AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Losroyos »

goed om te horen jonge dat het goed gaat. geen motor swap voor jou meer dus?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

tuurlijk wel, maar geen scherpe nokkenassen en blokken die 8 jaar hebben stilgelegen meer :P

[edit:] en nooit meer dat ik een kleppendekselpakking weggooi, de nieuwe was bijna meteen lek, 3 liter olie weg in 20 km, heb ik net de oude weggemikt (die nog prima was) mja, nieuwe gekocht, en nu werkt t weer prima :) met n paar liter nieuwe olie :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

yay! ik heb een leren sportstuur gevonden voor in mn ax'je :D het is... dezelfde die ik al had, maar dan van leer, uit een ZX volcane :) ook de bovenkant van de pookknop met rode cijfertjes meegenomen (de pookknop zelf was al helemaal stuque, daar viel geen eer meer aan te behalen, en de bovenkant zat dr los op, eens kijken of ik die in mn huidige knop kan proppen)

nu nog ergens een aandrijfas en een 1.4 radiator op de kop tikken :) auto word telkens erg warm (als in, na 4 minuten staat de meter op 100 en blijft daar hangen, na 1000 km is de olie alweer goed zwart, terwijl t blok schoon was van binnen, word dus gewoon kapot gefrituurd door de warmte)

binnenkort (preventief-14-maanden) APK, en de dingen die ik vantevoren nog wil doen:
> uitlaat ff checken, hij heeft een beetje een vreemd rateltje, ff kijken of ie niet lek is, of gewoon ergens tegenaan trilt, gelijk ff stuk pijp in lassen ipv kat
> gaatjes in de kofferbak dichtbakken
> rest van de auto ook nog ff onderdoor wandelen met n schroevendraaier, just to be sure
> nieuwe handremkabels installeren, eentje doet t niet zo super, en met 2 nieuwe weet ik zeker dat de remtest prima gaat zijn.
> maybe dat ik vantevoren al 4 nieuwe banden koop, maybe dat mn huidige het nog net halen, 1 zit al bijna op de slijtagenokjes (wat als t goed is 2mm is, maar eeuh.. dunno, zal de bandenmeter dr eens in prikken)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:nu nog ergens een aandrijfas en een 1.4 radiator op de kop tikken :) auto word telkens erg warm (als in, na 4 minuten staat de meter op 100 en blijft daar hangen, na 1000 km is de olie alweer goed zwart, terwijl t blok schoon was van binnen, word dus gewoon kapot gefrituurd door de warmte)
Informeer eens bij Dalimex (Maassluis) wat een nieuwe radiateur moet doen, zij leveren imitatie-radiatoren en mijn ervaring daarmee is alles behalve slecht!
AlexanderB wrote:uitlaat ff checken, hij heeft een beetje een vreemd rateltje, ff kijken of ie niet lek is, of gewoon ergens tegenaan trilt, gelijk ff stuk pijp in lassen ipv kat
Waar ga je je APK laten doen? Met viergastest zonder kat kun je weleens een lastige APK tegemoet zien...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

hij is van '90, viergas hoeft sowiso niet, CO haalt ie wel, en anders buigen we de regels wel n beetje (lamda dr uit, potmetertje dr in, ff draaien tot onder de 3.5, CO test voor auto's zonder lamda of cat voor '92 gehaald. ik ben dr niet zo bang voor :) ik loop het hele jaar al apk regeltjes te bestuderen op loopholes (wist je bijvoorbeeld dat je dorpels best weggerot mogen zijn, zolang ze bedekt zijn door OEM skirts, die mogen/hoeven voor apk niet weggehaald te worden, en dus kunnen ze ook nooit zien of dr roest onderzit of niet. of t veilig of wenselijk is is een 2e..)
Last edited by AlexanderB on TueAug16, 2011 2:42:26 AM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:hij is van '90, viergas hoeft sowiso niet, CO haalt ie wel, en anders buigen we de regels wel n beetje (lamda dr uit, potmetertje dr in, ff draaien tot onder de 3.5, CO test voor auto's zonder lamda of cat voor '92 gehaald. check!
Ah, vandaar, ik dacht dat je een Ph.2 had, maar 't is dus een Ph.1 die naar Ph.2 is omgebouwd! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

het is inderdaad een ph1 die is omgebouwd naar ph2.. vrij grondig.. ik heb ergens het idee dat er iets niet klopt, maar ik ga geen slapende honden wakker maken.. (zelfs de versnellingspook en achterasmontage waren ph2, skirts zijn oem met alle schroefjes en montagepuntjes, en er is praktisch niets ph1's aan die auto, behalve de voorpoten, maar die zitten er obviously op omdat dat de grootste remschijven zijn, en "groter is beter" :roll: )
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Mastenhose »

Was dit niet in de basis een AX TGE? Dan is die originele skirtbevestiging best bijzonder. Hoewel ik ook weleens begrepen heb dat de skirtsets bij de dealer afgeleverd werden en de nokjes waarop de kunststof clipjes komen daar gelast werden...
Als de vorige eigenaar een dusdanig setje heeft bemachtigd alvorens montage, dan ben je er ook. In dat geval hulde voor degene die je AX omgebouwd heeft en niet met kit gewerkt heeft! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

als ze bij de dealer gelast werden dan oke, maar wat ik begreep zijn de dealergemonteerde skirts ook gewoon met kit, en alleen de af-fabriek skirts met de montagepuntjes gedaan.. mja, als jij t zegt, dan verschillen ze dus van exemplaar tot exemplaar..

basis was een Image trouwens, maar het is sowiso "raar", kijk maar eens naar datum 1e toelating en datum 1e afgifte, en denk dan nog eens terug aan alle ph2 dingen.. maybe typfoutje bij het op kenteken zetten? :shock: wel n foutje in mijn voordeel in dit geval, mocht het echt zo gekomen zijn :) maar zoals ik al zei, raar, en ik weet niet of ik nieuwsgierig moet zijn, of dat ik het eigenlijk niet wil weten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Drake »

Kijk voor de gein eens bij de achterste wielkasten of er een extra laag zit gelast waar de nokjes voor de wielkastverbreder achter zitten. Als dat aanwezig is dan mag je er 100% vanuit gaan dat het een GT carosserie is.

En wellicht is het simpel te verklaren, kans is groot dat je een omgekatte ax hebt :wink: wat geen ramp is verder.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

als je die los opgelaste opstaande rand bedoelt waar die verbreder opgeschroefd is, dan ja..

also, ik ben documentatie aan het verzamelen voor mn volgende ax'je, eerst eens een solide papieren basis, daarna wat programmeerwerk, en daarna onderdelen verzamelen, misschien rij ik volgend jaar in een hele andere ax rond :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by degene »

Mastenhose wrote:hulde voor degene die je AX omgebouwd heeft en niet met kit gewerkt heeft! :)
Ow haha dus zo is het idee onstaan dat ik iets met de ombouw van jouw bakkie te maken had :P

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

ik weet t niet meer, maar nja, maakt niet uit :)

zo ff fototje maken van mn nieuwe aanwinsten..

Image

en die marktplaats-idiot zn geld (minus verzendkosten, hij heeft lekker pech) terugstorten.. dan nog maar n poging doen om ze te verkopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Mastenhose »

Net stuurtje hoor, ZX Volcane!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by 2Black »

AlexanderB wrote:]en die marktplaats-idiot zn geld (minus verzendkosten, hij heeft lekker pech) terugstorten.. dan nog maar n poging doen om ze te verkopen..
Ga je nou toch die assen terugnemen?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

mits ik ze via hier alsnog van de hand kan doen, die assen zijn meer dan prima, lekker zinloos als iemand die dr geen zak van snapt ze in de bak flikkert, als dr hier iemand mee geholpen kan zijn.. en die 50 euro krijg ik hoe dan ook wel, is t niet van hem, is t wel van n ander..

ik ben te lief :lol: maar naar zn verzendkosten kan ie fluiten, moet ie maar niet zo'n wappie zijn :twisted:


ik heb trouwens ook het dopje bovenop de pook (rode cijfers ipv wit) meegenomen en dr op gezet :) die valt alleen (door het falende foto-resize dinges) buiten beeld.
Last edited by AlexanderB on WedAug17, 2011 2:36:32 AM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote:mits ik ze via hier alsnog van de hand kan doen, die assen zijn meer dan prima, lekker zinloos als iemand die dr geen zak van snapt ze in de bak flikkert, als dr hier iemand mee geholpen kan zijn.. en die 50 euro krijg ik hoe dan ook wel, is t niet van hem, is t wel van n ander..
Nieuwsgierig? Verkocht via MP maar koper loopt te zeiken ofzo?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by 2Black »

@mastenhose: yep, zoiets. Zeuren zonder ze te monteren zelfs!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by AlexanderB »

oh crap, ik heb hier nog geen frustratietopic aangemaakt :P nja, korte samenvatting, via marktplaats verkocht, meneer heeft ze ontvangen en aan zn monteur laten *zien* en die heeft (schijbaar) gezegd dat die assen katsverrot zijn en nooit meer een kilometer zullen rijden.

dan vraag ik mij 2 dingen af
1: hoe wil je dat zien, je kan t alleen zeker weten door ze in te bouwen en te testen, als ik toch zeg dat ze goed zijn..
2: waarom kom je dan ineens met n mail op hoge poten dat je je geld terugeist, je zit al voor n dubbeltje op de 1e rang met €50 euro voor n set assen waarvan de historie bekend is, normaal doe ik niet aan refunds, en zeker niet op die manier. daarbij heb ik nog nooit n klacht gehad over iets dat ik verkocht heb, ik verkoop geen rommel, rommel gaat in de vuilbak.

wat mij betreft had ie kunnen stikken, maar ik vind t zonde van de assen :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GT) motortroubles opgelost, p21

Post by Mastenhose »

Zo'n persoon heet ik graag welkom... Als je er geen ene fuck verstand van heb, ze niet zelf gaan monteren, etc., koop dan gewoon nieuwe via de garage... Zo'n monteur snap ik ook wel, er komt een n00b binnen, die een setje assen heeft gekocht en eigenlijk voor niets z'n auto rijdend wil hebben... Ik zou zo'n figuur ook een poot uit willen draaien...

Knappe monteur die overigens aan de buitenkant van assen kan zien dat ze verrot zijn, welke garage is dat? ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply