Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 wielbouten te kort?

Post by AlexanderB »

en ik mag aannemen dat ie de bouten uit zn stalen velgen gepakt heeft, die iets korter zijn, en door die brede kop meestal niet passen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 wielbouten te kort?

Post by Laurent92 »

AlexanderB wrote:en ik mag aannemen dat ie de bouten uit zn stalen velgen gepakt heeft, die iets korter zijn, en door die brede kop meestal niet passen..
Inderdaad.
citrofenwick wrote:Alle citroenbouten zijn geloof ik hetzelfde van draad. Je zal wellicht conische nodig hebben.Die zijn gemakkelijk te vinden.
(m12x1.25)

Moest je morgen komen kan ik u eens zo'n steuntje tonen.
Bedankt, morgennamiddag kan ik komen, ik laat je nog weten rond welk uur.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 wielbouten te kort?

Post by Laurent92 »

Ik heb deze namiddag de nieuwe bougies geinstalleerd, kort testritje gemaakt en ze rijdt toch al een stuk vlotter :) ik merk een betere reactie op het gas. Wel nog een klein beetje schok-achtig maar had ze ook maar 1 minuut laten warmdraaien, motor had niet meer gedraaid sinds maandag.
En dankzij CitroFenwick heb ik nu een reserve carb die ik waarschijnlijk binnenkort al ga monteren, met nieuwe voetpakking :)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 wielbouten te kort?

Post by Laurent92 »

Het luchtfilter steuntje is klaar:
Image
Die zou er dus niet meer van mogen vallen :)

Heb daarnet nog een ritje gereden en hoorde bij het starten een "piepend" geluid bij stationair dus meteen eens onder de kap geken en het bleek uit de buurt van de D riem te komen. Nu het eerste wat ik dacht aangezien ik vorige week de bougies heb vervangen, een cilinder die geen vonk krijgt? Na een stukje rijden was het piepen precies weer weg ...

Verder heb ik nog niet zo veel tijd gehad voor de AX, de banden worden normaalgezien deze week op de nieuwe velgen geïnstalleerd en dan eens kijken of ik spoorverbreders nodig ga hebben of niet.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by AlexanderB »

Piepend geluid zal waarschijnlijk de snaar van de dynamo zijn die iets te los staat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

AlexanderB wrote:Piepend geluid zal waarschijnlijk de snaar van de dynamo zijn die iets te los staat..
Het piepen is nu vreemd genoeg verdwenen :?: ik had ze maandag nog gestart om ze eens te tonen aan een vriend, en vandaag weer de kans gehad om er een stukje mee te gaan rijden, maar geen "gepiep" meer van onder de kap ...

Ondertussen liggen de bandjes al op mijn nieuwe velgen :) toen de garagist de banden was aan het opblazen vlogen er tamelijk veel schilfers witte verf rond, die ga ik dus nog eens opschuren en een nieuw laagje witte verf geven, en een laagje vernis.

Ook heb ik deze voormiddag mijn laatste 2 uren rijles gehad, en ik ben geslaagd :D dus meteen deze namiddag naar het stadhuis geweest om een nieuw voorlopig rijbewijs (zonder begeleider) te bestellen, die zou ik ten vroegste vrijdag of ten laatste dinsdag hebben. En als ik die heb kan ik dan eindelijk meer met mijn AX rijden :)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by TvL »

Gefeliciteerd! Hoe zit het in België nou precies met dat begeleiding-systeem? In Nederland mag je op je 18e meteen alleen rijden als je daarvoor je rijbewijs al gehaald hebt, maar ik heb eens begrepen dat dat in België anders is.
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

TvL wrote:Gefeliciteerd! Hoe zit het in België nou precies met dat begeleiding-systeem? In Nederland mag je op je 18e meteen alleen rijden als je daarvoor je rijbewijs al gehaald hebt, maar ik heb eens begrepen dat dat in België anders is.
Bedankt :)
Hier is het idd anders, als je geslaagd bent voor je theorie examen kan je een rijbewijs aanvragen met begelijder of 20u rijles volgen met de rijschool, of allebij. Ik heb voor allebij gekozen zodat ik tussen mijn rijlessen kon oefenen met mijn ouders. Nu heb ik al de 20 uren rijles gedaan en dat was goed dus heb ik nu mijn bekwaamheidsattest behaald en mag ik zodra ik mijn nieuw voorlopig rijbewijs heb alleen oefenen. Die is dan 18 maanden geldig. Binnen een maand ofzo kan ik dan mijn praktisch examen doen voor een vast rijbewijs. Er zijn dan voorwaarden zoals er moet een "L" aan de achterruit hangen, ik mag maar 1 persoon vervoeren die minstens 24j oud is in bezit van een vast rijbewijs en ik mag niet in het buitenland rijden.

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by TvL »

Wel bijzonder dat je na het theorie-examen meteen een rijbewijs kan aanvragen, zonder ooit met een auto aan het verkeer deelgenomen te hebben... Dan zit er wel een begeleider naast je, maar dat is meestal geen ervaren rijinstructeur en er zit ook geen 2e pedalenset in de auto. Goeie keuze van je om ook wat rijlessen te nemen, maakt het toch een heel stuk veiliger :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

TvL wrote:Wel bijzonder dat je na het theorie-examen meteen een rijbewijs kan aanvragen, zonder ooit met een auto aan het verkeer deelgenomen te hebben... Dan zit er wel een begeleider naast je, maar dat is meestal geen ervaren rijinstructeur en er zit ook geen 2e pedalenset in de auto. Goeie keuze van je om ook wat rijlessen te nemen, maakt het toch een heel stuk veiliger :)
Thx, het meeste voor het praktisch examen heb ik idd geleerd bij de rijschool, zeker ivm ecodrive en defensief rijden, waar ze toch redelijk streng op zijn.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Wheelnut »

"ecodrive"? Is dat wat wij hier "het nieuwe rijden" noemen?
Dus: Snel opschakelen, rustig gasgaven, auto uit laten rollen in een zo hoog mogelijke versnelling, dat soort dingen?

Da's inderdaad wel lekker goed voor het milieu, en je auto is er een beetje zuiniger door, maar op de lange duur is het slecht voor je motor. Vooral als je een wat oudere motor hebt (zoals in een AX dus), of een dieselmotor. Alles gaat vol zitten met prut van onverbrande brandstofresten...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by citrofenwick »

TvL wrote:Wel bijzonder dat je na het theorie-examen meteen een rijbewijs kan aanvragen, zonder ooit met een auto aan het verkeer deelgenomen te hebben... Dan zit er wel een begeleider naast je, maar dat is meestal geen ervaren rijinstructeur en er zit ook geen 2e pedalenset in de auto. Goeie keuze van je om ook wat rijlessen te nemen, maakt het toch een heel stuk veiliger :)
Aan die begeleider zijn wel een paar voorwaarden verbonden. Zo mag die zn rijbewijs in de laatste paar jaar niet kwijtgespeeld zijn en moet deze een aantal jaar houder zijn van het rijbewijs.
Ik heb destijds ook die 20 uur rijles genomen, waarna ik na het behalen van mn theorie met mn voorlopig rijbewijs direct alleen de baan op mocht. Een enorm gevoel van vrijheid :)

Dat ecorijden zat er bij mij gelukkig nog niet echt bij. Zolang je de auto niet aftrapte en er rustig mee reed was het al goed.
AX-kopen is verslavend.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

citrofenwick wrote:Aan die begeleider zijn wel een paar voorwaarden verbonden. Zo mag die zn rijbewijs in de laatste paar jaar niet kwijtgespeeld zijn en moet deze een aantal jaar houder zijn van het rijbewijs.
Inderdaad, 8 jaar om precies te zijn. Ook mag ik de vrijdag-, zaterdag- en zondagavond niet rijden van 22u tot 6u 's morgens.
citrofenwick wrote:Een enorm gevoel van vrijheid :)
Dat is waar :)
Wheelnut wrote:"ecodrive"? Is dat wat wij hier "het nieuwe rijden" noemen?
Dus: Snel opschakelen, rustig gasgaven, auto uit laten rollen in een zo hoog mogelijke versnelling, dat soort dingen?

Da's inderdaad wel lekker goed voor het milieu, en je auto is er een beetje zuiniger door, maar op de lange duur is het slecht voor je motor. Vooral als je een wat oudere motor hebt (zoals in een AX dus), of een dieselmotor. Alles gaat vol zitten met prut van onverbrande brandstofresten...
Inderdaad, daarom ben ik ook niet van plan met mijn AX te "ecodriven" :wink:

Zo nu ben ik er vandaag achter gekomen dat de standaard wielbouten toch passen:
Image
Komt waarschijnlijk omdat het dat moment nog klaar was buiten en ik dus beter zicht had. Met de hand kon je die er niet in draaien, maar ik kreeg op een of andere manier toch schroefdraad te pakken en met de sleutel kon ik ze er wel mooi mee vast maken :) de kop van de bouten passen echt precies in de wielgaten.
Image
Ze steken wel nogal naar de binnenkant, dus hebben we voor de zekerheid eens getest met de schokdempers, maar ze lijken niet te slepen aan de binnenkant:
Image

Nu kan ik dus de velgen een paar nieuwe laagjes verf geven. Heb deze namiddag 3 spuitbussen weest gaan halen, 2 met witte verf en eentje met vernis.
Wat ik wel heb gemerkt is dat ik de wielbouten er ietsje minder ver kan in draaien als bij de standaard velgen, omdat het gedeelte tussen de as en de bout iets dikker is bij de nieuwe, maakt dat uit?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by MBa@NL »

Die bouten... zijn dat staalbouten (bouten voor stalen velgen)?

Als dat zo is zou ik je aan willen raden om lichtmetaalbouten (bouten voor lichtmetaal) te gaan zoeken. Probleem is dat de staalbouten korter zijn omdat staal sterker is en dus niet dik uitgevoerd hoeft te worden. Lichtmetaal is daarentegen veel zwakker en moet dus dikker uitgevoerd worden waardoor langere bouten nodig zijn.

Ter illustratie:

Image
Ondanks dat de rechtse bout perfect past is het toch echt de linkse geworden. Niet alleen vanwege de lengte maar in dit geval ook omdat deze wél conisch goed aansluit... de staalbout deed dat hier niet waardoor het in mijn geval ook niet door de bouten gecentreerd werd, iets wat wel wenselijk is samen met het centrale gat.

Image
Zoals je ziet steekt de linkse (staalbout) niet ver genoeg uit te opzichte van een echte lichtmetaalbout (de rechtse).

Het zal best allemaal goed gaan maar het is meer een gevalletje van "better safe than sorry"...

Verder staan de velgen wel netjes in het wit onder een witte AX. (y)

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

Thx :) en ook bedankt voor deze informatie :wink:

Zijn die langere lichtmetaalbouten gemakkelijk te vinden?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by AlexanderB »

Dealer heeft ze, de betere bandenzaak heeft ze, wellicht dat iemand ze op het forum nog overheeft, etc..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

Ik heb sinds vorige week dinsdag mijn voorlopig rijbewijs dus ik heb al heel wat met mijn AX kunnen rijden :)
Hier een paar foto's:
Image
Wieldoppen heb ik er ondertussen al van gehaald:
Image

Aan de nieuwe velgen ben ik nog bezig, nog eentje schuren en dan kan ik hier en daar al grondverf spuiten.
AlexanderB wrote:Dealer heeft ze, de betere bandenzaak heeft ze, wellicht dat iemand ze op het forum nog overheeft, etc..
Thx

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

Zo ik ben nog steeds druk bezig met het spuiten van de velgen, deze moeten alleen nog lichtjes worden geschuurd voor een laagje vernis:
Image
De 2 andere hebben nog een laagje witte verf nodig omdat het niet overal evengoed is gedekt. Bij de een had ik hier en daar door de verf geschuurd, dus dacht ik van gedeeltelijk wat grondverf er over te spuiten en dit is het resultaat:
Image
Nogtans goed ontvet ... de primer van Motip wil dus echt niet pakken op die velgen. Eerst had ik nog een halfvolle primer/filler spuitbus van het merk Lesonal, en dat ging perfect, kga er mij dus nog zo eentje bestellen. Ook bij de wieldopjes wouw de Motip primer er niet overal op blijven, daar heb ik van dat verf afbijtmiddel op gesmeerd:
Image
Image
Dus nog eens netjes rond het logo schuren, goed ontvetten en dan spuiten met grondverf.

Verder heb ik nog wat foto's gemaakt van de AX, op een parking:
Image
Image

En bij de doe het zelf carwash:
Image
Image
Image

Ook heb ik al een autoradio van JVC, 4x50 watt :) die moet alleen nog geinstalleerd worden.

Verdere plannen met de AX:
*motorolie verversen
*remolie verversen
*nieuwe distributieriem
*dashbord verlichting
*koplampen => gele lampjes
*plaatje lassen achter de linker koplamp
*voor- en achterbumper laten herspuiten
*lichtmetalen wielbouten kopen
*originele AX radio antenne vinden
*carburateur en voetpakking vervangen (is eigenlijk niet dringend nodig, denk ik, maar wie weet loopt ze dan nog beter)
*nieuwe einddemper
En dat zijn zo de belangerijktste plannen, waarschijnlijk in de toekomst sportveren en veerpootbrug voor een betere wegligging.

Dan heb ik nog een vraag over het verversen van de motorolie, hoeveel liter moet je terug bijvullen nadat je de oude olie hebt afgetapt en welke olie is het best? (half of full of helemaal niet syntetisch??)
Last edited by Laurent92 on SunJan06, 2013 9:38:44 PM, edited 1 time in total.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by JBo »

leuk, hoop dat de velgjes mooi worden!

Je kunt kiezen uit 10w40 of 15w40, kijk anders wat er in het verleden gebruikt is. Je hoeft niet voor dure merkolie te gaan overigens.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Wheelnut »

3,5 of 4 liter olie gaat er in.

Begin eerst met 3 liter, niveau peilen, half litertje erbij, peilen, half litertje, peilen, etc, etc, tot het niveau goed is...
10w40 is prima. Ik heb er zelfs 1,5 liter al op leeftijd zijnde 15w40 bijgegoten (had ik nog staan), en er daarna mee naar Parijs op en neer gereden.
Geen centje pijn... Niet aan de motor...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply