Het leven van een vierwiel aangedreven...AX 1.4 3drs 4x4

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Dat ben ik bang van niet nee maar het is wel geinig om te proberen (helaas zijn deze dingen al behoorlijk zeldzaam).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Idd. Beetje te zeldzaam (en kostbaar) om dat uit te proberen...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Op de gravelwegen hier heb ik al wel plezier. Maar ga nu wel een beetje dimmen anders hebben we er niets aan waarvoor we hem hebben gekocht, namelijk het naar huis rijden de berg op. Ik heb geen intensie de boel te slopen maar een beetje lol is toch echt de bedoeling. Misschien dat er later meer tijd en ruimte is om wat zaken uit te proberen. Eerst mijn amerikaan de weg ophelpen dan.

@MNM de foto's van het reservewiel zal ik binnenkort maken... De krik is trouwens wel grappig bevestigt aan het reservewiel.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Morgen even de tijd zoeken voor de foto van het reservewiel gebeuren.
Vanmiddag de garage gebelt en volgende week kunnen ze de zomerbanden erop zetten (over 2 week begint hier de herfst :? )

Verder had ik een probleem met het leeg lopen van de accu maar dat lijkt nu weg te zijn. Ik heb het eerder nagemeten en de accu gaf toen de motor uitstond bijna 13V. Ik heb dit gemeten met en zonder accu pool. De waarde bleef hetzelfde. Ik heb de zoekactie toen maar weer gestaakt.
Verder stinkt hij erg naar benzine en loopt ie niet zo lekker stationair als ie koud is. Dan trekt hij niet lekker dat komt pas als ie warm is. Dat idee had ik in het begin niet. Zal eens onder de motorkap snuffelen als het wat rustiger is. Het hout voor de winter is nu ff belangrijker :wink:
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Jur wrote:Morgen even de tijd zoeken voor de foto van het reservewiel gebeuren.
Vanmiddag de garage gebelt en volgende week kunnen ze de zomerbanden erop zetten (over 2 week begint hier de herfst :? )

Verder had ik een probleem met het leeg lopen van de accu maar dat lijkt nu weg te zijn. Ik heb het eerder nagemeten en de accu gaf toen de motor uitstond bijna 13V. Ik heb dit gemeten met en zonder accu pool. De waarde bleef hetzelfde. Ik heb de zoekactie toen maar weer gestaakt.
Verder stinkt hij erg naar benzine en loopt ie niet zo lekker stationair als ie koud is. Dan trekt hij niet lekker dat komt pas als ie warm is. Dat idee had ik in het begin niet. Zal eens onder de motorkap snuffelen als het wat rustiger is. Het hout voor de winter is nu ff belangrijker :wink:
benzine en slecht lopen: mijn lekte benzine bij het injectiehuis.. die schoonmaken en de slangen controleren (laten lopen en kijken of de slangen die erop zitten lekken) is een makkelijke controle.

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Ja, die zal ik eens uitelkaar trekken. Kijk of ie ergens er wat uitgooit.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Drake wrote:Dus infeite.... gewoon een RWD AX van bouwen, dan heb je geen gezeur dat het systeem stuk gaat op een asfaltweg ;)
zat ik ook al aan te denken :P

Of een dikker blok in leggen:
http://www.youtube.com/watch?v=oTJr7DxXxXc
AX-kopen is verslavend.

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

MNM(tm) wrote: Kun je trouwens nog even een foto maken van de reservewiel-standaard, hoe dat die gemonteerd is? Die zit er in mijn 4x4 namelijk niet in. :?
Bij deze:
Image
Image

topview:

Image

Zo zit de krik vast. Sleutel kan je op een van de andere foto's zien hangen achter het achterlicht. De krik klemt de velg vast aan de beugel. opzich wel grappig verzonnen.

Image
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

To-do lijstje(niet per se in volgorde):

- Nieuwe banden, zijn besteld Vervangen incl. ventielen.
- Olie en filter
- Rubberen matten set (ivm de sneeuw en vuil, ik heb ze in de Volvo ook)
- Brandstof filter(s)
- Luchtfilter controleren evt. vervangen
- Wielrem cilinders achter vervangen
- Remmechanisme achter goed schoon/losmaken.
- Ashoezen voorvervangen
- Ander knipperlichtkapje(?) rechtsvoor
- Vloeistof van beide bakken( ;-) ) vervangen
- Riemen controleren evt vervangen
- Koppakking preventief vervangen? (ik heb me al wat ingelezen hier)
- Optisch weer een beetje fatsoeneren, deukjes, bumpers vast zetten ed.

Andere adviezen? Nogmaals: Nee, voorlopig denk ik nog niet aan een 106 1.6 16V Rallye motor upgrade. :wink:

Verder (oud) nieuws:

Hij start soms niet vlak nadat ik heb gebruikt heb of na een paar dagen. De rode draad heb ik nog niet gevonden. De lichtjes op het dashboard branden dan zwak en motor gaat maar een paar keer rond. Te weinig prik om de bougies te laten vonken. Dus nu liggen er startkabels achterin. Als ik thuis ben staat ie op de helling dan kan ik hem zo in z'n 3 wippen. Dan loopt ie zomaar. Iets trekt hem leeg maar meten lijkt niet te werken. Accu blijft met en zonder pool nagenoeg dezelfde waarde aangeven(12.75V). Ik weet het niet. Zal in elk geval als ik volgende keer in de buurt ben van een echt dorp eens een accuklem meenemen. Die ziet er niet echt lekker uit.

Grootste nieuws deze week is dat ik toen ik naar de garage ging voor de banden hij na twee/drie keer schakelen steeds minder in de versnelling wilde. Totdat ie dus alleen nog in zijn 4 wilde. Zo ben ik dus naar de garage gereden. Gevraagd of ze wilde kijken. Mijn vermoeden was juist dat het in de schakelstangen zat. Ze hebben het vastgezet maar moeten tzt wel vervangen worden. Heb het idee dat ie nu wel beter schakelt.

What's next:
Zal ivm de benzinelucht(lijkt trouwens vanachter te komen) toch even het injectiehuis eraf pakken. Nog niet gekeken maar kan ik dat met bv. remreiniger schoonmaken?

Kijk op tegen ontluchten dus heb niet zoveel zin om de remcilinders achter te vervangen...

Tot zover weer even.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Jur wrote:To-do lijstje(niet per se in volgorde):

- Nieuwe banden, zijn besteld Vervangen incl. ventielen.
- Olie en filter
- Rubberen matten set (ivm de sneeuw en vuil, ik heb ze in de Volvo ook)
- Brandstof filter(s)
- Luchtfilter controleren evt. vervangen
- Wielrem cilinders achter vervangen
- Remmechanisme achter goed schoon/losmaken.
- Ashoezen voorvervangen
- Ander knipperlichtkapje(?) rechtsvoor
- Vloeistof van beide bakken( ;-) ) vervangen
- Riemen controleren evt vervangen
- Koppakking preventief vervangen? (ik heb me al wat ingelezen hier)
- Optisch weer een beetje fatsoeneren, deukjes, bumpers vast zetten ed.

Andere adviezen? Nogmaals: Nee, voorlopig denk ik nog niet aan een 106 1.6 16V Rallye motor upgrade. :wink:

Verder (oud) nieuws:

Hij start soms niet vlak nadat ik heb gebruikt heb of na een paar dagen. De rode draad heb ik nog niet gevonden. De lichtjes op het dashboard branden dan zwak en motor gaat maar een paar keer rond. Te weinig prik om de bougies te laten vonken. Dus nu liggen er startkabels achterin. Als ik thuis ben staat ie op de helling dan kan ik hem zo in z'n 3 wippen. Dan loopt ie zomaar. Iets trekt hem leeg maar meten lijkt niet te werken. Accu blijft met en zonder pool nagenoeg dezelfde waarde aangeven(12.75V). Ik weet het niet. Zal in elk geval als ik volgende keer in de buurt ben van een echt dorp eens een accuklem meenemen. Die ziet er niet echt lekker uit.

Grootste nieuws deze week is dat ik toen ik naar de garage ging voor de banden hij na twee/drie keer schakelen steeds minder in de versnelling wilde. Totdat ie dus alleen nog in zijn 4 wilde. Zo ben ik dus naar de garage gereden. Gevraagd of ze wilde kijken. Mijn vermoeden was juist dat het in de schakelstangen zat. Ze hebben het vastgezet maar moeten tzt wel vervangen worden. Heb het idee dat ie nu wel beter schakelt.

What's next:
Zal ivm de benzinelucht(lijkt trouwens vanachter te komen) toch even het injectiehuis eraf pakken. Nog niet gekeken maar kan ik dat met bv. remreiniger schoonmaken?

Kijk op tegen ontluchten dus heb niet zoveel zin om de remcilinders achter te vervangen...

Tot zover weer even.
Goedemorgen Jur,

Allereerst welkom hier op het forum met de 4x4. AX-Club goes international.

De constructie van de krik met het reservewiel is inderdaad wel origineel, als ik dat zo zie. Blijft de krik trouwens een beetje op zn plaats in het staandereservewiel als je de moer eraf schroeft? En 'hangt' het reservewiel, of staat hij op de bodemplaat?

Die benzinelucht die van achter lijkt te komen duidt m.i. meer op een niet goed werkende tankontluchting.

Grt,

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Wiel staat op de bodem gewoon. Als je de moertje van de beugel naar het wiel er uitdraait valt de krik. Moet je even mee pielen om ze er beide uit te krijgen. Misschien kan het ook nog anders vast met de zwarte dop tussen de beugel en het wiel heb ik nog niet gekeken. Staat misschien in de manual.

Is er ergens een detail van de tank ontluchting? Waar moet ik opletten.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Jur,

Lees het volgende topic eens door:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=4684

Wellicht staat daar het eea aan interessante info/aanwijzingen in

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Zo das wel weer ff terug.

In het kort: Ik heb een ongeluk gehad(september) met de AX en heb daarbij de radiateur kapot gereden.
Een 4x4 wil nog niet zeggen dat je geen onderstuur meer kan krijgen.

De auto is in een hoekje komen staan en we hebben voor weinig een Saab 900 ('86) erbij gekocht naast de Volvo. Deze is toch in een aanmerkelijk beter staat dan de Citroën. In geval van mijn AX een stuk bedrijfszekerder.

Vandaag ben ik weer begonnen met het repareren van de AX en ga morgen hopelijk de (voor nood) gerepareerde radiateur terugplaatsen. Ook krijgt ie een andere accu ivm het leeglopen. Ik denk dat de accu aan zijn eind is na een test met de polen er af een dag(nog steeds slecht starten). Type halfords accu. Als de accu eea oplost ga ik voor de korte stukjes de AX gebruiken. De Volvo ligt nu open om de carterventilatie te vervangen, dit zit achter het inlaatspruitstuk en kom ook allerlei slechte vacuumslangen tegen. En een afgebroken vacuumtoren.
In de sneeuw en bij -6 buiten sleutelen is toch niet echt lekker hoor.

Zal van de gerepareerde rad. even een foto maken. Hopelijk houd de gebruikte lijm de overdruk in het koelsysteem.

Oja inmiddels wel nieuwe banden geplaatst.

Hilsen.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

succes met de reparatie, kan me voorstellen dat het niet zo prettig is zonder verwarmde garage.

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Zo, de radiateur zit er weer in. Ik heb met behulp van een speciale lijm de scheur gerepareerd. Eerste test lijkt goed maar ik heb er gewoon wel vertrouwen in. Net aan de hand van de howto het systeem ontlucht en het wordt weer warm binnen. De auto heeft vanaf september stil gestaan en vorige week was het de hele week zo'n -30. Ik koppelde de startaccu er aan en hij liep vrij wel direct toen ik de sleutel omdraaide. Hij liep ook mooi stationair.

Hier de fix met de lijm.
Image
Het blijft flexibel en lijkt nog het meest op het rubber van een auto band. Bestand tegen verschillende vloeistoffen inclusief antivries. Het koelsysteem is afgevuld voor/tot -45.
Nu kijken wat ik met de AX ga doen. Het wordt te duur om 3 auto's te verzekeren en wegenbelasting te betalen. Nog maar eens een nachtje overslapen. Nogmaals dat 4x4 is echt geweldig hier met de sneeuw. Ik reed de auto zonder enige wielspin van zijn plek en hij staat nu naast de Volvo. De AX staat links boven op de foto.
Image
Enige wat ik gedaan heb was de losse sneeuw wegscheppen. Zal morgen anders nog wel even een extra foto maken.

Groeten uit Noorwegen.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Mooie sneeuw daar :) Zo'n 4x4 misstaat daar niet zeg :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

wat een genot zo'n landschap
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ben hier blij dat we eindelijk van de sneeuw afzijn :P

Maar zon dik pak ziet er veel leuker uit :D

Jur
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedJul29, 2009 6:09:17 PM
Location: Noorwegen

Post by Jur »

Ok, die extra foto heb ik niet meer gemaakt.

Maar vandaag wel weer met de AX bezig geweest. Alle draden naar de accu heb ik vervangen of opnieuw aangesloten inclusief twee nieuwe poolklemmen. Ook netjes de connectoren met krimkousen afgesloten. Geen vuil en narigheid er meer in zo. Het ziet er mooi uit.

Morgen ga ik weer naar de box. Zal ik hem weer starten en warm draaien.
Het koelsysteem lekte toch nog, het komt aan de kant van de fix, maar ik denk dat ik de slang onder er gewoon niet goed op heb zitten of hij is ral.
Ik zal proberen mijn camera niet te vergeten.

<EDIT>
Zat net even terug te lezen, maar ik heb nog niet gezegd dat de AX nu in een loods staat. Samen met mijn buurman hebben we een nieuwe box (1 van de 8). Er is voldoende ruimte om te werken aan twee auto's(Hij heeft een type 1 VW Golf cabrio).
We hebben wel een enorme dieselheater. Maar die kan nu niet echt aan omdat de uitlaat niet is aangesloten.
Volledig aangedreven door het leven...

- Firehjulstrek AX -

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Jur wrote:.........Ik zal proberen mijn camera niet te vergeten. .....
We willen wel graag wat foto's zien Jur want zo'n 4X4 is geen alledaagse kost in Nederland.

Ik ben nu al jaloers op je over op je overdekte sleutelplek.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply