Chendy (AX 1.5 D '94)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

eventueel foto's van het kitje?

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Image

Ik heb geen pics van de montage helaas, omdat ik daar zelf niet bij was. Maar zoals je boven kunt zien is de afwerking prima.

Nu alleen volgend probleem. Ik kocht het 4-gaats onderstel over, maar de schijven zijn natuurlijk verschillend met die van een diesel. Iemand een idee van welke ik ze nu moet bestellen? AX-GTi misschien?
Image

AX 1.5D powered by Citroën

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

waar komt je 4 gats onderstel ondervandaan?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

:lol:
Goeie, hij kwam onder die van Jeroen vandaan (maatje van Geert). Volgens mij was het voorin afkomstig van een AX GTI en achterin de as van een 106 Rallye misschien :?:
Hebben we toen met zijn 3-en uit de witte van Jeroen gesloopt.
Image

AX 1.5D powered by Citroën

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Vraag het jeroen al kocht hij die ax al met dit onderstel.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Gisteren dus aan de telefoon met Jeroen en het blijkt voorin om blokken en schijven van een Pug 205 1.6 GTi te gaan. Nu eens kijken of ik aan leuke gegroefde discs kan komen aan een nette prijs. :)
Image

AX 1.5D powered by Citroën

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gelukkig zijn die schijven het zelfde als die van een ax gti geloof ik... als je t h base programa hebt kun je het zo zoeken, ( anders wil ik vanavond wel effe kijken)

de schijven die ik heb zijn adviesprijs 70 euro p/stuk.. niet dat dat ik er voor heb betaald bij mij ging er nog korting vanaf, maar goed...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Ik kreeg een prijs door van Dutch Power Trading van 70,00 E voor Type-S en 80,00 E voor Type-RS (prijzen zijn per stuk). Beide van Sandtler:

Image
type S


Image
type RS


En voor Ferodo DS2500 remblokken kwam ik uit op 84,00 E. Wordt voor mij te duur op mijn dieseltje. Ik kijk dus rustig even verder naar alternatieven.



Op Partsbase kom ik uit op 2 verschillende bestel-nr's voor de 205 en de AX, maar op de tekening lijken ze wel exact hetzelfde. Ik kijk gewoon ff welke voordeliger wordt verkocht. :)
Iemand enig idee hoe je bij H-Base kan bestellen?

Image
HP55289 AX GTI (Geventileerd 247x20x35x4)
fabrikant HP 47,50 E


Image
HP55290 Pug 205 1.6 GTi (Geventileerd 247x20x45x4)
fabrikant Graf 61,00 E
Image

AX 1.5D powered by Citroën

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Zag de vraag over stuurbekrachtiging.

Ken een paar AX-en waar de stb. set uit een saxo of 106 in geprutst is. Die draaien op een electr pomp en hebbben ongeveer hetzelfde stuurhuis. Het setje is vrij simpel over te bouwen. Pompjes zijn overigens niet al te robuust dus vrij duur op de sloop.

P. :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En het verschil in de schijven is dat de pug schijven een grotere offset hebben. M.a.w. Ze passen niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Thx voor de reacties!
@Peter: da's hardstikke mooi. Ik ben benieuwd naar wat ik precies nodig zal hebben en waar ik dat allemaal kan vinden. Probleem is alleen ook nog dat ik in een diesel tuf, dus heel waarschijnlijk dat deze veel minder ruimte toelaat onder de kap. :?
@Sander: n.a.v. gesprek met Jeroen heb ik van hem begrepen dat zijn onderstel afkomstig is van een Pug 205 1.6 GTi. D.w.z. klauwen + schijven. Naven zijn overgezet. Waarom zou ik dan verschil hebben in de offset? Pug en Citro verschillen hier toch niet in?
Image

AX 1.5D powered by Citroën

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Stuurhuis zit vrij hoog en de cylinder er op is vrij slank. dat zal wel goed gaan met de uitlaat en spruitstukkenboel. Misschien wat rommelen met de waterslangen naar de kachel. de pomp hangt vrij laag voor de accu. misschien past een grote accu niet meer. Verder sluit de radiateur ongeveer net zo strak aan op het binnensscherm als bij een saxo dus dat zal ook wel passen. oliereservoir hangt net voor de accu aan de bovenbalk van het front dus dat past zeker.

De 205 1.6 klauwen passen zo op een AX 1.5D, 1.4 type 2 voorpoot, de naven echter niet, de aandrijfassen van 205GTi's (XU motor) zijn anders van diameter. Er zullen naven ingeperst zijn van een 1.1 of 1.4 versie van een 205. daarbij is de offset tussen naafoppervlak en hart van de klauw anders dan bij een 205. Dus schijven voor AX GTI. 106 XSI, rally of GTI toepassen.

P. :)

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Duidelijk verhaal omtrent de schijven, Peter. Thx! 8)
Ik vind op de vooras dat de 13" stalen wielen erg ver uit elkaar staan, maar misschien ligt dat aan mij. Komt alleen maar ten goede van de wegligging.

Voor de powersteer, moet ik dan op zoek naar een sloop-Saxo. Ik heb er tot nu toe niet veel gezien op de sloop... En van welke oto haal ik dan die elektrische pomp. Is dat mogelijk afkomstig van een een Clio 16v?
Image

AX 1.5D powered by Citroën

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

elektrische pomp moet je ook van een 106 of saxo halen.
maar die zijn idd wel vrij prijzig, ik denk ongeveer 100/150 euro.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

zoals net al genoemd elec pomp van saxo,106,C3, dacht ook 206 maar weet dat niet zeker. Bij Renault vind je die dingen in de clio en kangoo. Maar voor al die auto's geldt dat de pompen schaars en duur zullen zijn want ze gaan te vaak stuk. Neem aan dat je bij een Renault pomp wat meer zal moeten sleutelen met de slangen.

P. :)

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

@Peter: hardstikke thx voor de info man. :)
Ik zou je graag no eea. willen vragen, maar wil je liever over de mail of hier verder?
Image

AX 1.5D powered by Citroën

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Iemand misschien interesse in mijn diesel? Ik ben aan het lurken naar een C2 VTR 1.1... :)
Image

AX 1.5D powered by Citroën

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Al dat werk erin en dan verkopen :( nee toch chendy!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Post Reply