daarna de GT(I) velg passen en meten
Image

En vastzetten met een dikke bout
Image
Image

Ook had ik nog wat scheepstouw over
Image

Hier wilde ik ook wat mee doen. Van de aanhanger had ik nog wat rubbers liggen, dus wilde gaten boren in de motorkap, dit afwerken met rubber, en dan het scheepstouw erdoor.
Maar begonnen met een paar proefgaten in het oude spatbord van Mr. Krabs
Image

En even kijken hoe dat eruit ziet met touw erin
Image

Best aardig! Dus aan de motorkap begonnen, om een kruis van touw over de velg te maken
Dit boorde voor geen meter (goedkoop setje gatenboren waar na 1 gat geen tanden meer opzaten) maar is uiteindelijk gelukt. Helaas was 't al donker, dus het zijn niet al te beste foto's.
Image

Best wel een leuk resultaat vind ik zelf (jammer dat de motorkap zo beschadig is maar ja, doe je nix aan).

Misschien begin volgende week nog even tijd om de oude bumper van Mr. Krabs te betrekken bij de offroad look. wil daar graag 2 schijnwerpers op hebben (voor de grille) en ik heb nog dikker scheepstouw (dit was 22mm, heb ook nog 45mm) die ik er leuk voor wil hangen. Moet nog even zien hoe ik dat ga doen.

so far so good!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Ceristimo »

Hahaha, hij 's weer mooi. Velgje op de motorkap ziet er wel bruut uit! :D. Die gedeukte motorkap geeft het juist wel iets authentieks. "Ja, ben net terug van een off-road trip door de savanna in Kenia...Heb hier en daar iets geraakt. So what?"...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Holländer »

De foto's met daglicht
Image

Image

Image


En het zicht van binnenuit
Image
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by Donderkar »

Jij bent echt tof bezig met je AX-hobby, genieten, ook met dat imperiaal :lol:
Duidelijk geval van prettig gestoord :D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by citrofenwick »

Op zich leuk gevonden, en leuk uitgevoerd :) Maar ik heb een klein beetje mijn bedenkingen wat betreft de veiligheid bij een eventuele aanrijding.
Ik vrees dat het wiel, en zelfs eventueel de gehele motorkap los zouden kunnen komen bij heftige frontale aanrijding. Bij mijn ongeval lag mn reservewiel ook goed vast met een riem met haken, en los was het hoor..
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje offroadlook) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanha

Post by AlexanderB »

dit wiel zit ook nog vast met n bout en moer.. maar ik zou wel even een flinke carrosseriering achter de motorkap-kant doen ja, als je n klapper maakt, trekt ie dan iets minder snel de kop dwars door het blik..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply