Dennis aka dennis_max27 (AX Escapade 1.0 '93) NIEUWE FOTO'S
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Nee, want wieldoppen kunnen écht het verbruik positief beïnvloeden (gestroomlijnder)Mastenhose wrote: Wieldoppen ervanaf, dát merk je pas!
En als je die lijn doortrekt naar de gehele auto:
http://www.youtube.com/watch?v=smUC3g2_jRI
Vanaf 4:20
Ok, hier is hij enkel sneller en wordt de zuinigheid niet gemeten.
Maar bedenk dat voor dezelfde prestatie minder energie nodig is en de uiteindelijke prestatie verbeterd is. En meer prestatie met minder energie betekent een lager verbruik
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Dat hangt van het type wieldoppen af...citrofenwick wrote:Nee, want wieldoppen kunnen écht het verbruik positief beïnvloeden (gestroomlijnder)Mastenhose wrote: Wieldoppen ervanaf, dát merk je pas!
En als je die lijn doortrekt naar de gehele auto:
http://www.youtube.com/watch?v=smUC3g2_jRI
Vanaf 4:20
Ok, hier is hij enkel sneller en wordt de zuinigheid niet gemeten.
Maar bedenk dat voor dezelfde prestatie minder energie nodig is en de uiteindelijke prestatie verbeterd is. En meer prestatie met minder energie betekent een lager verbruik
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Inderdaad. De zogenaamde 'moondisks' staan er om bekend het verbruik ten goede te komen: http://static.autoblog.nl/images/wp2008 ... wereld.jpgMastenhose wrote:Dat hangt van het type wieldoppen af...citrofenwick wrote:Nee, want wieldoppen kunnen écht het verbruik positief beïnvloeden (gestroomlijnder)Mastenhose wrote: Wieldoppen ervanaf, dát merk je pas!
En als je die lijn doortrekt naar de gehele auto:
http://www.youtube.com/watch?v=smUC3g2_jRI
Vanaf 4:20
Ok, hier is hij enkel sneller en wordt de zuinigheid niet gemeten.
Maar bedenk dat voor dezelfde prestatie minder energie nodig is en de uiteindelijke prestatie verbeterd is. En meer prestatie met minder energie betekent een lager verbruik
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Ik wil black moondisks (ofnormale) maar heb al gezocht? Maar waar kan ik die halen :O Weet iemand het hier toevallig?citrofenwick wrote:Inderdaad. De zogenaamde 'moondisks' staan er om bekend het verbruik ten goede te komen: http://static.autoblog.nl/images/wp2008 ... wereld.jpgMastenhose wrote:Dat hangt van het type wieldoppen af...citrofenwick wrote:Nee, want wieldoppen kunnen écht het verbruik positief beïnvloeden (gestroomlijnder)Mastenhose wrote: Wieldoppen ervanaf, dát merk je pas!
En als je die lijn doortrekt naar de gehele auto:
http://www.youtube.com/watch?v=smUC3g2_jRI
Vanaf 4:20
Ok, hier is hij enkel sneller en wordt de zuinigheid niet gemeten.
Maar bedenk dat voor dezelfde prestatie minder energie nodig is en de uiteindelijke prestatie verbeterd is. En meer prestatie met minder energie betekent een lager verbruik
Inderdaad zijn de platte wieldoppen van de AX ontworpen om de luchtweerstand omlaag te brengen.
De Ph.3 wieldoppen zijn het meest extreem.
Verder heeft de AX volgens mij een Kamm Tail die eveneens bijdraagt aan de voor een kleine auto uitzonderlijk lage luchtweerstandscoëfficiënt.
ECO2000: Cd=0.22
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... -2000.html
AX prototypes:
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... s9/s9.html
AX: Cd=0.31
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... x/ax1.html
Kamm tail
It was once thought that a long tapered end in the shape of a vehicle would give it the most aerodynamic configuration. W. Kamm discovered that the length of the end would have to be so long as to make the vehicle unpractical. There would also be an increase in surface area which would also create its own FrictionDrag. He found that if he cut the theoretically long tail in half he would have both good Aerodynamics and minimal surface Drag. This sharply cut off rear end is named after him.
http://www.motorera.com/dictionary/KA.HTM
Plaatjes:
Boat tail
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 2%26um%3D1
versus
Kamm Tail
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... X%26um%3D1
De Ph.3 wieldoppen zijn het meest extreem.
Verder heeft de AX volgens mij een Kamm Tail die eveneens bijdraagt aan de voor een kleine auto uitzonderlijk lage luchtweerstandscoëfficiënt.
ECO2000: Cd=0.22
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... -2000.html
AX prototypes:
http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... s9/s9.html
AX: Cd=0.31
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... x/ax1.html
Kamm tail
It was once thought that a long tapered end in the shape of a vehicle would give it the most aerodynamic configuration. W. Kamm discovered that the length of the end would have to be so long as to make the vehicle unpractical. There would also be an increase in surface area which would also create its own FrictionDrag. He found that if he cut the theoretically long tail in half he would have both good Aerodynamics and minimal surface Drag. This sharply cut off rear end is named after him.
http://www.motorera.com/dictionary/KA.HTM
Plaatjes:
Boat tail
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 2%26um%3D1
versus
Kamm Tail
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... X%26um%3D1
Last edited by jk on ThuFeb04, 2010 12:04:32 AM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven