Alexander aka speedy stelt zich voor

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Nou, weer lekker bezig. Met de tips van Ceristimo het kleine paneeltje van de verwarming los gehaald, lampje eruit en even op de fiets langs de Brezan. Die werkt weer.
Verder heb ik een verloopstekkertje gehaald voor de antenne aansluiting en nu is er radio-ontvangst.
Ook de Dasty en een oude afwasborstel tevoorschijn gehaald om de wielen nog eens onder handen te nemen, wil er morgen wel op m'n paasbest uitzien natuurlijk :)
De standaard speakers waren al gewisseld voor iets betere en al met al ben ik erg tevreden, ook nog een lekker zonnetje erbij vandaag in Beverwijk, elders vast ook, wordt er helemaal blij van!

Terwijl ik dit schrijf is de wd40 aan het inwerken op dat roestige schroefje om het paneel boven de ruitewisserarm te verwijderen. De ruitewisserarm swiebert, zwengelt en komt niet altijd op dezelfde plek terug, eens kijken of ik daar iets mee kan. :)
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Speedy

Succes met die ruitenwisser. Ik krijg de mijne ook niet los, en heb het opgegeven. Die van mij slaat te ver door naar de bijrijders kant, en komt niet ver genoeg naar de bestuurderskant, waar door het water dat hij opzij zwiept omhoog over de ruit, exact in je gezichtsveld loopt.

Hemeltergend irritant. Maarja, daar rij je Citroën voor natuurlijk... 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Nou ja, zondag maar even naar kijken met de clubmeeting.
Wil toch al jullie expertise aanspreken op een aantal punten:
Roest, koppakking (ik vrees), schakelmechanisme (losse pook) en gewoon de algehele staat even voorleggen. Ik laat me onder vuur nemen :wink:
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Was een leuke meeting guys, ook weer e.e.a. geleerd!

Helaas heb ik sinds de montage van mijn open luchtfilter een wat hoog stationair toerental, iemand enig idee? Heb de ecu al gereset. (accu 10min los) Ook heb ik in diezelfde periode de koelvloeistof ontlucht.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

wat is hoog? mijne kwam met die open filter niet onder de 1000, nu wil ie vaak naar de 750 toe (met stock filter). verder idd ecu reset en daarna ff lekker laten draaien stationair, n minuut of 10..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

AlexanderB wrote:wat is hoog? mijne kwam met die open filter niet onder de 1000, nu wil ie vaak naar de 750 toe (met stock filter). verder idd ecu reset en daarna ff lekker laten draaien stationair, n minuut of 10..
Ja, wat is hoog, ik heb geen toerenteller maar ik hoor hem hoger dan normaal draaien, ik schat zo'n 1200. ik merk het ook bij gas los, als de toeren dalen remt de auto minder op de auto dan normaal. Kan er iets vervuild zijn? Een sensor?
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Tijdens het opnieuw inregelen wel gewacht tot de fan ging draaien?
Anders kan het stationair toerental inderdaad net iets hoger zijn.

Op zich is alleen de accu loshalen meer een reboot dan een reset van de ECU.
Om het geheugen echt te wissen moet je eigenlijk de uitleesstekker 20 seconde kortsluiten op een massa punt.
Maar meestal doet de accu loshalen ook de truc wel. In plaats van de accu loshalen kan je ook de stekker op de ECU even los trekken. Hoef je de radio niet opnieuw te programmeren.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Rio97 wrote:Tijdens het opnieuw inregelen wel gewacht tot de fan ging draaien?
Anders kan het stationair toerental inderdaad net iets hoger zijn.

Op zich is alleen de accu loshalen meer een reboot dan een reset van de ECU.
Om het geheugen echt te wissen moet je eigenlijk de uitleesstekker 20 seconde kortsluiten op een massa punt.
Maar meestal doet de accu loshalen ook de truc wel. In plaats van de accu loshalen kan je ook de stekker op de ECU even los trekken. Hoef je de radio niet opnieuw te programmeren.
Heldere tips! Ga ik zo doen, ik vertel later wat het effect was.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Nou, de reset met accu los heeft niets uit gemaakt. Ik heb toch het idee dat het open luchtfilter de boosdoener is. Het toerental blijft stationair wat aan e hoge kant. Ik schat zo'n 1000 á 1200.

Het benzineverbruik is nu zo'n 1 op 17. Dat vind ik aan de hoge kant, als je weet dat ik met mijn Volvo s80 2.4 5 cilinder benzine 1 op 15 (!) weet te rijden en met mijn diesels Volvo v40 1.9d en Alfa 147 1.9jtd zo'n 1 op 20 reed. Dan is 1 op 17 met een 1.1 benzine wat aan de hoge kant. Ik had verwacht met mijn zeer rustige rijstijl op zo'n 1 op 20 of beter uit te komen.

Wie o wie heeft het verlossende woord? Nogmaals, ik verdenk het open luchtfilter.
Image
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Post by gigawebs »

1 op 20 haalt bijna niemand met een 1.1tje. Kijk maar in het "Wat is bij jullie gemiddelde verbruik topic".
Met normaal rijden doe ik 1 op 16.2 ofzo..

En je hoge stationar misschien een kapotte temp/lambda sensor of vacuumslangetje dat gescheurd is?
Last edited by gigawebs on MonMar28, 2011 3:02:47 PM, edited 4 times in total.
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

1:17 bij normale rijstijl is met een AX 1.1i normaal anders..
ik rij met mn 1.4i ook "maar" 1:13.5, met een normale rijstijl..

de enige ax die wel echt superzuinig is, is de 1.4 en 1.5 diesel, die haalt makkelijk 1:22 of beter.. (1:25-1:26 als je echt rustig aan doet met de 1.4d is haalbaar heb ik gehoord)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

1:17? Ik zou er mijn handjes voor dichtknijpen. Dat ding van mij doet 1:15. Met moeite. En dat is met langzaam optrekken, en 100/110km/h op de snelweg.
Ik ben er wel achter gekomen dat het bij een AX nogal veel uitmaakt wat je op de snelweg doet. Tot aan de 110 KM/h is het motortje vriendelijk en best zuinig, maar boven de 110 begint het geluidsniveau en brandstofverbruik drastisch toe te nemen. Bij continu 120/130 KM/h zit je al op 1:12 ofzo, en toen in de kerstvakantie op vakantie was door Europa en steeds 140/150 deed (extra persoon en twee koffers bagage), was de tank na 400 kilometer leeg. Da's dus zo'n 1:10...

Mijn vorige AX deed ook 1:15, en de AX die ik dáárvoor had (was een carburateur) deed 1:12. Op een slechte dag 1:10! Nou moet erbij gezegd worden dat die AX letterlijk met ducttape in elkaar zat, omdat de helft van 't plaatstaal eraf gerot was. De achterspatborden hingen vast aan de strootstrips...::P De carburateur had vast beter afgesteld kunnen worden...

1:17 vind ik helemaal niet slecht... Dat is volgens mij juist dikke prima!

Hoog stationair...Kan dat ook niet de stappenmotor zijn?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Tsja, het hangt grotendeels natuurlijk af van je rijstijl. Maar zoals je ziet rij ik erg zuinig, 100 op de snelweg is bij mij max, eerder 95. Je ziet wel eens zo'n trut achter een vrachtwagen hangen...dat ben ik. :wink:
Lang uit laten rollen op de motor enz. Nogmaals, met dik 1500 kilo Volvo onder me rijd ik 1 op 15.

En stappenmotor zou zeker kunnen. Het viel me alleen op dat ik die verandering pas bemerkte toen ik het luchtfilter had gewisseld. Daarvoor heb ik het benzineverbruik nog niet kunnen meten omdat ik de auto pas enkele dagen had.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nja, luchtfilter zou niet zoveel effect moeten hebben, of de oude zat echt helemaal verstopt met drek. (hoge weerstand aan de inlaat op een injectiemotor leid tot minder vermogen en vanwege de lamda, tot een lager verbruik (bij een carb zou een verstopte filter juist een hoger verbruik geven)

anyway.. niet om lullig te doen, maar als ik lekker 120-130 (gps) over de snelweg trap, haal ik nog 1:14 of beter, met 110 haal ik 1:15, maar de andere kant van de medaille is dat bij stadsverkeer mn auto juist weer lekker zuipt, en ik met normaal/met het verkeer mee rijden maybe 1:12-1:13 haal. blijkbaar het verschil tussen een 1.1 en 1.4, relatieve zuinigheid op hogere snelheden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Hmm, daar liggen wat tegenstrijdigheden..volgens de sticky over luchtflters (en de consensus) zou het niet uit moeten maken op het verbruik. Dus warmere lucht= minder verbruik?
Nou ja, blijft in ieder geval over; een hoger stationair toerental. I heb zojuist het originele luchtfilter en toebehoren weer gemonteerd en de accu hangt nu los, zal het zo weer aansluiten en starten, na het warm lopen (inregelen?!?) ga ik rijden, ik ben erg benieuwd..

To be continued..
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Ok, ik heb de auto zo'n tien minuutjes stationair laten lopen maar ik merk geen verschil. Ook tijdens het stationair lopen geen wisselend toerental of iets dat er op wijst dat er iets gebeurt of 'reset'.

De vraag is, waar zit de stekker van de ecu, dan haal ik die wel even los.
Wie o wie?
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

op de ecu. plastic kapje ff dr af (zit op 3 plaatsen om de metalen voet heen gehaakt) en dan kan je de stekker dr zo af klikken met 1 haakje..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

AlexanderB, wat zijn jouw gedachtes over koude/warme luchttoevoer vs verbruik?

En die ecu doe ik morgen.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

euh.. nouja, ik geloof t eerlijk gezegd wel, ik vind 1:17 voor een 1.1i een hele respectabele score. het enige wat ik zou doen, is de sportfilter in het originele huis proberen te proppen, dan zuigt ie ook verse lucht aan door de buis naar voren, ipv warme lucht van bovenop het blok, dan heb je wel je sportgeluid en een verse filter, ipv een die dr al ?? op zat.. :)

zonder toerenteller is stationair beoordelen redelijk lastig, maar volgens mij loopt ie prima hoor, ook met die sportfilter toen..

oh, en verbruik.. ja, met warme lucht zou je in principe minder verbruik hebben, maar als t goed zit aangesloten, kan de ECU daar zelf ook al voor kiezen (lucht aanzuigen onder het hitteschildje vandaan, die is dus ook lekker warm)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

AlexanderB wrote:euh.. nouja, ik geloof t eerlijk gezegd wel, ik vind 1:17 voor een 1.1i een hele respectabele score. het enige wat ik zou doen, is de sportfilter in het originele huis proberen te proppen, dan zuigt ie ook verse lucht aan door de buis naar voren, ipv warme lucht van bovenop het blok, dan heb je wel je sportgeluid en een verse filter, ipv een die dr al ?? op zat.. :)

zonder toerenteller is stationair beoordelen redelijk lastig, maar volgens mij loopt ie prima hoor, ook met die sportfilter toen..

oh, en verbruik.. ja, met warme lucht zou je in principe minder verbruik hebben, maar als t goed zit aangesloten, kan de ECU daar zelf ook al voor kiezen (lucht aanzuigen onder het hitteschildje vandaan, die is dus ook lekker warm)
Op de meeting laatst was iemand die zn inlaat temp meette.
Conclusie; maakt geen reet uit of je je filter nu achter het blok hebt zitten of ervoor. Alleen de eerste paar seconden na een stilstand is het ff heet, daarna gaat de rijwind erdoor en zuig je van achter het blok de buiten temp + 4 graden op.

Post Reply