Auke aka Kick-it (AX GTI '92, BX SPORT '86)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Door drukte heb ik weinig tijd gehad om aan mijn AX te werken, maar afgelopen zaterdag heb ik wel een hoop kunnen doen.
Ik heb geleerd om te lassen, het zijn nog niet de beste lassen, maar het begin is er en ik heb gemerkt, hoe meer je het doet hoe makkelijker het is.
Is voornamelijk een handigheidje en alles goed schoonmaken helpt ook.

Mijn broer bezig met het lassen van een stuk zijkant.
Image

De zijkant is weer dicht. :)
Image

Image

Een gat dicht, maar helaas ook weer een nieuw gat erbij.
Image

Image

De oude deur eruit gehaald, deze was erg gedeukt en een keer met harde wind open geklapt, waardoor er een knik in zat.
Image

Ziet er een stuk beter uit met de nieuwe deur erin. :)
Image

Ben ook begonnen om de achteras los te halen, valt nog niet mee.
Alles zit vastgeroest, moet af en toe brute kracht aan pas komen om het los te krijgen. Veel WD40 en wat geduld helpt ook wel.
Image

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

goed bezig!

Ik moet er binnenkort ook aan geloven.. Mijn achterbakbodem is ook rot in de hoeken, en de binnenschermen voor zijn ook niet fris meer.

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Dank je wel.

Vooral het voorbereiden kostte meer tijd dan ik dacht.
Daarna ging het vrij snel.

Ga je het allemaal zelf doen?

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Jep. Heb een lasapparaat staan, kan zelf ook vrij aardig lassen. Kan nu bij jou mooi zien dat het zeker de moeite waard is :D

Achterbak/binnenschermen/schermen bij achterbumper zijn bij mij ook rot. Ik zal de andere plekjes ook goed inspecteren die bij jou ook croky zijn.
Heb net als jou ook vervangend plaatwerk in de goede kleur, eigenlijk hebben we hetzelfde project, maar dan in een andere kleur en met een ander kenteken :P

Het voorbereiden is inderdaad het meeste werk.. Schoonmaken/plaatwerk uitslijpen en vervangend plaatswerk op maat maken is het rotte werk.

Het is de enige manier om het goed te doen, zo kan je AX'je er weer jaren tegen!!

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Dat is zeker zo, een goed begin is het halve werk.

Wat mij een beetje tegenviel is dat er toch iets meer rotte plekken dan gedacht en gezien.
Maar goed nu ik toch bezig ben, kan ik het beter gelijk goed doen.

Ik moet zeggen dat je een leuk project tegemoet gaat, ik geniet er stiekem toch wel van. :)

Ik zal de foto's blijven uploaden, dan kan je het resultaat volgen.

Succes met jouw AX.

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Zo de achteras is er eindelijk onderuit.
Image
Helaas is de achteras niet zo mooi als ik had gehoopt.
Zit dan ook te twijfelen of ik een andere achteras ga regelen of deze ga opknappen.
Iemand ideeen?

Wel wat oppervlakte roest, binnenkort goed schoonmaken en dan weer in de lak.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Goed werk hoor! Wordt weer een superstrak AX-je!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Zo komend weekend eindelijk weer eens tijd om verder te gaan met de AX.
Laswerk afmaken, nieuwe voorruit plaatsen, motorklep omwisselen, onderkant schoonmaken en opnieuw in de bodycoat zetten en de achteras schoonmaken en verlagen.
Daarna de voorkant verlagen.

Genoeg te doen, maar ook gelukkig een lang weekend. :)

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Heb bij mijn ax'je de kofferbakbodem helemaal kaalgestoken, daar zit helaas net zoveel roest als bij jouw AX. Ik had ook aan de aansluiting van de binnenwielkast met het chassis aan beide kanten gaten zitten, is het daar bij jou nog hard?

Ik zit er zelf aan te denken om een donor te halen en daar het plaatwerk uit te slijpen, maar aangezien het vlakke stukken zijn zie ik bij jou dat het met vlakke plaat ook erg netjes kan worden.

Jij moet de binnenschermen aan de voorzijde ook nog lassen toch? Daar is het bij mij aan de linkerkant ook erg croky. Ben een beetje huiverig om de spatborden er af te trekken, daar zal ook nog wel wat onder zitten :evil:

Succes dit weekend, ik ga waarschijnlijk ook aan de slag :D

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Ik heb zitten twijfelen om een donorauto te kopen, maar ik vond het niet nodig omdat de vlakke platen vrij simpel zelf zijn te maken en te lassen.

De aansluiting van kofferbak met chassis is nog prima, dat was wel fijn om te zien, omdat ik al zoveel rotte plekken tegenkwam.
Werd er wel een beetje moedeloos van. hehe.

Aan de linkerkant voorkant heb je grote kans op roest, omdat daar een aantal kabels liggen waar veel zand en andere rommel zich achter kan verzamelen.
En wanneer je de voorpanelen los haalt, kan je makkelijker bij de bumpersteunen om te lassen.

Ik hoef nog maar 1 plek te lassen en dat is aan de achterkant van de auto, voor de rest is alles klaar. :)

Succes met jouw AX, wanneer ze beiden weer de weg op kunnen, maar een keer meeten en verhalen uitwisselen. :)

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Jazeker, gezellig :D

Ik moet nog beginnen en ben bang voor alle slechte plekken :lol: Ik heb zelf nog een 27jaar oude polo, die echt vele malen harder is..

Als ik het gelast heb ga ik de rest van de bodem ook maar goed inspecteren en behandelen. De skirts er af en daar ook een goede harde wax laag achter aanbrengen denk ik.

Verder heb ik ook nog last van een ontzettend versleten schakelmechaniek.

Motorisch is de jouwe wel goed?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Erg goed bezig hoor :) Hij heeft wel aardig wat plekjes!

En schakelmekaniek is gelukkig makkelijk te vervangen :)

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Dit weekend weer lekker aan het klussen geweest.

De torsiestaven van de achteras met veel pijn en moeite los weten te krijgen.
Nieuwe seals besteld, de lagers zijn nog perfect, dat is wel fijn, verder is er geen slijtage te zien.
Image
Image
Image

Alle lasnaden ingesmeerd met RX5/Owatrol en daarna met nadenseal en nog een mooie laag bodemlak. :)
Image
Image

De motorklep verwijdert om makkelijker bij de ruit te kunnen om deze te verwijderen en tevens is het ook makkelijker werken in de motorruimte.
Image

De motor heeft wat olie gelekt in het verleden en was daarom een grote olieramp.
Ik heb de motor helemaal schoongemaakt, eerst alle drab weggehaald en ingesmeerd met vetoplosser, daarna met warm water en zeep met de hogedrukspuit schoongespoten.
Hij is weer als nieuw. :)
Image
Image
Image

Al met al een productief weekend.

Nog een foto van hoe het er afgelopen weekend bijstond :)
Image
Volvo P1800 - Saxo VTR - BX Chic - AX Furio - Panhard 24ct

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Flink bezig aan je AX zeg, ziet er goed uit :D
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Dank je wel!

Ik was in het begin niet van plan om het zo aan te pakken, want eigenlijk heb ik deze gekocht om aan de Saxo te kunnen werken.
Maar nu ik er zo mee bezig ben, vind ik het toch wel heel leuk om te doen en ach waarom niet.

Plus als je een ding los haalt er altijd weer iets anders naar boven komt wat ik dan ook wil aanpakken.
En zo blijf ik bezig...hahaha!!

Nu nog een paar mooie velgen zien te vinden en alles weer in elkaar zetten en hij is klaar. :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

goed bezig!

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Dit weekend bezig geweest om de achteras roestvrij te maken.
Wat een K-werk is dat!

Maar de as en de armen zijn nu roestvrij en kunnen worden geimpregneerd met RX5 en daarna een verse laag verf. :)

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Gisteren weer bezig geweest met het reviseren van de achteras.
Alles staat nu in de verf en kan weer in elkaar gezet worden. :)

Image
Alles wat zwart moet worden, zwart gemaakt.

Image
Torsiestaven in de grondlak gezet.

Image

Image
Rood.

Image
Ook nog een paar kleine dingen aan mijn Saxo gedaan, de oranje zijknipperlichten vervangen door witte zijknipperlichten
en de achterruiten vervangen door ruiten waar alles nog goed zwart is.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

supergoed bezig :) leuk dat je het zo grondig doet

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Thanx! :)
Ik had het niet zo hoeven doen, maar als ik toch bezig ben...

Nog een zelfportret van tijdens het ontroesten van de achteras.
Image

Post Reply